موضوعات داغ

حکایت فونیکسِ مولانا، نقدی بر طراحی خودرو‎ی فونیکس، اومودا 5 یا اومنگدا

عکس مطلب اول

زمستان سال 1400 بود که مدیران خودرو در طی مراسمی از برند لوکس فونیکس که زیر شاخه‎ هایی از این برند خودروسازی است، پرده برداشت. ماموریت فونیکس عرضه ‎ی خودرو‎های لوکس خودرو‎سازی مدیران است. در همان مراسم، برند فونیکس متولد شده و اولین محصول خود را به بازار خودرو معرفی نمود

لوگو فونیکس

تیگو 8 پرو اولین خودرو‎ی لوکس مونتاژی

تیگو 8 پرو اولین خودرو‎ی لوکس مونتاژی و در زمان نگارش این نقد تنها خودروی لوکس چینی است که با این سطح از امکانات معرفی شده است. فونیکس شعار تبلیغاتی "از فرست کلاس خود لذت ببرید" را برای این محصول انتخاب کرد تا به همه اعلام کند، که قرار است زین پس از این برند چه انتظار برود! تا به این‎جای کار آنچه را که دریافته ‎ایم، تکرار مکرر واژه ‎ی لوکس است و به ‎نظر می‎رسد که دیگر نیازی به تاکید بر لوکس بودن برند فونیکس نیست.

آینده با اومودا 5 شروع می‎شود

به تازگی برند فونیکس از جدیدترین و به روزترین خودرو‎ی چینی در بازار ایران رونمایی کرد که این خودرو نظر همه را به خود جلب نمود. این خودرو در ایران با نام فونیکس اف ‎ایکس شناخته می‎شود. اما این خودرو با نام اومودا 5 توسط چری به جهانیان معرفی شده است. این خودرو در چین اومنگدا نام گذاری شده، و اومنگدا نام یکی از جنگ آوران شجاع، دلیر و جسور چینی است.

چری اومودا 5 در چین اومنگدا نام گذاری شده

در این مقاله سعی بر این داریم که به نقد طراحی این خودرو بپردازیم؛ پس اگر شما هم علاقه‎مند به مبحث طراحی خودرو هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

زندگی در حرکت

خودرو‎ی فونیکس اف‎ایکس یک کراس اوور کوپه میان رده یا شهری است که دارای یک پیشرانه 1.5 لیتری TGDI با 190 اسب بخار و 290 نیوتن متر گشتاور است. این خودرو با یک گیربکس دو کلاچه 7 سرعته به بازار عرضه شده است. ابعاد این خودرو به ترتیب شامل طول 4400، عرض 1830، ارتفاع 1585 میلی متر است.

جدول ابعاد خودروی فونیکس FX

نکته: دلیل مقایسه خودروی فونیکس با خودرو‎ی توسان 2017، وجود توسان در بازار ایران است؛ و به مخاطب در ایجاد تصویر واقعی ‎تر از خودرو‎ی فونیکس FX که از نزدیک ندیده است؛ به منظور درک بهتر تناسبات خودرو در هنگام خواندن نقد، کمک شایانی می‎کند. کوتاه ‎تر شدن ارتفاع سقف در فونیکس به تناسب با توسان، 4 درصد و 2 درصد در سایر اندازه‌ها بیش‎تر کاهش پیدا کرده است؛ که منجر به کوتاه ‎تر به ‎نظر رسیدن سقف می‎گردد، که در زبان طراحی خودرو این کار (کوتاه ‎تر کردن نسبی سقف) به منظور حالت سریع و اسپرت گرفتن خودرو است؛ و در برخی موارد حالت اغراق شده و کانسپت گونه ‎ی خودرو، منظور تولید کننده بوده است.

پی نوشت: آقای استیو ایوم طراح آمریکایی-کره‌ای شرکت چری که از سال 2016 به این خودرو‎سازی پیوسته است، سابقه ‎ی همکاری با برندهای اروپایی و آمریکایی مختلفی را دارد؛ مانند داج، فورد، هیوندای و ... ایشان در ویدیویی در وبسایت چری درباره‎ ی رویکرد طراحی و هویت چری می‎گوید، معتقد است خودرو‎های آینده بر اساس فرم‌های ارگانیک خواهند بود؛ چه بر‎اساس کاربرد (استفاده از تکنولوژی روز) و چه الهام از طبیعت برای سطح‌پردازی ظاهر خودرو.

ابعاد اومودا 5 یا فونیکس FX

ابعاد هیوندای توسان

در ادامه راجع به هایدرو داینامیک سرفیس بودن طرح‎های آینده ‎ی چری از حرکت طبیعی سیال آب در بدنه و سراسر سطوح خودرو و گرافیک‌هایی برای ایجاد فرم قدرت و القای حس پهن بودن به مدل‎های چری می‎گوید؛ و زندگی در حرکت را فلسفه طراحی‎های چری معرفی می‎کند؛ و این فلسفه را باعث با کیفیت‎تر به ‎نظر رسیدن چری دانسته است.

سرآغاز بررسی طراحی ظاهری

حال به سراغ نقد این خودرو می‎‌رویم و برای این کار طبق معمول از مهم‎ترین نما، یعنی نمای جانبی این خودرو آغاز می کنیم؛ تا به آن نگاهی بی‎اندازیم (برای نقد درست و صحیح یک خودرو همواره از نمای جانبی به آن نگاه می‌کنیم؛ تا فرم و هارمونیک بودن کلی طراحی آن، به درستی دست گیرمان شود). با نگاه کلی از نمای بغل به این خودرو، یک خودرو‎ی کوپه‌ی اسپرت و جذاب را شاهد هستیم؛ اما در مواجه با قضاوت و نقد دقیق، بهتر است کمی صبر داشته باشید. در این خودرو شاهد یک سقف دو رنگ هستیم که ظاهری اسپرت به این خودرو بخشیده است. در سال‌های اخیر تغییر رنگ در سقف خودرو به نمادی برای اسپرت و تکنولوژی محور و آینده‌‎نگرانه بودن رویکرد طراحی خودرو اشاره دارد. در نگاه اول به نمای جانبی این خودرو با یک خودرو‎ی کراس‌اوور کوپه جذاب و زیبا مواجه هستیم که سقف مشکی و بدنه سفید آن باعث شده تا سقف آن به شدت به چشم بیاید و چشم شما را به سمت خود بکشاند. این سقف به آرامی به سمت عقب می‌‎رود و در انتهای خودرو خم می‎شود. چری از آن به عنوان سقف روان یاد می‎کند و می‎گوید که آن‎طور سعی شده است که سقف طراحی شده، در نگاه اول بیننده را به یاد نرمی و روانی آب بی‎اندازد؛ و این فرم خم و آب گونه و سیالی است که از ابتدا تا انتها‎، سقف خودرو را تشکیل می‎دهد. اجازه دهید کمی به منابع و نقل قول‎‌های چری بپردازیم. همان‎طور که در تصویر مشاهده می‌‎کنید ستون های این خودرو، هم‎رنگ سقف درآمده‌‎اند و در ظاهر، گویی این خودرو ستون سی (c) ندارد. برسد به دست طراحان عزیز در مجموعه‎ ی سایپا که آخر این چه وضعیتی است که در خودرو‎ی کوییک آر فقط سقف ‎ها را رنگی کرده‎ و گویی برای رنگ‌آمیزی ستون‎‌ها رنگ کم آورده‌اند و یا اصلاً در زندگیشان خودرو‎ی دو رنگ ندیده ‎اند. هدف چری از رنگ کردن سقف و ستون‌ها علاوه بر جوان پسند کردن و القای حس اسپرت بودن به خودرو، به چشم آمدن این سقف است. اجازه دهید کمی صریح باشم، گویی با خود فکر کرده ‎اند که بسیار خوب، برای اینکه این خودرو از چند صد متر آن طرف‎تر هم دیده و بیننده نسبت به آن کنجکاو شود، سقف و ستون‎ های آن را با رنگی متفاوت از بدنه طراحی شود (ناحیه ‎ی گرین هوس). در دیزاین بریف این خودرو که توسط چری منتشر شده است، به طور مستقیم اشاره شده که آنها قصد داشته ‎اند این خودرو به حد زیادی با دید مثبت مخاطب (دست کم در نگاه نخست) رو‎به ‎رو شود و گویی این خودرو را در چشم بیننده فرو کنند، تا ایرادی در ظاهر دیده نشود؛ و در رو‎در‎بایستی مجبور شوید که این خودرو را بخرید؛ یا برای کسب زیبایی متصور از خودرو، و یا هم رنگی با جماعت. این سقف روان و زیبا که گویی طراحی آن را از آب الهام گرفته ‎اند، به درستی کار خود را انجام می‎دهد و در نگاه اول چشم‎‌های‌مان را نمک ‎گیر می‎‌کند.

طراحی زیبا و رنگ متفاوت از بدنه سقف اومودا 5

اندکی از نگاه به سقف صرف نظر می‌‎نماییم و به قسمت گرین هوس خودرو نگاهی می‌‎اندازیم. گرین هوس به دلیل فرم کوپه مانند این خودرو در نمای جلو، کمی پهن است و کم‎کم با نزدیک شدن به انتهای آن باریک می‎شود و در آخر شما با ستون سی (c) مواجه هستید که ممکن است آن را با شیشه ‎ی این خودرو اشتباه بگیرید.

شولدر لاین ظریف و نازک

ستون C

اکنون نوبت آن است که به شولدر لاین یا همان خط شانه‎ ی این خودرو بپردازیم. این شولدر لاین بسیار ظریف، نازک، با ظرافت و دقت تمام اجرا شده است. این خط شانه آن‎قدر نرم و ظریف اجرا شده است که به جرات می‌‎توان گفت که نه تنها برای این هیبت، فرمی عضلانی برای القای قدرت در این خودرو نمی‌‎سازد، بلکه معنای یکپارچه و منسجمی نیز به آن نمی‌‎دهد. این حرکت در فرم ‎پردازی را می‎توان مصداق آن دانست که یک مرد هیکلی و قلدر مآب به زیبایی و ظرافت چشمان خود را سرمه بکشد و به همه روحیه ‎ی لطیف و حساس خود را نشان دهد.

شولدر لاین اصلی

اندکی به پایین‌‎تر می‌‎نگریم، می‌‎دانم که قطعاً شما هم در حال دیدن کرکتر لاین آن هستید؛

کرکتر لاین یا همان خط شخصیت‌پرداز بسیار تیز و بر جسته‎ای که از بالای چراغ عقب این خودرو شروع شده و به تندی از آن خارج شده است. این خط آن‎قدر تیز هست که در صورت دست کشیدن بر روی آن، حس کنید دست خود را خواهید برید! این خط برجسته تا اواسط درب عقب کشیده شده است؛ و کم کم ملایم می‌‎شود و از شدت خشم آن کم می‎‌شود. این خط یک مرز‎بندی و یک سایه روشن عمیق در بدنه‎ی این خودرو به وجود آورده است. کرکتر لاینی که با شدت زیاد شروع شده و کم‎کم از شدت خشم آن کم می‌‎شود؛ و به ناگاه محو می‎گردد. این خط آن‎قدر هیجانی رسم شده و آن‎قدر با آرامش و مهربانی به ناگاه غیب می‎‌شود که، ممکن است از خود به پرسید آخر چرا؟ از کجا آمده است آمدنش بهر چه بود؟ به کجا می‎رود آخر؟ چشمان خود را کمی به سمت پایین متمایل می‌‎کنیم و با یک شکست درست، به جا و به غایت اندازه در پایین درب‎های این خودرو مواجه می‎ شویم. در زیر این سکشن یا همان شکست، یک رکاب را مشاهده می‌‎کنید که با پلاستیکی قرمز رنگ مزین شده است؛ این نوار قرمز رنگ حس و حال اسپرت بودن را به درستی به ما القا می‌کند.

کاراکتر لاین

رک

حال نوبت آن است که به سراغ گلگیر‎های این خودرو برویم، خطی که بالای چرخ‎ها در این خودرو کشیده شده است (ویل‌‎آرچ) المانی از خودرو‎های آفرودی است و در نگاه اول به مخاطب این پیام را منتقل می‌‎کند که این خودرو قابلیت آفرود را نیز دارد. در صورتی که این امکان کاملا در کار نیست. در این‎جا چشم‌‎های ما با یک تضاد مفهوم رو‎به‌‎رو است که تا به این‎جای کار سعی بر معرفی یک خودرو‎ی اسپرت و جوان پسند در زبان طراحی این خودرو است؛ اما اکنون به ناگاه به شما می‌‎گوید که من شخصیتی علاوه بر اسپرت بودن نیز دارم و آن هم توانایی آفرودی بودن و القای حس قلدرمآبی و عضلانی بودن است. این یک نکته‎ی غیر یکپارچه در دیزاین این خودرو است که دیزاین واحد و منسجم نمی‌سازد.

ویل آرچ

نکته‎ ی دیگر، گلگیر‎های عقب پف‌دار و بیرون زده و به غایت اغراق شده‌‎ی عضله نمای خودرو است؛ که دقیقا در نقطه‌‎ی مقابل، در گلگیر جلو شاهد یک ارتفاع کوتاه (از لبه‌‎ی چرخ تا روی بونت یا درب موتور) هستیم که ظریف و به دور از اغراق در عضله نمایی، اجرا شده است؛ که البته به درستی و تمیزی حجم پردازی شده است (باتوجه به مفهوم خودرو).

ارتفاع لبه از چرخ تا گلگیر

سطح پردازی هانچ

حسن ختامی بر نمای جانبی نقد این خودرو

نمای جانبی در کل منتقل کننده‌‎ی حس و حال اسپرت بودن این خودرو است؛ اما دست گیره‌‎ی کرومی در فضایی بیضی شکل، مفهوم لوکس بودن دارد؛ این خود قسمت دیگری است که در کنار باقی قسمت‎‌ها در نگاه نخست، درست و تمیز اجرا شده است؛ اما با ماهیت کلی و القای روح اسپرت خودرو هم‎خوانی ندارد و هم چنان طراحی یکپارچه‌‎ایی به ما ارائه نمی‎دهد. نکته‌‎ی جالب توجه این است که خودرو‎ی تیگو 8 پرو که لوکس‌ترین محصول شرکت چری است در دستگیره‎‌های درب خود هیچ کروم کاری ندارد، اما در این‎جا شاهد کروم کاری به غایت ظریفی هستیم. ویل‌‎آرچ های آفرودی با کلیت خودرو که سعی بر اسپرت بودن دارد هم‎خوانی ندارد.

ویل آرچ

فرم دستگیره

سایز رینگ‌های این خودرو مناسب ابعاد است؛ البته که اگر کمی بزرگ‎تر بودند از نظر زیبایی شناسی ظاهر خودرو جذاب‎تر بود، اما باز هم باتوجه به تلفیق رنگ مشکی براق و قرمز در آن شاهد بزرگ‎تر دیده شدن چرخ‌های آن از نظر بصری هستیم.

چرخ بزرگتر

چرخ کوچک‌تر

آینه ‎های این خودرو فرم پردازی بدیعی دارند؛ و قاب آینه ‎‎ی دو رنگ مشکی قرمز آن به اسپرت به ‎نظر رسیدن خودرو کمک شایانی نموده است. خط بسیار برجسته ‎ای که بر روی قاب آینه ‎ی آن رسم شده، آینه را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم نموده است. از حق نگذریم پایه‎ آینه ‎ها استثناً به درستی طراحی شده‎ اند و باید به طراحان چینی تبریک بگوییم که در قسمت قرمز رنگ آینه، خطوط را با تناسب درست در ابتدا و انتهای آینه آغاز، و به ظرافت در قسمت بیرونی آینه محو کرده ‎اند.

آینه نمای بیرونی

جلوپنجره‎ ماتریسی، زندگی، آزادی

به سراغ نمای رو‎به‌‎روی این خودرو می ‎رویم، در نگاه اول اگر جلوی چشم‌های خود را نگیریم به ناگاه به سمت، چراغ‎ های این خودرو کشیده می‎ شوند اما به خودمان بیاییم و اجازه دهیم که منطقی به داستان بنگریم و هیجانی نشویم و مانند طراحان چینی، فریب ترند روز را نخوریم. در نگاه اول با اندازه‎ مناسب بونت یا همان درب موتور این خودرو مواجه هستیم؛ و دو شکست بسیار مناسب و به اندازه را می‌بینیم؛ که باعث ایجاد انعکاس‎‌هایی زیبا و در عین حال به روز بر روی بونت این خودرو شده است. حال نوبت به دعوای اصلی می‌‎رسد، چراغ‎‌هایی که چری آن را تی‌شکل می‌‎نامد و چشم‎‌های ما را به سمت خود می‌‎کشد. در حد فاصل آنها یک نوار کرومی قرار دارد؛ این چراغ تی‌شکل در واقع نقش دی‎لایت و در صورت لزوم برای این خودرو نقش راهنما را بازی می‎کند و چراغ‎‌های اصلی آن بر طبق جریان‎‌سازی Trend مد در صنعت خودرو، بر کنار گریل‌‎های بزرگ این خودرو قرار گرفته‌اند.

نمای سه رخ

توضیحات عکس

چراغ جلو

اجازه دهید چند نکته را برایتان در این بخش بازگو کنم؛ چری نام این جلو پنجره‌‎ی الماس نشان را جلو پنجره ‎ی ماتریسی نامیده است. این جلو پنجره دارای یک ایراد از نظر زیبایی شناسی است؛ که اگر این مورد اصلاح شود نمای جلوی این خودرو می‌‎تواند جذاب‎‌تر باشد و چشم هر بیننده را محصور کند.

نکته: عرض این جلو پنجره‌ی الماس نشان، اندکی زیاد و در عوض ارتفاع آن کم است؛ برای حس عظیم و بزرگ بودن چهره و شخصیت نمای جلوی این خودرو، جلو پنجره آن‎قدر بزرگ طراحی شده است که چراغ ‎های خودرو بسیار دفرم و نا‎متناسب، از هم دور‎ افتاده و با هم فاصله گرفته‌اند و در عین حال سطحی که گرافیک جلو پنجره روی آن تشکیل شده، کروی و کپل است؛ گویی طراحان چینی مفهوم جاری در دیزاین را اشتباه در‎یافته ‎اند و به قول خودمان دارند اشتباه می‎زنند. از طرفی شاهد اضافه‌‎کاری در قسمت زیر قاب پلاک این خودرو هستیم که اگر حذف شود کمک شایانی در انتقال مفهوم کراس اوور بودن این خودرو می‎کند (این دست اضافه‌‎کاری‎ها اکثراً مربوط به حودرو‎های داخلی و چینی است). چراغ‌‎ها الحق و الانصاف نور بسیار خوبی دارند و از تکنولوژیِ به روز و گران قیمتی در آنها استفاده شده است؛ اما همان‎طور که در تصویر می‎بینید در قسمت چراغ‌‎های اصلی این خودرو فقط دو چراغ روشن است؛ و پایین‌‎ترین قسمت از چراغ که گویی خاموش است، هیچ لامپی وجود ندارد؛ و البته باید به این نکته توجه داشت که خودرو‎یی که در ایران قرار است عرضه شود فول‎ ترین نمونه‌ی خودرو‎ی مذکور نیست؛ و در نمونه ‎ی فول آپشن این خودرو، قسمت بدون لامپ، محل قرار گیری چراغ تطبیقی است؛ و با فرمان دادن به چرخ‎های خودرو، چراغ‎‌های این قسمت خاموش و روشن می‎شوند. اما به‎ نظر نگارنده شاید خالی از لطف نبود تا جای آن با لامپی ساده پر شود؛ زیرا این خودرو تحت عنوان یک خودرو‎ی لوکس معرفی می‎شود و این برای یک خودرو‎ی لوکس بسیار زشت و دور از ادب است. به قول عزیزی که فرمودند: لامپ کیلویی چند؟ یا حتی اون لامپ رو لولو برد!

چراغ بی لامپ

درست در پایین کاسه چراغ‎ های اصلی این خودرو، شگفتانه ‎ای وجود دارد؛ که اولین رم‌‎ایر (Ram Air) واقعی و نه صرفا فیک در خودرو‎های چینی است؛ که جریان هوای بسیار اندکی را فراهم می‎کند. اما درباره‌‎ی کارآمد بودن آن نظری کارشناسی دقیق، نمی‌‎توان داد؛ به بیان دیگر صرفاً برای کنترل بهتر جریان هوا در مقابل خودرو تعبیه شده است، و یا وظیفه‎ ی دیگری مانند خنک‌کردن کلیپر‎های ترمز نیز دارد؟

رم ایر

شبح آینده‌‎نگر

باید بگویم که در قسمت عقب این خودرو شاهد یک فرم فست‎‌بکی هستیم؛که زود جمع شده و فرم‌‎پردازی به خوبی برای این سگمنت انجام شده است. بر روی بالا‎ترین قسمت درب صندوق این خودرو، ‎یک اسپویلر نصب شده است؛ که شامل یک پلاستیک فایبر‎گلاس مشکی و قسمت زیرین آن، یک فایبر گلاس قرمز رنگ است. این‎طور که به‌‎نظر می‌‎رسد علاوه بر جنبه ی زیباشناسی، کارایی آیرودینامیکی دارد و ضریب درگ این خودرو را افزایش می‌‎دهد. چراغ سوم ترمز این خودرو و همچنین آبپاش شیشه‌‎شور برف پاک کن عقب این خودرو نیز، در زیر این اسپویلر، به صورت مخفیانه قرار گرفته است؛ که یک نکته‌‎ی مثبت به حساب می‎آید. اگر شما نیز همراه نگارنده چشم‌‎های خود را بر روی شیب شیشه‌‎ی عقب این خودرو حرکت دهید، به چراغ‎های پیوسته‌‎ی عقب این خودرو می‌‎رسید؛ که باعث اختلاف در بین علما گشته است. اجازه دهید این دعوا را باهم خاتمه دهیم و فارق از نظر‎های شخصی از منظر علم دیزاین به آن بپردازیم. همان‎طور که همه می‎دانند و اکنون دیگر حتی از بچه داخل جنین مادر هم بپرسید به شما خواهد گفت که چراغ‌‎های یکپارچه و پیوسته ترند روز هستند اما، نکته آن است که چراغ‎های پیوسته‌‎ی باریک زیبایی بیش‎تری دارند؛ به خصوص به تناسب با چراغ‌‎های جلو، اما این وحی منزل نیست. برخی بزرگان دنیای خودرو نیز، خودرو‎هایی با چراغ‎های عقب پیوسته و ضخیم طراحی کرده‌‎اند که قابل پذیرش است مانند: خودرو‎ی تارا‎ی ایران‌خودرو که بسیار زیبا طراحی شده (دروغ سیزده). چراغ‎‌های عقب این خودرو از لکسوس یو ایکس UX الهام، و فرم پردازی چراغ به وضوح از لکسوس به عاریت گرفته شده است. گرافیک درون چراغ‎‌ها بسیار زیبا و با توجه به تکنولوژیِ به روز ال ای دی‌‎هایی که در درون آن تعبیه شده‎‌اند؛ زیبایی بصری این چراغ‎‌ها را دو چندان نموده است. با این‎که گرافیک چراغ‎‌های لکسوس زیبایی شگفت انگیزی ندارد، اما متناسب بودن اندازه در فرم چراغ به نسبت بدنه، به درستی اجرا شده است.

اسپویلر فریم 2

اسپویلر فریم 1

سه رخ عقب

یو ایکس لکسوس 1

یو ایکس لکسوس

این قسمت دست‎‌انداز

می‎‌خواهم بدون تعارف و ضوابط با شما سخن بگویم؛ لطفا خوب توجه کنید، همان‎طور که مشاهده می‌‎کنید در زیر چراغ‌‎های عقب این خودرو شاهد یک شکست هستیم؛ که در نور‎پردازی باعث بازتاب‎‌های نوری سایه روشن شده است؛ با سرعت به طرز هنرمندانه ولی ناشیانه، این شکست بی‌‎درنگ تغییر جهت داده و ما را با یک شکست دیگر بر خلاف جهت، رو‎به‌‎رو می‌‎کند که حال، با یک ناحیه‌‎ی روشن و یک سطح پف‌دار و برآمده مواجه هستیم. این حجم پردازی به شدت اغراق آمیز است و برخلاف انتظار به ناگاه این حجم پف کرده تبدیل به یک مقطع و شکست بسیار صاف و صیقلی می‎رسد. در این قسمت به دلیل شلوغی و بی نظمی بصری، و ناهماهنگی‎‌های بسیار زیاد در سطح بدنه خودرو، باعث کلافگی چشمان بیننده شده است؛ و اساساً حرکتی بی مفهوم به‎ نظر می‎رسد. عمق این فاجعه زمانی است که از نمای بقل به این وضعیت نگاهی دقیق بی‎اندازید. همان‎طور که مشاهده می‎‌کنید یک خط کوتاه، بی‎‌هدف و بی‎‌معنی در پایین سپر عقب این خودرو کشیده شده است؛ که مفصلا به حرکت هوشمندانه‌ی طراحان آن هم خواهیم پرداخت. به نمای عقب بازگردیم، پس از عبور از درب صندوق، اکنون متوجه سپر عقب که کمی از بدنه خودرو بیرون زده است می‌‎شویم!

سه رخ عقب

سطح پردازی پشت چرخ

در این‎جا شاهد شاهکار کلاژ‎کاری و تکه چسبانی چینی‎‌ها بر روی آن هستیم؛ که بر لبه‌‎ی سپر عقب خودرو، یک پلاستیک به طرح فیبر کربن نقش بسته است؛ و نگارنده بسیار مشتاق به گفتگوی از نزدیک با طراح، درباره ‎ی این قسمت از خودرو است.

فیبر فیک کربن

فیبر فیک کربن

اگزوز‎های کرومی تقلبی، دفیوزر و چراغ‎های مه ‎شکن عقب به درستی و عالی، جا‎نمایی شده است.

نمای عقب از پایین فونیکس FX

چراغ مه شکن

جمع بندی طراحی خارجی

این خودرو دارای جزئیاتی است که هر کدام به تنهایی، در اوج زیبایی است؛ ولی قادر به ساخت یک کل منسجم نیستند. برای مثال: اگزوزهای کرومی مفهومی از لوکس بودن دارند و زیبا هستند، اما جای آن‎ها در یک خودرو‎ی اسپرت نیست. یا دستگیره‌‎های کرومی، یا ویل‎‌آرچ‎های آفرودی که بر دور فندر (گلگیر) کشیده شده است؛ و یا خطوط نازک و ظریف که در امتداد خط شانه رسم شده‌‎اند. بعد از سپری کردن چندین ساعته‌‎ی تیم ما در کنار خودرو‎ی فونیکس، باید گفت که درون طراحی این خودرو به عنوان یک خودرو چینی نکته ای مهم و در عین حال بسیار ساده وجود دارد؛ که گویی رویکرد خودرو‎های چری و یا شاید تمام خودرو‎های چینی است. اما نکته چیست؟ از ابتدای مشاهده‌‎ی خودرو، با یک سری سطوح ترند روز، که حس آینده‎‌نگرانه و مدرنی در سطح پردازی ها را می‎دهد و حس زیبایی را با کمی شک القا می‌‎کند، مواجه هستیم. گویی ایرادی در زیبایی شناسی خودرو وجود دارد، که مخاطب در نگاه اول متوجه آن نمی‌‎شود و شاید خود را بد‎بین بداند که تحت چینی بودن برند خودرو، چشم به بد‎بینی گشوده است. اما واقعا این‎طور نیست و طراحی چری پیشرفت داشته است؛ اما تنها در به دست آوردن فرمولی هوشمندانه و جدید، برای تکه چسبانی در طراحی خودرو.

چراغ مه شکن

دستگیره درب

ویل آرچ

شولدر لاین

پیش‌‎تر خودرو‎های چینی بازار ایران برای طراحی، به تقلید فیس و المان‌های خودرو‎های ترند‎ستر Trend Setter دنیا می‎‌پرداختند و خطوط بدنه و سطح پردازی‌ها را بسیار ابتدایی انجام می‎‌دادند؛ برای مثال: برلیانس اچ 320، جک اس5، چانگان سی اس 35 و ... که در مقابل خودرو‎های اروپایی و آمریکایی چند سال گذشته و قدیمی‌تر هم به نسبت، جذابیتی نداشته‌‎اند. با توجه به صحبت‌های اقای استیو ایوم سر‎طراح چری، که الهام از طبیعت در ظاهر و کاربرد خودرو را، استفاده از تکنولوژی روز ترجمه می‌‎کند. به طور کلی جذابیت غریضی که فرم‌های ارگانیک برای بشر دارد، و همین‎طور جذابیت تکنولوژی به عنوان مهر تاییدی بر قطعیت اغوای ذهن مخاطب این دوران، فرمول و نوید توانایی تولید سطوح امروزی نرم و مدرن‌تری از طرف خودروساز چینی می‌‎دهد؛ که هنوز منسجم و یکپارچه نساختن هویت بصری خودرو مشکل اوست؛ به طور مثال در خودرو‎ی اومودا 5 هم‎زمان شاهد چراغ‎‌ها و سطوح تیز و خشن و نرم و عضله گونه و ... هستیم! اما دلیل ساده‌ای که ذهن مخاطب عام را فریب می‌‎دهد، بیرون از خودرو است؛ یعنی هژمون مد بر ذهن مخاطب که در این خودرو المان‌های آن (ترند و مد در طراحی خودرو) بسیار است؛ و همین امر باعث خواهد شد که بعد از مدت کوتاهی، چشم‌گیری روز نخست برای بیننده از بین برود و عمر زیبایی طرح را بسیار کوتاه کند؛ و کمپانی مادر مجبور به ارائه‎‌ی یک فیس‌‎لیفت زود هنگام شود تا مجدداً بتواند نظر مشتریان را جلب کند؛ و نگاه مشتریانی را که از دیدن یک خودرو‎ی سراسر درگیر مد، فشن و ویژگی‌‏‎های گذرا در صنعت خودرو است، را به خود جلب کند و آنها را متقاعد به خرید این محصول بنماید.

برلیانس اچ 320

جک اس 5

چانگان سی اس 35

سه رخ جلو فونیکس FX

لوکس بودن به زبان چینی

خداروشکر در طراحی داخلی خودرو، به لطف تیم طراحی چری کمی تکلیف خودمان را می‌دانیم؛ اما فقط کمی! در نگاه اول همان‎طور که متوجه شده‎‌اید، خبری از نوار های رنگی قرمزی که در بیرون از خودرو مشاهده کرده‎‌اید نیست؛ و شما هیچ اثری از آن‌ها نخواهید یافت؛ گویی که رنگ قرمز چری تمام شده است! این شما و این کابین لوکس و آینده‌‎نگرانه‌‎ی فونیکس که چری آن را به کابین خلبان شبیه دانسته است؛ به‌‎نظر می‌‎آید شما هم مانند ما کابین خلبان را از نزدیک ندیده‌اید، که در صورت مشاهده ممکن است با خود بگویید، اوه خدای من فونیکس اف‌‎ایکس! گویی در واقع باید پذیرفت؛ حتی به زور و حتی به دروغ که این خودرو بسیار آینده‌‎نگرانه طراحی شده است؛ و اگر باور نکنید آن‎گاه چری مجبور است برای شما دلیل بیاورد که این خودرو از یک کلاستر و مانیتور یکپارچه 2406 اینچی استفاده کرده است؛ پس قطعا این خودرو از آینده آمده! و این معجزه‎‌ای است؛ از طرف چری برای نجات بازار خودرو‎ی جهان سومی‌هایی که درکی از لوکس بودن ندارند؛ و این یک توهین آشکار است.

فضای داخلی فونیکس FX

فضای داخلی فونیکس FX

با قرار گرفتن در این خودرو، شاهد ترکیب جذاب و متناسب نوار‎های کرومی و سطوح مشکی براق روی فرمان، و اهرم‎‌های کنترل‎گر پشت فرمان هستیم. نوار‎های رز‎گلد، که اشاره به لوکس بودن دارند با دوخت رز‎گلد صندلی‎‌ها و رو‎دری‎‌های این خودرو هماهنگ شده است. نوار رز‎گلد در کنسول میانی هم کشیده شده، و تا این‎جای کار ترکیب کروم، رز‎گلد و رنگ مشکی براق هم‎‌خوانی دارد؛ اما طرح چوبی که بر روی، رو‎دری‌‎های این خودرو نصب شده، نماد و المان سنتی از لوکس بودن است. اما در این کابین لوکس، چوب چه می‎کند؟ مگر در آینده هم چوب پیدا می‌‎شود؟ سخن از طبیعت شد؛ اجازه دهید به سراغ صندلی‎‌های این خودرو برویم که بی‎‌ربط به محیط زیست نیستند. صندلی‌‎ها یکپارچه و اسپرت طراحی شده‎ و در زمانی که بر روی آنها بنشینید، راحتی بسیار زیادی را حس خواهید کرد؛ و از نظر ارگونومی، نمره‌‎ی قبولی را خواهند گرفت. دوخت صندلی‌‎ها زیبا و بسیار تمیز و بی‌نقص انجام شده است؛ اما نکته‌ایی که چری به آن اشاره کرده، جنس چرم صندلی‌های این خودرو‎ست، که دوستدار محیط زیست هستند. برای اتمام این بحث نگاهی بر روی منافض بسیار ریز بر روی صندلی می‎‌اندازیم که باعث تهویه‌‎ی مناسب می‌‎شوند و با توجه به نوع چرم استفاده شده در صندلی ها، مانع از عرق کردن بدن در هنگام نشستن طولانی خواهد شد.

فرمان D-CUT

رودری های فونیکس FX

صندلی‌های در برگیرنده و اسپورت

صندلی‌های ردیف جلو

به سراغ کنسول میانی می‌‎رویم اندازه زیر‎آرنجی بسیار مناسب و جانمایی کاپ هولدر‎ها بسیار دقیق انجام شده است و اصلا بهترین از این نمی‌‎توانست باشد. جانمایی شارژر وایرلس گوشی بسیار مناسب است و به راننده دید راحت و خوبی در هنگام رانندگی خواهد داد. در این قسمت اجازه دهید ابتدا یک تحسین و سپس یک نقد انجام دهیم. نبود دکمه‌های فیزیکال آپشن در کنسول میانی و یا در بحث سیستم تهویه مطبوع، از نکات مثبتی است که با روح لوکس و آینده‎‌نگرانه‌‎ی این خودرو بسیار هم‎خوانی دارد؛ و در آینده دیگر هیچ دکمه‌‎ایی وجود ندارد و همه‌‎ی آیکون‌های مذکور به صورت لمسی خواهند بود؛ و بسیار قابل درک و درست است و باید دست طراحان چینی را به گرمی فشرد. اما حال نوبت به نقد می‎رسد؛که ای مرد نیک آمریکایی-کره‌ای (استیو ایوم)، دریچه‌‎ی هوای سیستم تهویه مطبوع داخل اتاق را یکپارچه و بر طبق مد روز دنیای خودرو طراحی کرده‌‎اید؛ اما بر روی دریچه‌‎ها دو نوار وجود دارد که شما فقط یکی از آن‎ها را کروم و دیگری را با پوشش پلاستیکی رها کرده اید؛ گویا به دلیل استفاده های بی جا از کروم در این خودرو، کروم های چری تمام شده است؛ و دیگر کرومی نمانده که به رسم قرینه‌‎سازی، هر دو نوار را کرومی کنند. طراحی گرافیک نوری که بر روی داشبورد همراه با ریتم موزیک تغییر رنگ می‎دهد، به صورت درستی طراحی شده؛ و به نوعی تداعی کننده‎‌ی سیال بودن آب است.

کنسول میانی فونیکس fx

کروم کاری تک لاین روی داشبورد

کروم کاری پیشنهادی 2 لاین

جمع بندی طراحی داخلی

در طراحی داخلی، هماهنگی با شعار تبلیغاتی شرکت فونیکس و توضیحات شرکت چری مبنی بر لوکس بودن خودرو را شاهد هستیم؛ و طراحان کار خود را به خوبی به اتمام رسانده اند.

فضای داخلی فونیکس FX

کلام آخر: شایسته است به شرکت مدیران خودرو تبریک بگوییم؛ زیرا انتخاب هوشمندانه‎ای برای این بازار کرده‎اند و بر طبق پیشبینی‎های ما استقبال زیادی از آن خواهد شد و به قول خودمان بفروش است.

نمای سه رخ جلو فونیکس FX

متقابلاً تبریکی به شرکت چری عرض می‎کنیم؛ زیرا خودرو‎یی بفروش را به بازار عرضه کرده‌‎اند و همان‎طور که در سیاست‎‌های بازاریابی چری تبیین شده، خودرویی اسپرت و آینده‌‎نگر که طراحی ساختار شکنی دارد را به بازار معرفی کرده‌‎اند و باید به آن ها خسته نباشید گفت. اما به عنوان نکته‌‎ی پایانی، باتوجه به روش نوین چینی‌‎ها در کلاژ و تکه چسبانی‎ در طراحی این خودرو، ما را به یاد حکایت فیل مولانا و تفسیر هر یک از حضار از فیل می‌‎اندازد و اگر کسی از شما به پرسد که فونیکس اف‌‎ایکس را برای ما شرح دهید قطعاً خواهید گفت که با یک کراس اوور کوپه‌ی اسپرت لوکس آینده‌‎نگر و تکنولوژی محور طبیعت دوست مواجه هستید.

نظرات کاربران

8 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/10/28
بعد از مدت ها یه مقاله درست و حسابی. دم شما گرم.
1401/10/28
سلام
متن بسیار عالی و حرفه ای
تشکر از احترام به مخاطب
1401/10/28
متاسفانه حواله این خودرو فقط بین کارکنان مدیران خورو ودلالان عزیز رد وبدل میشه
1401/10/28
👌🏼
1401/10/28
یعنی کسی متوجه شباهت سقف این با رنجرورSport نشده؟!

و البته اشکالی هم در الهام گیری اش نیست چون طرح های جالبی رو در کنار هم گذاشته و با همون قدرت طرح های اولیه آشنا از جاهای دیگه، ارتباط داده اونها رو به هم نه فقط کپی ضعیف

و نکته مهمتر قیمت ۲۰ هزار دلاری ماشینه که در دنیا این پول ارزان ترین‌ ماشین هم نمیشه، ماشین یعنی بالای ۳۸ هزار دلار، تازه اقتصادی و ساده

خصوصا اگر از بخش فنی سر در بیارین ترکیب این موتور و گیربکس و تعلیق ارائه بسیار خوبیه که توی رده قیمتی بیشتر از خودش اینها بکار میره

همین که از مولتی لینک استفاده شده نه تورشن بیم همین که گیربکس cvt نیست قابل توجه هست

ضمنا همیشه باید به خودمون یادآوری کنیم
الان فقط میشه چیز های قابل دسترس رو با هم مقایسه کرد نه برند های مطرح و غیر قابل دسترس رو!

کنترل کیفی و متریال و قابلیت های چری رو با ایرانخودرو میتونیم مقایسه کنیم؟
1401/10/30
این خودرو برای مردم عقب مانده زیاد هم هست. مردم بی ریشه و عقب مانده، نباید نون شب داشته باشند که بخورند چه برسه به خودرو آلمانی و آمریکایی و ژاپنی. همین چینی کره ای فرانسوی از سرشون هم زیاده
1401/10/30
اهااااان این شد یک مقاله درست و حسابی…
بعد مدت ها تو سایت های خودرویی یک چیز درخور پیدا شد
نویسنده محترم رو نمی شناسم ولی باریک الله بهش
سایت های خودرویی این روزا شده نوشتن با اب و تاب اطلاعات کاتالوگ
1401/11/6
بسیار عالی، حرفه ای و کاملا قابل استفاده