موضوعات داغ

ویژگی‌های تارا و مقایسه آن با نمونه مبنا و نسخه چینی پژو 301

عکس مطلب اول

نمونه مبنای پژو 301 در سال 2012 معرفی شد و نمونه مخصوص بازار چین در سال 2014 معرفی شد. تقریباً اکثر ایرادهای نمونه مبنای پژو 301 در نمونه مخصوص بازار چین رفع شده بودند. البته در سال 2017 نمونه فیس‌لیفت پژو 301 وارد بازار شد. آن نمونه از پژو 301 که قرار بود در کشورمان تولید شود مطابق با فیس‌لیفت نمونه مبنای پژو 301 بود ولی تقدیر بر این بود که این خودرو با نام پژو 301 در ایران تولید نشود و با نام ایران‌خودرو تارا تولید شود. مسلماً برای اینکه ایران‌خودرو بتواند تارا را به‌عنوان یک خودروی جدید معرفی کند می‌بایست تغییرات ایجادشده بین ایران‌خودرو تارا با پژو 301 بارز و مشهود باشند. این تغییرات در نمای بیرونی کاملاً مشخص و واضح هستند ولی در نمای داخلی تغییرات بسیار کم هستند.

در این مقاله سعی داریم ایرادهایی که منتقدین به نمونه مبنای پژو 301 گرفته‌اند را ارائه کنیم. البته انتظار داشتیم و انتظار داریم که طراحان ایران‌خودرو این ایرادها را در نمونه‌های اولیه ایران‌خودرو تارا رفع می‌کردند ولی با توجه به تصاویری که تاکنون از تارا ارائه‌شده می‌توان گفت تعدادی از این ایرادها کماکان رفع نشده‌اند. علاوه بر رفع این ایرادها انتظار داشتیم مهندسین و طراحان ایران‌خودرو اکنون‌که سعی در ارائه یک خودرو جدید دارند، خود را محدود به طرح اولیه پژو 301 که قدیمی و متعلق به سال 2012 است نمی‌کردند و در خودرو تارا نیازمندی‌ها و انتظارات حال حاضر مصرف‌کننده ایرانی را نیز مدنظر قرار می‌دادند و طرح اولیه ولی قدیمی پژو 301 را بهبود و ارتقاء می‌دادند.

تغییرات نمای بیرونی:

صدالبته نمای بیرونی تارا با هر دو نمونه مبنا و چینی پژو 301 متفاوت است و به‌جرئت می‌توان گفت که فقط قالب سقف تارا شبیه قالب سقف پژو 301 است. ولی در کمال تعجب هنوز آیینه‌های جانبی تارا شبیه آیینه‌های جانبی نمونه مبنای پژو 301 هستند و فاقد راهنمای جانبی هستند. این در حالی است که از سال 2014 در نمونه چینی راهنماهای جانبی روی گلگیرهای جلو حذف‌شده‌اند و این راهنما‌ها بر روی آیینه‌های جانبی نصب‌شده‌اند. البته ایران‌خودرو قول داده که برای نمونه اتوماتیک این ایراد را رفع کند و فعلاً در توضیحات نمونه اتوماتیک درج‌شده "آیینه‌های جانبی برقی راهنما دار باقابلیت تاشوندگی". درهرحال انتظار داشتیم در تمامی نمونه‌های تارا آیینه‌های جانبی روی گلگیرها به‌طورکلی حذف می‌شدند. حذف آیینه‌های جانبی روی گلگیرها حتی باعث کمتر شدن هزینه تولید می‌شود زیرا اغلب خودروسازان سعی دارند با یکسان‌سازی قطعات مدل‌های مختلف، هزینه‌های طراحی و تولید را کاهش دهند.

پژو 301

همواره عریان بودن قسمت داخلی درب صندوق‌عقب و بازوهای نگه‌دارنده درب صندوق‌عقب و تأثیر این بازوها در کمتر شدن حجم مفید صندوق‌عقب خودروهای اقتصادی یکی از ایرادات این خودروها ازجمله نسل اول رنو لوگان بوده . این ایراد در همه نمونه‌های مبنا و چینی پژو 301 نیز مشاهده می‌شود ولی خوشبختانه آن‌گونه که در ویدئو تبلیغاتی تارا مشاهده می‌شود درب صندوق‌عقب تارا دارای پوشش یا نمد است. البته انتظار داشتیم طراحان ایران‌خودرو اولاً روی این بازوها را با قطعات پلاستیکی می‌پوشاندند و ثانیاً این بازوها را در پشت پوشش نمدی داخل صندوق‌عقب پنهان می‌کردند.

تارا

بسیار ارزنده بود اگر طراحان ایران‌خودرو بجای استفاده از دو اهرم‌ ساده و به‌نوعی کلاسیک، از مکانیسم چند بازویی که خارج از فضای مفید صندوق‌عقب قرار دارند برای باز کردن درب صندوق‌عقب استفاده می‌کردند. این مکانیسم را می‌توان در خودروهای متعددی همچون رنو مگان نسل دوم، پژو 408 یا نسخه برقی رنو فلوئنس مشاهده کرد. جالب اینجاست که رنو در نسخه عادی رنو فلوئنس که قبل نسخه برقی رنو فلوئنس به بازار عرضه‌شده بود از دو اهرم‌ ساده و به‌نوعی کلاسیک برای این منظور استفاده کرده بود و این یعنی می‌توان در اکثر خودروها با اعمال کمی تغییرات جزئی از مکانیسم چند بازویی به‌جای دو اهرم‌ ساده برای بستن درب صندوق‌عقب استفاده کرد.

تارا

از همین جنس ایرادها می‌توان به فقدان پوشش پلاستیکی قسمت فلزی پایین صندوق‌عقب یا همان سینی صندوق‌عقب اشاره کرد. بازهم در هیچ‌کدام از نمونه‌های مبنا و چینی پژو 301 این قسمت با پلاستیک مخصوص پوشانده نشده است. مشابه همین ایراد در پژوهای 206 و نسل اول رنو لوگان مشاهده می‌شود که مالکین پژوهای 206 و نسل اول رنو لوگان این ایراد را با خرید و نصب قطعه پلاستیکی مخصوص رفع می‌کنند. فعلاً آن‌گونه که در ویدئو تبلیغاتی تارا مشاهده می‌شود قسمت فلزی پایین صندوق‌عقب یا همان سینی صندوق‌عقب فاقد پوشش پلاستیکی است.

تارا

بازهم در قسمت صندوق‌عقب، اکثر منتقدان فقدان "نظم‌دهنده" یا همان Organizer و گیره‌ها و توری‌های نگه‌دارنده اجسام را به‌عنوان یک ایراد در خودرو پژو 301 عنوان کرده‌اند، علی‌الخصوص که صندوق‌عقب پژو 301 یکی از جادارترین صندوق‌عقب‌ها در بین سدان‌های هم‌رده‌اش است. در این کلاس تنها حجم صندوق‌عقب خودروهای لیفت‌بک از پژو 301 بیشتر است و تنها در کنار چرخ زاپاس فضایی به حجم تقریبی 50 لیتر موجود است. این فضا محلی مناسب برای نگه‌داری لوازمی از قبیل جعبه‌ابزار و غیره است، به همین خاطر مجدداً تولیدکنندگان لوازم جانبی وارد عمل شده‌اند و "نظم‌دهنده" یا همان Organizer را برای پژو 301 ارائه نموده‌اند. جا دارد ایران‌خودرو برای مشعوف کردن مشتریانش برای تارا "نظم‌دهنده" یا همان Organizer که از جنس فوم فشرده است را ارائه کند.

تارا

در مورد گیره‌ها و توری‌های نگه‌دارنده اجسام هم کافی است به محصولات شرکت اشکودا نگاه کنیم. شعار شرکت اشکودا Simply Clever است و به همین خاطر در صندوق‌عقب محصولات اشکودا ازجمله اشکودا راپید که رقیب پژو 301 بود می‌توان توری‌ها، گیره‌ها و نگه‌دارنده‌های اجسام را مشاهده کرد و جا دارد تولیدکنندگان داخلی نیز به این موضوعات هرچند کوچک، ارزان ولی کاربردی توجه نمایند و حداقل گیره‌های توری‌های نگه‌دارنده لازم را در بدنه تعبیه نمایند تا مالکین بتواند توری‌های نگه‌دارنده را خودشان خریداری و نصب کنند.

تارا

تقریباً پس از مراسم رونمایی تارا و انتشار تصاویر آن، همه منتقدان فرم چراغ‌های عقب تارا را نپسندیدند و آن را غیرمتعارف دانستند. هرچند طراحان تارا سعی داشته‌اند با طراحی این چراغ عقب یک‌تکه ظاهری مدرن و به‌روز به تارا بدهند ولیکن به‌محض روشن شدن چراغ‌های عقب تارا نه‌تنها به‌یک‌باره طرح این چراغ‌ها مدرن و به‌روز به نظر نمی‌آید، بلکه این چراغ‌ها خودشان را به‌صورت نقطه‌ضعف و مشکل طراحی تارا معرفی می‌کنند. هنگامی‌که لامپ‌های این چراغ‌ها روشن می‌شوند آنگاه این چراغ‌ها شبیه به دندان‌های تیز و به هم فشرده‌شده یک جانور درنده می‌شوند. جالب اینجا است که در تصاویر مدل اولیه تارا که به تعدادی از اعضاء هیئت دولت معرفی شد این چراغ‌ها طرح به‌روزتر و شکیل‌تری داشتند و بسیار مناسب بود اگر ایران‌خودرو همان طرح اولیه را در نمونه نهایی اجرا می‌کرد.

تارا

همچنین در تصاویر مدل اولیه تارا که به تعدادی از اعضاء هیئت دولت معرفی شد، آنتن خودرو همانند آنتن دنا پلاس به فرم بالچه کوسه است ولی در نمونه‌ای که در ویدئو تبلیغاتی نشان داده‌شده آنتن تارا شبیه نمونه مبنا پژو 301 و معمولی است.

تارا

در هیچ‌کدام از نمونه‌های مبنا و فیس‌لیفت شده پژو 301 که حتی دارای موتور 1.6 لیتری و گیربکس اتوماتیک هم هستند، ترمز‌های عقب از نوع دیسکی نمی‌باشند و از نوع کاسه‌ای هستند. ولی در مجهزترین نمونه‌های چینی پژو 301 که از سال 2014 به بازار عرضه‌شده، ترمز‌های عقب از نوع دیسکی هستند. فعلاً در صفحه تارای وب‌گاه شرکت ایران‌خودرو درج‌شده که حتی ترمز چرخ‌های عقب نمونه با گیربکس دستی تارا هم همانند مجهزترین نمونه‌های چینی پژو 301 از نوع دیسکی هستند و از این بابت باید به ایران‌خودرو تبریک گفت.

تارا

ایراد در قالب‌ها یا مونتاژ قطعات بدنه هم با توجه به ویدئوهای تبلیغاتی که منتشرشده قابل‌توجه هستند که امیدواریم این موارد در نمونه نهایی رفع شده باشند. ازجمله این ایرادها می‌توان به فاصله نامتوازن و ناهماهنگ بین لبه درب موتور یا همان کاپوت تارا با لبه بالایی جلوپنجره تارا اشاره کرد. این فاصله در نواحی نزدیک به چراغ‌ها کمتر است ولی در نواحی وسط درب موتور بسیار بیشتر است. شکاف بین درب موتور یا همان کاپوت با گلگیر جلو در بالای چراغ جلو نیز باهم منطبق نیستند و لبه درب موتور کمی پایین‌تر از لبه گلگیر جلو است. شکاف بین سپر عقب با گلگیر عقب در زیر چراغ عقب نیز باهم منطبق نیستند و لبه سپر کمی پایین‌تر از لبه گلگیر عقب است و در امتداد هم نیستند.

تارا

جالب اینجاست در پوستر یا تصویری که روز 11 ژانویه در کانال رسمی ایران‌خودرو منتشرشده و همچنین در تصویری که در صفحه تارای وب‌گاه شرکت ایران‌خودرو قرار داده‌شده، این نواقص به کمک نرم‌افزارهای ویرایش تصاویر اصلاح‌شده‌اند.

تارا

این موضوع را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم در نسخه نهایی تارا هم این اصلاح یا ویرایش اجراشده باشد و این اصلاح یا ویرایش منحصر به تصاویر و پوسترهای تبلیغاتی نباشد. در بین محصولات پژو که تاکنون در ایران عرضه‌شده‌اند برای اولین بار شاهد این هستیم که درب باک به سمت راننده و متقابلاً خروجی اگزوز به سمت شاگرد منتقل‌شده است و حداقل از این بابت اختلاف بین خودروهای جدید دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو کمتر شده است.

تارا

طرح خط شانه و طرح چراغ‌های تارا درمجموع تداعی‌کننده شمای کلی محصولات برند اشکودا می‌باشند، البته طرح خط شانه تارا در خودروهای دیگری همچون لیفان 820 نیز مشاهده می‌شود، از سویی دیگر طرح برآمدگی روی درب‌ها همانند آریزو 5 است. در هر دو خودرو اشکودا اسکالا و آریزو 5 امتداد طرح برآمدگی روی درب‌های جلو به لبه درب‌های جلو ختم می‌شوند. ولی در تارا این‌گونه نیست و به‌نوعی یک فضای تهی در ناحیه پائینی لبه‌ درب‌های جلو مشاهده می‌شود و این باعث شده تا نمای جانبی تارا از خط شانه به پائین هماهنگی لازم با طرح کلی خودرو نداشته باشد. اگر طرح بدنه در قسمت روی درب‌ها همچون خود پژو 301 کمی نمایان‌تر یا برجسته‌تر و همچنین طویل‌تر بود، آنگاه نمای جانبی تارا هماهنگ‌تر دیده می‌شد. فرم چراغ‌های روشنایی در روز و مه‌شکن‌های جلو هم قدیمی به نظر می‌آیند و جا داشت ایران‌خودرو بجای این دو چراغ همانند آریزو 5 تنها از یک چراغ به‌عنوان چراغ روشنایی در روز و مه‌شکن جلو استفاده می‌کرد و نمای جلوی تارا را به‌روزتر می‌کرد.

تارا

طرح گلگیرها در قسمت قوس چرخ‌ها نیز در تارا با پژو 301 متفاوت و ساده‌تر است. در پژو 301 این قسمت دارای فرورفتگی است ولی در تارا طرح این قسمت ساده و شبیه نسل اول رنو لوگان است. مسلماً پس از تصادف و آسیب دیدن این قسمت، این سادگی طرح باعث خواهد شد صافکاران محترم بتوانند با زحمت و دردسر کمتری این ناحیه را به‌صورت بدون رنگ بازسازی کنند.

تارا

بالاخره اینکه فاصله پایین‌ترین نقطه اتاق تا زمین یا همان Ground Clearance پژو 301 کمتر از 140 میلی‌متر یا 14 سانتی‌متر است، البته برای مدل چینی این فاصله به میزان 12سانتی‌متر هم درج‌شده است. برای مقایسه، این فاصله در نسل اول رنو لوگان برابر با 16 سانتی‌متر و برای سمند معمولی برابر با 18 سانتی‌متر است. هرچند کم بودن این فاصله باعث می‌شود مرکز ثقل خودرو پایین‌تر قرارگرفته و پایداری و هندلینگ خودرو در سرپیچ‌ها بهتر شود ولی با توجه به اینکه فاصله بین دو محور پژو 301 بیش از 265 سانتی‌متر است و از هر دو خودرو نسل اول رنو لوگان و خانواده سمند بیشتر است، بنابراین احتمال اینکه کف اتاق پژو 301 حین عبور از دست‌اندازها و رمپ‌های پارکینگ‌ غیراستاندارد یا حین تردد در جاده‌های فرعی زیرسازی نشده به زمین بخورد بیشتر شده است. انتظار داشتیم ایران‌خودرو در تارا فاصله پایین‌ترین نقطه اتاق تا زمین را به میزان 2 سانتی‌متر بالاتر می‌آورد تا حداقل از این لحاظ احتمال برخورد کف اتاق تارا به زمین کمتر شود، ولی در کمال تعجب در صفحه تارای وب‌گاه شرکت ایران‌خودرو ارتفاع تارا 1466 میلی‌متر درج‌شده که یعنی ارتفاع کلی تارا حتی از پژو 301 هم کمتر شده است. در کاتالوگ پژو 301 وارداتی ارتفاع خودرو 1474 الی 1477 میلی‌متر درج‌شده است.

یعنی ارتفاع کلی تارا حتی از پژو 301 هم کمتر شده است. در کاتالوگ پژو 301 وارداتی ارتفاع خودرو 1474 الی 1477 میلی‌متر درج‌شده است.

و اما آخرین مورد در نمای خارجی که شاید نتوان به آن ایراد گفت ولی همین مورد ممکن است در کشور ما منجر به خراب شدن قسمتی از رنگ درب موتور یا همان کاپوت در قسمت نزدیک لولاهای اهرم‌های برف‌پاک‌کن شود.

اجازه بدهید این مورد را با طرح دو سؤال بیان کنیم: آیا تابه‌حال به درب موتور یا همان کاپوت خودرو 206 در قسمت نزدیک لولاهای اهرم‌های برف‌پاک‌کن توجه کرده‌اید؟ آیا متوجه فرورفتگی کاپوت در سمت راننده شده‌اید؟ این فرورفتگی برای این است که اگر شما قصد داشتید به هر دلیلی اهرم‌های برف‌پاک‌کن را از روی شیشه جلو بلند کنید، آنگاه اهرم‌های برف‌پاک‌کن به لبه درب موتور برخورد نکند.

تارا

اهرم‌های برف‌پاک‌کن به دلایل مختلفی از روی شیشه جلو بلند می‌شوند. در بعضی از مواقع مالک خودرو برای تعویض تیغه‌های برف‌پاک‌کن‌ آن‌ها را از روی شیشه جلو بلند می‌کند و در مواقعی دیگر برای تمیز کردن خود شیشه جلو. در مدل‌های جدید پژو همچون 208 و 301 چنانچه بخواهید همانند سایر خودروها اهرم‌های برف‌پاک‌کن را از روی شیشه جلو بلند کنید این اهرم‌ها به‌طور کامل بلند نمی‌شوند. بنابراین پژو در مدل‌های جدیدش برای این موضوع تدبیر خاصی اندیشیده. کافی است حداکثر یک دقیقه پس‌ازاینکه موتور خودرو خاموش شده برف‌پاک‌کن را فعال کرد، در این حالت اهرم‌های برف‌پاک‌کن‌ درست در حالتی که در نقطه مرگ بالایی قرار دارند متوقف می‌شوند. در این وضعیت دیگر حین بلند کردن اهرم‌های برف‌پاک‌کن‌ از روی شیشه جلو، اهرم‌های برف‌پاک‌کن به لبه درب موتور برخورد نمی‌کنند.

تارا

اما در کشورمان علاوه بر مالک خودرو اشخاص دیگری هستند که به دلایل مختلفی اهرم‌های برف‌پاک‌کن‌ را از روی شیشه جلو بلند می‌کنند که شاید بتوان گفت مشهورترین فرد دراین‌بین پلیس راهوار محترمی است که قصد دارد برگه جریمه را زیر تیغه‌های برف‌پاک‌کن بگذارد. علاوه بر این هستند افرادی که برگه‌های تبلیغاتی را زیر تیغه‌های برف‌پاک‌کن خودروها می‌گذارند. این دسته از افراد شاید کمی اهرم‌های برف‌پاک‌کن را از روی شیشه بلند بکنند ولی بدتر از همه فردی است که در اعتراض به نحوه‌ی پارک خودروی شما قصد دارد اهرم‌های برف‌پاک‌کن‌ را به‌طور کامل از روی شیشه بلند کند. این افراد پس‌ازاینکه اهرم‌های برف‌پاک‌کن را کمی بیش از ده سانتی‌متر از روی شیشه بلند می‌کنند متوجه می‌شوند که اهرم‌های برف‌پاک‌کن به لبه درب موتور برخورد می‌کنند و احتمالاً بعد از تکرار این برخوردها رنگ لبه درب موتور در قسمت نزدیک لولاهای اهرم‌های برف‌پاک‌کن دچار آسیب خواهد شد.

حال اگر مهندسین ایران‌خودرو که درب موتور تارا را همانند درب موتور رانا کاملاً از نو طراحی کرده‌اند، لبه درب موتور تارا را در قسمت نزدیک لولاهای اهرم‌های برف‌پاک‌کن‌ با کمی فرورفتگی و همانند پژو 206 طراحی می‌کردند، آن‌وقت احتمال آسیب‌دیدگی رنگ لبه درب موتور تارا در قسمت نزدیک لولاهای اهرم‌های برف‌پاک‌کن از بین می‌رفت. با توجه به اینکه این موضوع در مورد رنو فلوئنس هم صدق می‌کند، بنابراین می‌توان در این زمینه از تجربیات هم‌وطنانمان که خودرو رنو فلوئنس دارند استفاده کرد.

البته مخفی شدن اهرم‌های برف‌پاک‌کن پشت لبه درب موتور یا همان کاپوت باعث می‌شود مقاومت آئرودینامیکی کمتر شده و درنتیجه مصرف سوخت و صدا و نویز آئرودینامیکی نیز کمتر ‌شود.

در قسمت بعد به بررسی فضای داخلی تارا خواهیم پرداخت.

نظرات کاربران

14 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/11/30
خسته نباشید میگم به گروه خودرو بانک و مخصوصا نویسنده مقاله که به صورت دقیق و علمی به بررسی تارا پرداختند .
1399/11/30
بسیار عالی من خودم بشدت به این ریزه کاری ها حساس هستم و برام جالب بود که بعضی دیگران هم این موارد براشون مهمه.....مقاله کاملی بود......
1399/11/30
خیلی مقاله جالبی بود واقعا آفرین به این دقت
1399/11/30
یک بررسی عالی . دست آقا مهرداد درد نکند .
1399/12/1
مرسی از خودرو بانک. مهمترین چیزی که اصلا دوستش ندارم توی این ماشین چراغ های عقب هست که شما هم این رو عنوان کردین...
1399/12/1
من فکر میکنم انتن مدل اتوماتیک و دستی باهم فرق داره واسه همین در ویدیوی تبلیغاتی خبری از اون انتن بالچه کوسه ای نبود
1399/12/1
بابت بررسی موشکافانه و دقیق شما ممنون. به نظرم تارا پروژه ای است که بیش از حد ارزش آن رویش مانور داده اند
1399/12/1
موتور tu5p که برای تارا درج شده چه فرقی با tu5 معمولی داره. چیزی تغییر کرده واقعا یا فقط بازی با حروفه
1399/12/6
گوساله بیاد گاو شود دل صاحابش آب شود
صد راه نرفته در پیش است
ظاهر ذوذنقه ای گوشه دار تیز غیر دلچسب و نا هماهنگ!!!!!
یسری الان میان میگن ما اول راهیم و...........
ولی طراحی واقعا انگار دبستانیه !!!!!!!!11111
1401/10/13
بالاخره یه بررسی موشکافانه و منصفانه دیدیم
1402/3/22
اگه این ماشین 30 ساله پیش بیرون اومده بود تا حدی قابل قبول بود. اما امروز کهنه، از مد افتاده، بی هیجان و تمبل بنظر میرسه..
1402/4/3
سلام و سپاس ، اما خیلی موارد مهمتر و اساسی تر میشد در بررسی اشاره کرد ؛ فرضا فقط داخل کاپوت : cvvt ، اویل پمپ فشار متغیر ، پیستون ضد سایش ، لرزش و صدای کمتر از tu5 سابق ، قدرت و گشتاور بالاتر از tu5 سابق ، فرمان برقی
اینها اشاره نشده به نوع اهرم درب صندوق اشاره شده !
1402/9/23
با عرض سلام واقعاً جای تشکر و قدردانی داره که چنین موشکافانه و دقیق و از همه مهمتر علمی و از دید یک طراح اجزای خودرو به بررسی �مت‌هایی از خودرو نوباوی ایران خودرو یعنی تارا که امیدوارم بهتر و بهتر بشه پرداختین و امیدوارم همچنان به این دقت نظر بیفزایید و همچنان بدون خستگی و با انرژی به نقد و بررسی و اظهار نظر منطبق با اصول فنی و مهندسی ادامه بدهید بایستی اعتراف کنم بعد مدت‌ها از خوندن مطالب فوق که توسط حضرت عالی به رشته تحریر درآمده قلباً احساس شور و شعف توام با احساس غرور و لذت دارم پر انرژی باشید و شاد و سلامت
1402/10/25
با سلام و احترام.من به تازگی یک دستگاه تارا اتوماتیک خریداری کردم و چون به اطلاعات فنی و دقیق و به روز خودرو بسیار علاقه مندم مطالب شما بسیار مفید,دقیق و عالی بود.