موضوعات داغ

فرق عوارض و مالیات خودرو

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

تفاوت عوارض خودرو و مالیات خودرو چیست؟ برای یافتن جواب این سوال تا پایان این مقاله از خودرو بانک همراه ما باشید.

فرق عوارض و مالیات خودرو

اگر شما هم با این مشکل مواجه شده‌اید که با مشاهده برگه عوارض خودرو تصور کرده‌اید که اشتباهی رخ داده است و شما آن را مدتی قبل پرداخت کرده‌اید، باید بگوییم که خیر اشتباهی رخ نداده است؛ بلکه شما مالیات خودرو شخصی‌تان را پرداخت کرده‌اید و آن را با عوارض خودرو اشتباه گرفته‌اید. آیا شما با تعاریف عوارض خودرو و مالیات خودرو آشنا هستید؟ عوارض و مالیات چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟ همه‌ی خودرو های داخلی و خارجی مثل ماشین دیگنیتی باید مالیات و عوارض پرداخت کنند؟ برای پاسخ به این سوالات تا پایان این مطلب از خودرو بانک همراه ما باشید تا با مالیات و عوارض خودرو بیشتر آشنا شوید.

مالیات خودرو چیست؟

مالیات خودرو چیست؟

به‌طورکلی می‌توانیم مالیات را یک نوع هزینه‌ی اجباری و بلاعوض در نظر بگیریم که به شخص، بنگاه، دارایی و... تعلق می‌گیرد و به‌منظور تامین مخارج دولت ستانده می‌شود. تصور اینکه مالیات شامل درآمد است و فقط کسب‌وکارها باید مالیات بپردازند کاملا اشتباه است.

مالیات انواع مختلفی دارد، مالیات بر درآمد، مالیات بر واردات، مالیات بر مصرف و یا فروش کالا و خدمات و مالیات بر ارزش افزوده فقط بخشی از انواع مالیات‌هایی است که افراد در طول زندگی پرداخت می‌کنند. مالیات خودرو نیز یکی از رایج‌ترین انواع مالیات است و در دسته مالیات بر فروش قرار می‌گیرد و شما هنگام فروش خودرو باید نسبت به پرداخت آن اقدام کنید.

چه زمانی باید مالیات خودرو را پرداخت کنیم؟

در سال‌های گذشته فروشنده خودرو پس از انجام معامله و تعویض پلاک نسبت به پرداخت مالیات خودرو اقدام می‌کرد و اگر کسی مالیات خودروی خود را نپرداخته باشد، جز بدهکاران مالیاتی محسوب می‌شود و امکان خروج از کشور را ندارند.

به دلیل گسترش فرار مالیاتی خودرو، دولت تصمیمی گرفت نحوه پرداخت مالیت را تغییر دهد، به همین دلیل امروزه مالکان خودرو امکان هیچ‌گونه نقل‌وانتقال خودرو و تعویض پلاک را قبل از پرداخت مالیات ندارند. شایان‌ذکر است که مالیات خودروهای صفر بر عهده کارخانه سازنده یا واردکننده است و نرخ مالیات خودروهای صفر نسبت به خودروی کارکرده بیشتر است. به‌طورکلی نرخ مالیات بر فروش خودرو به عوامل مختلفی مثل مدل خودرو، سال تولید، تولید داخل بودن و یا وارداتی بودن خودرو بستگی دارد.

مالیات بر خودروهای لوکس چیست؟

مالیات بر خودروهای لوکس

بر اساس قانون تصویب شده مجلس در بودجه 1400، کلیه خودروهایی که ارزش آن‌ها در سال 1400 بیش از یک میلیارد است، باید نسبت به پرداخت مالیات که به شرح زیر محاسبه می‌شود، اقدام کنند و خودروهایی باارزش کمتر از یک میلیارد تومان از این مصوبه معاف هستند.

• خودروهایی به ارزش پانزده میلیارد ریال ( 1.500.000.000 تومان) نسبت به مازاد ده میلیارد ریال یک درصد باید پرداخت کنند؛ به طور مثال یعنی اگر قیمت بهترین ماشین کره ای در ایران، یک میلیارد و پانصد میلیون تومان باشد، صاحب خودرو باید مبلغ 5 میلیون تومان به‌عنوان مالیات به دولت بپردازد

• خودروهایی که تا مبلغ سی میلیارد ریال (3.000.000.000 تومان) در بازار معامله می‌شوند، نسبت به مازاد پانزده میلیارد ریال باید 2 درصد مالیات بپردازند

• خودروهایی باارزش چهل و پنج میلیارد ریال (4.500.000.000 تومان) نسبت به مازاد سی میلیارد ریال باید 3 درصد مالیات بپردازند

• خودروهایی باارزش بیش از چهل و پنج میلیارد ریال باید نسبت به مازاد چهل و پنج میلیارد ریال، 4 درصد مالیات پرداخت کنند

نحوه پرداخت مالیات خودرو

نحوه پرداخت مالیات خودرو به چه صورت است؟

بعد از اطلاع از میزان مالیات خودروی شخصی‌تان برای جلوگیری از ممنوع‌الخروج شدن می‌توانید باتوجه‌به روش‌های سریع و آسانی که در ادامه ذکر کردیم نسبت به پرداخت آن اقدام کنید.

• با در دست داشتن کارت ملی، کارت خودرو و یا برگ سبز خودرو برای پرداخت مالیات به‌صورت حضوری به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید

• با ورود به سایت شهرداری از بخش پرداخت مالیات نسبت به پرداخت مالیات خودرو اقدام کنید

• با مراجعه به سامانه expcar.tax.gov.ir هم به‌صورت مجازی می‌توانید نسبت به پرداخت مالیات خودرو اقدام کنید

• استفاده از اپلیکیشن‌های با اعتباری که برای انجام این کار برنامه‌ریزی‌شده‌اند

عوارض به چه معنا است؟

عوارض را می‌توانیم همان قانون بلدیه زمان‌های گذشته بدانیم که شهرداری برای تامین مخارج و هزینه‌هایش از شهروندان دریافت می‌کرد. عوارض هم مانند مالیات به چند دسته تقسیم می‌شود که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم.

• عوارض مشاغل: شامل کلیه کسب‌وکارها می‌شود و صاحب پروانه واحد صنفی موظف به پرداخت آن است

ش عوارض نوسازی: یکی از درآمدهای پایدار شهرداری است که از سال 1384 در تمام شهرها دریافت می‌شود

• بهای خدمات مدیریت پسماند: از سال 1386 بابت ارائه خدمات مدیریت پسماند دریافت می‌شود

• عوارض سالیانه خودرو و موتورسیکلت: مالکین خودروها و موتورهای سیکلت موظف به پرداخت سالیانه عوارض هستند

آیا عوارض همان مالیات است؟

یکی از سوالات پر تکراری که مالکین خودرو با آن مواجه می‌شوند، این است که هنگام خرید خودرو مبلغی را پرداخت کرده‌اند؛ اما چرا دوباره باید مبلغی دیگر را پرداخت کنند در صورتی که هیچ نقل و انتقالی انجام نگرفته است. آگاه باشید که عوارض هم به‌نوعی مالیات است که توسط نهادهای محلی (شهرداری و دهیاری‌ها) اخذ می‌شود و صرف امور محله می‌شود؛ اما مالیات به‌حساب دولت واریز می‌شود.

عوارض همانند مالیات مستقیم محاسبه می‌شود و نرخ تصاعدی ندارد. مالیات، درآمد دولت است که صرف مخارج عمومی مثل ساخت اتوبان و رفاه مردم می‌شود؛ اما عوارض پولی است که در ازای دریافت خدمات پرداخت می‌شود. در پرداخت و یا عدم پرداخت مالیات و عوارض تفاوتی ندارد که خودروی شما بهترین ماشین بعد از پراید است و یا یک خودروی خارجی گران‌قیمت، تمامی مالکان خودروها موظف به پرداخت مالیات و عوارض هستند و تفاوت در قیمت و مدل ماشین در میزان مبلغ پرداختی موثر هستند.

عوارض برای رفاه حال شهروندان خرج می‌شود

با پرداخت عوارض و مالیات، به شهر خود کمک کنید

اگر شما بهترین ماشین شاسی بلند راهم داشته باشید؛ اما جاده‌های شهر سالم نباشند، نمی‌توانید از رانندگی خود لذت ببرید. به نظر شما هزینه‌ی گزاف برای تعمیر جاده‌های شهری از کجا تامین می‌شود؟ دولت و شهرداری برای تامین هزینه‌های خود از شهروندان مالیات اخذ می‌کند و این مالیات صرف افزایش رفاه حال شهروندان می‌شود.

فقط درآمد و کسب‌وکارها شامل اخذ مالیات نمی‌شوند، خودروها هم از این قانون مستثنی نیستند و شامل پرداخت عوارض و مالیات می‌شوند که در این مطلب از خودرو بانک به بررسی عوارض و مالیات خودرو و تفاوت آن‌ها پرداختیم. شما تجربه پرداخت مالیات و عوارض خودرو را داشته‌اید؟ چالش‌ها و سوالات خود را با خودرو بانک در میان بگذارید.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/12/28
ماشین بنده ارزش واقعیش زبر یه میلیارده الان که قیمتش حبابی رفته بالا چرا باید مالیات بدم باید متناسب با تورم سقف معافیت مالیاتی هم بره بالا به عبارت ساده تر یه کاری کنین من مالیات ندم