موضوعات داغ

مکس ورشتپن فاتح گرندپری مکزیک 2021

عکس نویسنده
رضا کروئی
نویسنده
عکس مطلب اول

مکس ورشتپن توانست در مکزیک فاتح هجدهمین گرندپری فصل شود، سر لوئیس همیلتون قهرمان 7 دوره فرمول یک جهان دوم شد و سرجیو پرز در خانه بر روی سکوی سوم ایستاد. بوتاس رکورد سریعترین دور پیست را به نام خود ثبت کرد اگرچه از کسب رده و تک امتیاز این مسابقه محروم ماند.

عملکرد والتری بوتاس در این مسابقه بدون شک نقش کلیدی و تعیین کننده‌ای در نتیجه انتهای مسابقه داشت. او با یک تصمیم عجیب به هنگام استارت تمام معادلات مرسدس را بر هم ریخت. بوتاس علی رغم عملکرد بی نقصی که در دور تعیین خط داشت، امروز اشتباهی عجیب را انجام داد. مرسدس با داشتن ردیف اول خط استارت دست بالا را نسبت به تیم ردبول داشت اما به یکباره در پیچ 1 همه چیز بخاطر 77 فنلاندی تغییر پیدا کرد.

استارت گرندپری مکزیک 2021
بعد از خاموش شدن چراغهای قرمز، لوئیس همیلتون از چپ و مکس ورشتپن از راست به بوتاس فشار اوردند، او هم بجای بستن یک سمت در وسط قرار گرفت هم فضای کافی به ورشتپن برای رسیدن به پیج 1 قبل از خودش را داد، هم همیلتون را با دنیل ریکاردو که از کنار سرجیو پرز فرار کرده بود، درگیر کرد. همین مسئله سبب شد که رده خود را به مکس و لوئیس واگذار نماید و در دفاع از دنیل چرخ عقب سمت راست مرسدس به قسمت چپ بال جلویی خودروی مک‌لارن برخورد کرد و به دور خود چرخید.

برخورد ریکاردو و بوتاس پیچ 1 دور اول
او نه تنها رده اول را با رده هجدهم عوض کرد بلکه باعث شد تا 3 راننده دیگر یعنی میک شوماخر، استبان اوکون و یوکی سونادا هم وارد این درگیری شوند، میک از راست و سونادا از چپ به طرفین اوکون که تلاش می‌کرد تا با بوتاس تصادف نکند، برخورد کردند و همانجا کار برای راننده جوان آلمانی و راننده جوان ژاپنی تمام شد و هاس و آلفاتائوری هر کدام یک خودروی خود را از دست دادند.

همین تصادف باعث شد تا در همان دور ابتدایی خودروی ایمنی به پیست وارد شود و تا انتهای دور چهارم در پیست ماند. در انتهای دور چهارم اعلام شد که خودروی ایمنی در انتها خارج خواهد شد. اینجا شاید جرقه پیروزی برای ورشتپن جوان زده شد. او بدون اینکه سرعتش را برای شتاب گیری مجدد کاهش دهد با همان روندی که در پیچهای انتهایی به دنبال خودروی ایمنی می‌راند به محض مشاهده خروج خودرو ایمنی پایش را بر روی پدال گاز فشرد و همان ابتدا فاصله معنی داری را با همیلتون باز کرد.

رده‌بندی رانندگان پس از خروج خودروی ایمنی
از اینجا به بعد مکس کار دشواری نداشت جز اینکه مرتکب اشتباهی نشود و تا آخر مسابقه ثابت براند.

می‌توان این مسابقه را نبرد مکزیک و راننده مکزیکی با همیلتون دانست. اگرچه نبردهای نه چندان محکم و کاملی مابین بوتاس و ریکاردو برای کسب رده 11 یا در زمانی دیگر برای رده 13 اتفاق افتاد که در همگی بوتاس ناکام ماند و از پس راننده استرالیایی مک‌لارن بر نیامد.

تلاشهای بوتاس برای عبور از ریکاردو
در دور 43 هنگامی که پرز از تعویض لاستیک خارج شد بر اساس پیش بینی فرمول یک طی 13 دور قادر بود تا به پشت مرسدس 44 برسد با درجه سختی سبقت تقریبا بالا. چند دور بعد با توجه به سرعتی که چکو داشت و بدون شک قابلیت بالای خودروی ردبول او خیلی سریع به فاصله 5 ثانیه‌ای از همیلتون رسید. در این زمان همیلتون از تیم سوال کرد که چقدر طول خواهد کشید تا پرز به او برسد در جواب شنید در دور آخر. پرز همچنان سریع بود و سریع می‌راند و در دور 59 به فاصله دی‌آر‌اس همیلتون رسید.

رده‌بندی رانندگان پس از خروج پرز از پیت استاپ
از اینجا تا انتهای مسابقه بالغ بر 11 دور باید راننده انگلیسی از او دفاع می‌کرد با لاستیکهای فرسوده‌تری که بواسطه تعویض زودتر بر روی ماشین داشت و از طرف دیگر توان رسیدن به لندو نوریس که ماشین لپی بود را نداشت. کاملا مشهود بود که مرسدس برای تعقیب کردن طراحی نشده است و این ماشین نیاز به هوای پاک برای کسب سرعت دارد. همیلتون پیش از همه این درگیری‌ها از تیم سوال کرده بود که در کدام پیچها عملکرد و سرعت بهتری را دارند، همین مسئله به او کمک کرد تا انتها در مقابل چکو دفاع کند و در نهایت هم در رده دوم مسابقه را به اتمام رساند.

تعقیب و گریز چکو و همیلتون در دورهای پایانی
تنها کمک موثر بوتاس به تیم در انتهای مسابقه و دور پایانی بود. او پس از دوبار تعویض لاستیک به سافت کار کرده توانست رکورد زمانی پیست را که قبلا هم در اختیار خود او بود بهبود ببخشد و تک امتیاز سریعترین دور را از مکس ورشتپن بگیرد اگرچه بواسطه رده پانزدهمی که در آن قرار داشت این تک امتیاز به او داده نمی‌شد. زمانی که برای این پیست ثبت کرد 1:17.774 بود در ادامه تصاویر لحظات دیدنی و جداول رده‌بندی رانندگان در میانه مسابقه و انتها آمده است که توجه شما علاقمندان عزیز را به دیدن آنها جلب می‌نمایم. در انتهای این مسابقه سرجیو پرز از طرف طرفداران فرمول یک بعنوان راننده روز انتخاب شد.

جدول رده‌بندی رانندگان گرندپری مکزیک 2021

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد