موضوعات داغ

خیلی دور خیلی نزدیک، اولین قهرمانی جهان نزدیکتر از همیشه به مکس ورشتپن

عکس نویسنده
رضا کروئی
نویسنده
عکس مطلب اول

کار تیمی ردبول جواب داد و مکس ورشتپن توانست خط اول استارت گرندپری ابوظبی 2021 در حساس‌ترین رقابت سال را به نام خود کند. لوئیس همیلتون دوم شد و لندو نوریس در رده سوم ایستاد.

سرانجام مسابقه موعود فرا رسید. آخرین مرحله از فصل 2021 در شهر ابوظبی مرکز کشور امیر نشین امارات متحده عربی در حاشیه جنوبی خلیج فارس در پیست یاس مارینا برگزار خواهد شد.

این پیست به طول 5.281 کیلومتر از سال 2009 میزبان مسابقات فرمول یک قهرمانی جهان بوده است. دو منطقه دی‌آر‌اس دارد و رانندگان برای برتری بر سایرین باید 58 دور یا 306.183 کیلومتر را پیش از دیگران به اتمام برسانند

نمایی زیبا از یاس مارینا - ابوظبی
در سالهای گذشته و پس از 2016 سر لوئیس همیلتون پیش از ورود به این پیست قهرمانی خود را در مسابقات پیشین مسجل کرده بود. در سال 2016 او رقابت شدیدی با هم تیمی آن زمان خود یعنی نیکو روزبرگ بر سر قهرمانی داشت و در صورتیکه روزبرگ سوم میشد و او اول از خط می‌گذشت، قهرمانی نصیب همیلتون می‌شد. اما سباستین فتل راننده آن زمان فراری معادلات را بر هم زد و علی رغم اینکه توان عبور از روزبرگ را داشت، این کار را نکرد و قهرمانی فصل 2016 به روزبرگ آلمانی رسید تا او با تک عنوان قهرمانی که در آن سال بدست آورد از مسابقات فرمول یک خداحافظی نماید و نوار پیروزی‌های همیلتون در آن فصل دچار وقفه شود.

با توجه به تاریخچه مسابقات از سال‌های دور رگازونیدر سال 1974 با فیتیپالدی هم امتیاز پا به آخرین مسابقه فصل گذاشتند و نظیر آنچه که امروز شاهد آن هستیم یعنی تساوی لوئیس همیلتون و مکس ورشتپن در امتیازات و در آخرین مسابقه فصل برای دومین بار در تاریخ این مسابقات رقم بخورد.

اما به غیر از این دو، دو بار دیگر هم رقابت نزدیک و تنها با اختلاف تک امتیاز در دوران فرمول یک بوقوع پیوسته است که در هردو نام مایکل شوماخر افسانه‌ای وجود دارد که در سال 1994 با دیمین هیل رقابت داشت و در سال 1997 با ژیل ویلونوو.

به رقابت هیجان انگیز این فصل برگردیم. شرایط حساسی که بین دو تیم مرسدس و ردبول و همچنین رانندگان اول آنها یعنی همیلتون و ورشتپن حاکم هست. در این بین والتری بوتاس با توجه به اینکه توانسته است فاصله امتیازی مطمئنی را با رانندگان بعدی باز نماید مقام سومی فصل را از آن خود کرده است و با توجه به فاصله امتیازی با دو راننده پیشتاز او حتی در صورت عدم امتیازگیری همیلتون و ورشتپن و پیروزی در این گرندپری، قهرمان فصل نخواهد شد.

سه جلسه تمرینی در پیست زیبای یاس مارینای ابوظبی در روز جمعه و ساعاتی پیش برگزار شد و نتایج زیر بدست آمد که جدول رده‌بندی تمرینات نیز در ادامه گزارش قرار داده شده است:

تمرین اول : مکس ورشتپن رده 1، والتری بوتاس رده 2 و لوئیس همیلتون رده 3

اختلاف زمانی راننده هلندی با دو راننده مرسدس به ترتیب 0.196 و 0.346 ثانیه بود.

تمرین دوم : لوئیس همیلتون رده 1، استبان اوکون و والتری بوتاس رده 3.

اختلاف زمانی همیلتون با دو نفر بعدی به ترتیب: 0.343 و 0.392 ثانیه بود.

تمرین سوم و نهایی : لوئیس همیلتون رده اول، مکس ورشتپن رده دوم و والتری بوتاس رده سوم.

اختلاف زمانی رانندگان به ترتیب 0.214 و 0.751 ثانیه بود.

با این پیش فرض که مرسدس‌ها بسیار سریع بودند و همینطور که می‌دانیم در مسیر مسابقه نیز اصلاحاتی برای بیشتر شدن سرعت انجام شده است، پای به دور تعیین خط می‌گذاریم. لازم به ذکر است که روز گذشته مسئولان پیست یاس مارینا و سازمان برگزار کننده مسابقات فرمول یک برای ادامه همکاری تا سال 2030 نیز به توافق دست یافتند و این پیست همچنان

میزبان مسابقات خواهد بود.

رده‌بندی رانندگان تمرین سوم

دور اول تعیین خط گرندپری ابوظبی 2021

پیش از شروع این رقابت بر اساس اعلام رای توسط سایت فرمول یک طی نظرسنجی در خصوص برنده این رقابت، %66 اعتقاد داشتند که همیلتون برنده خط یک خواهد شد و تنها %31 به ورشتپن رای داده بودند. %3 هم نظری غیر از این دو نفر داشتند.

انتظار می‌رفت که یک تعیین خط رویایی برای راننده فنلاندی تیم آلفارومئو رقم بخورد. همه منتظر بودند تا مرد یخی، در آخرین حضورش در تعیین خط بتواند به دور بعدی و حتی نهایی راه پیدا کند، اما اینگونه نشد و کیمی رایکونن راننده دوست داشتنی و قهرمان یک دوره فرمول یک جهان در آخرین حضور در تعیین خط در رده 18 به کار خود پایان داد.

مرسدس‌ها بی رحم، طوفانی و قدرتمند ظاهر شدند. در تلاش اول همیلتون دیرتر از ورشتپن به پیست آمد و بعد از او زمان 1:23.266 را ثبت کرد و بوتاس دوم شد. همین مسئله سبب شد تا مکس یک بار دیگر تلاش کند تا بتواند رده دوم را از آن خود نماید. در میانه راه میک شوماخر با میله نشانگر پیچ آخر برخورد کرد و آن را از جا کند و به داخل پیست و مسیر مسابقه انداخت که باعث شد تا دنیل ریکاردو نیز به اجبار در دور ثبت زمان از روی آن عبور نماید و از مسیر منحرف شود. او در این جریان زمان از دست داد و بلافاصله بعداز او اعلام پرچم قرمز شد. این اتفاق در حدود 6:25 دقیقه مانده به پایان دور اعلام شد. به غیر از این استبان اوکون نیز سد راه سباستین فتل در هنگام ثبت زمان شد اما در نهایت او به عنوان آخرین نفر به مرحله بعد راه یافت. رانندگانی که به دور دوم راه پیدا نکردند عبارت بودند از:

نیکلاس لطیفی و جورج راسل از تیم ویلیامز رده 16و 17، کیمی رایکونن از تیم آلفارومئو رده 18، میک شوماخر و نیکیتا مازپین از تیم هاس رده 19 و 20.

مکس ورشتپن

دور دوم تعیین خط گرندپری ابوظبی

عملکرد عجیب مکس ورشتپن در پیچ یک در تلاش دوم در حالیکه تنها 0.004 ثانیه با لاستیک مدیوم از همیلتون عقب بود، باعث قفل شدن لاستیک شد و ایجاد فلت اسپات بر روی لاستیک باعث شد تا استراتژی متفاوتی از جانب ردبول برای خط استارت اتخاذ شود زیرا که دیگر آن لاستیک مدیوم قابل استفاده نبود و همین کافی بود تا آنها برای تلاش دوم با سافت به پیست برگردند. پیش از این دو خودروی فراری عملکرد عالی از خود نشان دادند و کارلوس ساینز توانسته بود رده نخست این مرحله را کسب نماید. رانندگانی که در این دور نتوانستند به دور سوم تعیین خط گرندپری ابوظبی راه پیدا کنند، عبارت بودند از:

فرناندو آلونسو از تیم آلپین در رده 11، پیر گسلی از تیم آلفاتائوری رده 12، لنس استرول از آستون مارتین رده 13، آنتونیو جیوویناتزی از تیم آلفارومئو در رده 14 و سباستین فتل از تیم آستون مارتین در رده 15.

دور سوم تعیین خط گرندپری ابوظبی 2021

در لحظه پیش از شروع درصد نظرسنجی برنده این رقابت به شکل %61 همیلتون، %36 ورشتپن و %3 دیگران تغییر کرد.

مکس ورشتپن با کمک هم تیمی خود سرجیو پرز توانست از تویی که ردبول دوم برای او ایجاد کرد زمان خوبی را ثبت کند و سریعتر از همیلتون از خط پایان عبور نماید در تلاش اول او زمان 1:22.109 را ثبت کرد که به نظر می‌رسید به اندازه کافی برای تصاحب رده اول خط استارت گرندپری ابوظبی مناسب باشد. همیلتون با 0.551 ثانیه اختلاف رده دوم را گرفت. بوتاس کمکی به او نکرد و به پیت برگشتند تا تلاش دوم را آغاز نمایند. مرسدس‌ها به دنبال هم از پیت خارج شدند و در این لحظه درصد پیروزی پول پوزیشن به %57 همیلتون، %40 ورشتپن و 3 درصد دیگران تغییر کرد. تصور همه استفاده همیلتون از استراتژی مشابه ردبول برای غلبه بر مکس بود اما این اتفاق رخ نداد او خیلی سریع از بوتاس فاصله گرفت و در نهایت نتوانست زمانی بهتر از تلاش اول خود کسب نماید و ورشتپن که پس از او دور می‌زد بدون فشار اضافی جایگاه اول خط استارت گرندپری روز یکشنبه را از آن خود کرد. باید دید که در رقابت فردا تکلیف این قهرمانی چه خواهد شد. در این بین از عملکرد بی نظیر لندو نوریس نیز نباید غافل شد که در نهایت رده سوم را به نام خود کرد. رده بندی سایر رانندگان به شرح زیر است:

جدول رده‌بندی رانندگان تعیین خط گرندپری ابوبی 2021

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد