موضوعات داغ

نگاهی به دانگ فنگ آئولوس Aeolus، محصول جدید و احتمالی بهمن موتور

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

مدتی است که بهمن موتور در حال عرضه محصولات جدیدی به بازار است و تاکنون دو کراس‌اوور چینی را با برند خود و نام‌های دیگنیتی و فیدلیتی معرفی و عرضه کرده است. سومین محصول احتمالی گروه بهمن، یک سدان است که قبل از شروع تعطیلات نوروز، طی یک بیلبورد تبلیغاتی اعلام شد اما هنوز مشخص نیست که این خودرو دقیقاً از چه برندی است. اما گمانه زنی هایی در مورد یک خودرو شایع شده که گویا بهمن موتور قصد دارد خودرویی از خودروسازی دانگ فنگ به نام دانگ فنگ آئولوس را روانه بازار کند و احتمالاً طی هفته‌ها یا ماه‌های آتی از سوی این شرکت معرفی و عرضه خواهد شد.

دانگ فنگ آئولوس DongFeng Aeolus خودرویی نسبتاً جدید است و در ماه مه سال 2019 برای نخستین بار معرفی شده است. این خودرو براساس پلتفرم ماژولار فنگشن Fengshen ییکسوان توسعه یافته و از ماه سپتامبر سال 2019 میلادی به تولید می‌رسد. دانگ فنگ آئولوس در چهار تیپ به بازار عرضه شده که در نرخ‌های متفاوتی بین 74،900-109،900 یوان (‌300 میلیون تا 440 میلیون تومان) به فروش می‌رسند.

این خودرو در حقیقت به نام فنگشن D53 را دارد اما نامی که این خودروساز برای این خودرو در نظر گرفته و روی آن حک شده آئولوس Aeolus است.

طراحی دانگ فنگ آئولوس، پویا و نوآورانه

سبک کلی طراحی دانگ فنگ آئولوس نوآورانه و جدید است و این ظاهر را تنها در برخی خودروهای چینی سال‌های اخیر دیده‌ایم. چراغ‌های جلو خودرو تیز و تهاجمی هستند و در دو سوی جلوپنجره، فرورفتگی‌های قرار دارد که روی لبه آن‌ها با نوار کرومی تزئین شده است. نمای جانبی خودرو نسبتا ساده است و شیب اندک ستون‌ C سبب شده تا دانگ فنگ آئولوس ظاهری شبیه به خودروهای کوپه داشته باشد.

دانگ فنگ آئولوس

نمای عقبی نیز همان طرح حفره‌های کناری نمای جلو را در خود ارایه می‌دهد هرچند ظاهر چراغ‌ها چندان جدید نیست و در برخی خودروهای چینی دیگر همچون چری آریزو 6 مشاهده شده است. ابعاد دانگ فنگ آئولوس به ترتیب عبارتند از:‌ 4660 میلی‌متر طول،1812 میلی‌متر عرض و 1490 میلیمتر ارتفاع. فاصله بین دو محور این خودرو نیز 2680 میلیمتر عنوان شده و با یک سدان جمع‌وجور روبرو هستیم.

طراحی داخلی، شیک و اسپرت

دانگ فنگ سعی کرده تا طراحی خارجی آئولوس برخی المان‌های مربوط به خودروهای اسپرت را به همراه داشته باشد اما این کابین خودرو است که ذات اسپرت دانگ فنگ آئولوس را در خود نمایان می‌کند. سبک کلی کابین آئولوس دو تکه است و گویی تکه بالایی بر روی تکه پایینی سوار شده است. تریم کلی کابین مشکی رنگ است و برخی قطعات با رنگ نقره‌ای پررنگ برای تنوع در کابین قرار گرفته‌اند. روکش صندلی‌ها نیز مشکی و قرمز است.

دانگ فنگ آئولوس

از جمله تجهیزات دانگ فنگ آئولوس می‌توان به فرمان سه شاخه دی شکل، خوشه ابزار دیجیتالی هفت اینچی، سیستم چندرسانه‌ای به همراه نمایشگر 10.25 اینچی و برخی سیستم‌های کمک به راننده در سطح دوم است.

قوای فنی، مشابه دیگنیتی

دانگ فنگ آئولوس با دو پیشرانه در چین عرضه می‌شود که موتور اول یک لیتری سه سیلندر توربوشارژ با قدرت 123 اسب‌بخار و گشتاور 196 نیوتن‌متر است. موتور دوم چهار سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژر با قدرت 147 اسب‌بخار و گشتاور 230 نیوتن‌متر است که پیش از این در کراس اوور دیگنیتی بهمن موتور مشاهده شده بود. سیستم تعلیق دانگ فنگ آئولوس نیز در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع تورشن بیم یا میله پیچشی است که سیستم تعلیق ساده‌ای محسوب می‌شود و مزیت عمده آن صرفه‌جویی در فضا است.

قیمت و رقبای احتمالی

این خودرو در بازار چین در سال 2019 حدود 18 هزار دستگاه و در سال 2020 حدود 40 هزار دستگاه فروخته است که عدد نسبتاً خوبی در این بازار است.

دانگ فنگ آئولوس در صورت ورود به بازار ایران، رقیبی جدی برای چری آریزو 5 توربوشارژر و چری آریزو 6 خواهد بود که دو خودرو یاد شده به ترتیب 625 و 872 میلیون تومان قیمت دارند. قیمت دیگنیتی نیز از سوی بهمن موتور 760 میلیون تومان اعلام شده و باید انتظار اعلام رقمی بین 650 الی 750 میلیون تومان را برای دانگ فنگ آئولوس داشته باشیم که البته این خودرو همانند دو کراس اوور قبلی قطعاً با نامی جدید به بازار کشورمان عرضه خواهد شد.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/1/10
خودرویی که در بازار دنیا با دلار ۲۶۰۰۰ تومان ۳۰۰ میلیونه چرا باید در ایران هفصد میلیون فروخته شود؟ ایا مردم ما ثروتمندند؟ ایا درامدمان به دلار است؟ ایا بازارمان رقابتی است؟ چرا؟ چرا؟ چرا؟
1400/1/15
به عنوان یک خودرو چینی تو رده قیمتی ارزان خوبه ولی قیمت های ایران واقعا نجومی هستن الان قیمتش ۶۵۰ میلیون باشه تو آمریکا با ۶۵۰ هزار دلار میشه یک رولز رویس خرید ولی تو ایران از این جور ماشینا . به امید روزی که قیمت ها به حالت اول برگرده و صنعت خودروی ایران پیشرفت کنه تا نردم سوار خودروی باکیفیت شوند.
1400/7/26
قیمتش بین 470 تا 550 میلیون تومن باشه خوبه.
1401/10/1
اگه مردم ایران ۳ ماه هیچ خودرویی نه دست دوم نه نو نه منطقه آزاد دقت کنید هیچ خودرویی ۷۰ درصد مشکلات خودرویی حل میشه