زمستان سال 1400 بود که مدیران خودرو در طی مراسمی از برند لوکس فونیکس که زیر شاخه هایی از این برند خودروسازی است، پرده برداشت. ماموریت فونیکس عرضه ی خودروهای لوکس خودروسازی مدیران است. در همان مراسم، برند فونیکس متولد شده و اولین محصول خود را به بازار خودرو معرفی نمود
لوگو فونیکس تیگو 8 پرو اولین خودروی لوکس مونتاژی تیگو 8 پرو اولین خودروی لوکس مونتاژی و در زمان نگارش این نقد تنها خودروی لوکس چینی است که با این سطح از امکانات معرفی شده است. فونیکس شعار تبلیغاتی "از فرست کلاس خود لذت ببرید" را برای این محصول انتخاب کرد تا به همه اعلام کند، که قرار است زین پس از این برند چه انتظار برود! تا به اینجای کار آنچه را که دریافته ایم، تکرار مکرر واژه ی لوکس است و به نظر میرسد که دیگر نیازی به تاکید بر لوکس بودن برند فونیکس نیست.
آینده با اومودا 5 شروع میشود
به تازگی برند فونیکس از جدیدترین و به روزترین خودروی چینی در بازار ایران رونمایی کرد که این خودرو نظر همه را به خود جلب نمود. این خودرو در ایران با نام فونیکس اف ایکس شناخته میشود. اما این خودرو با نام اومودا 5 توسط چری به جهانیان معرفی شده است. این خودرو در چین اومنگدا نام گذاری شده، و اومنگدا نام یکی از جنگ آوران شجاع، دلیر و جسور چینی است.
چری اومودا 5 در چین اومنگدا نام گذاری شده در این مقاله سعی بر این داریم که به نقد طراحی این خودرو بپردازیم؛ پس اگر شما هم علاقهمند به مبحث طراحی خودرو هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
زندگی در حرکت
خودروی فونیکس افایکس یک کراس اوور کوپه میان رده یا شهری است که دارای یک پیشرانه 1.5 لیتری TGDI با 190 اسب بخار و 290 نیوتن متر گشتاور است. این خودرو با یک گیربکس دو کلاچه 7 سرعته به بازار عرضه شده است. ابعاد این خودرو به ترتیب شامل طول 4400، عرض 1830، ارتفاع 1585 میلی متر است.
نکته: دلیل مقایسه خودروی فونیکس با خودروی توسان 2017، وجود توسان در بازار ایران است؛ و به مخاطب در ایجاد تصویر واقعی تر از خودروی فونیکس FX که از نزدیک ندیده است؛ به منظور درک بهتر تناسبات خودرو در هنگام خواندن نقد، کمک شایانی میکند. کوتاه تر شدن ارتفاع سقف در فونیکس به تناسب با توسان، 4 درصد و 2 درصد در سایر اندازهها بیشتر کاهش پیدا کرده است؛ که منجر به کوتاه تر به نظر رسیدن سقف میگردد، که در زبان طراحی خودرو این کار (کوتاه تر کردن نسبی سقف) به منظور حالت سریع و اسپرت گرفتن خودرو است؛ و در برخی موارد حالت اغراق شده و کانسپت گونه ی خودرو، منظور تولید کننده بوده است.
پی نوشت: آقای استیو ایوم طراح آمریکایی-کرهای شرکت چری که از سال 2016 به این خودروسازی پیوسته است، سابقه ی همکاری با برندهای اروپایی و آمریکایی مختلفی را دارد؛ مانند داج، فورد، هیوندای و ... ایشان در ویدیویی در وبسایت چری درباره ی رویکرد طراحی و هویت چری میگوید، معتقد است خودروهای آینده بر اساس فرمهای ارگانیک خواهند بود؛ چه براساس کاربرد (استفاده از تکنولوژی روز) و چه الهام از طبیعت برای سطحپردازی ظاهر خودرو.
ابعاد اومودا 5 یا فونیکس FX ابعاد هیوندای توسان در ادامه راجع به هایدرو داینامیک سرفیس بودن طرحهای آینده ی چری از حرکت طبیعی سیال آب در بدنه و سراسر سطوح خودرو و گرافیکهایی برای ایجاد فرم قدرت و القای حس پهن بودن به مدلهای چری میگوید؛ و زندگی در حرکت را فلسفه طراحیهای چری معرفی میکند؛ و این فلسفه را باعث با کیفیتتر به نظر رسیدن چری دانسته است.
سرآغاز بررسی طراحی ظاهری
حال به سراغ نقد این خودرو میرویم و برای این کار طبق معمول از مهمترین نما، یعنی نمای جانبی این خودرو آغاز می کنیم؛ تا به آن نگاهی بیاندازیم (برای نقد درست و صحیح یک خودرو همواره از نمای جانبی به آن نگاه میکنیم؛ تا فرم و هارمونیک بودن کلی طراحی آن، به درستی دست گیرمان شود). با نگاه کلی از نمای بغل به این خودرو، یک خودروی کوپهی اسپرت و جذاب را شاهد هستیم؛ اما در مواجه با قضاوت و نقد دقیق، بهتر است کمی صبر داشته باشید. در این خودرو شاهد یک سقف دو رنگ هستیم که ظاهری اسپرت به این خودرو بخشیده است. در سالهای اخیر تغییر رنگ در سقف خودرو به نمادی برای اسپرت و تکنولوژی محور و آیندهنگرانه بودن رویکرد طراحی خودرو اشاره دارد. در نگاه اول به نمای جانبی این خودرو با یک خودروی کراساوور کوپه جذاب و زیبا مواجه هستیم که سقف مشکی و بدنه سفید آن باعث شده تا سقف آن به شدت به چشم بیاید و چشم شما را به سمت خود بکشاند. این سقف به آرامی به سمت عقب میرود و در انتهای خودرو خم میشود. چری از آن به عنوان سقف روان یاد میکند و میگوید که آنطور سعی شده است که سقف طراحی شده، در نگاه اول بیننده را به یاد نرمی و روانی آب بیاندازد؛ و این فرم خم و آب گونه و سیالی است که از ابتدا تا انتها، سقف خودرو را تشکیل میدهد. اجازه دهید کمی به منابع و نقل قولهای چری بپردازیم. همانطور که در تصویر مشاهده میکنید ستون های این خودرو، همرنگ سقف درآمدهاند و در ظاهر، گویی این خودرو ستون سی (c) ندارد. برسد به دست طراحان عزیز در مجموعه ی سایپا که آخر این چه وضعیتی است که در خودروی کوییک آر فقط سقف ها را رنگی کرده و گویی برای رنگآمیزی ستونها رنگ کم آوردهاند و یا اصلاً در زندگیشان خودروی دو رنگ ندیده اند. هدف چری از رنگ کردن سقف و ستونها علاوه بر جوان پسند کردن و القای حس اسپرت بودن به خودرو، به چشم آمدن این سقف است. اجازه دهید کمی صریح باشم، گویی با خود فکر کرده اند که بسیار خوب، برای اینکه این خودرو از چند صد متر آن طرفتر هم دیده و بیننده نسبت به آن کنجکاو شود، سقف و ستون های آن را با رنگی متفاوت از بدنه طراحی شود (ناحیه ی گرین هوس). در دیزاین بریف این خودرو که توسط چری منتشر شده است، به طور مستقیم اشاره شده که آنها قصد داشته اند این خودرو به حد زیادی با دید مثبت مخاطب (دست کم در نگاه نخست) روبه رو شود و گویی این خودرو را در چشم بیننده فرو کنند، تا ایرادی در ظاهر دیده نشود؛ و در رودربایستی مجبور شوید که این خودرو را بخرید؛ یا برای کسب زیبایی متصور از خودرو، و یا هم رنگی با جماعت. این سقف روان و زیبا که گویی طراحی آن را از آب الهام گرفته اند، به درستی کار خود را انجام میدهد و در نگاه اول چشمهایمان را نمک گیر میکند.
طراحی زیبا و رنگ متفاوت از بدنه سقف اومودا 5 اندکی از نگاه به سقف صرف نظر مینماییم و به قسمت گرین هوس خودرو نگاهی میاندازیم. گرین هوس به دلیل فرم کوپه مانند این خودرو در نمای جلو، کمی پهن است و کمکم با نزدیک شدن به انتهای آن باریک میشود و در آخر شما با ستون سی (c) مواجه هستید که ممکن است آن را با شیشه ی این خودرو اشتباه بگیرید.
شولدر لاین ظریف و نازک ستون C اکنون نوبت آن است که به شولدر لاین یا همان خط شانه ی این خودرو بپردازیم. این شولدر لاین بسیار ظریف، نازک، با ظرافت و دقت تمام اجرا شده است. این خط شانه آنقدر نرم و ظریف اجرا شده است که به جرات میتوان گفت که نه تنها برای این هیبت، فرمی عضلانی برای القای قدرت در این خودرو نمیسازد، بلکه معنای یکپارچه و منسجمی نیز به آن نمیدهد. این حرکت در فرم پردازی را میتوان مصداق آن دانست که یک مرد هیکلی و قلدر مآب به زیبایی و ظرافت چشمان خود را سرمه بکشد و به همه روحیه ی لطیف و حساس خود را نشان دهد.
شولدر لاین اصلی اندکی به پایینتر مینگریم، میدانم که قطعاً شما هم در حال دیدن کرکتر لاین آن هستید؛
کرکتر لاین یا همان خط شخصیتپرداز بسیار تیز و بر جستهای که از بالای چراغ عقب این خودرو شروع شده و به تندی از آن خارج شده است. این خط آنقدر تیز هست که در صورت دست کشیدن بر روی آن، حس کنید دست خود را خواهید برید! این خط برجسته تا اواسط درب عقب کشیده شده است؛ و کم کم ملایم میشود و از شدت خشم آن کم میشود. این خط یک مرزبندی و یک سایه روشن عمیق در بدنهی این خودرو به وجود آورده است. کرکتر لاینی که با شدت زیاد شروع شده و کمکم از شدت خشم آن کم میشود؛ و به ناگاه محو میگردد. این خط آنقدر هیجانی رسم شده و آنقدر با آرامش و مهربانی به ناگاه غیب میشود که، ممکن است از خود به پرسید آخر چرا؟ از کجا آمده است آمدنش بهر چه بود؟ به کجا میرود آخر؟ چشمان خود را کمی به سمت پایین متمایل میکنیم و با یک شکست درست، به جا و به غایت اندازه در پایین دربهای این خودرو مواجه می شویم. در زیر این سکشن یا همان شکست، یک رکاب را مشاهده میکنید که با پلاستیکی قرمز رنگ مزین شده است؛ این نوار قرمز رنگ حس و حال اسپرت بودن را به درستی به ما القا میکند.
کاراکتر لاین رک حال نوبت آن است که به سراغ گلگیرهای این خودرو برویم، خطی که بالای چرخها در این خودرو کشیده شده است (ویلآرچ) المانی از خودروهای آفرودی است و در نگاه اول به مخاطب این پیام را منتقل میکند که این خودرو قابلیت آفرود را نیز دارد. در صورتی که این امکان کاملا در کار نیست. در اینجا چشمهای ما با یک تضاد مفهوم روبهرو است که تا به اینجای کار سعی بر معرفی یک خودروی اسپرت و جوان پسند در زبان طراحی این خودرو است؛ اما اکنون به ناگاه به شما میگوید که من شخصیتی علاوه بر اسپرت بودن نیز دارم و آن هم توانایی آفرودی بودن و القای حس قلدرمآبی و عضلانی بودن است. این یک نکتهی غیر یکپارچه در دیزاین این خودرو است که دیزاین واحد و منسجم نمیسازد.
ویل آرچ نکته ی دیگر، گلگیرهای عقب پفدار و بیرون زده و به غایت اغراق شدهی عضله نمای خودرو است؛ که دقیقا در نقطهی مقابل، در گلگیر جلو شاهد یک ارتفاع کوتاه (از لبهی چرخ تا روی بونت یا درب موتور) هستیم که ظریف و به دور از اغراق در عضله نمایی، اجرا شده است؛ که البته به درستی و تمیزی حجم پردازی شده است (باتوجه به مفهوم خودرو).
ارتفاع لبه از چرخ تا گلگیر سطح پردازی هانچ حسن ختامی بر نمای جانبی نقد این خودرو
نمای جانبی در کل منتقل کنندهی حس و حال اسپرت بودن این خودرو است؛ اما دست گیرهی کرومی در فضایی بیضی شکل، مفهوم لوکس بودن دارد؛ این خود قسمت دیگری است که در کنار باقی قسمتها در نگاه نخست، درست و تمیز اجرا شده است؛ اما با ماهیت کلی و القای روح اسپرت خودرو همخوانی ندارد و هم چنان طراحی یکپارچهایی به ما ارائه نمیدهد. نکتهی جالب توجه این است که خودروی تیگو 8 پرو که لوکسترین محصول شرکت چری است در دستگیرههای درب خود هیچ کروم کاری ندارد، اما در اینجا شاهد کروم کاری به غایت ظریفی هستیم. ویلآرچ های آفرودی با کلیت خودرو که سعی بر اسپرت بودن دارد همخوانی ندارد.
ویل آرچ فرم دستگیره سایز رینگهای این خودرو مناسب ابعاد است؛ البته که اگر کمی بزرگتر بودند از نظر زیبایی شناسی ظاهر خودرو جذابتر بود، اما باز هم باتوجه به تلفیق رنگ مشکی براق و قرمز در آن شاهد بزرگتر دیده شدن چرخهای آن از نظر بصری هستیم.
چرخ بزرگتر چرخ کوچکتر آینه های این خودرو فرم پردازی بدیعی دارند؛ و قاب آینه ی دو رنگ مشکی قرمز آن به اسپرت به نظر رسیدن خودرو کمک شایانی نموده است. خط بسیار برجسته ای که بر روی قاب آینه ی آن رسم شده، آینه را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم نموده است. از حق نگذریم پایه آینه ها استثناً به درستی طراحی شده اند و باید به طراحان چینی تبریک بگوییم که در قسمت قرمز رنگ آینه، خطوط را با تناسب درست در ابتدا و انتهای آینه آغاز، و به ظرافت در قسمت بیرونی آینه محو کرده اند.
آینه نمای بیرونی جلوپنجره ماتریسی، زندگی، آزادی
به سراغ نمای روبهروی این خودرو می رویم، در نگاه اول اگر جلوی چشمهای خود را نگیریم به ناگاه به سمت، چراغ های این خودرو کشیده می شوند اما به خودمان بیاییم و اجازه دهیم که منطقی به داستان بنگریم و هیجانی نشویم و مانند طراحان چینی، فریب ترند روز را نخوریم. در نگاه اول با اندازه مناسب بونت یا همان درب موتور این خودرو مواجه هستیم؛ و دو شکست بسیار مناسب و به اندازه را میبینیم؛ که باعث ایجاد انعکاسهایی زیبا و در عین حال به روز بر روی بونت این خودرو شده است. حال نوبت به دعوای اصلی میرسد، چراغهایی که چری آن را تیشکل مینامد و چشمهای ما را به سمت خود میکشد. در حد فاصل آنها یک نوار کرومی قرار دارد؛ این چراغ تیشکل در واقع نقش دیلایت و در صورت لزوم برای این خودرو نقش راهنما را بازی میکند و چراغهای اصلی آن بر طبق جریانسازی Trend مد در صنعت خودرو، بر کنار گریلهای بزرگ این خودرو قرار گرفتهاند.
نمای سه رخ توضیحات عکس چراغ جلو اجازه دهید چند نکته را برایتان در این بخش بازگو کنم؛ چری نام این جلو پنجرهی الماس نشان را جلو پنجره ی ماتریسی نامیده است. این جلو پنجره دارای یک ایراد از نظر زیبایی شناسی است؛ که اگر این مورد اصلاح شود نمای جلوی این خودرو میتواند جذابتر باشد و چشم هر بیننده را محصور کند.
نکته: عرض این جلو پنجرهی الماس نشان، اندکی زیاد و در عوض ارتفاع آن کم است؛ برای حس عظیم و بزرگ بودن چهره و شخصیت نمای جلوی این خودرو، جلو پنجره آنقدر بزرگ طراحی شده است که چراغ های خودرو بسیار دفرم و نامتناسب، از هم دور افتاده و با هم فاصله گرفتهاند و در عین حال سطحی که گرافیک جلو پنجره روی آن تشکیل شده، کروی و کپل است؛ گویی طراحان چینی مفهوم جاری در دیزاین را اشتباه دریافته اند و به قول خودمان دارند اشتباه میزنند. از طرفی شاهد اضافهکاری در قسمت زیر قاب پلاک این خودرو هستیم که اگر حذف شود کمک شایانی در انتقال مفهوم کراس اوور بودن این خودرو میکند (این دست اضافهکاریها اکثراً مربوط به حودروهای داخلی و چینی است). چراغها الحق و الانصاف نور بسیار خوبی دارند و از تکنولوژیِ به روز و گران قیمتی در آنها استفاده شده است؛ اما همانطور که در تصویر میبینید در قسمت چراغهای اصلی این خودرو فقط دو چراغ روشن است؛ و پایینترین قسمت از چراغ که گویی خاموش است، هیچ لامپی وجود ندارد؛ و البته باید به این نکته توجه داشت که خودرویی که در ایران قرار است عرضه شود فول ترین نمونهی خودروی مذکور نیست؛ و در نمونه ی فول آپشن این خودرو، قسمت بدون لامپ، محل قرار گیری چراغ تطبیقی است؛ و با فرمان دادن به چرخهای خودرو، چراغهای این قسمت خاموش و روشن میشوند. اما به نظر نگارنده شاید خالی از لطف نبود تا جای آن با لامپی ساده پر شود؛ زیرا این خودرو تحت عنوان یک خودروی لوکس معرفی میشود و این برای یک خودروی لوکس بسیار زشت و دور از ادب است. به قول عزیزی که فرمودند: لامپ کیلویی چند؟ یا حتی اون لامپ رو لولو برد!
چراغ بی لامپ درست در پایین کاسه چراغ های اصلی این خودرو، شگفتانه ای وجود دارد؛ که اولین رمایر (Ram Air) واقعی و نه صرفا فیک در خودروهای چینی است؛ که جریان هوای بسیار اندکی را فراهم میکند. اما دربارهی کارآمد بودن آن نظری کارشناسی دقیق، نمیتوان داد؛ به بیان دیگر صرفاً برای کنترل بهتر جریان هوا در مقابل خودرو تعبیه شده است، و یا وظیفه ی دیگری مانند خنککردن کلیپرهای ترمز نیز دارد؟
رم ایر شبح آیندهنگر
باید بگویم که در قسمت عقب این خودرو شاهد یک فرم فستبکی هستیم؛که زود جمع شده و فرمپردازی به خوبی برای این سگمنت انجام شده است. بر روی بالاترین قسمت درب صندوق این خودرو، یک اسپویلر نصب شده است؛ که شامل یک پلاستیک فایبرگلاس مشکی و قسمت زیرین آن، یک فایبر گلاس قرمز رنگ است. اینطور که بهنظر میرسد علاوه بر جنبه ی زیباشناسی، کارایی آیرودینامیکی دارد و ضریب درگ این خودرو را افزایش میدهد. چراغ سوم ترمز این خودرو و همچنین آبپاش شیشهشور برف پاک کن عقب این خودرو نیز، در زیر این اسپویلر، به صورت مخفیانه قرار گرفته است؛ که یک نکتهی مثبت به حساب میآید. اگر شما نیز همراه نگارنده چشمهای خود را بر روی شیب شیشهی عقب این خودرو حرکت دهید، به چراغهای پیوستهی عقب این خودرو میرسید؛ که باعث اختلاف در بین علما گشته است. اجازه دهید این دعوا را باهم خاتمه دهیم و فارق از نظرهای شخصی از منظر علم دیزاین به آن بپردازیم. همانطور که همه میدانند و اکنون دیگر حتی از بچه داخل جنین مادر هم بپرسید به شما خواهد گفت که چراغهای یکپارچه و پیوسته ترند روز هستند اما، نکته آن است که چراغهای پیوستهی باریک زیبایی بیشتری دارند؛ به خصوص به تناسب با چراغهای جلو، اما این وحی منزل نیست. برخی بزرگان دنیای خودرو نیز، خودروهایی با چراغهای عقب پیوسته و ضخیم طراحی کردهاند که قابل پذیرش است مانند: خودروی تارای ایرانخودرو که بسیار زیبا طراحی شده (دروغ سیزده). چراغهای عقب این خودرو از لکسوس یو ایکس UX الهام، و فرم پردازی چراغ به وضوح از لکسوس به عاریت گرفته شده است. گرافیک درون چراغها بسیار زیبا و با توجه به تکنولوژیِ به روز ال ای دیهایی که در درون آن تعبیه شدهاند؛ زیبایی بصری این چراغها را دو چندان نموده است. با اینکه گرافیک چراغهای لکسوس زیبایی شگفت انگیزی ندارد، اما متناسب بودن اندازه در فرم چراغ به نسبت بدنه، به درستی اجرا شده است.
اسپویلر فریم 2 اسپویلر فریم 1 سه رخ عقب یو ایکس لکسوس 1 یو ایکس لکسوس این قسمت دستانداز
میخواهم بدون تعارف و ضوابط با شما سخن بگویم؛ لطفا خوب توجه کنید، همانطور که مشاهده میکنید در زیر چراغهای عقب این خودرو شاهد یک شکست هستیم؛ که در نورپردازی باعث بازتابهای نوری سایه روشن شده است؛ با سرعت به طرز هنرمندانه ولی ناشیانه، این شکست بیدرنگ تغییر جهت داده و ما را با یک شکست دیگر بر خلاف جهت، روبهرو میکند که حال، با یک ناحیهی روشن و یک سطح پفدار و برآمده مواجه هستیم. این حجم پردازی به شدت اغراق آمیز است و برخلاف انتظار به ناگاه این حجم پف کرده تبدیل به یک مقطع و شکست بسیار صاف و صیقلی میرسد. در این قسمت به دلیل شلوغی و بی نظمی بصری، و ناهماهنگیهای بسیار زیاد در سطح بدنه خودرو، باعث کلافگی چشمان بیننده شده است؛ و اساساً حرکتی بی مفهوم به نظر میرسد. عمق این فاجعه زمانی است که از نمای بقل به این وضعیت نگاهی دقیق بیاندازید. همانطور که مشاهده میکنید یک خط کوتاه، بیهدف و بیمعنی در پایین سپر عقب این خودرو کشیده شده است؛ که مفصلا به حرکت هوشمندانهی طراحان آن هم خواهیم پرداخت. به نمای عقب بازگردیم، پس از عبور از درب صندوق، اکنون متوجه سپر عقب که کمی از بدنه خودرو بیرون زده است میشویم!
سه رخ عقب سطح پردازی پشت چرخ در اینجا شاهد شاهکار کلاژکاری و تکه چسبانی چینیها بر روی آن هستیم؛ که بر لبهی سپر عقب خودرو، یک پلاستیک به طرح فیبر کربن نقش بسته است؛ و نگارنده بسیار مشتاق به گفتگوی از نزدیک با طراح، درباره ی این قسمت از خودرو است.
فیبر فیک کربن فیبر فیک کربن اگزوزهای کرومی تقلبی، دفیوزر و چراغهای مه شکن عقب به درستی و عالی، جانمایی شده است.
نمای عقب از پایین فونیکس FX چراغ مه شکن جمع بندی طراحی خارجی
این خودرو دارای جزئیاتی است که هر کدام به تنهایی، در اوج زیبایی است؛ ولی قادر به ساخت یک کل منسجم نیستند. برای مثال: اگزوزهای کرومی مفهومی از لوکس بودن دارند و زیبا هستند، اما جای آنها در یک خودروی اسپرت نیست. یا دستگیرههای کرومی، یا ویلآرچهای آفرودی که بر دور فندر (گلگیر) کشیده شده است؛ و یا خطوط نازک و ظریف که در امتداد خط شانه رسم شدهاند. بعد از سپری کردن چندین ساعتهی تیم ما در کنار خودروی فونیکس، باید گفت که درون طراحی این خودرو به عنوان یک خودرو چینی نکته ای مهم و در عین حال بسیار ساده وجود دارد؛ که گویی رویکرد خودروهای چری و یا شاید تمام خودروهای چینی است. اما نکته چیست؟ از ابتدای مشاهدهی خودرو، با یک سری سطوح ترند روز، که حس آیندهنگرانه و مدرنی در سطح پردازی ها را میدهد و حس زیبایی را با کمی شک القا میکند، مواجه هستیم. گویی ایرادی در زیبایی شناسی خودرو وجود دارد، که مخاطب در نگاه اول متوجه آن نمیشود و شاید خود را بدبین بداند که تحت چینی بودن برند خودرو، چشم به بدبینی گشوده است. اما واقعا اینطور نیست و طراحی چری پیشرفت داشته است؛ اما تنها در به دست آوردن فرمولی هوشمندانه و جدید، برای تکه چسبانی در طراحی خودرو.
چراغ مه شکن دستگیره درب ویل آرچ شولدر لاین پیشتر خودروهای چینی بازار ایران برای طراحی، به تقلید فیس و المانهای خودروهای ترندستر Trend Setter دنیا میپرداختند و خطوط بدنه و سطح پردازیها را بسیار ابتدایی انجام میدادند؛ برای مثال: برلیانس اچ 320، جک اس5، چانگان سی اس 35 و ... که در مقابل خودروهای اروپایی و آمریکایی چند سال گذشته و قدیمیتر هم به نسبت، جذابیتی نداشتهاند. با توجه به صحبتهای اقای استیو ایوم سرطراح چری، که الهام از طبیعت در ظاهر و کاربرد خودرو را، استفاده از تکنولوژی روز ترجمه میکند. به طور کلی جذابیت غریضی که فرمهای ارگانیک برای بشر دارد، و همینطور جذابیت تکنولوژی به عنوان مهر تاییدی بر قطعیت اغوای ذهن مخاطب این دوران، فرمول و نوید توانایی تولید سطوح امروزی نرم و مدرنتری از طرف خودروساز چینی میدهد؛ که هنوز منسجم و یکپارچه نساختن هویت بصری خودرو مشکل اوست؛ به طور مثال در خودروی اومودا 5 همزمان شاهد چراغها و سطوح تیز و خشن و نرم و عضله گونه و ... هستیم! اما دلیل سادهای که ذهن مخاطب عام را فریب میدهد، بیرون از خودرو است؛ یعنی هژمون مد بر ذهن مخاطب که در این خودرو المانهای آن (ترند و مد در طراحی خودرو) بسیار است؛ و همین امر باعث خواهد شد که بعد از مدت کوتاهی، چشمگیری روز نخست برای بیننده از بین برود و عمر زیبایی طرح را بسیار کوتاه کند؛ و کمپانی مادر مجبور به ارائهی یک فیسلیفت زود هنگام شود تا مجدداً بتواند نظر مشتریان را جلب کند؛ و نگاه مشتریانی را که از دیدن یک خودروی سراسر درگیر مد، فشن و ویژگیهای گذرا در صنعت خودرو است، را به خود جلب کند و آنها را متقاعد به خرید این محصول بنماید.
برلیانس اچ 320 جک اس 5 چانگان سی اس 35 سه رخ جلو فونیکس FX لوکس بودن به زبان چینی
خداروشکر در طراحی داخلی خودرو، به لطف تیم طراحی چری کمی تکلیف خودمان را میدانیم؛ اما فقط کمی! در نگاه اول همانطور که متوجه شدهاید، خبری از نوار های رنگی قرمزی که در بیرون از خودرو مشاهده کردهاید نیست؛ و شما هیچ اثری از آنها نخواهید یافت؛ گویی که رنگ قرمز چری تمام شده است! این شما و این کابین لوکس و آیندهنگرانهی فونیکس که چری آن را به کابین خلبان شبیه دانسته است؛ بهنظر میآید شما هم مانند ما کابین خلبان را از نزدیک ندیدهاید، که در صورت مشاهده ممکن است با خود بگویید، اوه خدای من فونیکس افایکس! گویی در واقع باید پذیرفت؛ حتی به زور و حتی به دروغ که این خودرو بسیار آیندهنگرانه طراحی شده است؛ و اگر باور نکنید آنگاه چری مجبور است برای شما دلیل بیاورد که این خودرو از یک کلاستر و مانیتور یکپارچه 2406 اینچی استفاده کرده است؛ پس قطعا این خودرو از آینده آمده! و این معجزهای است؛ از طرف چری برای نجات بازار خودروی جهان سومیهایی که درکی از لوکس بودن ندارند؛ و این یک توهین آشکار است.
فضای داخلی فونیکس FX فضای داخلی فونیکس FX با قرار گرفتن در این خودرو، شاهد ترکیب جذاب و متناسب نوارهای کرومی و سطوح مشکی براق روی فرمان، و اهرمهای کنترلگر پشت فرمان هستیم. نوارهای رزگلد، که اشاره به لوکس بودن دارند با دوخت رزگلد صندلیها و رودریهای این خودرو هماهنگ شده است. نوار رزگلد در کنسول میانی هم کشیده شده، و تا اینجای کار ترکیب کروم، رزگلد و رنگ مشکی براق همخوانی دارد؛ اما طرح چوبی که بر روی، رودریهای این خودرو نصب شده، نماد و المان سنتی از لوکس بودن است. اما در این کابین لوکس، چوب چه میکند؟ مگر در آینده هم چوب پیدا میشود؟ سخن از طبیعت شد؛ اجازه دهید به سراغ صندلیهای این خودرو برویم که بیربط به محیط زیست نیستند. صندلیها یکپارچه و اسپرت طراحی شده و در زمانی که بر روی آنها بنشینید، راحتی بسیار زیادی را حس خواهید کرد؛ و از نظر ارگونومی، نمرهی قبولی را خواهند گرفت. دوخت صندلیها زیبا و بسیار تمیز و بینقص انجام شده است؛ اما نکتهایی که چری به آن اشاره کرده، جنس چرم صندلیهای این خودروست، که دوستدار محیط زیست هستند. برای اتمام این بحث نگاهی بر روی منافض بسیار ریز بر روی صندلی میاندازیم که باعث تهویهی مناسب میشوند و با توجه به نوع چرم استفاده شده در صندلی ها، مانع از عرق کردن بدن در هنگام نشستن طولانی خواهد شد.
فرمان D-CUT رودری های فونیکس FX صندلیهای در برگیرنده و اسپورت صندلیهای ردیف جلو به سراغ کنسول میانی میرویم اندازه زیرآرنجی بسیار مناسب و جانمایی کاپ هولدرها بسیار دقیق انجام شده است و اصلا بهترین از این نمیتوانست باشد. جانمایی شارژر وایرلس گوشی بسیار مناسب است و به راننده دید راحت و خوبی در هنگام رانندگی خواهد داد. در این قسمت اجازه دهید ابتدا یک تحسین و سپس یک نقد انجام دهیم. نبود دکمههای فیزیکال آپشن در کنسول میانی و یا در بحث سیستم تهویه مطبوع، از نکات مثبتی است که با روح لوکس و آیندهنگرانهی این خودرو بسیار همخوانی دارد؛ و در آینده دیگر هیچ دکمهایی وجود ندارد و همهی آیکونهای مذکور به صورت لمسی خواهند بود؛ و بسیار قابل درک و درست است و باید دست طراحان چینی را به گرمی فشرد. اما حال نوبت به نقد میرسد؛که ای مرد نیک آمریکایی-کرهای (استیو ایوم)، دریچهی هوای سیستم تهویه مطبوع داخل اتاق را یکپارچه و بر طبق مد روز دنیای خودرو طراحی کردهاید؛ اما بر روی دریچهها دو نوار وجود دارد که شما فقط یکی از آنها را کروم و دیگری را با پوشش پلاستیکی رها کرده اید؛ گویا به دلیل استفاده های بی جا از کروم در این خودرو، کروم های چری تمام شده است؛ و دیگر کرومی نمانده که به رسم قرینهسازی، هر دو نوار را کرومی کنند. طراحی گرافیک نوری که بر روی داشبورد همراه با ریتم موزیک تغییر رنگ میدهد، به صورت درستی طراحی شده؛ و به نوعی تداعی کنندهی سیال بودن آب است.
کنسول میانی فونیکس fx کروم کاری تک لاین روی داشبورد کروم کاری پیشنهادی 2 لاین جمع بندی طراحی داخلی
در طراحی داخلی، هماهنگی با شعار تبلیغاتی شرکت فونیکس و توضیحات شرکت چری مبنی بر لوکس بودن خودرو را شاهد هستیم؛ و طراحان کار خود را به خوبی به اتمام رسانده اند.
فضای داخلی فونیکس FX کلام آخر: شایسته است به شرکت مدیران خودرو تبریک بگوییم؛ زیرا انتخاب هوشمندانهای برای این بازار کردهاند و بر طبق پیشبینیهای ما استقبال زیادی از آن خواهد شد و به قول خودمان بفروش است.
نمای سه رخ جلو فونیکس FX متقابلاً تبریکی به شرکت چری عرض میکنیم؛ زیرا خودرویی بفروش را به بازار عرضه کردهاند و همانطور که در سیاستهای بازاریابی چری تبیین شده، خودرویی اسپرت و آیندهنگر که طراحی ساختار شکنی دارد را به بازار معرفی کردهاند و باید به آن ها خسته نباشید گفت. اما به عنوان نکتهی پایانی، باتوجه به روش نوین چینیها در کلاژ و تکه چسبانی در طراحی این خودرو، ما را به یاد حکایت فیل مولانا و تفسیر هر یک از حضار از فیل میاندازد و اگر کسی از شما به پرسد که فونیکس افایکس را برای ما شرح دهید قطعاً خواهید گفت که با یک کراس اوور کوپهی اسپرت لوکس آیندهنگر و تکنولوژی محور طبیعت دوست مواجه هستید.