موضوعات داغ

خودرو کیا ریو در حال حذف شدن از بازارهای جهانی

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

کیا ریو یکی از خودروهایی است که طی دور جدید واردات خودرو، شانس حضور در بازار ایران را پیدا خواهد کرد. این خودرو در قالب هاچ‌بک و سدان به بازار عرضه می‌شود و جایگاهی بین کیا پگاس و کیا سراتو را در سبد محصولات شرکت کره‌ای دارد. با این حال به نظر می‌رسد روند نزولی بازار هاچ‌بک‌ها در نقاط مختلف جهان، موجب حذف کیا ریو از برخی بازارها همچون استرالیا و اروپا شده است.

تا قبل از این اتفاق، کیا ریو از بازار کره جنوبی نیز حذف شده بود. اکنون با حذف استرالیا و اروپا از بین بازارهای کیا ریو، تنها آمریکای شمالی و خاورمیانه برای عرضه این خودرو باقی مانده‌اند. کیا ریو در کارخانه سولاری واقع در کره جنوبی برای صادرات تولید می‌شود و اکنون تولید نسخه‌های صادراتی برای بازار اروپا متوقف شده است.

انتظار می‌رود سال 2023، آخرین سالی باشد که کیا ریو در این بازار اروپا قابل دسترسی است. بنابراین مشتریانی که به خودروهای کوچک برند کره‌ای علاقه دارند، ناچار خواهند بود کیا استونیک یا کیا پیکانتو را برای خرید انتخاب کنند.وضعیت در بازار استرالیا نیز مشابه است، چرا که تولید نسخه‌های راست فرمان کیا ریو نیز متوقف شده است. بنابراین استرالیایی‌ها ناچار هستند به جای کیا ریو، کیا پیکانتو یا کیا سراتو را خریداری کنند.

تصمیم حذف کیا ریو از بازار اروپا و استرالیا، به دلیل کاهش چشمگیر فروش این هاچ‌بک کوچک در مقایسه با خودروهای رقیب اتخاذ شده است. برای مثال در اروپا طی سال 2022 میلادی، 32506 دستگاه کیا ریو فروخته شدند. این در حالی است که محبوب‌ترین هاچ‌بک اروپا یعنی اوپل کورسا موفق به فروش 164119 دستگاه شد، یعنی 5 برابر کیا ریو.

کیا ریو

در بازار استرالیا نیز کیا ریو وضعیت فروش مناسبی ندارد. طی سال 2022 میلادی 4576 دستگاه کیا ریو در استرالیا به فروش رسید در حالی که ام جی 3 به عنوان پرفروش‌ترین هاچ‌بک این کشور، موفق شد تا رکورد فروش 16168 دستگاه یعنی 3.5 برابر کیا ریو را ثبت کند.

نسل چهارم کیا ریو در سال 2016 وارد بازار شد و در سال 2020 هنگامی که در میانه عمر خود قرار داشت، یک فیس‌لیفت را دریافت کرد. مشخص نیست که نسل پنجم کیا ریو چه زمانی به بازار عرضه خواهد شد.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/11/24
عجیب!!!! اونوقت عقل کلهای ما با این وضع دلار رفتن ریو وارد کردن ....
1401/11/24
عالی
1401/11/25
بهترین کار اینه که یه کراس اوور کامپکت و جمع و ۰ور در همون اندازه کیا ریو این نسل رو به عنوان نسل جدید ریو معرفی کنند و حتی شاید یه ترکیب بین سدان و کراس اورر مثل سیتروئن سی پنج و پژو چهارصد و هشت ولی در ابعاد و اندازه ریو هم میتونه ایده خوبی باشه تا خاطرات خوش فروش بالایه نسل های قدیم ریو تو بازارهای حهانی تجدید بشه یه کار مهم دیکه هم به وجود اوردن یه هاچبک داغ توسط کیا بر مبنای هیوندای های هاچبک ان سریز میتونه باشه که رقابت کنه با کلف جی تی ای
1401/11/25
متاسفانه ما هم که در وارد کردن خودروهای از رده خارج پیشرو هستیم