موضوعات داغ

نگاهی به وضعیت قیمتی مزدا 3 در بازار،‌ هفته سوم اسفند ۹۹

عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول

مزدا 3 را به جرات می‌توان یکی از محبوب‌ترین سدان‌های سایز متوسط بازار دانست که با وجود گذشت چند سال از عرضه جهانی، همچنان در بازار ایران متقاضیان خاص خود را دارد. این محصول ژاپنی که نخستین‌بار در سال 1386 به بازار ایران راه پیدا کرد، در همان ابتدا به دلیل طراحی مدرن و جذاب و همچنین پیشرانه قدرتمندی که داشت، توانست به سرعت نظر علاقه‌مندان را به خود جلب کند.

نسل اول مزدا 3 از سال‌های 86 تا 89 به عنوان یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین سدان‌های سایز متوسط بازار ایران تبدیل شد که همین موضوع زمینه‌ساز موفقیت و محبوبیت هرچه بیشتر نسل دوم آن نیز شد. بهمن موتور نیز از این موضوع استفاده کرده و از سال 1389 نسل دوم آن را به خطوط تولید خود آورد و با برخی تغییرات جزئی آن را به بازار کشور عرضه کرد. تحریم‌های بین‌المللی و قطع همکاری شرکای خارجی سبب شد تا شاهد عرضه نسل‌های بعدی مزدا 3 به بازار ایران نباشیم. اما این مضووع از ارزش‌های نسل دوم در میان خریداران کم نکرده و همچنان مزدا 3 را به عنوان یکی از خودروهای محبوب و خوش فروش در بازار تبدیل کرده است.

اما موضوعی که این روزها ممکن است بسیاری از خریداران را دچار سردرگمی کند، قیمت بسیار بالایی است که فروشندگان این خودرو برایش در نظر گرفته‌اند. به طور مثال قیمت نمونه‌های صفر کیلومتر مزدا 3 در بازار حدود 890 تا 910 میلیون تومان اعلام می‌شود. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که تا چند ماه گذشته قیمت اعلامی برای این محصول نه چندان لوکس و جدید بیش از یک میلیارد تومان بود.

مزدا 3

اگر بخواهیم نگاهی به وضعیت بازار کارکرده این خودرو نیز داشته باشیم، می‌توانیم به طور مثال به یک نمونه مزدا 3 مدل 1395 با کارکردی حدود 80 هزار کیلومتر اشاره کنیم. قیمت این خودرو در بازار با توجه به سلامت فنی و ظاهری، مدت زمان بیمه، میزان رنگ شدگی و یا عدم رنگ شدگی، از حدود 640 تا 675 میلیون تومان برآورد می‌شود. حال می‌توان بر اساس این قیمت به عنوان معیار، قیمت مدل‌های دیگر را برآورد و ارزیابی کرد.

با این وجود در حال حاضر نیز قیمت اعلامی برای آن چندان منطقی نیست. از طرفی به عقیده بسیاری از دارندگان و مالکان خودروهای مزدا 3 در ایران، هزینه نگهداری سالانه این خودرو بسیار سنگین و دور از انتظار است. چرا که قیمت قطعات یدکی و قطعات تزئینی بدنه آن در بازار بسیار گران است که همین موضوع باعث شده هزینه خدمات آن نیز به مراتب بالاتر از سایر خودروهای هم‌رده باشد.

بنابراین باید به تمامی موارد ذکر شده در بالا هنگام انتخاب و خرید این خودرو دقت کرد. چرا که انتخاب نادرست می‌تواند منجربه پرداخت مبالغ هنگفت جهت بازسازی و تعمیر خودرو شود. بنابراین اگر قصد خرید مزدا 3 کارکرده در بازار را دارید، می‌بایست هنگام بازدید و ارنتخاب خودرو از کارشناسان حرفه‌ای جهت شناسایی هرچه بهتر خودرو استفاده نمایید.

در انتها نیز هرگز نگران فروش خودروی خود نباشید، چرا که مزدا 3 یکی از خودروهای خوش فروش در بازار است که در هر شرایطی متقاضی و خریدار خاص خود را دارد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد