موضوعات داغ

نگاهی به دانگ فنگ C35، ون احتمالی بهمن موتور در آینده نزدیک

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

شرکت خودروسازی چینی دانگ فنگ، یکی از بزرگترین سازندگان اتومبیل‌های سبک و سنگین در این کشور است که به واسطه نزدیکی به خودروسازان ایرانی، شاهد عرضه محصولات مختلفی از این برند به بازار کشورمان بوده‌ایم. از جمله این محصولات می‌توان به دانگ فنگ H30 کراس، کشنده دانگ فنگ T375 موسوم به البرز و دانگ فنگ ix5 اشاره کرد که با نام دیگنیتی به بازار ایران عرضه می‌شود. حیطه کاری گسترده دانگ فنگ سبب شده است تا ای شرکت محصولات کار و تجاری نیز به بازار عرضه کند، خودروهایی که در صورت ورود به بازار ایران و قیمت‌گذاری مناسب شانس موفقیت خواهند داشت. یکی از این محصولات دانگ فنگ C35 است، خودرویی که طبق شنیده ها قرار است توسط بهمن موتور به بازار عرضه شود. اگرچه هنوز این خبر از سوی بهمن موتور تایید و یا رد نشده اما با توجه به شایعات گسترده در مورد این ون به بررسی آن خواهیم پرداخت.

خودروهای ون، بخش رقابتی ولی نه چندان پرتراکم

بهمن موتور در سال های گذشته اقدام به عرضه ون مکسوس کرده بود، اما مدت ها است که این خودرو دیگر توسط بهمن موتور عرضه نمی شود و در ازای آن، خودروهایی نظیر ون هیوندای H350 و یا ون فیات دوکاتو به بازار عرضه شده اند. همچنین ون جک سانری توسط آرین پارس موتور به بازار آمده اما کماکان این بازار بسیار تشنه است و هنوز هم فضای کافی برای عرضه ون های جدید به بازار احساس می شود و به نظر می رسد که بهمن موتور نیز بزودی قصد دارد مجدد وارد این بازار شود.

دانگ فنگ C35

خودروهای سری C دانگ فنگ مدتی است که وارد بازار جهانی شده‌اند و به لطف قیمت مقرون به صرفه، موفق شده‌اند تا حتی به بازار خودرو بریتانیا نیز راه پیدا کنند. این سری شامل خودروهای دانگ فنگ C31، دانگ فنگ C32 و دانگ فنگ C35 می‌شود که در مدل های مختلف عرضه شده اند. دانگ فنگ C35 در بازار اروپا با خودروهایی همچون فیات کارگو پروفشنال، رنو ترافیک، پژو اکسپرت و سیتروئن دیسپچ رقابت می‌کند. دانگ فنگ C35 در انگلستان با قیمت 10995 پوند (440 میلیون تومان) عرضه می‌شود، در حالی‌که اکثر رقبای آن اندکی گران‌تر بوده و در محدوده قیمتی 12500 پوند قرار دارند.

کابین و تجهیزات

دانگ فنگ C35 در اکثر بازارها با فرمت یک ون عرضه شده است. محفظه بار این خودرو پنج متر مکعب معادل 5000 لیتر حجم دارد و استفاده از کابین برای آن سبب شده است تا لوازم و بارها حین حمل و نقل از رطوبت و تابش شدید آفتاب در امان بمانند. استفاده از این نوع کابین برای حمل مرسوله‌های پستی یا لوازمی که به حمل و نقل دقیق نیاز دارند مفید خواهد بود؛ با این حال در کشورمان که حمل بارهای نامتعارف با وانت بارها مرسوم است، امکان دارد دانگ فنگ C35 با شاسی عرضه شود و مالک به سلیقه خود اقدام به سفارش اتاق برای این خودرو کند. دانگ فنگ C35 به سنسور پارک عقب مجهز است، مساله‌ای که در مورد اکثر مینی ون‌های اقتصادی یا وانت بارها مشاهده نمی‌شود و همین مزیت می‌تواند فروش دانگ فنگ C35 را در بازار کشورهای در حال توسعه تضمین کند.

دانگ فنگ C35

دانگ فنگ C35 یک مینی‌ون اقتصادی است و از این رو به حداقل امکانات مورد نیاز برای یک خودرو کار و تجاری مجهز شده است. برای مثال صندلی‌های جلو این خودرو قابل تنظیم نیستند. تنها یک کیسه هوا برای راننده در این خودرو وجود دارد. سیستم پخش از USB پشتیبانی می‌کند و کلیدهای کنترلی سیستم صوتی روی فرمان تعبیه شده‌اند. شیشه‌ها برقی هستند اما تنظیم آینه‌های جانبی به صورت دستی صورت می‌گیرد. طیف گسترده‌ای از فضاهای کوچک نیز در کابین خودرو تعبیه شده است که برای قرارگیری اشیای کوچک همچون لیوان، کیف دستی یا تلفن همراه مناسب هستند. همان‌طور که انتظار می‌رود، داشبورد دانگ فنگ C35 از پلاستیک خشک و نه چندان باکیفیت ساخته شده است.

از نظر ایمنی، دانگ فنگ C35 یک مینی‌ون نسبتا مجهز در رده قیمتی خودش محسوب می‌شود. این خودرو به سیستم ترمز ضد قفل و توزیع نیروی ترمز، کنترل پایداری الکترونیکی ایموبلایزر، قفل مرکزی و مه شکن‌های جلو و عقب مجهز است.

مشخصات فنی

پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی به همراه گیربکس پنج سرعته دستی، قوای فنی دانگ فنگ C35 را تشکیل می‌دهند. پیشرانه این خودرو به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها مجهز است و از آرایش 16 سوپاپه پشتیبانی می‌کند. حداکثر قدرت این پیشرانه 115 اسب‌بخار است که در 6000 دور بر دقیقه حاصل می‌شود و حداکثر گشتاور آن نیز معادل 147 نیوتن متر در 3500 دور در دقیقه است (البته مشخص نیست در صورت عرضه این خودرو توسط بهمن موتور، چه پیشرانه ای برای آن جهت عرضه به بازار ایران در نظر گرفته خواهد شد). موتور خودرو تقریبا زیر صندلی‌های جلو نصب شده است، از این رو برای انجام سرویس‌های دوره‌ای ناچار هستید تا صندلی‌ها را از جای خود بلند کنید. با این حال چک کردن مواردی همچون سطح آب رادیاتور یا مخزن شیشه شور با باز کردن کاپوت کوچک جلو امکان‌پذیر است.

دانگ فنگ C35 با رینگ‌های 14 اینچی به بازار عرضه می‌شود که برای یک مینی‌ون در این بخش اندکی کوچک هستند. لاستیک‌های استاندارد این خودرو نیز در سایز 185/80 R14 قرار دارند. سیستم تعلیق جلو از نوع مولتی لینک به همراه ترمزهای دیسکی است در حالی که برای قسمت عقب از فنر شمش و ترمزهای کاسه‌ای استفاده شده است. سایر مشخصات فنی دانگ فنگ C35 در ادامه قابل مشاهده هستند:

بار ناخالص756 کیلوگرم
طول بار2630 میلی متر
عرض بار1140mm/1480mm
ارتفاع محفظه بار1290 میلی متر
حجم بار5 متر مکعب
ارتفاع بارگیری736 میلی متر
دیافراگم درب عقب1260x1130mm
دیافراگم درب جانبی790x1200mm
وزن ناخالص وسیله نقلیه2145 کیلوگرم
وزن یدک کش تریلر ترمزدار1000 کیلوگرم
مصرف سوخت7.6 لیتر در سیکل ترکیبی
میزان انتشار کربن دی اکسید187 گرم بر کیلومتر
مخزن سوخت55 لیتر

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/9/20
زشته تولید نکنید که فروش نداره . ببین کی گفتم
1400/9/20
بسیار انتخاب هوشمندانه ای هست
موتور پرقدرت 1.5 لیتری با قدرت بسیار بالای 115 اسب بخار
به نظر بنده برای وزن ناچیز این ون (در حدود 2 تن)، 1.5 لیتر حجم موتور واقعا نمیصرفه از نظر مصرف سوخت میگم!!
1400/9/22
زمان قبل از انقلاب بیست درصد کارخانه بنز آلمان برای ایران بود الان پنجاه درصد بازار ایران شده سهم آشغال‌های چینی
1400/10/18
خودت خندت نمیگیره این امار های من دراوردی اون 20 درصدی هیچ وقت وجود خارجی نداشته جز تو تخیلات شماها مثل این امار که 90 درصد ناسا ایرانین خدایی چطور هنوز افرادی مثل شما وجود دارن همش در توهمید