موضوعات داغ

راهنمای جامع دریافت گواهینامه رانندگی در ترکیه

عکس مطلب اول

این روزها افراد زیادی تصمیم گرفتند که به ترکیه بروند و در این کشور زندگی کنند. یکی از مسائلی که ذهن ایرانی‌ها را در ترکیه درگیر می‌کند، دریافت گواهینامه رانندگی در ترکیه است. در این مقاله سعی‌ کرده‌ایم راهنمای جامع دریافت گواهینامه رانندگی در ترکیه را ارائه دهیم. بنابراین اگر در ترکیه زندگی می‌کنید یا قصد دارید در این کشور گواهینامه رانندگی بگیرید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

دریافت گواهینامه رانندگی در ترکیه چه مزایایی دارد؟

گواهینامه ایران در بعضی از کشورها اعتبار ندارد. بنابراین مهم‌ترین مزیت دریافت گواهینامه رانندگی در ترکیه داشتن یک مدرک معتبر و بین‌المللی است. به‌علاوه، گواهینامه رانندگی ترکیه مثل یک کارت هویتی است و می‌توانید در مواقعی آن را به جای کارت ملی ارائه دهید.

با ارائه گواهینامه رانندگی ترکیه به سایت‌هایی که به پرداخت خارجی احتیاج دارند، می‌توانید حساب معتبری در آن سایت‌ها بسازید. مثلا ایرانی‌ها در سایت‌هایی مثل آمازون نمی‌توانند به طور رسمی فعالیت داشته باشند، با استفاده از گواهینامه رانندگی ترکیه، می‌توانید یک حساب معتبر و بین‌المللی داشته باشید.

راهنمای جامع دریافت گواهینامه رانندگی در ترکیه، نکات مهم

این مقاله یک راهنمای جامع دریافت گواهینامه رانندگی در ترکیه است. بنابراین اطلاعات ارائه شده در این مطلب به خوبی می‌توانند شما را آگاه کنند. مرحله اول دریافت گواهینامه رانندگی ترکیه و ترجمه گواهینامه ایرانی است. در صورتی که ترجمه مدارک را همراه خودتان ندارید، می‌توانید از خدمات سایت دولتی میخک استفاده کنید.

گواهینامه ترکیه

در این سایت با بارگذاری اسکن گواهینامه، یک کد رهگیری می‌گیرید. بعد از اینکه کد رهگیری گرفتید، به سفارت ایران در ترکیه مراجعه کرده و گواهینامه ترجمه شده را دریافت می‌کنید. دقت کنید که روی گواهینامه باید مهر سفارت و تاییدیه کیملیک باشد. هزینه انجام ترجمه گواهینامه هم 18 یورو است.

مرحله بعد دریافت راندوو است. برای گرفتن راندوو با شماره 199 تماس می‌گیرید یا به سایت راندوو ترکیه مراجعه می‌کنید. مرحله آخر مراجعه به اداره نفوس شهر محل سکونتتان است. برای مراجعه به اداره باید از قبل وقت بگیرید و مدارک لازم را داشته باشید.

در اداره، پلیس از شما انگشت‌نگاری می‌کند و باید هزینه 120 لیر را پرداخت کنید. بعد از تحویل مدارک و امضای برگه‌های لازم، بعد از 14 روز می‌توانید گواهینامه خودتان را بگیرید. با تمام شدن این مراحل شما گواهینامه رانندگی ترکی خودتان را دریافت می‌کنید و دیگر لازم نیست در امتحان خاصی شرکت کنید.

برای دریافت گواهینامه رانندگی در ترکیه به چه مدارکی احتیاج دارید؟

مهم‌ترین مدرک گذرنامه و اصل گواهینامه ایرانی شما است. بعد از آن‌ به کپی رنگی از گواهینامه‌ ایرانی، ترجمه گواهینامه ایرانی، کپی از ترجمه، اصل شناسنامه و ترجمه آن، گزارش سلامت، چهار قطعه عکس پاسپورتی، برگه پرداخت هزینه‌های گواهینامه و برگه گروه خونی احتیاج دارید.

شرایط دریافت گواهینامه رانندگی در ترکیه برای ایرانی‌ها

اگر گواهینامه ندارید و می‌خواهید در ترکیه گواهینامه بگیرید، شرایط کمی متفاوت است. برای این‌ کار باید در کلاس‌های رانندگی ترکیه شرکت کنید. در صورتی که گواهینامه ایرانی دارید، لازم نیست در کلاس‌ها شرکت کنید. شرایط ثبت‌نام در این کلاس‌ها هر سال تغییر می‌کند. برای ثبت‌نام در کلاس‌های رانندگی ترکیه باید مواردی مثل قوانین پزشکی، تجربه، شرط سنی، شروط دریافت گواهینامه و مسائل آموزشی را بدانید.

گواهینامه ترکیه

قوانین و مجوزهای پزشکی مربوط به برگه سلامت هستند که از مراکز درمانی و بیمارستان‌ها می‌گیرید. می‌توانید این برگه را از مراکز بهداشت خانواده و بیمارستان‌های خصوصی هم بگیرید. برای دریافت برگه باید آزمایش‌هایی را انجام دهید. آزمایش خون، معاینه چشم و شرح سوابق بیماری در گزارش پزشکی لحاظ می‌شوند.

آزمون‌های تئوری و عملی جهت دریافت گواهینامه رانندگی ترکیه

امتحان‌های عملی و تئوری در آموزشگاه‌های مجاز رانندگی در ترکیه برگزار می‌شود. به‌طور کلی کلاس‌ها شامل کلاس‌ کمک‌های اولیه، آگاهی از ترافیک جاده، مکانیک خودرو و آداب راهنمایی و رانندگی است. کلاس‌ کمک‌های اولیه 10 ساعت و کلاس‌ آگاهی از ترافیک جاده هم 8 ساعت طول می‌کشد. برای کلاس‌های تئوری باید 30 ساعت وقت بگذارید.

مکانیک خودرو و آداب راهنمایی و رانندگی هم هر کدام 6 ساعت طول می‌کشند. برای اینکه بتوانید در آزمون تئوری شرکت کنید، باید کتاب‌ها و جزوه‌های مربوطه را بخوانید. این آزمون 50 تا سوال دارد. 12 تا از سوال‌ها به کمک‌های اولیه مربوط می‌شود، 23 سوال راجع به آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، 9 سوال راجع به مکانیک و 6 سوال هم درباره آداب راهنمایی و رانندگی است.

گواهینامه ترکیه

در حین پاسخ‌دادن به سوال‌ها فراموش نکنید که هر سوال 2 امتیاز دارد و از 50 سوال باید 35 سوال را درست جواب دهید. گرچه این امتحان به زبان ترکی برگزار می‌شود، اما می‌توانید یک مترجم بگیرید و با کمک او به سوال‌ها جواب دهید. در آزمون عملی باید حداقل 15 دقیقه در جاده رانندگی کنید.

آیا گواهینامه ترکیه در ایران اعتبار دارد؟

بعد از اینکه گواهینامه رانندگی در ترکیه را گرفتید تا 10 سال می‌توانید از آن استفاده کنید. گواهینامه رانندگی ترکیه در ایران و 140 کشور دیگر دنیا اعتبار دارد و مثل کارت ملی است. بنابراین می‌توانید با ماشین خودتان و گواهینامه از ترکیه به کشورهای دیگر سفر کنید و دیگر لازم نیست گواهینامه‌تان را عوض کنید. در صورتی که طبق قوانین راهنمایی و رانندگی ترکیه تخلفی انجام دهید، گواهینامه رانندگی شما نامعتبر می‌شود.

چگونه می‌توانید با گواهینامه ترکیه در کشورهای اروپایی رانندگی کنید؟

با گواهینامه رانندگی ترکیه می‌توانید با خیال راحت در کشورهای اروپا، آمریکا و کانادا رانندگی کنید. در حالی که گواهینامه ایرانی این ویژگی‌ها را ندارد.

انواع گواهینامه رانندگی در ترکیه

کشور ترکیه 17 نوع گواهینامه رانندگی دارد: M-A1-A2-A-B1-B-C1-C1E-C-C-D1-D1E-D-DE-F-G. کسانی که موتورسیکلت کم حجم دارند باید گواهینامه M بگیرند. گواهینامه B مخصوص ماشین سواری است. معمولا متقاضیان گواهینامه رانندگی در ترکیه گواهینامه B دریافت می‌کنند. برای دریافت این گواهینامه باید 18 سال به بالا باشید و در امتحان تئوری و عملی شرکت کنید. خیلی از کسانی که فرایند ثبت‌نام در کلاس‌های رانندگی در ترکیه و شرکت در آزمون رانندگی ترکی را تجربه کردند، توصیه می‌کنند که به جای شرکت در کلاس‌های رانندگی ترکی، در ایران گواهینامه بگیرید و مدرک ایرانی را به گواهینامه رانندگی ترکیه تبدیل کنید.

هزینه‌های مربوط به دریافت گواهینامه رانندگی در ترکیه چقدر است؟

با توجه به اینکه در کلاس‌های رانندگی شرکت می‌کنید یا گواهینامه ایرانی را تبدیل می‌کنید، هزینه دریافت گواهینامه متفاوت است. به‌طور کلی هزینه‌ها شامل هزینه ترجمه گواهینامه رانندگی ایرانی، هزینه برگه سلامت و حق‌الزحمه اداره مالیات است. حدود 300 لیر باید به اداره مالیات بدهید.

گروه خونی را با پرداخت 15 لیر مشخص می‌کنید. انجام آزمایش‌های پزشکی و دریافت برگه سلامت هم به 50 لیر پول نیاز دارد. بعضی از بیمارستان‌های خصوصی پول بیشتری می‌گیرند. اگر بیمه داشته باشید می‌توانید پول کمتری بدهید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد