موضوعات داغ

چه خودرویی فرسوده است?

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

خودروی فرسوده چه ویژگی‌هایی دارد؟ در واقع ماشین فرسوده وسیله نقلیه‌ای است که سن مجاز برای استفاده را پشت سر گذاشته است. این وسیله آهنی بزرگ یکی از دلایل اصلی آلودگی هوا شهر است. همچنین مصرف سوخت غیراستاندارد ماشین‌های فرسوده هزینه سرباری برای جامعه به ارمغان می‌آورد. همی دلیل کافی است تا دولت به فکر جمع‌آوری این وسایل نقلیه قدیمی و اسقاط آن‌ها باشد. اما چه خودرویی فرسوده است؟ متفاوت ماشین‌های فرسوده و مناسب برای اسقاط در چیست؟

بر اساس قوانین هوای پاک صاحبان خودروهای فرسوده باید، اتومبیل خود را پس از طی عمر مفید از رده خارج کنند. سن ماشین فرسوده بسته به کاربری آن متفاوت است. برای مثل عمر مفید ماشین شخصی بیشتر از اتومبیل‌های مورداستفاده در تاکسیرانی است. بعد از فرسودگی خودرو زمان خرید اتومبیل جدید و ثبت نام سایپا یا ایران‌خودرو رسیده است. ما در این مقاله خودرو بانک نشانه‌های فرسودگی ماشین را به‌صورت دقیق بیان می‌کنیم. همچنین روش‌های تشویقی دولت برای تسریع آن را بررسی می‌کنیم. پس همراه ما باشید.

1.عمر اتومبیل، اولین روش برای تشخیص زمان فرسودگی آن

زمانی که عمر مجاز استفاده از خودرو سپری شود، این وسیله در لیست ماشین‌های فرسوده قرار می‌گیرد. عمر دقیق فرسودگی ماشین به عوامل متعددی بستگی دارد:

• شرایط اقلیمی

• روش نگهداری از ماشین

علائم خرابی ماشین و میزان نیاز به تعمیر

• کارکرد خودرو

سن ماشین فرسوده

عدد ثابت و دقیقی برای فرسودگی ماشین وجود ندارد. به‌طورکلی میانگین سن فرسودگی خودرو در کشور ایران بیست سال است. البته این عدد مربوط به ماشین‌های است که مرتباً در تردد نیستند. زمان فرسودگی تاکسی و وسایل نقلیه‌ای مثل اتوبوس و بی‌آرتی، سریع‌تر اتفاق می‌افتد. البته تعیین زمان دقیق فرسودگی به سه عامل بستگی دارد که عبارتند از:

• شرایط فرهنگی

• شرایط اقتصادی

• سرعت رشد فناوری

خودرو در زمان فرسودگی باید اقساط شود. سن دقیق فرسودگی ماشین در کشورهای مختلف فرق می‌کند. برای مثال این عدد در کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته 5 است درحالی‌که در کشورهای درحال‌توسعه عدد بیشتری است.

2.آیا ایمنی پایین خودرو دلیلی برای فرسودگی آن است؟

خودروی فاقد استاندارد ایمنی، مصرف سوخت و آلایندگی، فرسوده به‌حساب می‌آید. در گذشته تنها سن ماشین معیاری برای مشخص کردن زمان دقیق اسقاط آن به حساب می‌آمد. اما پس از بررسی‌های بیشتر موارد دیگری به آن اضافه شدند. دومین ویژگی فرسودگی به مشکلات فنی خودرو مربوط می‌شود. ماشینی که طی 2 دوره متوالی قادر به دریافت برگ معاینه فنی خودرو نشود، فرسوده به‌حساب می‌آید. البته این فاکتور زمانی عملی است که:

• وجود الزام انجام معاینات فنی به‌صورت مرتب

• تقویت استانداردهای معاینه فنی و بررسی عمقی ایمنی ماشین

ایمنی پایین خودرو فرسوده

یکی از نکات مهم در انتخاب خودرو، توجه به سلامت و ایمنی کامل آن است. ماشینی مناسب است که بتواند سرنشینان خود را به سلامت به مقصد برساند. مشاهده مشکلات فنی متعدد نشانه‌ای برای اقساط ماشین فرسوده و قدیمی است. از رده خارج‌کردن خودروهای قدیمی و فرسوده باعث کاهش تصادفات و ایمنی بیشتر سرنشینان آن می‌شود. همچنین ممکن است قطعات ماشین فرسوده از آن جدا شده و با واژگونی، ایمنی سرنشینان را به خطر بیندازد.

3.استفاده از خودروهای فرسوده، یکی از دلایل اصلی آلودگی هوا

تردد اتومبیل به‌عنوان اولین عامل اصلی آلودگی هوا و آسیب به محیط‌زیست است. دود حاصل از خودروهای فرسوده نفس شهر را دچار مشکل می‌کند. ماشین‌های قدیمی و فرسوده یکی از عاملین اصلی آلودگی هوای شهر هستند. آلاینده‌های خودرو که باعث آسیب به شهر می‌شوند عبارتند از:

• اکسید نیتروژن

• مونوکسید کربن

• اکسید کربن

• هیدروکربن نسوخته

دود ماشین فرسوده یکی از دلایل اصلی آلودگی هوا

طبق آمار امکان کاهش آلودگی هوا به کمک کاهش تردد با ماشین‌های فرسوده و قدیمی منطقی و اقتصادی است. ماشین‌های قدیمی با برخورداری از سیستم هشت سیلندری، هوای شهر را در شرایط ناپاک قرار می‌دهند. خروج این خودروها از رده، کمک بزرگی به محیط‌زیست است.

4.قیمت بالا، یکی از دلایل بی‌رغبتی مالکان خودرو فرسوده

با وجود خرابی مکرر ماشین و خروج دود از آن، گروهی مایل به اقساط خودرو خود نیستند. عامل اصلی بازدارنده در این مسئله، قیمت بالا برای خرید یک اتومبیل جدید است. مسئله این است که بعد از فروش ماشین فرسوده چگونه ماشین سالمی داشته باشیم.

به همین خاطر دولت برای حل این مشکل سه راه‌حل کاربردی در نظر گرفته است:

هزینه سربار تعمیر ماشین فرسوده و آلودگی هوا

اعطا وام حداکثر 70 میلیون تومانی برای اقساط خودرو فرسوده

بعد از ثبت خودرو در لیست ماشین‌های فرسوده، دولت برای کمک وامی برای صاحبان آن در نظر می‌گیرد. به‌این‌ترتیب فرد بعد از اقساط اتومبیل فرسوده، قادر به خرید یک مدل جدید خواهد شد. رقم این وام حداکثر 70 میلیون تومان است.

طرح نقدی ارزیابی لاشه خودرو، تشویقی برای ثبت فرسودگی خودرو

دولت طرح نقدی را برای تشویق صاحبان ماشین‌های قدیمی و فرسوده اجرا کرده است. در این طرح دولت پس از اقساط خودرو و بررسی لاشه آن، وجهی معادل ارزش آن به صاحب خودرو پرداخت می‌کند. خودروهایی که می‌توانند در این طرح شرکت کنند عبارتند از:

•سواری و وانت‌بار مدل 1361 الی 1385

•اتوبوس، مینی‌بوس و کامیون مدل 1370

طرح نقدی ماشین فرصتی برای صاحبان اتومبیل‌های قدیمی برای خرید مدل جدید است.

طرح جایگزین کمکی بزرگ برای صاحبان ماشین‌های فرسوده

آخرین طرح برای کمک به صاحبان ماشین‌های فرسوده قدیمی، جایگزین است. در این طرح امکان جابه‌جایی ماشین فرسوده و قدیمی با یک وسیله تازه وجود دارد. در بسیاری از کشورهای لاشه اتومبیل فرسوده بازیافت می‌شود. کشوری مثل ژاپن حدود 50% خودروهای فرسوده را بازیافت می‌کند. این موضوع از بروز ناهنجاری‌های آتی جلوگیری می‌کند.

ممنوعیت در صدور گواهی‌های ماشین فرسوده

مراکز اقساط ماشین در شهرهای مختلف کشور وجود دارند. بعد از اقساط این خودروها حمل مسافر و وسایل، خرید و فروش، گواهی معاینه فنی و بیمه شخص ثالث ماشین فرسوده غیرقانونی و ممنوع می‌شود. تعمیرات ماشین فرسوده و بار آلودگی آن برای محیط‌زیست، چندبرابر هزینه خرید یک ماشین جدید است. اسقاط ماشین فرسوده نشان‌دهنده توجه به ایمنی سرنشینان و محیط‌زیست است. ما در این مقاله خودرو بانک ویژگی‌های ماشین فرسوده را معرفی کردیم. به نظر شما استفاده از ماشین فرسوده ضرر دیگری دارد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید، پیشنهادهای شما راهنما ما در ارائه مطالب آتی کمک خواهد بود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد