موضوعات داغ

مسابقه فرمول یک موناکو ۲۰۲۲؛ پیروزی غیر منتظره پرز در روز پر اشتباه فراری

عکس مطلب اول

سرجیو پرز فاتح مسابقه فرمول یک موناکو 2022 شد و اجازه نداد فراری و وضعیت جوی او را ناکام کند.

سرجیو پرز راننده مکزیکی تیم ردبول توانست با استفاده از اشتباه استراتژی انتخابی فراری، برنده گرندپری موناکو 2022 شود، او در حالی پیروز شد که خط اول و دوم استارت این مسابقه در اختیار فراری بود و در باران مسابقه شروع شد. کارلوس ساینز رده دوم خود را تا انتها حفظ کرد و مکس ورشتپن به سکوی سوم رسید.

پیش از اینکه به گزارش مسابقه بپردازم، از دوستان عزیز اجازه میخواهم از طرف گروه تحریریه موتوراسپرت سایت خودروبانک ضایعه اسفناک ریزش ساختمان متروپل در شهر آبادان را به هموطنان عزیزمان در این شهر و استان خوزستان و مردم ایران تسلیت بگوییم و برای بازماندگان طلب صبر نماییم. روحشان شاد یادشان گرامی.

پیست بارانی موناکو - مسابقه فرمول یک موناکو 2022
در هوای بارانی شهر ساحلی شاه‌زاده نشین، موناکو مرحله هفتم رقابتهای فرمول یک برگزار شد. در خط استارت شاید سختترین کار را استبان اوکون برای شروع داشت. او می‎‌بایست پشت سر 14 قهرمانی جهان مسابقه را آغاز می‌نمود. طبق اعلام مدیریت مسابقه، دور فرمیشن پشت سر خودروی ایمنی انجام خواهد شد و به تیمها اطلاع داده شده است که با لاستیک بارانی مسابقه را شروع نمایند. با این اوصاف به گزارش مسابقه می‌پردازیم.

بارش شدید باران پیش از مسابقه فرمول یک موناکو 2022

استارت

بدلیل بارش شدید باران مسابقه با تاخیر آغاز شد و همانطور هم که پیش از این اشاره کردم، دور آمادگی یا همان فرمیشن لپ پشت خودروی ایمنی انجام شد. سطح پیست کاملا پوشیده از آب بود و اسپری آب پشت هر ماشین در این پیست بسیار شرایط را برای خودروی عقبی مشکل کرده بود. تنها مسیر خشک مسابقه داخل تونل بود که آن هم کم کم بواسطه آبی که توسط لاستیک خودروها به داخل برده می‌شدند به خیسی گرائید.

فرمیشن لپ پشت خودروی ایمنی-مسابقه فرمول یک موناکو 2022
بعد از اینکه خودروی ایمنی مطمئن شد که امکان شروع مسابقه به دلیل شدت باران نیست، همه خودروها به داخل پیت آمدند و با نمایش پرچم قرمز، رقابت متوقف شد و استارت مسابقه انجام نشد. طبق اعلام مدیریت مسابقه، رقابت در ساعت 18:35 به وقت تهران باید آغاز می‌شد. راننده‌ها به سرعت آماده شدند و به داخل خودروها بازگشتند تا از پیت لین حرکت پشت خودروی ایمنی را شروع کنند.

پرچم قرمز پیش از استارت مسابقه فرمول یک موناکو 2022
مسابقه پشت خودروی ایمنی از داخل پیت آغاز شد و شمارش دورها به نمایش درآمد. دور دوم نیز همچنان پشت خودروی ایمنی ادامه پیدا کرد. در دور اول در پیچ 6 نیکلاس لطیفی کنترل خودرو را از دست داد و بسیار نزدیک بود تا با دیواره برخورد کند که در نهایت ماشین را متوقف کرد.

نیکلاس لطیفی - مسابقه فرمول یک موناکو 2022
دور سوم خودروی ایمنی به پیت رفت و مسابقه به صورت رسمی آغاز شد و خیلی از ماشینها به پیت برای تعویض لاستیک وارد شدند. خیلی لاستیک فول وت را با اینترمدی‌ایت تعویض کردند تا به سرعت بیشتری بتوانند دست پیدا کنند. در همین دور چارلز لکلرک سریعترین دور را به نام خود ثبت کرد و تا دور 4 در 10 خودروی پیشتاز تغییری در رده‌ها اتفاق نیفتاد.

زین الدین زیدان - مسابقه فرمول یک موناکو 2022
1:43.218 زمانی بود که لکلرک در پیست خیس کسب کرد. دور پنجم با اعلام سریعترین دور به نام مکس ورشتپن شروع شد. اما لکلرک در دور 6 دوباره عنوان را پس گرفت. از ابتدا تا اینجا اوکون و آلکس آلبون یک رده و ژو گوانیو، چهار رده کسب کرده‌ و وضعیت خود را در جدول بهتر کرده‌ بودند.

دور هفتم سباستین فتل هم تصمیم به تعویض لاستیک گرفت و در رده 16 به پیست بازگشت. فراری همچنان با دو ماشین خود دو رده 1 و 2 را در اختیار داشت و ردبول هم در تعقیب آنها بود. لندو نوریس در رده 5 و جورج راسل رده 6، فرناندو آلونسولوئیس همیلتون، اوکون و والتری بوتاس تا رده دهم را در اختیار گرفته بودند. پیج 8 در ورودی تونل همچنان لغزنده بود و کنترل ماشین در این نقطه یکی از چالشهایی بود که رانندگان با آن دست و پنجه نرم می‌کردند. راسل در فاصله بسیار نزدیکی به نوریس حرکت می‌کرد و سعی می‌کرد برای کسب رده 5 به او نزدیک شود. دور 10 در سکتور 1 اعلام پرچم زرد که خیلی سریع برطرف شد.

پیر گسلی توانسته فاصله نزدیکی با ژو ایجاد کند تا رده 13 را از راننده جوان چینی بگیرد. دور 12 لکلرک باز هم دور سریع را به نام خود نوشت. لازم به ذکر است که گسلی بر روی لاستیک اینترمدی‌ایت حرکت میکند و ژو بر روی وت. در نهایت هم از این راننده تازه کار عبور کرد و به رده 13 رسید.

بعد از آن سبقت او در آغاز دور 13 به دنیل ریکاردو رسید و آماده عبور از او شد و پیش از پایان دور در محدوده خلیج موفق شد که عبور نماید و رده 12 رو هم در به مالکیت خود درآورد. با این عملکرد همچنان راننده‌های پیشتاز تصمیم به تعویض لاستیک نگرفته بودند و در دور 15 همچنان با لاستیک وت دور می‌زدند. در دور 15 گسلی بود که سریعترین دور را به نام خود ثبت کرد و باید برای حفظ تک امتیاز تا رده امتیازی خود را بالا می‌کشید.

بالاخره از گروه پیشتاز همیلتون برای تعویض اقدام کرد و با از دست دادن تنها بک رده به مسابقه بازگشت. بعد از او نوبت به سرجیو پرز رسید و او هم با اینترمدی‌ایت بازگشت. او دو رده از دست داد.

دور 18 رو هم نوریس با پیت سروع کرد و رده 7 به پیست برگشت. در پیج یک هنگامیکه همیلتون قصد عبور از داخل پیج از اوکون را داشت برخورد مختصری بین دو ماشین رخ داد که حادثه‌ای در بر نداشت و مسابقه در روال عادی دنبال شد. پرز با زمان 1:25.215 سریعترین دور را به نام خود کرد. در دور 19 پیست خشک تر به نظر می‌رسید. احتمال اینکه رانندگان برای تعویض برای مدیوم اقدام کنند بسیار زیاد شد. همیلتون فشار زیادی را به اوکون وارد می‌کرد. مکس در دور 21 عنوان سریعترین مرد مسابقه را از هم تیمی‌اش گرفت و وارد 1:24 شد. لکلرک هم در شروع دور 22 وارد پیت شد و پشت او هم کارلوس ساینز و هر دو با هارد بازگشتند. همیلتون از آلونسو و اوکون رد شد و به رده 7 رسید. لکلرک رده را از دست داد و ردیول‌ها در صدر قرار گرفتند ساینز رده دوم را پس گرفت اما پرز همچنان پیشتاز ماند. لکلرک هم رده را به مکس داد و ترتیب صدر به پرز، ساینز، ورشتپن، لکلرک و راسل تغییر کرد. همیلتون هم لاستیک هارد را اننتحخاب کرد و در رده 8 دوباره برگشت.

دور 24 شروع درگیری پیشتازان با خودروهای لپی بود. نوریس در دور 25 وارد 1:22 شد و زمان سریع پیست این بار به او رسید اما همیلتون این را از او گرفت . رفته رفته سطح پیست خشکتر می‌شد و گروه پیشتاز شاهد رقابتهای جذابتری بود.

بد شانس ترین تیم این مسابقه بدون شک هاس بود که به فاصله دو دور هر دو ماشین خود را از دست داد. ابتدا کوین مگنوسن بدلیل مشکل فنی از مسابقه خارج شد و کمی بعد در شیکین آخر یعنی پیچهای 15 و 16 میک شوماخر کنترل ماشین را از دست داد و با دیواره برخورد کرد و ماشین به دو نیم تقسیم شد.

خودروی هاس میک شوماخر-مسابقه فرمول یک موناکو 2022
این اتفاق در دور 27 رخ داد و ایتدا اعلام خودروی ایمنی مجازی شد ولی در دور 28 خودروی ایمنی وارد پیست شد. خوشبختانه در این حادثه اتفاق خاصی برای شوماخر جوان رخ نداد و او سریع از ماشین خارج شد و به محوطه امن رفت. دور 29 همچنان به دنبال خودروی قرمز مرسدس در جریان بود. میک قبل از پیج 15 در مستقیمی کوتاه بین دو پیچ اسپین شد، به دیواره از جلو برخورد کرد و در پیچ 15 برخورد نهایی صورت گرفت و ماشین به دونیمه تقسیم شد.

در دور 30 پرچم قرمز اعلام شد خودروها به پیت بازگشتند. پرچم قرمز به این دلیل اعلام شد که مارشال‌ها نتوانستند وضعیت دیواره را به حالت ایمن درآورند و نیاز به زمان بیشتری داشتند. همین فرصت دوباره باعث شد تا رانندگان از خودرو خارج شوند و به گاراژ بازگردند. تا اینجا راسل صاحب عنوان سریعترین راننده پیست موناکو بود. عنوانی که تا انتها بارها دست بدست خواهد شد. 47 دور تا پایان مسابقه باقی مانده بود و پرز در جلوی همه قرار داشت. آیا او خواهد توانست پیروز موناکوی 2022 باشد؟

مارشال‌های با تجربه موناکویی خیلی سریع شرایط را به حالت عادی بازگرداند تا مسابقه دوباره شروع شود. آنها از سال 1950 تا بحال میزبان فرمول یک در این شهر بوده‌اند و بارها تصادفات و برخوردهای ماشینها را تجربه کرده‌اند.

بالاخره دور 31 پشت سر خودروی ایمنی شروع شد و ماشینهای ردبول با لاستیک مدیوم به پیست امدند. مرسدس و آلپین هم همین استراتژی را برگزدیده بودند اما فراری همان هارد را انتخاب کرده بود. دور 32 هم همچنان مرسدس قرمز پیشتاز بود. به غیر از یوکی سونادا که لاستیک مدیوم او 1 دور اضافه استفاده شده بود مابقی رانندگان لاستیک مدیوم نو داشتند اما لاستیکهای هارد دورهای متفاوتی داشتند و هیچکدام نو نبودند.

دور 33 چکو استارت مجدد مسابقه را بدست گرفت و بدون تامل پس از خروج خودروی ایمنی شروع به شتاب گیری کرد. همیلتون و آلونسو با داشتن لاستیک نو و نرمتر شانس تصاحب رده نوریس را که با لاستیک کهنه هارد دور میزد را بدست آوردند و کاملا به او نزدیک شدند. راسل با زمان 1:20.929 همچنان سریعتر از سایرین دور می‌زد و دور 34 به اتمام رسید تا پرز با 1:20.677 سریعترین لقب بگیرد. اما آلبون در انتها و رده 18 خیلی سرع 1:20.511 را ثبت کرد و تک امتیاز فعلا به کسی تعلق نداشت تا پرز به 1:19.112 رسید.. از این زمان به بعد تعداد دورها به دلیل طولانی شدن مسابقه لغو شد و زمان 35 دقیقه برای خاتمه مسابقه تعیین شد. اوکون نیز مستحق دریافت 5 ثانیه جریمه به دلیل برخورد با همیلتون شناخته شد. ساینز زمان 1:18.150 را ثبت کرد و تک امتیاز را در اختیار گرفت. تنها 32 دقیقه تا پایان باقی است. پرز نیم ساعت فرصت لازم دارد تا 25 امتیاز شیرین این مسابقه را به کیسه خود واریز کند. همیلتون سریعتر از آلونسو دور می‌زد. دی‌آراس هم در این لحظه فعال شد تا نیم ساعت پایانی بسیار هیجان انگیز شود.

لکلرک 1:16.980 را ثبت کرد و نشان داد سریعتر از مکس دور می‌زند . او که در یک اتفاق در پیت پیشتازی را از دست داد، در رده 4 بدنبال رسیدن به سکو در زادگاهش می‌راند. همیلتون در فاصله دی‌آراس آلونسو می‌راند و در همین زمان پرز باز هم زمان را بهبود بخشید و سریعتر شد. دورهای سریع بین 4 پیشتاز مدام در حال جایجایی بود. تا رده 8 فقط همیلتون بود که در فاصله کمتر از 1 ثانیه‌ای آلونسو هفتمی قرار داشت و امکان استفاده از دی‌آراس برای او مهیا بود. راسل و لکلرک و ورشتپن فاصله‌ای 2.5 ثانیه‎‌ای با هم داشتند و مکس و ساینز و پرز هم 2 ثانیه هر کدام فاصله داشتند. زمان باقی مانده 24 دقیقه تا انتهای مسابقه بود. فاصله آلونسو با نوریس 27 ثانیه شده ود. که در نوع خود بسیار عجیب بود لحظه به لحظه این فاصله زمانی زیاد می‌شد و عجیبتر این بود که نوریس لاستیک هارد داشت و ناندو با مدیوم دور می‌زد.

زمان باقی مانده 20 دقیقه و از گروه دوم تنها بوتاس بود که به رده امتیازی رسید و در رده 10 دور می‌زد. او فتل را به دسته دوم فرستاده بود که دست قهرمان 4 دوره فرمول یک جهان از امتیاز کوتاه بماند. در سمت دیگر قهرمان دو دوره فرمول یک جهان در تیم آلپین اجازه عبور به 7 دوره قهرمانی جهان از مرسدس را نمی‌داد و همه چیز به همانگونه سابق داشت پیش می‌رفت.

16 دقیقه تا انتها باقی مانده بود و رده‌ای تغییر نمی‌کرد. دیدن این مسابقه کاملا نظرات مسئولین فیا را مبنی بر اینکه طرح ماشین جدید که از امسال وارد مسابقات شد و امکان سبقت و تعقیب را برای رانندگان راحت‌تر می‌کند را به چالش می‌کشد. آلبون هم در این زمان مسابقه را ترک کرد و به اصطلاح ریتایر شد.

کمتر از 15 دقیقه و همچنان رده‌ها ثابت و بدون تغییر مانده بود. یک ربع کسالت بار که هیچ نکته خاصی در آن وجود نداشت. نوریس به پیت وارد شد و با لاستیک مدیوم نو برگشت و فاصله با ناندو به 9 ثانیه تبدیل شد اما تغییری همچنان در رده‌ها نیست. تنها اتفاق خوب برای فتل 5 ثانیه جریمه اوکون هست که با توجه به فاصله او شانس کسب تک امتیاز رده 10 برای سب وجود داشت و او برای این تک امتیاز بشدت در حال نبرد با زمان بود. در 10 دقیقه پایانی ساینز به زیر 1 ثانیه فاصله با پرز رسید و هیجان کمی در صدر اضافه شد. از طرفی مکس و لکلرک هم دی‌آ‌راس خودروی جلویی را دارند. با نزدیک شدن فاصله‌ها در رده 9 و 10 و 11 و 12 بین اوکون، بوتاس، فتل و گسلی شانس تک امتیاز در حالکیه 6 دقیقه تا پایان باقی بود به گسلی هم رسید. سریعترین دور هم در اختیار آلونسو قرار دارد.

گروه پیشتاز-مسابقه فرمول یک موناکو 2022
زمان اعلامی به پایان 5 دقیقه و سونادا در رده 17 لاستیک سافت را انتخاب کرد. دو راننده فراری بر روی لاستیک هارد با ردبول‌ها رقابت می‌کردند. همیلتون به همان رده 8 رضایت داد و به آهستگی از آلونسو فاصله گرفت. 3 دقیقه تا پایان مسابقه و پیشتازان در خط استارت به لطیفی رسیدند و رد شدند. کمتر از 2 دقیقه زمان و پرز اندکی فاصله تا پیروزی موناکو 2022.

پرز توانست بر روی سکوی نخست پرچم مکزیک را به اهتزاز درآورد و فاتح گرندپری موناکو شد. او بیش از نیم ساعت پیشتازی خود را بدون کوچکترین استباهی بر زیر فشار کارلوس ساینز راننده فراری حفظ کرد و اجازه نداد تا او عبور نماید. او اخرین بار در مسابقه فرمول یک باکو 2021 توانسته بود تا پس از یک سلسله اتفاقات عجیب و غریب که برای مکس ورشتپن و لوئیس همیلتون پبش آمد پیروز یک گرندپری شود.سریعترین مرد این مسابقه هم لندو نوریس بود و تک امتیاز این دور سریع را از هم ربود. سایر رانندگان مطابق جدول زیر از خط پایان گذشتند.

نتایج مسابقه فرمول یک موناکو 2022

رده

شماره

راننده

تیم

تعداد دور

زمان

امتیاز

1

11

سرجیو پرز

ردبول

64

1:56:30.265

25

2

55

کارلوس ساینز

فراری

64

1.154+

18

3

1

مکس ورشتپن

ردبول

64

1.491+

15

4

16

چارلز لکلرک

فراری

64

2.922+

12

5

63

جورج راسل

مرسدس

64

11.968+

10

6

4

لندو نوریس

مکلارن

64

12.231+

9

7

14

فرناندو آلونسو

آلپین

64

46.358+

6

8

44

لوئیس همیلتون

مرسدس

64

50.388+

4

9

77

ولتری بوتاس

آلفارومئو

64

52.525+

2

10

5

سباستین فتل

استون مارتین

64

53.536+

1

11

10

پیر گسلی

آلفاتائوری

64

54.289+

0

12

31

استبان اوکون

آلپین

64

55.644+

0

13

3

دنیل ریکاردو

مکلارن

64

57.635+

0

14

18

لنس استرول

استون مارتین

64

60.802+

0

15

6

نیکولاس لطیفی

ویلیامز

63

1+ دور

0

16

24

ژو گوانیو

آلفارومئو

63

1+ دور

0

17

22

یوکی سونودا

آلفاتائوری

63

1+ دور

0

-

23

الکساندر آلبون

ویلیامز

48

DNF

0

-

47

میک شوماخر

هاس

24

DNF

0

-

20

کوین مگنوسن

هاس

19

DNF

0

جدول رده‌بندی قهرمانی سال رانندگان 2022

رده

راننده

ملیت

تیم

امتیاز

1

مکس ورشتپن

هلند

ردبول

125

2

چارلز لکلرک

موناکو

فراری

116

3

سرجیو پرز

مکزیک

ردبول

110

4

جورج راسل

انگلستان

مرسدس

84

5

کارلوس ساینز

اسپانیا

فراری

83

6

لوئیس همیلتون

انگلستان

مرسدس

50

7

لندو نوریس

انگلستان

مکلارن

48

8

ولتری بوتاس

فنلاند

آلفارومئو

40

9

استبان اوکون

فرانسه

آلپین

30

10

کوین مگنوسن

دانمارک

هاس

15

11

دنیل ریکاردو

استرالیا

مکلارن

11

12

یوکی سونودا

ژاپن

آلفاتائوری

11

13

فرناندو آلونسو

اسپانیا

آلپین

10

14

پیر گسلی

فرانسه

آلفاتائوری

6

15

سباستین فتل

آلمان

استون مارتین

5

16

الکساندر آلبون

تایلند

ویلیامز

3

17

لنس استرول

کانادا

استون مارتین

2

18

ژو گوانیو

چین

آلفارومئو

1

19

میک شوماخر

آلمان

هاس

0

20

نیکو هالکنبرگ

آلمان

استون مارتین

0

21

نیکولاس لطیفی

کانادا

ویلیامز

0

جدول رده‌بندی قهرمانی سال تیم‌های فرمول یک 2022

رده

تیم

امتیاز

1

ردبول

235

2

فراری

199

3

مرسدس

134

4

مکلارن

59

5

آلفارومئو

41

6

آلپین

40

7

آلفاتائوری

17

8

هاس

15

9

استون مارتین

7

10

ویلیامز

3

 

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد