موضوعات داغ

سرقت سرجیو پرز از فراری

عکس نویسنده
رضا کروئی
نویسنده
عکس مطلب اول

سرجیو پرز گوی سبقت را از فراری‌ها و قهرمان جهان فصل پیش فرمول یک ربود.

سرجیو پرز مکزیکی پس از یک شب پر حادثه در جده عربستان توانست رده اول خظ استارت گرندپری عربستان 2022 را به نام خود ثبت نماید، چارلز لکلرک و کارلوس ساینز، رانندگان فراری جایگاه دوم و سوم را کسب کردند و مکس ورشتپن در رده چهارم ایستاد. سر لوئیس همیلتون قهرمان 7 دوره فرمول یک جهان از دور اول نتوانست صعود نماید و به رده 16 اکتفا کرد.

شهر جده واقع در کشور عربستان برای دومین بار و دومین سال پیاپی میزبان یک گرندپری دیگر شده است و امشب در حالی دور تعیین خط در این پیست برگذار شد که رانندگان و پرسنل تیمها اعم از مدیر و اعضا تا حدودهای ساعت 4 صبح با مسئولین فیا و مدیران برگزاری مسابقه و همچنین مسئولین دولتی جلسه داشتند تا تصمیم بگیرند که آیا مسابقه لغو شود یا ادامه یابد. علت برگزاری این جلسه حملات موشکی بود که به تاسیسات آرامکو در نزدیکی پیست انجام شد و دود و اتش حاصل از انفجار مخازن سوختی بوضوح از پدوک قابل مشاهده بود. در نهایت رای به برگزاری داده شد و تیمها برای ادامه به محل اقامت خود برگشتد.

دود ناشی از انفجار در تاسیسات آرامکو

شعله‌های حاصل از سوختن مخازن بعد از انفجار
دومین خبر مهم این گرندپری باز هم عدم حضور سباستین فتل قهرمان 4 دوره فرمول یک جهان به دلیل ابتلا به کویید 19 بود که همچنان او را از مسابقات دور نگهداشته است و باز هم در این مرحله نیکو هالکنبرگ بجای او در آستون مارتین خواهد راند.

پیش از این رقابت نیم نگاهی هم به 3 جلسه تمرین پیش از رقابت تعیین خط بیندازیم. در این سه رقابت که در جداول زیر هم نتایج آن بصورت کامل درج شده است، فراری با چارلز لکلرک در هر سه جلسه تمرین بهترین زمان را در هر سه جلسه ثبت کرد و پشت او مکس ورشتپن از ردبول رده دوم را در اختیار داشت، ولی رده سوم در هر تمرین متفاوت بود، در تمرین اول والتری بوتاس از آلفارومئو، در تمرین دوم کارلوس ساینز از فراری و در تمرین سوم سرجیو پرز از ردبول این رده را در اختیار گرفتند. قهرمان فصل گذشته سازندگان یعنی مرسدس که لوئیس همیلتونو جورج راسل را در اختیار دارد وضعیت چندان خوبی در تمرینات نداشت و نتایج نشان دهنده روزهای سختی برای این تیم و رانندگانش هست. توجه شما را به رده بندی رانندگان در سه تمرین جلب می‌نماییم:

تمرین اول - گرندپری عربستان 2022

تمرین دوم گرندپری عربستان 2022

تمرین سوم گرندپری عربستان 2022

دور تعیین خط – مرحله اول

شگفتی پشت شگفتی در این مرحله رقم خورد. نیکلاس لطیفی در حالیکه فراری‌ها در حال ثبت زمان بودند بعد از چرخش به دور خود به دیواره پیست برخورد کرد و پرچم قرمز خیلی زود در همان دورهای آغازین به نمایش درآمد.

