موضوعات داغ

رونمایی بهمن موتور از سدان رسپکت در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو 1401 + فیلم

عکس مطلب اول

در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران در شهر آفتاب، شاهد حضور خودروسازهای داخلی و برندهای خارجی هستیم. بهمن موتور یکی از شرکت‌هایی است که با عرضه محصولات جذاب و جدید، نظر خودروسازان را به خود جلب کرده است. خودروبانک هم از 27 تا 30 اردیبهشت ماه در این نمایشگاه حاضر شده تا اخبار لحظه‌ای از این رویداد مهیج را به مخاطبین عزیز برساند.

یکی از خودروهای جدید در غرفه بهمن موتور، سدان زیبای رسپکت است. این ماشین، محصولی از کمپانی چینی کایی یا همان کووین (Cowin) است که در چین با نام ژواندو (Xuandu) خوانده می‌شود. رسپکت در بازار چشم ‌بادامی‌ها مورد استقبال چندان گرمی قرار نگرفت و به فروش مورد انتظار نرسید. به همین خاطر کایی تصمیم گرفت شانس سدان کلاس C خود را در بازار ایران و با همکاری بهمن موتور امتحان کند.

ژواندو با نام رسپکت (Respect) در تابستان سال جاری به بازار عرضه می‌شود و میزان داخلی سازی آن حدود 20 الی 30 درصد اعلام شده است. در ادامه با بررسی مشخصات این خودرو می‌پردازیم.

مشخصات ظاهری رسپکت

خودروی جدید بهمن موتور با طول 4.66، عرض 1.82 و ارتفاع 1.48 متر ساخته شده، فاصله بین دو محور برابر با 2.7 متر بوده و وزن آن به 1409 کیلوگرم می‌رسد. ماشین در حقیقت فیس لیفت چری آریزو 7 بوده و نمای جلوی آن شبیه به خودروهای جدید پژو است. جلوپنجره و ورودی‌های هوای پایین سپر دارای الگوی کهکشانی هستند و بخشی از آن‌ها به رنگ آبی و قرمز است. چنین طرحی قبلا در سری M بی ام و مشاهده شده و معنی خاصی برای شرکت آلمانی دارد (آبی نماد BMW و ناحیه باواریایی، قرمز نماد تکزاکو، غول نفتی آمریکایی و همکار بی ام و).

نمای جلو رسپکت

به هر حال از دیگر مشخصات ظاهری رسپکت می‌توان به چراغ‌های روز اشاره کرد که در دو طرف سپر و همین‌طور درون قابل چراغ‌های جلو تعبیه شده‌اند.

نمای جانبی خودرو بسیار ساده بوده و تنها از تلفیق دو خط برای ایجاد جلوه عضلانی استفاده شده است.

نمای عقب رسپکت

نمای عقب با اینکه کمی ناهماهنگ به نظر می‌رسد، ولی جذابیت آن را نمی‌توان نادیده گرفت. چراغ‌های عقب با یک حالت کشیده به یکدیگر نزدیک شده، اما متصل نیستند. در دو طرف سپر، خروجی‌های اگزوز به چشم می‌خورند که با یک نوار کرومی احاطه شده‌اند. برآمدگی روی درب صندوق عقب نیز باعث شده خودرو حالت اسپرت به خود بگیرد.

درون کابین رسپکت

طراحی کابین، یکی از نقاط قوت رسپکت بهمن موتور به حساب می‌آید. درون کابین با ظرافت و زیبایی خاصی ساخته شده و از امکانات متنوعی برخوردار است. فرمان ماشین حالت دی-کات داشته و چند دکمه کنترلی روی آن وجود دارد. یک نمایشگر ایستاده 10.25 اینچی را روی داشبورد می‌بینیم که در بالای دریچه‌های تهویه نصب شده و به عنوان سیستم اطلاعات سرگرمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در زیر دریچه هوا نیز دکمه‌های متعددی به چشم می‌خورند که مختص تنظیم سیستم تهویه مطبوع و کنترل آپشن های دیگر خودرو هستند.

داخل کابین رسپکت

روکش جذاب و اسپرت صندلی‌ها و تودوزی‌های چرمی و استفاده از رنگ کروم در بخش‌های مختلف مثل فرمان و اهرم دنده، جلوه خاصی را به کابین بخشیده است.

مشخصات فنی رسپکت

خودروی Cowin Xuandu از پلتفرم و مشخصات فنی رایج در محصولات اخیر کمپانی چینی چری بهره‌مند است. این ماشین به موتور 1.5 لیتری توربوشارژ 4 سیلندره مجهز بوده که قدرت و حداکثر گشتاور آن به ترتیب بین 140 تا 150 اسب بخار و 230 نیوتن متر می‌رسد. گیربکس 9 سرعته CVT وظیفه انتقال نیرو به چرخ‌های جلو را بر عهده دارد.

نهایت سرعت رسپکت به 210 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و میزان مصرف سوخت ترکیبی آن در ازای هر 100 کیلومتر حدود 6.9 لیتر است.

رسپکت بهمن موتور

لیست امکانات رسپکت

خودروی Respect گروه بهمن با مجموعه امکانات و تجهیزات به‌روز و گوناگونی برای مشتریان عرضه می‌شود که خلاصه‌ای از آن‌ها را در این بخش شرح می‌دهیم.

سیستم جامع ترمز و پایداری شامل سیستم کنترل کشش TSC، سیستم کنترل پایداری ESP، ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی به همراه شش کیسه هوا، ایمنی سرنشینان را تا حد زیادی تضمین می‌کنند.

سانروف، کروز کنترل، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، سیستم کنترل حرکت در سرپایینی، سیستم پارک خودکار، سنسور عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، اتولایت، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، دوربین 360 درجه، ورود بدون کلید، استارت بدون کلید و غیره از جمله آپشن ها و امکانات رسپکت به حساب می‌آیند.

وضعیت رسپکت در بازار و رقبای اصلی

رسپکت در بازار چین در بازه قیمت 12 تا 15 هزار دلار فروخته می‌شود. بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت آن در بازار ایران حداقل 900 میلیون تومان است. در این بازه قیمت، خودروهای داخلی و خارجی متعددی را می‌توان رقیب رسپکت دانست.

چری آریزو 5 و برادران چری آریزو 6 و آریزو 6 پرو مدیران خودرو و 511 فردا موتور به عنوان رقبای مستقیم، و تارا اتوماتیک، شاهین اتوماتیک و دنا پلاس توربوشارژ به عنوان رقبای سطح پایین رسپکت در نظر گرفته می‌شوند.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/2/27
مگه ۱۵ هزار دلار نمیشه ۴۵۰ میلیون؟!
چجور حساب کردین حداقل ۹۰۰ تومن؟
آهایا
یادم نبود!
مافیای خودرو و انحصار و...
حله آقا!
1401/2/28
کاش گیربکسش CVT نبود