موضوعات داغ

دنا پلاس توربوشارژر اتوماتیک با امکانات بیشتر در نمایشگاه خودرو تهران 1401 مشاهده شد + فیلم

عکس مطلب اول

چهارمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران پس از تأخیر طولانی‌مدت به سبب شیوع کرونا و مشکلات متعدد، بالاخره از تاریخ 27 الی 30 اردیبهشت‌ماه سال 1401 در شهر آفتاب برگزار شده است.

گروه ماشین‌دوست خودروبانک در این رویداد چهارروزه حاضر شده تا شما را از وقایع و اخبار مهم مربوط به محصولات عرضه‌شده در نمایشگاه آگاه سازد.

چهارمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران 1401 میزبان برندهای خودروساز داخلی و خارجی بوده و محصولات متعددی در آن به عرضه عمومی درآمده‌اند. از سواری و شاسی‌بلند گرفته تا کامیونت و کشنده، تنوع خودروهای مختلف در این رویداد بدون شک تماشاگران را به وجد می‌آورد.

ایران خودرو به عنوان یکی از بزرگ‌ترین برندهای ایرانی با محصولاتی همچون هایما 8S و هایما 7X تماشاگران را به سمت غرفه خود می‌کشاند. با این حال، دنا توربوشارژ اتوماتیک جدید نیز در بین محصولات نمایشی دیده می‌شود.

دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک به عنوان یکی از جدیدترین محصولات شرکت ایران‌خودرو پا به نمایشگاه گذاشته است که به سبب برخورداری از پیشرانه EF7 و آپشن ها و امکانات مختلف، برتری قابل‌ملاحظه‌ای نسبت به نسل‌های قبلی دارد. این ماشین در حال حاضر نسخه ارتقایافته و آخرین فیس لیفت از دنای قدیمی (1393) به حساب می‌آید که خوشبختانه مورد استقبال ایرانیان قرار گرفته است. مشخصات این خودروی ملی را در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

طراحی

دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک یک سدان جمع و جور با شاسی یکپارچه است که طول، عرض و ارتفاع آن به ترتیب به 4.56، 1.72 و 1.46 متر می‌رسد. فاصله بین دو محور حدود 2.67 متر بوده و وزن ماشین 1262 کیلوگرم است.

این ماشین به لطف جلوپنجره شش‌ضلعی و اسپرت با حاشیه کرومی، خطوط جسورانه بدنه چراغ‌های کشیده و درشت، ظاهری تهاجمی به خود گرفته است. نمای جانبی با بزرگ‌تر شدن رینگ‌ها (15 اینچی) نسبت به نسخه قبلی، بهبود یافته و فضای خالی قابل مشهود بین چرخ و گلگیر کمتر شده است.

نمای عقب اگرچه چندان هماهنگ معنادار نیست، ولی ایران‌خودرو توانسته با آنتن کوسه‌ای روی سقف و گرافیک زیبای چراغ‌ها، مخصوصا در هنگام شب، جلوه تماشایی به دنای جدید ببخشد. دنا پلاس توربو اتوماتیک علیرغم فاصله زیاد تا سطح ایدئال، طراحی قابل‌قبولی داشته و زیبایی آن بدون شک بیشتر از خانواده آرام و بی‌روح سمند توصیف می‌شود.

طراحی کابین

دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک بر اساس پلتفرم سمند یا همان پژو 405 ساخته شده و کابین و صندوق عقب آن شباهت زیادی به ماشین‌های قدیمی دارد. با این حال، داشبورد دنای جدید حجیم‌تر بوده و ضخامت سقف به سبب کاربرد سانروف بیشتر است. این امر باعث شده داخل کابین کمی کوچک‌تر شود. البته بازهم چهار سرنشین قدمتوسط به راحتی می‌توانند از سواری خود لذت ببرند.

از امکانات داخل کابین می‌توان به نمایشگر لمسی در وسط داشبورد، فرمان برقی مجهز به دکمه‌های کنترلی، سیستم تهویه مطبوع مجزا برای سرنشینان جلو و عقب، نمایشگر دمای محیط، تودوزی‌های مخمل، قطعات دکوراتیو طرح چوب و غیره اشاره کرد.

کیفیت پلاستیک به کار رفته در بخش‌های مختلف ماشین معمولی و قابل‌قبول است، ولی ابتکار خاصی در طراحی و دیزاین داخلی دیده نمی‌شود. فرمان چرمی با دوخت قرمز، سردنده جدید و زیرپایی موکتی با طرح توربو و نوار قرمز جزو عناصر طراحی فضای کابین هستند.

موتور

پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندره توربوشارژ EF7، قوای محرکه دنا پلاس توربو اتوماتیک را تأمین می‌کند. این موتور قدرت 150 اسب بخار را از طریق گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو وارد کرده و گشتاور آن حداکثر به 215 نیوتن متر می‌رسد.

حداکثر سرعت ماشین حدود 205 کیلومتر بر ساعت بوده شتاب صفر تا 100 در عرض 11 ثانیه رخ می‌دهد. نسخه اتوماتیک دنا پلاس توربوشارژ در جاده‌های ترکیبی به ازای هر 100 کیلومتر، حدود 7.9 لیتر بنزین می‌سوزاند.

امکانات

دنا پلاس توربو اتوماتیک به سیستم ترمز ضد قفل ABS، EBD و ترمز دیسکی (تمام چرخ‌ها) مجهز بوده و در صورت بروز تصادف، از 4 کیسه هوا برای محافظت از سرنشین جلو و راننده استفاده می‌کند.

از دیگر امکانات و تجهیزات ایمنی نسخه اتوماتیک دنا توربوشارژ می‌توان به کروز کنترل، چراغ‌های مه شکن عقب و جلو، چراغ نقشه‌خوان، چراغ خطر سوم، قابلیت تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو، آینه‌های جانبی برقی، شیشه‌های سولار و ضد اشعه مضر UV، دوربین دید عقب، ایموبالایزر، قفل مرکزی با کنترل از راه دور، سانروف، سیستم قطع سوخت خودکار، صندلی‌های جلو برقی، رهیاب ماهواره‌ای، سیستم هشداردهنده مرکزی ورود غیرمجاز و غیره اشاره کرد.

طبق جدیدترین گزارش های ماهیانه از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک از سطح کیفی 5 ستاره برخوردار است.

قیمت

دنا پلاس توربو اتوماتیک در حال حاضر قیمتی در حدود 480 میلیون تومان دارد و یکی از سدان های پرطرفدار در بازار ایران است. در این رنج قیمت، پژو 207 صندوق‌دار، برلیانس H330 دنده‌ای، تندر 90 و پژو پارس LX رقبای اصلی دنای جدید به حساب می‌آیند.

صرف‌نظر از کلاس بدنه، رنو ساندرو با مصرف سوخت کمتر و ام وی ام X22 با جذابیت ظاهری بیشتر، تا حدودی می‌توانند رقیب دنا پلاس توربو اتوماتیک در نظر گرفته شوند.

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/2/29
خر خره پالونش عوض میشه سمند بزک شده
1401/2/29
5 ستاره ...خخخ
1401/2/29
دو تا ایراد تو متن هستش رینگ به کار رفته 16 هستش نه 15
موتور 1.7 لیتری هستش نه 1.6

چند تا مورد هم بود بعنوان آپشن ذکر شده
چراغ خطر سوم
قفل مرکزی با کنترل از راه دور (منظورشون ریموت هستش)
چراغ نقشه‌خوان (خداییش دیگه کی از نقشه کاغذی استفاده می کنه؟)
دیگه خجالت کشیدن بنویسن دارای بوق و دسته راهنما
1401/2/30
سیستم صوتی با ۵۵ بلندگو هارمان کاردن داره😁
1401/2/30
صندلی پیکان رو انداختن روش با روکش برزنتی
زشت تر از دناپلاس و کوییک نتونستن طراحی کنن
جرآت دارن یه نمونه دنا رو برای تست تصادف بفرستن برای Euroncap تا آبروشون بره
1401/3/16
اقا کاری به موتور و گیربکس و آپشنو بزک دوزک ندارم. شما مهم ترین فاکتورت تو خرید خودرو اینه که ماشین اگه الان مثل ساعت کار میکنه حداقل ۷ سال دیگه یا ۵ سال دیگه هم همینطوری کار کنه و از روز اول راهی تعمیرگاه و نمایندگی نباشه. اصلا شما آپشن و موتور بزار در حد بنز! وقتی کیفیت نداره فایده نداره. خودروها یا بهتر بگم فرغون های داخلی هم هر روز به معنی کلمه "آشغال" نزدیکتر میشوند و واقعا دیگه حرفی برای گفتن نیست در مورد کیفیتشان...