موضوعات داغ

مقایسه چری تیگو 7 پرو و فیدلیتی، کراس‌اوورهای جدید امسال؛ یک روح در دو

عکس نویسنده
فراز مصری
نویسنده
عکس مطلب اول

به زودی دو شاسی‌بلند جدید چینی وارد بازار خواهند شد که هر دو متعلق به دو خودروساز خصوصی داخلی هستند. در یک طرف چری تیگو 7 پرو قرار دارد که هنوز اسمی برای آن در بازار ایران تعیین نشده و توسط مدیران خودرو عرضه خواهد شد و در طرف دیگر جتورX70 یا همان فیدلیتی که از طرف گروه بهمن تا اواسط سال 1400 وارد خیابان‌های کشور خواهند شد.

چری، حضور فعال در بازار ایران

چری جزو بزرگ‌ترین صادرکنندگان چین محسوب می‌شود. این شرکت، در شهر ووهو استان آنهوی Wuhu, Anhui Province کشور چین فعالیت می‌کند. چری در سال ۱۹۹۹ متولد شد و از سال ۲۰۰۳ با تولید انواع خودروهای سواری آغاز به کار کرد. چری علاوه بر تولیدات خود، برای شرکت‌های مطرح دنیا مثل جگوار و لندرور در خاک چین، خودرو مونتاژ می‌کند. باید خاطر نشان کرد که چری تنها شرکت چینی موجود در ایران است که در اتفاقات پسابرجامی، ایران را ترک نکرد و به کار خود ادامه داد.

چری تیگو 7 پرو

نسل دوم چری تیگو 7 در سال 2019 میلادی، در نمایشگاه خودرو گوانگژو و به عنوان مدلی مفهومی رونمایی شده بود اما با اندکی تغییرات ظاهری، سرانجام در سال 2020 فروش آن در بازار چین آغاز شد.

اخیراً عکس‌هایی در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد مدیران خودرو در حال تست چری تیگو 7 پرو است و به احتمال زیاد امسال شاهد حضور این خودرو در بازار ایران باشیم.

فیدلیتی، از نوادگان جوان چری

فیدلیتی که همان جتور X70 است، جزو برندهای لوکس چری به حساب می‌آید. در جوینت‌ونچرهای شرکت چری، مهم‌ترین همکاری مشترک این شرکت ابتدا در سال 2007 و با معرفی برند جدید کوروس (Qoros) به بازار اروپا، شروع شد. در سال 2012 نیز چری جوینت‌ونچری با انگلیسی‌ها امضا کرد و توانست انحصار تولید، مونتاژ و عرضه خودروهای جگوار-لندرور را در بازار چین، به نام خودش ثبت کند. در میان زیرمجموعه‌های چری نیز، برند کوین (Cowin) یکی از قدیمی‌ترین زیرمجموعه‌های چری محسوب می‌شود که البته در این روزها، فروش بسیار محدودی داشته و خط تولید اکثر محصولاتش در بازار چین متوقف شده است. دومین زیرمجموعه مهم این شرکت، برند لوکس چری اکسید (Exeed) است که از سال 2018، محصولاتش را به بازارهای صادراتی فرستاده و همچنان نیز درحال معرفی خودروهای به‌روز و مدرن است. اما سومین زیرمجموعه مهم این شرکت، که به فاصله کوتاهی بعد از چری اکسید از راه رسید، برند نیمه‌لوکسی بنام چری جتور (Jetour) است که در ژانویه 2018 رسماً به بازار چین معرفی شد.

مقایسه ظاهری دو خودرو

در نمای ظاهری باید گفت هر دو خودرو از زیبایی خاصی برخوردار هستند. در چری تیگو 7 پرو با جلو پنجره بزرگ چندضلعی به همراه چراغ‌های کشیده و باریک که هارمونی خاصی از نظر طراحی به این نسل از تیگو بخشیده است. اما در مقابل فیدلیتی بهمن موتور بر خلاف رقیبش از جلو پنچره کوچک‌تری برخوردار است. چراغ مه‌شکن جلو به صورت چهار لنزی بوده که شبه به کیا اپتیما طراحی شده است. باید گفت طراحی فیدلیتی (جتور) بر خلاف اسمش اسپرت‌تر و چری تیگو 7 پرو کاملاً حالت لوکس و تجملاتی است در نمای کناری هر دو خودرو کاملاً عضلانی طراحی شده‌اند، اما فیدلیتی با رینگ 20 اینچی نمای بهتری نسبت به تگو 7 پرو با رینگ 19 اینچی دارد (ممکن است در نسخه نهایی تولید شده سایز رینگ‌ها تغییر کنند). در نمای عقب تیگو 7 پرو، فرم چراغ‌ها ظاهری مشابه با محصولات جدید شرکت چری پیدا کرده که گویی امضای این شرکت به حساب می‌آید و قصد داشته در این زیربرند خود ردی به جای بگذارد.

فیدلیتی

در فیدلیتی (جتور X70) چراغ عقب بسیار شبیه به سانتافه طراحی شده اما طراحی بهتری نسبت به رقیبش یعنی تیگو 7 پرو دارد و جذاب‌تر است.

کابین چری تیگو 7 پرو

از نظر طراحی داخلی باید اذعان کرد که هر دو خودرو در سطح بسیار عالی و بروز طراحی شده‌اند. چری تیگو 7 پرو از نظر طراحی داخلی کاملاً متفاوت با نسخه معمولی آن و حتی با دیگر نسل‌های تیگو طراحی شده اتس. قرارگیری تمام ادوات داخلی بسیار دقیق و ارگونومیک جاگذاری شده‌اند و از تریم دو رنگ استفاده شده که حالت اسپرت‌تری به داخل تیگو 7 پرو بخشیده است. کمی اگر با دقت به تیگو 7 پرو نگاه کنیم شاید متوجه خطوطی از طراحی‌هایBMW را ببینیم مثل نمای کنسول میانی، فرم دسته دنده، و یا جاگیری مانیتور بسیار شبیه خودروهای BMW طراحی شده اما در کل طراحی مورد پسند و قابل قبولی دارد.

جتور X70 یا همان فیدلیتی

در مقابل جتور X70 یا همان فیدلیتی طراحی کاملاً متفاوت‌تر نسبت به رقیبش دارد اما ناگفته نماند که باز هم حسی از طراحی BMW در جتور X70 به چشم می‌خورد. فرم قرارگیری دکمه‌های میایی کنسول وسط بسیار خوب و ارگونومی است و جنس رودری و حتی داشبورد از فوم نرم بوده و حس خوبی را به مخاطب منتقل می‌کند.

نکته بسیار مهم در مقایسه این دو خودرو این است که جتور X70 خودرویی 7 نفره است اما در مقابل چری تیگو 7 پرو 5 نفره است که برای استفاده‌های خانوادگی تفاوت و فاکتوری مهم است.

مشخصات فنی، یک روح در دو بدن

از نظر مشخصات فنی و موتوری هر دو خودرو کاملاً شبیه به یکدیگر هستند و تفاوتی با هم ندارند. در جدول زیر به صورت کامل به آن پرداخته‌ایم.

چری تیگو 7 پروفیدلیتی (جتور X70)مشخصات فنی
E4T15CE4T15Cکد موتور
1.5 لیتری1.5 لیتریحجم موتور
توربو شارژتوربو شارژتنفس موتور
155 اسب بخار - 5500 دور در دقیقه155 اسب بخار در 5500 دور در دقیقهحداکثر قدرت
230 نیوتن متر در 1750 دور در دقیقه230 نیوتن متر در 1750 دور در دقیقهحداکثر کشتاور
اتوماتیک 6 سرعته دوکلاچه (DCT)اتوماتیک 6 سرعته دوکلاچه (DCT)جعبه دنده
4470 طول - 1837 عرض - 1670 ارتفاع4735 طول - 1900 عرض - 1710 ارتفاعابعاد خودرو
2670 میلیمتر2720 میلیمترفاصله دو محور
جلو مستقل مک فرسون عقب مستقلجلو مستقل مک فرسون عقب مستقلنوع تعلیق
1438 کیلوگرم1575 کیلوگرموزن خودرو
1100 لیتر1680 لیترحجم صندوق عقب
BA-EBD-EBA-ESP-TCS-ABSBA-EBD-EBA-ESP-TCS-ABSترمز و پایداری
راننده، سرنشین جلو، جانبیراننده، سرنشین جلو، جانبیکیسه هوا
نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی به همراه بلوتوثصفحه نمایشگر لمسی 10.25 اینچی به همراه بلوتوث و Mirror linkسیستم صوتی

قیمت و شرایط بازار

قیمت این دو خودرو هنوز مشخص نشده اما معمولاً مدیران خودرو با قیمت‌های بالایی به بازار ورود می‌کند و در مقابل شرایط فروش اقساطی جذابی را برای محصولات خود در نظر می‌گیرد. شاید باید قیمتی بالای 900 میلیون تومان را برای چری تیگو 7 پرو در نظر بگیریم اما قطعاً با شرایط کنونی و نوسانات، نمی‌توان حدس درستی از وضعیت قیمتی این خودرو زد. در طرف دیگر قیمت فیدلیتی نیز هنوز اعلام نشده اما احتمالاً بهمن موتور تیراژ بسیار خوبی را برای این خودرو در نظر خواهد گرفت که ممکن است رقبا را دچار مشکل کند. همین تیراژ بالا باعث می‌شود تا از نظر قیمتی بتواند کارت برنده را روی میز بگذارد و همانطورکه در اعلام قیمت دیگنیتی و یا هاوال H2 نیز شاهد بودیم، بهمن موتور معمولاً ورود اولیه را با قیمت‌های بسیار رقابتی شروع می‌کند و به آهستگی در عرضه‌های بعدی، قیمت را کمی افزایش می‌دهد.

قطعاً قیمت نهایی این دو خودرو عوامل بسیار مهمی در موفقیت آن‌ها محسوب می‌شوند که باید تا زمان عرضه و اعلام قیمت آن‌ها توسط خودروسازی‌ها صبر کنیم.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/1/18
اگه تونستن چهار تا از این آشغالا رو بفروشن
1400/1/19
به نظرم بهمن خودرو تو انتخاب Jetor X70 یا همون فیدلیتی اشتباه بزرگی کرد به جاش باید Jetor X70 plus که نشخه جدید و کاملا عوض شده رو میاورد که واقعا عالیه و کمتر کراس اوری میتونست باهاش رقابت کنه ولی این مدل معمولی خیلی قابلیت رقابت نداره
1400/1/19
اولا عکس تریم داخلی جتور x70 رو اشتباه کراشتی و نسخه ای که بهمن به ایم فیدلتی عرضه می کنه به کل داشبوردش متفاوته
دوما چری تیگو ۷ پرو در ایران به اسم تیگو ۷ پلاس عرضه میشه و نسل جدید موتورهای چری که ۱۶۰۰ و با توان ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتون متر با گیربکس هفت سرعته دو کلاچه عرضه میشه
سوما به کل برند اکسید برند لوکس چری هست محصولات تیگو نسل جدید مثل همین تیگو ۷ پرو محصولات اصلی و برند جتور برندی با هدف جذب جوانان و اقتصادی و ارزونتر هست