اما این شگفتی آخر این مرحله نبود، لوئیس همیلتون در تلاش اول در حالیکه وضعیت خوبی در کنترل خودرو وجود نداشت رده 16 را بدست آورد، او مجددا در حالیکه همه تیمهای رده اول برای صدر مبارزه می‌کردند ناامیدانه دور دیگری را ثبت کرد که ابتدا به رده‌های میانی نزدیک شد اما کم‌کم با نزدیک شدن به انتهای مسابقه به رده 15 نزول کرد و در نهایت لنس استرول از تیم آستون مارتین در آخرین تلاش و درست به هنگام تکان خوردن پرچم شطرنجی مبنی بر پایان جلسه، از خط پایان در رده 15 عبور کرد و لوئیس همیلتون را برای اولین بار پس از مسابقه برزیل 2017 به رده 16 فرستاد تا به مرحله دوم دور تعیین خط راه پیدا ننماید. این بزرگترین شوک به طرفداران مرسدس و لوئیس همیلتون بود. او پیش از اینها با داشتن جریمه بخاطر تعویض قطعه و یا حتی عدم رعایت قانون در اندازه بازشوی بال عقب از رده بیستم هم مسابقه را شروع کرده بود و روی سکو و حتی در مقام اول به پایان رسانده است، اما آیا این بار با این خودروی نابسامان خواهد توانست از انتها خود را جدا نماید و در امتیاز کار خود را به پایان برساند؟ باید یکشنبه به نظاره بنشینیم و ببینیم که چه خواهد کرد.

رانندگان زیر از راه یابی به مرحله دوم باز ماندند:

لوئیس همیلتون از تیم مرسدس در رده 16، آلکس آلبون از تیم ویلیامز در رده 17، نیکو هالکنبرگ از تیم آستون مارتین در رده 18، نیکلاس لطیفی از تیم ویلیامز در رده 19 و یوکی سونادا از تیم آلفاتائوری که به دلیل نقص فنی وارد رقابت نشد در رده 20.

دور تعیین خط – مرحله دوم

همه چیز برای رانندگان بخوبی در حال پیشرفت بود، راسل زمان خوبی را ثبت کرده بود، فراری‌ها همچنان پیشتاز بودند و ردبول‌ها به دنبال گرفتن جایگاه از آنان، اما حادثه همیشه در کمین هست، این بار نوبت به میک شوماخر از تیم هاس رسید. او پس از اینکه در پیچ بر روی کرو رفت چرخید و با شدت به دیواره برخورد کرد و محدد به سمت دیواره مقابل چرخید و دوباره به آن نیز برخورد کرد. شدت بقدری زیاد بود که همان ابتدا پرچم قرمز به نمایش در آمد و هم تیمی او کوین مگنوسن شاید اولین نفر بود که به وی رسید و توانست با او ارتباط برقرار نماید و از سلامتی او مطلع شد. پس از این برخورد در حالیکه کمتر از 5 دقیقه به پایان این مرحله یاقیمانده بود، رقابت برای حدود یک ساعت متوقف شد تا پیست دوباره مهیای برگزاری گردد. شوماخر جوان هم پس از معاینه در زون پزشکی پیست برای بررسی بیشتر با هلی‌کوپتر به بیمارستان منتقل شد. طبق آخرین اخبار از نظر فیزیکی به او صدمه‌ای وارد نشده است. گزارشات تکمیلی متعاقبا به اطلاع دوستان رسانده خواهد شد.

خودروی میک شوماخر پس از برخورد با دیواره گرندپری عربستان 2022
پس از آماده سازی رقابت مجدد پیگیری شد و رانندگان زیر از راه یابی به مرجله سوم باز ماندند:

لندو نوریس و دنیل ریکاردو از تیم مک‌لارن در رده‌های 11 و 12، ژو گوانگیو از تیم آلفارومئو در رده 13، میک شوماخر از تیم هاس در رده 14 و لنس استرول از تیم آستون مارتین در رده 15.

دور تعیین خط – مرحله نهایی

رقابت بین 10 راننده باقیمانده در این مرحله جذاب و تماشایی دنبال شد. راسل تنها راننده باقیمانده مرسدس نتوانست بهتر از ششم جایگاهی بدست آورد و این چکوی مکزیکی بود که در آخرین لحظه جایزه کسب رده نخست خط استارت گرندپری عربستان 2022 را از دستان رانندگان فراری ربود و به نام خود زد. او با ثبت زمان 1:28.200 تنها 0.025 ثانیه سریعتر از لکلرک بود تا این جایگاه را کسب نماید و هم تیمی او مکس ورشتپن علی رغم تمام تلاشی که کرد رده‌ای بهتر از جهارم نصیبش نشد. شاید او نیاز به انگیزه حضور لوئیس همیلتون داشت تا جنجال سال پیش این گرندپری را یادآوری نماید.

زمانهای ثبت شده توسط رانندگان در این رقابت در جدول زیر آمده است که توجه شما را به آن جلب می‌نماییم:

جدول رده‌بندی رانندگان در دور تعیین خط گرندپری عربستان 2022

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد