موضوعات داغ

تفاوت موتور tu5 با معمولی، قبل از خرید خودرو بدانید

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

آیا نسبت به موتور TU5 و مشخصات آن شناختی دارید؟‌ آیا می‌دانید که این موتور در چه ماشین‌هایی استفاده می‌شود؟ موتور تی‌یوفایو یکی از موتورهای پرطرفدار و شناخته شده در بین ماشین‌های داخلی است. سری موتورهای TU در سال 1364 به بازار معرفی شد. این موتور برای اولین بار روی خودرو 206 در کشور ایران استفاده شد. امروزه برخی ماشین‌های ایران خودرو و سایپا از این موتور استفاده می‌کنند. با ثبت نام ایران خودرو و سایپا، می‌توانید یک ماشین با این مدل موتور خریداری کنید. ما در این مقاله به بررسی تفاوت موتور TU5 با معمولی و ویژگی‌های آن می‌پردازیم. برای آشنایی بیشتر با موتور تی‌یو5 تا انتهای مقاله ما را دنبال کنید.

1. رانندگی با موتور TU5 تا سرعت 190 کیلومتر بر ساعت

یکی از مهم‌ترین نکات در زمان خرید اتومبیل، حرکت بدون دردسر ماشین در سرعت بالا است. برخی از ماشین‌ها مثل پراید با موتور M13، در سرعت بالا دچار لرزش و بی‌تعادلی می‌شوند. همچنین بعد از طی مسافت کوتاهی با سرعت بالا، دچار روغن‌ریزی و مشکلات می‌شوند. برای حل این مشکلات فنی خودرو، صاحبان وسایل نقلیه مجبور به مراجعه دائمی به تعمیرگاه هستند.

حرکت ماشین تی‌یو5 با سرعت 190

نسل جدید ماشین‌های ایران خودرو با موتور تی‌یو فایو، قدرت حرکت با سرعت بالا تا 190 کیلومتر بدون کوچک‌ترین ایراد فنی را دارند. کابین و فرمان با این موتور در سرعت بالا دچار هیچ گونه لغزشی نمی‌شود.

2. آلایندگی پایین یکی از مزیت‌های اصلی ماشین با موتور تی‌یو5

روزانه ماشین‌ و اتوبوس‌های زیادی در خیابان‌ها تردد می‌کنند. با افزایش وسایل نقلیه، نسبت آلودگی هوا در شهرها نیز افزایش پیدا می‌کند. یکی از دلایل مهم آلودگی هوا، سوخت نامناسب ماشین‌ها است. شرایط نامناسب و آلودگی هوا به شکلی است که در دنیا یک حد مجازی برای آن تعریف شده است. این عدد برای وسایل نقلیه، استاندارد آلایندگی یورو 5 است.

آلایندگی کم موتور TU5

بحث آلایندگی یک فاکتور مهم برای تصمیم‌گیری درباره خرید خودرو است، چه ماشین‌هایی بخریم و چه ماشین هایی نخریم؟ موتورهای TU5 با اندکی تغییر به این استاندارد می‌رسد. در صورتی که ماشین‌ با موتورهای ضعیف‌تری همچون پراید M12، به تنهایی یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا در کلان‌ شهرها و نقاط کوچک‌تر هستند.

مصرف سوخت پایین، ویژگی اقتصادی ماشین با موتور تی‌یو فایو

مصرف سوخت ماشین یکی از فاکتورهای قابل ملاحظه در هنگام خرید اتومبیل است. موضوعی که اندکی بی‌توجهی به آن هزینه‌های بسیاری را برای خودرو می‌تراشد. عوامل مختلفی در میزان مصرف سوخت ماشین موثر است. این عوامل عبارتند از:

• سرعت

• شتاب

• شدت ترافیک

• سرنشینان

• کیفیت بنزین

• باد تایرها

• موتور خودرو

سوخت پایین موتور تی‌یو فایو

مهم‌ترین فاکتور که تاثیر قابل توجهی در مصرف سوخت دارد، نوع موتور مورد استفاده در اتومبیل است. مصرف پایین بنزین TU5، یکی از مزیت‌های اصلی این نوع موتور است. البته مصرف سوخت این موتور در ماشین‌های گوناگون اندکی تفاوت دارد. به عنوان مثال ماشین 206 با موتور تی‌یو فایو نزدیک به 6 لیتر بنزین در هر صد کیلومتر استفاده می‌کند. همچنین شتاب مناسب ماشین با این موتور، روی کاهش مصرف بنزین آن موثر است.

قیمت مناسب در کنار استهلاک پایین موتورهای TU5 نسبت به نمونه‌های مشابه

شرایط اقتصادی در تمام دنیا در وضعیت بحرانی قرار دارد. گروهی از مردم با سطح درآمدی پایین، مجبور به خرید ماشین موتوری با مدل ام12 هستند. در صورتی که ماشین با موتور تی‌یو5، با اندکی اختلاف قیمت، نسبت به این ماشین‌ها کارایی بسیار بالاتری دارد. به صورت کلی ماشین با موتور TU5 از قیمت بسیار مناسبی برخوردار است.

ماشین ارزان با موتور TU5

یکی از موضوعات بسیار مهم در انتخاب اتومبیل توجه به دوام، استحلاک و کیفیت موتور و قطعات گوناگون آن است. استحلاک موتور تی‌یو فایو بسیار کمتر از مدل‌های مشابه آن است. ماندگاری و دوام این موتور به نسبت موتور ماشینی مثل پراید بسیار بهتر است. همچنین مدل TU5 با انواع بدنه و جعبه دنده سازگار است.

چالاکی بالا و صدای کم ماشین‌های تی‌یوفایو

یکی از موضوعاتی که در انتخاب اتومبیل نقش پررنگی دارد، کم صدا بودن موتور ماشین است. صدای موتور برخی از ماشین‌ها در حین حرکت در داخل اتومبیل شنیده می‌شود. موضوعی که در طولانی مدت باعث آزار و اذیت سرنشینان ماشین می‌شود. موتورهای تی‌یو فایو به شکلی طراحی شده است که کمترین میزان صدا را تولید می‌کند. کارکرد آرام و بی‌صدا یک مزیت بسیار مهم در انتخاب این موتور چالاک است.

صدای کم ماشین با موتور TU5

طراحی این ماشین بی‌صدا به شکلی است که در صورت شنیدن صدای اضافی، باید آن را به یک فرد فنی نشان داد. برای آشنایی بیشتر با مشکلات فنی و پاسخ به سوال چه ماشینی معاینه فنی میخواد، به مقاله خودرو بانک در این زمینه مراجعه کنید. مطالعه این مقاله کمک بزرگی در رابطه با نکات فنی خودرو به شما می‌کند.

لوازم یدکی در دسترس یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب ماشین

دردسر بزرگ خرید برخی از اتومبیل‌ها زمانی است که یکی از قطعات نایاب آن دچار مشکل می‌شود. پیدا کردن برخی از قطعات ماشین و موتور آن گاهی اوقات غیرممکن است. قطعات و لوازم با کیفیت بالا موتور TU5، به راحتی در بازار پیدا می‌شوند. فاکتوری که تنها در صورت مواجه، میزان اهمیت آن مشخص می‌شود.

آیا امکان تقویت موتور TU5 خودروهای ایرانی وجود دارد؟ دیگر مزایا این موتور

موتور ماشین تی‌یو فایو مزایای بی‌شماری دارد. مزایایی مثل:

• توان بالا

• بازدهی خوب

• سیستم کامپیوتری فوق پیشرفته در جرقه‌زنی ماشین

• چالاکی بالا

• شتاب صفر تا صد خودرو در 10 ثانیه

• سازگاری بالا

همچنین با روش‌های متفاوتی امکان افزایش قدرت و اسب بخار این موتور وجود دارد. برای مثال با نصب توربو شارژ و کیت مکش، قدرت اسب بخار این خودرو افزایش پیدا می‌کند. موضوعی که در موتور ماشینی مثل پراید قابل پیاده‌سازی نیست.

مزیت‌های بی‌شمار خرید اتومبیل با موتور مدل TU5

ماشین‌ با موتور تی‌یو5 دارای مزیت‌های زیادی است. این روزها تمایل مردم به خرید ماشین با موتور TU5 به جای مدل معمولی آن رو به افزایش است. به همین خاطر اکثر ماشین‌های ساخت داخل با این موتور نیز تولید می‌شوند. 206 اولین ماشینی بود که با این موتور در بازار به فروش رسید. بعد از آن خودورهای رانا، پژو پارس، 207، 405 اس‌ال‌ایکس و H30 کراس نیز با موتور TU5 در بازار عرضه شد.

ماشین تی‌یو5 به نسبت موتور معمولی دارای برتری‌های زیادی است. از طرفی نیز خرید آن برای مردم به‌صرفه‌تر است. مزیت‌های دیگر ماشین با موتور تی‌یو فایو چیست؟ تجربه رانندگی با ماشین دارای موتور TU5 را داشته‎‌اید؟ تجربیات خود را برای ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

7 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/6/23
جدی؟!
رپرتاژ خبری برای یک موتور از رده خارج؟
1401/6/23
باسلام وقت بخیر بنده این موضوع آبسوز خودرو & هیدروژن سوز (کاهش مصرف سوخت تا ۵۰٪) را چندین بار از محضر شما پرسیده ام ولی هیچ جوابی ندادید خواهش میکنم راهنمایی فرمائید
مایندگی برند HOS در ایران

دارای استاندار CE اروپا
دارای گواهینامه های :
_ مدیریت کیفیت ISO 9001
_ ایمنی و محیط زیست ISO 45001
_ رضایت‌مندی مشتری ISO 10004

مزایای هیدروژن سوز(آبسوز کردن) خودرو:
* کاهش مصرف سوخت بنزین تا ۵۰٪
* افزایش توان خودرو تا ۴۰٪
* رفع خام سوزی خودرو
* کمک کننده فوق العاده به خودروهای CNG دوگانه سوز
جهت افزایش توان خودروهای CNG دوگانه سوز
* افزایش دهنده توان خودروهای چینی به صورت کاملا محسوس (کلیپ نصب بر روی خودرو MVM_X22 در وب سایت رسمی‌ شرکت موجود است
1401/6/24
شرایط اقتصادی در تمام دنیا در وضعیت بحرانی قرار دارد. !!!????
مطمئنی برای ماشین همه جا بحرانیه؟؟
1401/6/24
موتور بدی نیست ولی نه تو ایران که با کیفیت خیلی پایین تولید میشود و برای چی باید با موتور پراید مقایسه شود؟
به هر حال این موتور بازدهی کمتری نسبت به موتور موجود در خودروی mvm 315 دارد که 100 سی سی هم حجم کمتری دارد و حتی موتور موجود بر روی آریزو5 تنفس طبیعی با حجم مشابه ولی قدرت و گشتاور بیشتری وجود دارد و الان خودرو های چینی زیر 10 هزار دلار وجود دارد با موتور های 1.5 لیتری تنفس طبیعی که 120 اسب بخار قدرت ارائه می دهند و شاید فقط ایران باشد که درگیر موتور ها قدیمی و از رده خارج شده است.
1401/6/28
موتور tu5 و معمولی ؟! صدها مدل موتور در دنیای وجود دارد که بعضی تنفس طبیعی و بعضی توربو هستند ...این چه مدل تیتر زدن است ؟ اصلا موتور tu5 چه ویژگی خاصی دارد که غیر معمولی تلقی بشود ...تیتر و مطلب واقعاً پایین تر سطح خودرو بانک بود.
1401/7/8
موتور TU5 و معمولی؟! انگار که TU5 اسم یک تکنولوژی جدید هست که در موتورهای معمولی استفاده نمیشه! اسم یک مدل موتور بود که پژو در 206 استفاده کرد و منسوخ شد و رفت دنبال موتورهای دیگه!!
1401/7/21
اول که ای کاش عبارت (رپرتاژ آگهی):رو بالای مطلب می نوشتید. در مورد سرعت دوستان بدونن خودروهای ایران‌خودرو سرعت سنج تقریبا ۱۵کیلومتر بیشتر از واقعیت نشون میده.در واقع ۱۹۵ نیست.نهایتا ۱۸۰. مورد بعد اینکه آلیاژ بکار رفته در موتور از tu5 اصل خیلی ضعیفتره.درنتیجه موتور سریعا دچار خستگی فلزی میشه.بعلاوه گیربکس ها هم همون گیربکس۴۰۵ ه. اون هم گیربکسی که استالایت دنده هاش کمترین به میزان لازم انجام شده.در نتیجه گیربکس مقاومت و عمر خیلی پایینتری داره. نهایتا هم اینکه تکنولوژی این موتور مال ۳۰سال پیشه که در واقع فرانسه امتیازشو با هزارتا منت و خفت عین آشغال ته سفره داده ایران‌خودرو.یه ایران‌خودرو مونده و یه tu5. فقط رو بنزخاور هم موتور tu5 سوار کنن.