موضوعات داغ

بدنه خودرو از چه فلزی است؟

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

انتخاب متریال مناسب احتمالاً اولین و مهمترین وظیفه خودروساز برای ساخت یک خودروی خوب است. سازندگان خودرو باید هنگام طراحی یک مدل و انتخاب متریال مناسب، طیف وسیعی از ویژگی‌های آنها را در نظر بگیرند؛ از جمله وزن، ایمنی، کارایی اقتصادی، طول عمر و قابلیت بازیافت آن متریال. ما در این مقاله از مجله خودرو بانک قصد داریم بدنه خودرو و فلزاتی که این قسمت از آنها ساخته میشوند را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم معمولاً بدنه خودرو از چه فلزی است؟ اگر شما نیز علاقه‌مند به حوزه خودرو و مسائل مربوط به آن هستید و می‌خواهید بدانید که بدنه خودرو از چه فلزی است؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

انواع فلزهایی که در ساخت بدنه خودرو به کار میروند

انواع فلزات و متریالی که در ساخت بدنه خودرو به کار می‌روند، عبارت‌اند از:

۱. فولاد

۲. آلومینیوم

۳. منیزیم

۴. آهن

۵. تیتانیوم

که در ادامه این مقاله قصد داریم به معرفی و بررسی کامل این فلزات بپردازیم.

۱. فولاد

فولاد بدون شک رایجترین و پراستفاده‌ترین متریال مورداستفاده در خودروسازی است. تقریباً همه مدلها با استفاده از فولاد طراحی شدهاند؛ چرا که این متریال ارزان و مستحکم است و از همه مهم‌تر به طور فراوان در دسترس بوده و کارکردن با آن آسان است. به‌طورکلی شما میتوانید فولاد را در ترکیب قطعاتی همچون ترمز، موتور، اگزوز، چرخها، شاسی و سقف پیدا کنید. فولاد در گریدهای مختلف، با افزایش نسبت به سبک متناسب با هزینه ساخت قطعات و تولید متریال موجود، به کار میرود.

به همین دلیل است که خودروسازان اغلب بیش از یک نوع فولاد را در طول فرایند تولید به کار می‌گیرند؛ علاوه بر این در جاهایی که نیاز است تقویت شوند، فولاد بیشتری هم به کار میبرند. هنگام خرید خودرو از طریق ثبت‌نام سایپا دقت داشته باشید که بدنه خودروی مدنظر شما از چه فلزی ساخته شده است تا درمورد استحکام بدنه خودرو نیز اطلاعات کاملی داشته باشید.

۲. آلومینیوم

یکی دیگر از فلزات رایج در صنعت خودروسازی، آلومینیوم است که بسیار قویتر و سبکتر از فولاد است. مهم‌تر این که آلومینیوم کاملاً در برابر زنگ‌زدگی مقاوم است. اما این فلز نسبت به فولاد دو نقطه‌ضعف دارد: اول این که آلومینیوم گران‌تر است و دوم این که کارکردن با آن بسیار سخت‌تر از کارکردن با فولاد است. به همین دلیل است که در خودروهای ارزان، استفاده از فلز آلومینیوم رایج نیست. دو کمپانی ساخت خودروهای لوکس آئودی و جگوار از آلومینیوم در ساخت خودروهایشان استفاده میکنند و طبیعتاً قیمت محصولاتشان نیز بالاتر است.

آلت: انواع فلز در بدنه خودرو

۳. منیزیم

منیزیم در دهه ۱۹۷۰ به‌عنوان یک متریال محبوب در ساخت خودرو جایگاه ویژهای پیدا کرده بود. اساساً کار با این فلز نسبت به آلومینیوم راحت‌تر بوده و نسبت به فلز فولاد که سبکتر است. علاوه بر این، منیزیم میتواند رابطه و اتصال خوبی بین فیبر کربن و فولاد ایجاد کند که در ساخت خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است.

۴. آهن

آهن نیز یک متریال رایج و پراستفاده در ساخت اتومبیل است. بااین‌وجود، این فلز درگذشته، یعنی زمانی که یافتن مواد دیگر باکیفیت و قیمت بهتر دشوار بود، بسیار مورداستفاده قرار میگرفت و محبوبیت بالایی داشت. اما امروزه آهن در مدلهای جدید کمتر مورداستفاده قرار میگیرد، چرا که وزن بالایی دارد و کارکردن با آن بسیار دشوار است. همان‌طور که گفته شد، سنگینی وزن آن در دوام بخشیدن به قطعات مؤثر است و به همین دلیل است هنوز در برخی از قسمتهای موتور از آن استفاده میشود.

۵. تیتانیوم

تیتانیوم اصولاً یک متریال بسیار عجیب‌وغریب است که وزن بسیار کم و استحکام بالایی دارد و در برابر خوردگیهای ناشی از آب‌وهوای کویری و نمکزار و مواد شیمیایی بسیار مقاوم است؛ بنابراین اغلب در ساختار اگزوز خودروهای اسپرت مدلها رده‌بالا به میزان بسیار اندکی به کار میرود. در مقایسه با فلزاتی با چگالی یکسان، تیتانیوم بالاترین میزان استحکام را دارد که آن را به گزینهای ایده‌آل برای کاهش وزن کلی و ایجاد بخشهای سخت‌تر در خودروهای لوکس مانند پورشه تبدیل میکند.

قسمتهای تشکیل دنده بدنه خودرو

بدنه و ظاهر هر خودرو از قسمتهای مختلفی تشکیل شده است که عبارت‌اند از: بلبرینگ، کیتهای بدنه، پوسته بدنه، تریم بدنه، کاپوت یا درب موتور، جلوپنجره، بطری روغن ترمز، حفاظ بدنه، محافظ سپر، سپر، قطعات کابین، کابلها و سیم‌کشی، بطری مواد خنک‌کننده، داشبورد، اجزای در، گلگیرها، چراغ مه‌شکن، شیشهها، پلاک و براکت، آینهها، فلاپهای گلی، پنلهای ربعی، سانروف، چرخها، موتور شیشه‌شور. آسیب‌های مربوط به بدنه خودرو جزو مشکلات فنی خودرو محسوب نمی‌شود.

انواع بدنه خودرو

آلت: آشنایی با انواع بدنه خودرو

همان‌طور که میدانید خودروها در شکل و شمایل مختلفی ساخته میشوند و هرکدام از این اشکال نشان‌‌دهنده کاربرد خاص و توانایی آن خودروها است. حال ما در این قسمت از مجله خودرو بانک قصد داریم به بررسی انواع بدنهها و کارکرد آنها بپردازیم. بدنه خودرو به‌تنهایی در لیست لوازم مصرفی خودرو جای نمی‌گیرد.

۱. سدان (سالون)

خودروهایی در این کلاس پرفروش‌ترین نوع خودروها هستند. سدان را خودرو صندوقدار نیز مینامند. عمده سدانها ظرفیت ۴ نفر سرنشین و حمل میزان مشخصی بار در صندوق دارند؛ اما بعضی از آنها نیز هستند که ظرفیت بیشتری دارند و میتوانند تا ۵ نفر را در خود جای دهند.

۲. هاچبک

این کلاس از خودروها به‌عنوان خودروهای جوان‌پسند نیز شناخته میشوند و به‌واسطه فضای کم و حجم کوچکی که دارند، بین قشر به اصطلاح تازه شوفر نیز بسیار محبوب هستند. حجم کم این خودروها باعث شده افرادی که در شهرها زندگی میکنند نیز برای کارهای روزانه خود این خودروها را تهیه کنند تا هم هزینه بنزین کمتری پرداخت کنند و هم مدت‌زمان کمتری در ترافیک بمانند. ضمناً اگر میخواهید راحت جای پارک پیدا کنید، هاچبک‌ها بهترین گزینه هستند.

۳. فست بک

این کلاس از خودرو به‌عنوان مدل میانی سدان و هاچبک در نظر گرفته میشود. سقف فست‌بکها یک شیب تند دارند و از یک ظاهر یکپارچه برخوردار هستند. در صندوق با شیشه عقب یکپارچه نیست و در صورت باز کردن آن، شیشه ثابت سر جای خود میماند.

۴. لیفت بک

این خودرو نیز در واقع یک سدان هاچبک گونه است که ظاهری شبیه سدانی با صندوق بریده دارد. صندوق بار کوچکی جدای از کابین پشت آن نصب شده است و در صورت باز شدن درب صندوق، شیشه عقب نیز با آن باز میشود.

۵. کوپه

این خودروهای لوکس به‌عنوان خودروهایی با بدنهای دو در و مسقف شناخته میشوند که ساختاری تخم‌مرغی شکل و تا حدی محدب دارند. عمده خودروهای کوپه لوکس و مجلل هستند.

۶. گرند تور یا GT

این کلاس خودروها نیز در ظاهری مشابه کوپهها دارد؛ اما نسبت به آنها ظاهر و خصوصیات اسپرتتری دارد. این خودروها معمولاً موتور حجیمی دارند و میتوانند با سرعت بالا حرکت کنند.

۷. شوتینگ بریک

به خودروهایی اطلاق میشود که ظاهری بین استیشن و کوپه دارند. این خودروها در قسمت عقب استیشن بوده و در قسمت جلو مشابه کوپه هستند.

۸. کانورتیبل

این خودروها همان‌طور که از نام آنها مشخص است خودروهای دو‌حالته هستند و میتوانید آنها را هم سقف باز و هم سقف بسته استفاده کنید.

۹. رودستر

این نوع خودرو مشابه کانورتیبل است؛ البته به‌جای ۴ صندلی، دو صندلی دارد.

۱۰. لیموزین

احتمالاً این خودروها را به‌خوبی می‌شناسید؛ خودروهایی تشریفاتی با امکانات و آپشنهای ویژه که برای افراد سیاسی و مشهور استفاده میشود. عمده این خودروها ۴ در یا ۶ در بوده و از سدانهای بسیار بلندتر هستند. طبیعتاً لیموزین با این ویژگی‌های جذاب در لیست چه ماشین‌هایی نخریم گنجانده نمی‌شود اما خرید آن نیازمند هزینه بسیار بالا و البته بررسی کاربردهایش است.

۱۱. رگ تاپ

خودروی ژیان معروف در این کلاس قرار میگیرد. این خودروها سدان یا خودروهای شهری کوچکی هستند که از سانروف دستی بهره میبرند. البته این خودروها بر عکس سدانها دو در هستند.

۱۲. شاسی‌بلند یا SUV

خودروهای شاسی‌بلند و حجیمی هستند که میتوانند مسیرهای پر از ناهمواری را به‌راحتی طی کنند.

۱۳. کراس‌اوور

این خودروها در واقع شاسی‌بلندهایی با ابعاد کوچک هستند.

۱۴. سایر کلاسهای بدنه

• کارت

• ناچ بک

• سوپر کار

• باگی

• 4 * 4 یا 4WD

• اس‌پی‌وی (SPV)

• پیکاپ

• ون

• مینی ون

• میکرو ون

• ای ای وی (LAV)

بدنه خودرو، انتخابی که نباید آن را سرسری گرفت

ما در این مقاله از مجله خودرو بانک به بررسی انواع فلزاتی که در ساخت بدنه خودروهای مختلف به کار میروند پرداختیم. پس از آن به معرفی بخش‌های تشکیل‌دهنده بدنه خودرو پرداخته و در نهایت انواع کلاسهای بدنه خودرو را معرفی کردیم. امیدواریم مطالعه این نوشته برای شما مفید بوده باشد. همیشه پیش از خرید خودرو این مشخصات را بررسی کنید تا متناسب‌ترین انتخاب را با توجه به بودجه، منطقه جغرافیایی و غیره داشته باشید.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/8/28
این جمله : هنگام خرید خودرو از طریق ثبت‌نام سایپا دقت داشته باشید که بدنه خودروی مدنظر شما از چه فلزی ساخته شده است تا درمورد استحکام بدنه خودرو نیز اطلاعات کاملی داشته باشید." که در همه بخشها مینویسید یعنی چی؟! یعنی سایپا اومده و اطلاعات اینکه لگنی که ساخته چند درصدش فولاد یا ... هست رو زده؟! ایران خودرو اگه خواستیم بخریم دیگه نریم تحقیق کنیم؟!راجع به قفل کردن گیربوکس و مطالب دیگه هم اشاره شده که هنگام خرید از سایپا این رو در نظر داشته باشید!! کلا یعنی چه؟!!!