موضوعات داغ

کامل‌ترین چک لیست خودرو قبل از سفر

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

آیا برای مسافرت چند روزه برنامه ریزی کردید و سردرگم شدید که چه مواردی را باید در چک لیست خود در نظر بگیرید؟ نگران نباشید ما این مقاله را برای شما نوشته‌ایم تا برای داشتن سفری بدون دردسر به کار شما بیاید. به همین دلیل شما پس از مطالعه این مقاله می‌توانید نسبت به بررسی و چک کردن آیتم‌های مختلف خودرو اقدام کنید تا با خیال راحت سفر خود را شروع کنید. راستی همین ابتدا این نکته را مدنظر داشته باشید که بحث معاینه فنی با چک لیست سفر به صورت کلی متفاوت است و در مقاله جداگانه‌ای با عنوان چه ماشینی معاینه فنی میخواهد به بررسی آن پرداختیم.

اگر تا انتها با ما همراه باشید، قول می‌دهیم که با مهم‌ترین مواردی که قبل از سفر باید چک شود، آشنا شوید.

1- چک کردن فرسودگی و پارگی تایرها برای امنیت سفر

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که تایرهای خودرو را چک کنید. وجود پارگی، خط و خش و پوسیدگی و فرسودگی تایرها به راحتی می‌تواند در جاده‌های ناهموار برای شما دردسر ساز شود.

بر همین اساس باید به دنبال پارگی، میخ و ترک بر روی لاستیک خود باشید و عمق عاج و تاریخ اولین استفاده از آن را مورد بررسی قرار دهید. اگر شش سال و بیشتر از تولید آنها می‌گذرد و یا عمق عاج آنها کم شده شاید وقت آن رسیده که تعویض شود پس بهتر است بحث چک کردن فرسودگی خودرو را کاملا جدی بگیرید.

چک کردن باد لاستیک ها را قبل از سفر دست کم نگیرید

2-چک کردن باد لاستیک‌ها، کاهش مشکلات سوخت و ساز ماشین هنگام سفر

شاید به نظر شما چک کردن میزان دقیق باد لاستیک‌ها مهم نباشد. اما کم باد بودن و یا پر باد بودن لاستیک‌ها هر دو برای خودرو مسئله ساز می‌شود و منجر به بروز مشکلاتی از افزایش مصرف سوخت تا افزایش احتمال پنچری لاستیک خواهد شد، اما تنظیم بودن باد لاستیک موجب، فرمان‌پذیری و کنترل بهتر خودرو در شیب و پیچ‌های جاده‌ای می‌شود. توجه داشته باشید بهتر است باد لاستیک را نسبت به وزن کلی خودرو (مسافران به همراه وسائل) تنظیم کنید.

3- چک کردن لاستیک زاپاس؛ اطمینان خاطر برای سفر ایمن

به همراه داشتن لاستیک زاپاس این امکان را برای شما فراهم می‌کند که خیالتان از مشکلات لاستیک هنگام سفر راحت باشد. لازم به ذکر است، باید از تنظیم باد لاستیک زاپاس نیز مطمئن شوید و در نهایت با خیال راحت و به دور از هرگونه دغدغه از آن استفاده کنید.

همچنین از همراه داشتن و سلامت لوازم و ابزارآلات مورد نیاز برای تعویض زاپاس همانند جک، آچار چرخ و مثلث خطر نیز اطمینان حاصل کنید تا در مواقع ضروری دردسری برای شما ایجاد نشود. از این رو، سعی کنید، قبل از سفر، بعد از اطمینان از سلامت لاستیک های زاپاس، این روش را بیاموزید.

در چک لیست سفر، لاستیک زاپاس را فراموش نکنید

4- انجام سرویس‌های دوره‌‌ای و چک کردن روغن‌ خودرو قبل از سفر

روغن نقش عمده‌ای را در حرکت ماشین ایفا می‌کند. در ابتدا باید مطمئن شوید که روغن به میزان مناسبی در ماشین وجود دارد. حواستان باشد که به تعویض به موقع روغن موتور باید حتماً قبل از سفر توجه شود، بهترین زمان تعویض روغن موتور پس از هر 5 الی 6 هزار کیلومتر است. اگر به کارت سرویس دوره‌ای خود نگاهی بیندازید متوجه خواهید شد که آخرین باری که روغن خود را عوض کرده‌اید کیلومتر شمار چه عددی را به شما نشان می‌داد.

البته توجه داشته باشید که اگر شما خودرو صفر را به واسطه ثبت نام سایپا و ایران خودرو تهیه کرده‌اید، بازهم قبل از سفر چکاپ کامل انجام دهید و گول صفر بودن خودرو را نخورید چرا که بسیاری از لوازم فابریک ماشین‌های صفر و حتی روغن و فیلترهای موجود در این خودروها قابل اطمینان نیست.

روغن ماشین یکی از مهم ترین مولفه های چک لیست سفر

5-چک کردن سطح آب رادیاتور برای جلوگیری از جوش آوردن خودرو در سفر

اندازه مناسب آب رادیاتور باعث می‌شود که در حین سفر، خودرو شما داغ نکند و جوش نیاورد. تنظیم بودن میزان آب در مخزن رادیاتور بسیار مهم است، بنابراین حتماً قبل از سفر رادیات خود را چک کنید که به اندازه کافی از آب مقطر و آب رادیات پر باشد.

6- با چک کردن سیستم ترمز، با آرامش به مقصد برسید

چک کردن لنت ترمز، مهم‌ترین قسمت چک لیست خودرو قبل از سفر است. علاوه بر لنت ترمز، لازم است که روغن‌ترمز را نیز چک کنید و اگر اختلالی در آن وجود داشت. در اسرع وقت، قبل از رفتن به سفر، این مشکلات را برطرف کنید.

7- چک کردن چراغ‌های ماشین برای امنیت سفر در شب

خرابی چراغ‌های اتومبیل هم می‌تواند در حین سفر دردسر ایجاد کند. توجه کنید که حتما قبل از سفر تمامی چراغ‌های جلو و عقب و همچنین چراغ مه شکن خود را بررسی و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.

سلامت چراغ‌ها از آن جهت اهمیت دارد، زمانی که در شب سفر می‌کنید، باعث می‌شود دید بهتری نسبت به جاده داشته باشید و با آرامش خاطر بیشتری رانندگی کنید.

اطمینان از سلامت لامپ های برای رانندگی در شب لازم است

8- زنجیر چرخ؛ وسیله‌ای مناسب برای سفر در فصل‌های سرد

هرچند استفاده از زنجیر چرخ برای مسافرت در تمام فصول مناسب نیست. اما اگر قصد مسافرت در فصل های پاییز و زمستان دارید، بهتر است که برای امنیت بیشتر در جاده از زنجیر چرخ استفاده کنید.

زمانی که می خواهید زنجیر چرخ را ببندید، در فصل زمستان، ممکن است به دلیل گل و لای و یا برف، چرخ خودرو کثیف شده باشد، بنابراین باید به چند نکته اساسی توجه کنید. اول از همه اینکه قبل از عزیمت به سفر بستن زنجیر چرخ را تمرین کنید. همچنین برای روزهای برفی سعی کنید بسته های مخصوص مانند دستکش گرم، لایه های ضد آب و دیگر وسایل مورد نیاز در روز برفی را در به همراه داشته باشید.

9-چک لیست خود را با بررسی صداهای ماشین را جدی بگیرید

یکی دیگر از نکاتی که قبل از سفر حتما باید آن را جدی بگیرید، صداهای ماشین است که عموما از کابین شنیده می‌شود. هر صدایی می‌تواند زنگ خطری برای خرابی یا مشکلاتی در ماشین باشد پس حتما اگر در رانندگی شهری صدای عجیبی از ماشین شنیدید اما آن را تاکنون جدی نگرفته بودید، حتما تا قبل از سفر به رفع آن بپردازید. در صورت نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص این صداها، پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله انواع صدای ماشین را بررسی و مطالعه کنید.

10- جعبه ابزار خود را قبل از سفر چک کنید

حتما شما هم حین سفر جاده‌ای با راننده‌های مواجه شده‌اید که برای دریافت ابزارهای اولیه منتظر کمک سایر مسافران هستند. شما می‌توانید قبل از سفر جعبه ابزار خود را با آچارها و جک‌هایی که می‌تواند کار شما را حین خرابی ماشین راحت‌تر کند، پر کنید تا دیگر دردسری برای تعمیر خرابی‌های ساده خودرو خود وسط جاده نداشته باشید.

توجه کنید که در این جعبه ابزار حتما یک سیم برق هم داشته باشید که در صورت خوابیدن باتری بتوانید به کمک این سیم و همراهی یک راننده دیگر از روش باتری به باتری ماشین برای سرپا کردن باتری خودرو خود کمک بگیرید.

نکات مهم برای نوشتن کامل ترین چک لیست قبل از سفر

همانطور که به شما قول دادیم، در این مقاله به بررسی مهم ترین مواردی که قبل از سفر باید به آن توجه کنید، پرداختیم. به طور خلاصه، میتوان گفت برای تجربه سفر ایمن و بی دغدغه، چک کردن سلامت لاستیک ها، بررسی سرویس‌های دوره‌ای خودرو، داشتن جعبه ابزار و سایر مواردی که به آنها اشاره شد، ضروری است.

توجه داشته باشید، قبل از سفر، چک کردن شرایط آب و هوایی موضوع مهم دیگری است که باید در چک لیست خود برای داشتن سفری ایمن و راحت داشته باشید چرا که همین مسئله ممکن است، سفر شما را تحت تاثیر قرار دهد. سعی کنید، برنامه سفر خود را به گونه ای در نظر بگیرید که هیچ خطر و آسیبی شما را تهدید کند.

نظر شما چیست؟ به نظر شما چه مواردی می‌تواند به این چک لیست خودرو قبل از مسافرت اضافه شود؟ نظرات خود را برای خودرو بانک، بهترین سایت در حوزه بررسی تخصصی و مقایسه خودرو بنویسید.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/3/12
ترجمه ضعیف و ذکر کلیات. لطفا جزییات رو ذکر کنید. سیم برای باتری به باتری؟