موضوعات داغ

بندهای آیین نامه واردات مانع حضور برندهای مطرح در بازار خودرو

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

پس از کش و قوس‌های فراوان در خصوص ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو توسط وزارت صمت، حالا با ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو و مشخص شدن بندها و جزییات آن، علاقمندان به برندهای جهانی مانند ب ام و، بنز و دیگر شرکت‌های مطرح از حضور مجدد مدل‌های باکیفیت و روز این خودروها در بازار ناامید شده‌اند.

افزایش بسیار شدید قیمت خودرو از اصلی‌ترین تاثیرات سال‌های ممنوعیت واردات خودرو بوده است. به طوری که محصولات موجود از برندهای مطرح مانند ب ام و در بازار ایران به قیمتی چندبرابر بازار جهانی رسیدند. دلیل این افزایش قیمت بی‌رویه، ممنوعیت واردات و در نتیجه عدم عرضه مناسب با تقاضای موجود بود.

البته این عدم عرضه خودرو باعث نشد تا متقاضیان برندهای جهانی دست از محصولات برند محبوب خود بردارند و در نهایت حجم تقاضا برای خودروهایی که دیگر وارد نمی‌شد تاثیر خود را بر روی قیمت‌ها گذاشت. به عنوان مثال آخرین محصولات برند آلمانی ب ام و که وارد کشور شد مربوط به مدل‌های سری 5 و سری 7 محصول سال 2018 است و پس از آن خودروی دیگر وارد کشور نشد و در نتیجه قیمت‌های محصولات با جهش بسیار بالایی همراه گردید.

از اواخر زمستان سال 1400 که خبر احتمال بازگشایی مجدد واردات خودرو منتشر شد، تصور عمومی بر واردات گسترده برندهای مختلف بود اما این تصور پس از حدود 6 ماه و با انتشار آیین‌نامه واردات به طور کلی از بین رفت. وجود سقف واردات 20 هزاریورویی از اولین موارد مورد انتقاد کارشناسان حوزه خودرو است که از موانع بزرگ واردات برندهای مطرح و همچنین مدل‌های با کیفیت خودرو است. با وجود این سقف در نظر گرفته شده احتمال واردات بسیاری از مدل‌های خودرو وجود نخواهد داشت و به طور مثال دیگر شاهد عرضه خودروهایی مانند سری 7 و سری 5 و همچنین سری X از ب ام و نخواهیم بود. خودروهایی که در بازار خودروهای وارداتی از محبوبیت فراوانی دارند. همچنین یکی دیگر از موارد در نظر گرفته شده برای واردات موضوع انتقال تکنولوژی است و با وجود تحریم‌های بین‌المللی احتمال حضور برندها در سطح انتقال فناوری و تکنولوژی بسیار بعید است.

از ابتدای شروع زمزمه‌های بازگشایی مجدد واردات خودرو، بازار خرید و فروش خودروهای برندهای مطرح در بازار نیز تحت تاثیر قرار گرفته و دچار یک رکود غیرمتعارف و سنگین شده بود. این رویکرد و واکنش بازار در حقیقت تاثیر تصور عمومی برای انجام واردات گسترده انواع برندها و مدل‌های خودرو بوده که با مشخص شدن محدودیت‌های در نظر گرفته شده برای واردات، انتظار می‌رود رویکردها تغییر کند و بازار خرید و فروش خودروهای وارداتی کارکرده رونق دوباره پیدا کند. بنظر می‌رسد که متقاضیان خرید خودروهایی همچون برند ب ام و یا برندهای مطرح دیگر باید تصمیم خود را در خصوص خرید عملی نموده و در انتظار برای واردات این محصولات نباشند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/6/8
متاسفانه کمبود منابع ارزی مانع از پاسخ شرایط اقتصادی کشور به درخواست هائی نظیر واردات خودرو به صورت نامحدود می باشد . همین شرایطی هم که الان برای واردات حاصل شده ، در واقع مدیون کم کاری و عدم مسئولیت پذیری خودرو سازان داخلی در ارائه خودرو ایمن و با کیفیت هستیم ؛ در واقع این واردات محدود ، حرکتی است در جهت ارتقاء کمی و کیفی تولیدات خودروئی داخل . امیدواریم با حذف تحریم های ظالمانه و غیر قانونی از راه های سیاسی و یا بی اثر سازی آن و تقویت ارزش پول ملی در مقابل ارز خارجی ، تعادل منابع مالی کشور به گونه ای برقرار شود که مردم به راحتی بتوانند هر آنجه را می پسندند وارد کنند و بهرمند شوند ان شاء الله .