موضوعات داغ

کی ام سی J7 در مقابل چری آریزو 6 پرو، مقایسه دو سدان تازه از راه رسیده به بازار ایران

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

مدت ها پس از تب داغ حضور خودروهای کراس اوور و پیکاپ در بازار کشور، بنظر می رسد حالا نوبت به خودروهای کلاس سدان رسیده که با حضور خود بازار طرفداران این سگمنت را رونق ببخشند. در تعریف عام خودرو سدان به خودروهای سواری معمولی یا در اصطلاح صندوق‌دار گفته می شود که سقف ثابت، صندوق عقب مجزا و دو ردیف صندلی داشته و می‌تواند دو یا چهار درب باشند. خودرو سدان متداول‌ترین مدل طرح بدنه خودرو است. با معرفی سگمنت جدید کراس اوور به بازار و محبوبیت آن، خودروهای سدان تا حدودی مورد کم توجهی قرار گرفتند، بازار خودرو ایران نیز از قاعده مستثنی نیست و در چند سال گذشته شاهد سیل حضور خودروهای در سگمنت کراس اوور بودیم، اما همچنان سدان در نزد طرفداران جایگاه خود را دارد.

در چند وقت اخیر شرکت های خودرویی ایرانی علاقمندان به خودروهای سدان را مورد توجه قرار داده و با معرفی سدان های همچون چری آریزو 6 پرو توسط مدیران خودرو و در ادامه معرفی سدان کی ام سی J7 توسط کرمان موتور در تنور رقابت دمیده شد. در این مقاله از خودروبانک قصد داریم به بررسی طراحی و توان فنی این دو سدان جدید بازار خودرو بپردازیم.

نمای عقب کی ام سی J7

سدان کی ام سی J7 و چری آریزو 6 پرو ، چشم در چشم با سدان های تازه نفس

پس از حضور موفق چری آریزو 6 در بازار کشور، شرکت مدیران خودرو با معرفی چری آریزو 6 پرو تحت برند فونیکس نیز به بازار کشور معرفی شد. این سدان با یک بازطراحی در بخش جلویی، حالا صاحب یک جلوپنجره جدید و بزرگ شده و سپر نیز دچار تغییرات اساسی گردیده است. چراغ‌های جلو و همینطور نمای جانبی آریزو 6 پرو دست نخورده باقی مانده است اما در بخش عقب خودرو با نمایی جدید و مدرن روبرو هستیم. چراغ‌ها، سپر و صندوق عقب حس و حال اسپرتی را به نمای عقب خودرو داده است. البته همچنان شکل کلی خودرو تا حدود زیادی شبیه به آریزو 6 معمولی است.

نمای عقب چری آریزو 6 پرو

در مقابل خودرو سدان کی ام سی J7 که تازه ترین رقیب سدان چری محسوب می‌شود، از لحاظ طراحی کاملا جدید بوده و با سایر محصولات JAC در ایران متفاوت است. خطوط تند و تیز چهره خشن و اسپورت را القا می کند. طرح خاص چراغ ها و جلوپنجره نمای تهاجمی به بخش جلویی خودرو بخشیده و همچنین شکل خاص بدنه لیفت‌بک و چراغ‌های با گرافیک جالب توجه در بخش عقب هارمونی مناسبی را به خودرو داده است.

KMC J7 و چری آریزو 6 پرو ، رقابت اصلی در قوای فنی

در بخش قوای فنی هر دو خودرو مانند بسیاری از خودروهای بازار کشور از پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو بهره می‌برند و می‌توان گفت این حجم پیشرانه به نشان رسمی خودروهای چینی در بازار کشور ایران تبدیل شده است. اما در بخث توان تولید این دو خودرو با هم تفاوت هایی دارند. چری آریزو 6 پرو به کمک پیشرانه خود 156 اسب بخار قدرت در حداکثر دور موتور 5500 و 230 نیوتن متر گشتاور از دور موتور 1750 الی 4000 تولید می کند و از طریق یک گیربکس CVT ارتقا یافته با قابلیت شبیه سازی تعویض نه دنده به محور جلو انتقال می‌دهد. در مقابل خودرو کی ام سی J7 توان تولید حداکثر قدرت 172 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 280 نیوتن‌متر در 1800 دور در دقیقه را دارا است. این نیرو از طریق یک جعبه دنده 6 سرعته دوکلاچه به محور جلو انتقال داده می‌شود. شتاب رسمی اعلام شده توسط شرکت برای خودرو چری آریزو 6 پرو 9,2 ثانیه و خودرو کی ام سی J7 در حدود 9 ثانیه است. البته تست شتاب آریزو 6 پرو قبلاً توسط خودروبانک در پیست آزادی با دستگاه حرفه ای VBOX تست شده و عدد 10.18 بدست آمده و باید منتظر تست KMC J7 توسط خودروبانک در پیست بمانیم و ببینیم که در کف شهر تهران، این خودرو در عرض چند ثانیه می تواند به مرز صد کیلومتر در ساعت برسد.

نمای داخلی کی ام سی J7

تجهیزات رفاهی، چینی های مجهز

خودروهای چینی همواره از سطح آپشن مناسی از آپشن بهره می‌برند. در خصوص این دو سدان نیز موضوع به همین شکل است. حال و هوای خودرو کی ام سی J7 (که بسیار آن را در ایران جک J7 صدا می زنند) محصول جدید کرمان موتور با وجود مودهای رانندگی حس اسپورت داشته و وجود اهرم تعویض دنده پشت فرمان به این موضوع کمک کرده است، امکاناتی همچون صفحه نمایش 7 اینچی دیجیتال با قابلیت تنظیم سه حالت گرافیکی مختلف به عنوان پشت آمپر خودرو نیز تکمیل کننده این بخش است. نقطه قوت خودرو آریزو 6 پرو وجود سیستم کمکی رانندگی ADAS است که شامل کروز کنترل تطبیقی، رادار نقطه کور، رادار هشدار ترافیک جانبی و رادار هشدار تغییر لاین است. البته این سیستم در حد خودرو تیگو 8 پرو نیست و سیستم خودران ندارد.

نمای داخلی چری آریزو 6 پرو

نتیجه گیری

در بازار فعلی کشور و در کمبود مدل‌های سدان حضور دو خودرو جدید چری آریزو 6 پرو و کی ام سی J7 توانسته است تا حدودی جنب و جوش را به بازار القا نماید. با توجه به سابقه مدل‌های قبلی خانواده آریزو و برند چری در کشور، آریزو 6 پرو شرکت مدیران خودرو می‌تواند همچنان ادامه دهنده راه خودروهای قبلی و طرفداران این برند باشد. حضور یک سدان جدید و تازه نفس مانند کی ام سی J7 محصول کرمان موتور با طراحی جدید و مشخصات فنی مناسب می تواند گزینه مناسبی برای افراد تنوع طلب باشد که قصد دارند روحیه اسپرت بیشتری را در خودروی خود ببینند.

مشخصات فنی کی ام سی J7 چری آریزو 6 پرو
موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه 4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور 1499 سی سی 1498 سی سی
تنفس موتور توربوشارژ توربوشارژ
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت 172 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه 156 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 280 نیوتن متر در 1800 دور در دقیقه 230 نیوتن متر در 1750 دور در دقیقه
جعبه دنده 6 سرعته دوکلاچه 9 سرعته CVT
شتاب 0 تا 100 حدود 8 ثانیه -
حداکثر سرعت 170 کیلومتر در ساعت - کیلومتر در ساعت
وزن 1485 کیلوگرم 1358 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر) 4780 طول - 1820 عرض - 1492 ارتفاع 4710 طول - 1825 عرض - 1490 ارتفاع
فاصله بین دو محور 2770 میلیمتر 2670 میلیمتر

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/7/16
بنظر بنده که هردو خودرو رو تست کرده ام در دراز مدت آریزو از دوام و بازار دست دوم بهتری بهره مند خواهد بود
1401/8/26
هنوز j7 تو بازار نیومده شما چه جوری تستش کردی؟
اینم بدونید جک j7 خیلی خیلی از چری اریزو۶ چه از لحاظ فنی چه از لحاظ کیفیت بهتره
این جک j7 در چین خودروی سهول هستش که خودروهای لوکس و پر قدرت جک رو‌میزنه زیر نظر فولکس واگن المان و‌سئات اسپانیا
در خرید j7 شک نکنید چون یه سروگردن بالاتر از اریزو هستش اینو با اطلاعات میگم خدمتتون میتونید تحقیق کنید
1402/5/2
کی ام سی یکی سروگزدن آز آریزو ۶ بالاخره هردو رد سوار شدم اصلا جی۷ چیز دیگه؟ ای هستش
1402/6/2
فقط آریزو۶ پرو
1403/1/17
تنها رادار اریزو برتری زیادی هس