موضوعات داغ

بند عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا از آیین نامه واردات خودرو حذف شد + نامه

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

پس از تصویب آیین‌نامه واردات خودرو و وجود بند عجیب و انحصارطلبانه در خصوص عرضه انحصاری خودروهای وارداتی در بورس کالا با این عبارت " خودروهای وارداتی صرفاً در بورس کالا عرضه می‌شود" در بند 2 این آیین نامه، حالا هیئت دولت طی جلسه هفته گذشته خود این بند جنجالی را از آیین نامه حذف نموده است و بر این اساس احتمالا عرضه خودروهای وارداتی از طریق روش‌های مرسوم غیربورسی نیز قابل انجام است.

نامه هیئت دولت در خصوص حذف بند عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا

آیین نامه واردات خودرو پس از کش قوس‌های زیاد و رفت‌وآمدهای فراوان به تایید مجلس شورای اسلامی رسید و به صورت رسمی اعلام شد. این آیین نامه در موارد مختلفی مورد سوال بود، از جمله وجود بند 2 این آیین‌نامه که تاکید داشت عرضه خودروهای وارداتی تنها از طریق بورس کالا انجام خواهد شد.

حالا پس از گذشت چندین ماه و علیرغم وعده‌ها مختلف از سوی مسئولان ذی ربط در خصوص عرضه محموله‌های وارداتی خودرو در بورس کالا در هفته سوم دی ماه، حالا این موضوع به فراموشی سپرده شده و با حذف بند 2 در خصوص عرضه انحصاری خودروهای وارداتی در بورس، بنظر می‌رسد دولت و وزارت صمت به دنبال راه جدید برای عرضه و همچنین قیمت‌گذاری خودروها خواهد بود.

پیش از این قرار بود با عرضه خودروها در بورس کالا قیمت خودروها پس از ایجاد رقابت و بر روی تابلو بورس مشخص گردد و حالا با حذف این بند انحصاری مطمئنا نحوه قیمت‌گذاری تغییر خواهد کرد. پیش از حذف بند عرضه خودروها در بورس کالا حقوق گمرکی برای برای همه خودروها 4 درصد اعلام شده و خودروها به دو دسته زیر 10 هزار یورو و بالای 10 هزار یورو تا سقف 20 هزار یورو تقسیم شده اند. سود بازرگانی متغییر برای این خودروها درنظر گرفته شده است که 10 تا 15 درصد خواهد بود. مابقی عایدی دولت بسته به عرضه در بورس و کشف قیمت و یا به عبارت بهتر افزایش قیمت در بورس کالا بستگی دارد.

اما موضوعی که با حذف بند عرضه در بورس کالا پیش می‌آید تاکید کمیسیون تلفیق بودجه بر لزوم عرضه خودروهای تولیدی و وارداتی در بورس کالاست و این موضوع بودجه 1402 دولت و منابع درآمدی دولت از عرضه خودرو در بورس را تحت شعاع قرار خواهد داد. این اتفاق به ابهامات عرضه خودروهای وارداتی افزوده و موضوع را پیچیده‌تر از قبل نموده است

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد