موضوعات داغ

نقد طراحی ام وی ام X22 پرو، اولین فیس لیفت X22

عکس مطلب اول

فشن اسلاید، نقد طراحی (x22 pro):

در آذر ماه سال 1400 اولین فیس‌لیفت MVM ایکس 22 با نام ام وی ام X22 پرو توسط مدیران‌خودرو رونمایی و به بازار معرفی شد. مدیران‌خودرو برای این کراس‌اوور ساب کامپکت و بسیار اقتصادی شعار تبلیغاتی "رنگ زندگی" را در نظر گرفته و با تبلیغاتی که در فضای مجازی و در فضای حقیقی انجام داده است، سعی بر القای حس اسپرت و جوان پسند بودن این خودرو را در قشر هدف دارد. البته مدیران‌خودرو به تبعیت از شرکت مادر، یعنی شرکت چری چنین روندی را دنبال می‌کند، زیرا همانطورکه در جریان هستید، چری علاقه‌ی شدیدی به جوانان دارد، گویا تفسیر شرکت از علت خرید خودرو توسط جوانان، اسپرت طراحی شدن خودرو‌ها است، به نظر می‌رسد مراکز تحقیق و توسعه‌‌‌‌‌ی چری این اسپرت بودن را به گونه‌ای دیگر تفسیر کرده‌اند و به دنبال خودروهای اسپرتی مثل دیفرانسیل عقب نیستند و سعی دارند تا به محصولات کنونی رنگ و بویی اسپرت بدهند. اکنون دیگر چری پای خود را فراتر گذاشته و سعی دارد پا در کفش "فشن طراحی کردن" کند. البته اندکی این کفش برایش گشاد است، و بعید می‌دانم پای خود را از این کفش در بیاورد و سعی خواهد کرد این مسیر را ادامه دهد. بهترین رویکردی که چری در طراحی و توسعه‌ی محصولات خود می‌توانست به کار ببرد، جمله‌ی معروفی است که می‌فرماید: من اسپرت نیستم ولی دیزاین اسپرت را دوست دارم، و یا حتی من فشن دیزاینر نیستم ولی فشن دیزاینر‌ها را دوست دارم! خودروی ام وی ام X22 پرو نسبت به نسخه‌ی پیشین خود علاوه بر تغییرات بسیار اساسی در بحث فنی، تغییراتی در طراحی نمای جلو خودرو، و نیز طراحی داخلی داشته و باقی قسمت‌ها دست نخورده باقیمانده است. بر خلاف روال معمول، که در انتهای مقالات جمع‌بندی صورت می‌گیرد، این‌بار در ابتدا جمع‌بندی خواهم کرد. موضوع اصلی این است که چری سعی داشته فیس‌لیفت بسیار کم هزینه‌ای، بر روی اقتصادی‌ترین کراس‌اوور خود انجام دهد. حال به بحث نقد و بررسی خودمان بپردازیم. از حاشیه گذر کنیم و به سراغ نقد برویم، ابعاد این خودرو به ترتیب طول، عرض، ارتفاع 4200*1760*1750 است.

ابعاد ام وی ام X22 پرو

عرض ام وی ام X22 پرو

که با یک موتور سه سیلندر یک لیتری توربو 102 اسب بخار و 150 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و توسط یک گیربکس CVT سرعته قدرت را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند که برای یک کراس‌اوور کامپکت اقتصادی، اعداد مناسبی است، ولی برای یک کراس‌اوور اسپرت، قطعاً اعداد اعجاب‌انگیزی نیستند. ام وی ام X22 پرو در بازار‌های جهانی با نام تیگو 2 پرو توسط چری به جهان معرفی می‌شود. این خودرو را باید با رقیبانی همچون جک S3 و چانگان CS35 مقایسه نمود. ایکس 22 پرو را باید با برادر خود یعنی MVM 315 مقایسه کرد، البته شاید این مقایسه کمی عجیب به نظر برسد، اما از نظر ابعاد، اندازه، حجم اتاق و پلتفرم کاملاً با یکدیگر یکسان هستند، در حقیقت ایکس 22 پرو همان نسخه‌ی کراس‌اوور MVM 315 است، که دانستن این موضوع در این مقاله کمک شایانی می‌کند. با اندکی گشت و گذار در رسانه‌های داخلی و خارجی در خواهید یافت که، این خودرو از ابتدای امر بر پایه‌ی یک کراس‌اوور اسپرت و کوچک طراحی شده است، پس می‌دانیم که از نظر طراحی چه انتظاری از این خودرو می‌رود.

نمای جانبی، کلاه کپ

چشمانتان را با قلم بنده همراه کنید، تا برای شما هر آن‌چه را که باید در دیدار با این خودرو به آن‌ها دقت شود، تشریح کنم. طبق روال همیشه، از نمای جانب خودرو آغاز می‌کنیم، زیرا که نمای جانبی علاوه بر جزئیات، کل منسجم خودرو را به ما نمایش می‌دهد. در اولین برخورد با این خودرو، نکته‌ای که نگاه شما را به خود جلب می‌کند سقف مشکی آن است.

نمای جانبی، کلاه کپ

این سقف دو رنگ یا همان سقف شناور چشمان شما را با خود حرکت می‌دهد و باعث می‌شود که چشمان شما را آرام‌، با خود به سمت عقب این خودرو هدایت کند، یعنی چشمان شما به ناخودآگاه از ستون A مشکی رنگ خودرو، با این سقف همراه و هم‌مسیر می‌شود و به سمت عقب حرکت می‌کند. در اینجا ذکر نکاتی بسیار ضروری است، اولین نکته تعریف سقف شناور است، در خودرو‌های امروزی برای اسپرت‌تر به نظر رسیدن و جوان پسند‌تر شدن یک خودرو از این ترفند استفاده می‌کنند، که سقف با رنگی متفاوت از بدنه طراحی شود، تا چشم بیننده را با خود همراه کند. این همراه کردن با تاکید بر کپ‌بک‌وارد (Cap Backward) کردن ماشین انجام می‌گردد، یعنی از نظر بصری تداعی‌گر حرکت خودرو به سمت عقب است، و سنگینی وزن بصری خودرو را به قسمت عقب خودرو می‌برد، که المانی از روان و سیال بودن حرکت خودرو است، حتی این ویژگی باعث خطا در درک فرمی آیرودینامیک، در ذهن مخاطب می‌گردد. پس برای تاکید مجدد عرض می‌کنم این اتفاق در خودرو‌های اسپرت روی می‌دهد، یا اگر بخواهند از المان اسپرت و پویا بودن در طراحی خودرو استفاده کنند، از این شیوه بهره می‌برند. نکته‌ی دیگر این‌که اجرای سقف شناور یک سری اصول دارد، که باید در اجرای آن دقت نمود. برای طراحی سقف شناور و ایجاد حس توازن بصری بیشتر در قسمت عقب خودرو باید از ستون A تا ستون C خودرو را به رنگ دیگری در بیاورید، که ما در اینجا با رنگ مشکی مواجه هستیم، یعنی باید تمامی ستون‌ها و سقف خودرو را مشکی رنگ کنیم. در ادامه باید محدوده‌ی گرین‌هاوس (Green House) خودرو را نیز تیره‌‌‌‌‌تر کنیم،

سقف دو رنگ

لچکی شیشه‌ی عقب مشکی

تا حس کوتاه بودن گرین‌هاوس (Green House) در مخاطب، به عنوان یکی از المان های جذابیت و فشن دیزان بودن تداعی شود. در اینجا به طراحی جزئیات این خودرو اشاره باید کرد، که به انتقال فرم درست سقف شناور کمک می‌کند. اول این‌که در امتداد ستون C این خودرو لچکی شیشه‌ی عقب مشکی شده است، که ستون C از نظر بصری بسیار پهن‌تر به نظر می‌رسد.

ستون C

و در مجاورت آن یک قطعه‌ی پلاستیکی قرار دارد که تکمیل کننده‌ی این پیام در این قسمت است، که بسیار بجا و درست قرار گرفته است،

قطعه‌ی پلاستیکی روی ستون C

و اگر این قطعه طراحی نمی‌شد، یک فاجعه‌ی بصری را شاهد بودیم. در این بخش، یک قطعه‌ی کرومی در انتها قرار گرفته است. این قطعه‌ی کرومی درست در قسمت بلت‌لاین (Belt line) قرار گرفته و از زیر ستون A این خودرو شروع می‌گردد و با ظرافت هر چه تمام به سمت عقب این خودرو راهی می‌شود، و خود را به سمت لچکی و ستون C خودرو می‌رساند و در آن‌جا بسیار درشت و ضخیم می‌گردد.

نوار کرومی به کمک سقف شناور نمی‌آید

البته از نگاه نقادانه، شاید اگر این نوار کرومی هم‌رنگ سقف خودرو می‌بود به انتقال پیام سقف شناور کمک بسیار شایانی می‌کرد.

نوار کرومی هم‌رنگ سقف خودرو

اما نکته‌ی جالب در این نوار کرومی آن است، که بسیار زیبا و با ظرافت تمام عبارت ایکس 22 پرو بر روی آن حکاکی شده است.

حک عبارت ایکس 22 پرو بر روی نوار کرومی

در ادامه کمی بالاتر را تماشا کنید، شاهد یک باربند تزئینی هستیم که به رنگ نقره‌ای در آمده است. این قطعه که رنگی متضاد با سقف شناور خودرو دارد، بهتر بود که با رنگ سقف خودرو هماهنگ شود، تا به کمک مفهوم سقف شناور بیاید، درست همانند اتفاقی که در هیوندای کونا و سایر کراس‌اوور‌های دارای سقف شناور شاهد هستیم، که از نظر بصری برای پذیرش راحت‌تر این مفهوم به چشمان ما کمک می‌کند. اما جدا بودن رنگ این باربند با سقف به سرعت می‌تواند خودنمایی کند.

باربند تزئینی

حذف روف ریل

اکنون و بعد از چند انتقاد، حال نوبت آن است تا اندکی هم از این خودرو تعریف کنیم. بخش دیگری که در این نما نظر شما را به خود جلب می‌کند و به آن خیره خواهید شد، کاراکترلاین این خودرو است.

کاراکترلاین ام وی ام X22 پرو

کاراکترلاین یا همان خط شخصیت پرداز، از چراغ عقب این خودرو شروع می‌شود و بسیار تند‌و‌تیز و سریع، با شیبی رو به پایین حرکت می‌کند و بر روی گلگیر در مجاورت ویل‌آرچ، محو می‌گردد. تیز و سریع بودن درست و اصولی این خط با پیام اسپرت بودن خودرو هم‌خوانی دارد. درست در همین قاب به این خودرو بنگرید و فقط اندکی به سمت پایین چشم هایتان را هدایت کنید، تا به خط برجسته‌ای که در انتهای درب‌ها کشیده شده و یک شکست عمیق را به وجود آورده است برسیم. این خط با توجه به هم راستا و هم شیب بودن کاراکترلاین و همخوانی با آن، هارمونیک طراحی شده است، و منتقل کننده‌ی پیام خودرو به واسطه‌ی همین فرم است.

خط زیر درب

در عکس زیر می‌توانید ببینید که ویل‌آرچ جلو‌ی این خودرو پف کرده و اندکی بیرون زده است، و با استایلی آفرود‌ی طراحی شده‌اند.

ویل‌آرچ عقب

ویل‌آرچ جلو‌

اجازه دهید در همین قسمت یعنی ویل‌آرچ جلو به رم ایر فیک هم اشاره‌ای کنیم که سعی شده به ظاهر اسپرت این خودرو کمک کند اگرچه کاربردی ندارد و صرفاً تزئینی است.

رم‌ایر فیک

اجازه دهید در این قسمت کمی تخصصی صحبت کنیم و تا شما مخاطب گرامی هم با این اصطلاحات آشنا شوید. همانطور که در ابتدای مقاله عرض کردم این خودرو دارای سقف شناور است و این امر باعث می‌شود، سنگینی وزن بصری این خودرو به سمت عقب باشد و اصطلاحاً شما این خودرو را یک کراس‌اوور کپ‌بک‌وارد (Cap backward) ببینید. کپ‌بک‌وارد (Cap backward) به خودرویی می‌گویند که سر خودرو به سمت عقب سنگینی کند. تا به اینجای کار طراحان چری کار خود را به درستی انجام داده‌اند، ولی از ستون A خودرو تا اورهنگ جلوی این خودرو به گونه ای دیگر طراحی شده است، در واقع این خودرو دارای دو شخصیت است، و تکه چسبانی به وضوح در آن دیده می‌شود، به شکلی که نمای جانبی و عقب این خودرو دستخوش تغییرات سنگین نشده‌ است، و همچنان از زبان طراحی پیشین خود پیروی می کنند، و اما دماغه خودرو، از خودرو و زبان طراحی دیگری به عاریت گرفته شده و در اینجا قرار گرفته است. نکته‌‌ی لازم به ذکر آن است، که با توجه به شیب ملایم فرم درب موتور یا همان بونت این خودرو، چراغ‌های باریک و کشیده در راستای همان شیب طراحی شده است. ارتفاع لبه گلگیر تا لبه درب موتور بسیار ارتفاع اندکی است، که یکی از ترند‌های روز طراحی خودرو در دنیا است و به انتقال پیام و مفهوم اسپرت بودن در طراحی کمک می‌کند. نکته دیگری که باید با آن اشاره داشت برای بهبود این وضعیت صرفاً ما می‌توانیم با افزایش اندکی فاصله بین دو محور این خودرو این مشکل را برطرف کنیم به بیان دیگر اگر فقط اندکی چرخ جلوی این خودرو را تکان دهیم و جانمایی آن را تغییر دهیم مشکل تناسبات ما برطرف خواهد شد و دیگر مشکلی از نظر بصری نخواهد داشت.

2 پیشنهاد در طراحی این فیس‌لیفت

پیشنهاد فیس لیفت X22 پرو

پیشنهاد دوم فیس لیفت X22 پرو

نمای جلوی خودرو، عضو پیوندی

اکنون نوبت آن است که از نمای سه رخ و یا روبه رو به دماغ این خودرو نگاهی دقیق بی‌اندازیم اولین نکته‌ای که توجه شما را در این قسمت جلب خواهد کرد شباهت بسیار زیاد این خودرو با خودروی هیوندای کونا است.

هیوندای کونا

ذکر این نکته ضروری است باید همواره در طراحی خودرو به این نکته توجه داشت، که شباهت در طرح‌های مختلف همواره وجود دارد و این نکته اساساً نکته منفی به حساب نمی‌آید حتی کپی‌کاری هم در صنعت طراحی خودرو یک ضعف به حساب نمی‌آید. این خودرو شباهت زیادی به هیوندای کونا دارد، این شباهت به چه دلیل است؟ اولین نکته وجود چراغ‌های باریک تیز جلوی خودرو است، که به پیام اسپرت بودن کمک می‌کند و دومین نکته وجود جلو پنجره شش ضلعی است که چری از هیوندای الهام گرفته است و اکنون با قرار دادن کروم کاری‌های متعدد، آن را جلو پنجره کهکشانی نامیده است.

جلو پنجره کهکشانی

نکته آخر که باعث شباهت این خودرو با هیوندای کونا است، طراحی شدن چراغ‌های اصلی خودرو بر روی سپر است که اولین بار توسط پیتر شرایر سر‌طراح هیوندای انجام شد و این نکته نیز ام وی ام X22 پرو را بسیار شبیه به هیوندای برای شما تداعی می‌کند.

چراغ‌ها

اگر به چراغ‌های این خودرو نگاهی بیندازید متوجه خواهید شد، این چراغ‌ها دارای یک نوار LED بسیار ظریف و زیبا هستند، اما قسمت بالای آن به گونه‌ای طراحی شده که تصور شود در آن لامپی قرار دارد، اما اینگونه نیست، و این کاسه چراغ‌ها کار نمی‌کنند.

بکارگیری کاسه چراغ‌های فیک

سطح پردازی و انعکاس‌های که در زیر چراغ این خودرو کار شده بسیار تمیز و به غایت زیبا است. نکته جالب توجه آن که شرکت چری بسیار با دقت و ظرافت تمام درز‌های قطعات جلوی این خودرو را به همدیگر نزدیک کرده و اصلاً اثری از آنها نیست، که در این قسمت شما با یک خودروی با کیفیت و با اصالت مواجه هستید و اصلاً از یک خودروی چینی چنین انتظاری ندارید.

کیفیت مونتاژ خوب در نمای جلو

در نمای جانب مانند گذشته سایز چرخ‌های این خودرو بسیار کوچک است و اگر اندکی آن را بزرگ‌‌تر در نظر بگیریم به جذابیت خودرو کمک شایانی خواهد کرد.

مونتاژ بد قاب چراغ

مونتاژ بد قاب چراغ از زاویه دیگر

نمای عقب، سفر به گذشته

در نمای عقب کار تحلیل توسط ما بسیار راحت است. اگر به نسخه فعلی ام وی ام X22 پرو توجه کنید، دیفیوزر کروم نشان آن و سراگزوزهای فیک و همچنین شبرنگ‌ها، افقی و در یک راستا طراحی شده‌اند، که از نظر بصری عرض خودرو را بیشتر نشان می‌دهند، که این کاملاً بهبود در طراحی را نسبت به نسخه قبلی نشان می‌دهد، زیرا این المان‌ها در نسخه پیشین عمودی طراحی شده بودند و نمای عقب خودرو را، با توجه به عرض کم خودرو بسیار باریک‌تر به نظر می‌رساند. در اینجا نوار کرومی که در نسل قبل بر روی درب صندوق عقب وجود داشت به رنگ مشکی پیانویی تغییر کرده تا مثلاً خودرو را اسپرت‌تر کند، و گرافیک چراغ‌های عقب اندکی تیره گشته که تداعی‌گر پیام اسپرت بودن این خودرو است.

نمای عقب X22 پرو

در پایان باید عرض کنم تیم چری سعی داشته تا کمی فشن بودن را به طراحی این خودرو تزریق کند و اگرچه با وجود خودروی کنونی، کمی کار برای آن‌ها سخت بوده ولی سعی داشته تا بتواند ایکس 22 پرو را کمی اسپرت‌تر و جدی‌تر کند.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/11/18
هموطنان می‌بایست به این نکته توجه داشته باشند که تمامی خودرو های توربو و مخصوصا خودرو های چینی توربو نیاز به بنزین سوپر و روغن با کیفیت هستند و البته این نوع از خودرو ها مصرف سوخت پایین تر و آلودگی به مراتب پایین تری دارند .
1402/4/28
سلام شما، نویسنده متن چه رنگی را پیشنهاد می فرمایید؟