موضوعات داغ

جایگاه فیات در بازار اروپا و جهان

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

فیات یکی از معروف‌ترین برندهای بازار جهانی است که به خصوص در زمینه تولید خودروهای اقتصادی نقش پررنگی ایفا می‌کند. فیات برای سال‌ها به عنوان بزرگترین خودروساز و رییس هولدینگ فیات کرایسلر شناخته می‌شد اما پس از ادغام با پژو سیتروئن و تشکیل گروه استلانتیس، برند ایتالیایی مدیریت را به فرانسوی‌ها واگذار کرد.

با وجود محبوبیت فیات در اروپا، آمریکای شمالی و جنوبی، این برند برای مشتریان ایرانی چندان شناخته شده نیست. اگر مدل‌های قدیمی همچون فیات 131 را در نظر نگیریم، عمده تجربه ایرانیان با برند فیات به حضور محدود فیات سی‌ینا و فیات 500 خلاصه می‌شود. با این حال پارسیان موتور قصد دارد پس از فیات دوکاتو، فیات 500 و فیات تیپو را نیز به بازار ایران عرضه کند. بدیهی است که عرضه خودروهای جدید آن هم از برند ایتالیایی فیات، برای مخاطبان ایرانی جذاب خواهد بود. با این حال فیات چه جایگاهی در بازار اروپا و جهان دارد؟

استلانتیس و فیات

فیات امروزه به عنوان بخشی از گروه بزرگ استلانتیس شناخته می‌شود. میزان فروش خودرو این گروه در سال گذشته میلادی به میزان 3.8 رشد یافت که در مقایسه با رشد کلی بازار که 5.5 درصد بود، کمتر است. با این حال این کاهش رشد تاثیر چندانی بر عملکرد فیات ندارد چرا که بخش بزرگ این کاهش در بازار چین حاصل شده است. برندهای پژو، سیتروئن و جیپ در بازار چین فعالیت دارند که نتوانسته‌اند نظر شرکای چینی خود را به خوبی جلب کنند.

در سوی مقابل تمرکز فیات بر بازار اروپا بوده است. سهم بازار این شرکت طی سال‌های 2009 تا 2014 اندکی کاهش یافت اما از سال 2015 به بعد، فیات 12 و 13 درصد رشد را تجربه کرد. سرجیو مارکیونه نقش پررنگی در حفظ حیات فیات پس از بحران مالی سال 2003/2004 داشت. اعتقاد او بر این بود که معرفی مدل‌های جدید در یک بازار در حال رکود اشتباه است. بنابراین بایستی تنها مدل‌های فعلی را به روز نگه داشت تا از تحلیل سرمایه جلوگیری شود.

فیات 500

در سبد محصولات این شرکت، فیات 500 یک گاو شیرده واقعی محسوب می‌شود. این خودرو از سال 2007 تا 2015 بدون هیچ تغییری روی خط تولید قرار داشت و سپس فیس لیفت شد. در طی این سال‌ها، فروش فیات 500 در کمال تعجب کاهش نیافت که نشان دهنده محبوبیت این خودرو است.

در حال حاضر اکثر بخش‌های سبد محصولات فیات به دو مدل فیات 500 و فیات پاندا اختصاص دارد. در سال 2015 نیز نسخه کراس‌اوور این خودرو یعنی فیات 500X براساس جیپ رنگید به بازار عرضه شد. این شرکت در سال 2016 فیات 124 اسپایدر را براساس مشخصات فنی مشترک با مزدا MX-5 معرفی کرد که مورد توجه روزنامه نگاران و مشتریان قرار گرفت. فروش ماهانه فیات طی سه سال اخیر یعنی 2020، 2021 و 2022 حدود 45 هزار دستگاه در ماه بوده است. فیات حدود 4 درصد از سهم بازار خودرو اروپا را در اختیار دارد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/10/29
به پارسیان موتور بی علم بگید متن میده برای رپورتاژ حداقل راجب تاریخچه برندی که اورده تو کشورمون تحقیق کنه فیات قبل انقلاب تو ایران مونتاژ میشده اون هم خیلی خیلی قبل تر از همه مونتاژ کار های قبل انقلاب البته به جز شرکت سهامی جیپ،واقعا همه چی منلکت به هم میاد خصوصی ها هم لنکه دولتی ها این خصوصی های درجه سوم هم از همه بدتر