موضوعات داغ

شرکت سانگ یانگ را بشناسیم، 70 سال فعالیت در صنعت خودرو

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

شرکت سانگ یانگ موتور یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های خودروسازی در کره‌ جنوبی است. این شرکت در سال ۱۹۵۴ تأسیس شد و در آغاز به نام‌های دانگ-هوان موتور و سپس دانگ-آ-موتور شناخته می‌شد. در سال ۱۹۸۶، پس از خرید شرکت توسط گروه سانگ یانگ، نام فعلی خود را انتخاب کرد. این شرکت تا به حال مجموعه‌ای از خودروهای سواری، خودروهای شهری، وانت‌ها، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها را تولید کرده است.

در دسامبر ۲۰۲۰، سانگ یانگ پس از اینکه مالک قبلی به نام ماهیندرا، نتوانسته بود کسب و کار را در یک دهه تحت بال خود تغییر دهد، تمام سرمایه گذاری خود را پس گرفت و داوطلبانه برای یک بازسازی چشمگیر تحت نظارت دادگاه های کره ای، درخواست دریافت وصول کرد.

در آگوست ۲۰۲۲، شرکت سانگ یانگ توسط گروه KG به مبلغ ۹۵۰ میلیارد وون (۶۲۰ میلیون پوند) خریداری شد و به تقریبا دو سال عدم ثبات خود پایان داد. در ۴ ژانویه ۲۰۲۳، رئیس جدید کواک جئا سان اعلام کرد که شرکت تحت مالکیت جدید خود به نام KG Mobility تغییر نام خواهد داد.

با توجه به ارقام ثبت شده در Carsalesbase.com، فروش خودروی این شرکت در اروپا در سال 2007 به ۳۲،۸۴۰ دستگاه رسید. در دوره بحران مالی ۲۰۰۸، فروش به طور چشمگیری کاهش یافت و به ۹،۷۰۰ دستگاه رسید و از آن زمان تا به حال بیشتر از ۲۰،۰۰۰ دستگاه فروخته نشده است.

در حال حاضر، KG Mobility قصد دارد تمرکز خود را بر روی پلتفرم‌های خودروهای الکتریکی و توسعه نرم‌افزاری وسایل نقلیه با ویژگی‌های برنامه‌ریزی‌شده از جمله رانندگی مستقل و ادغام هوش مصنوعی داشته باشد و به این روش از حال رکود و وضعیت نامناسب اقتصادی و مالی خارج شود.

یکی از سخنگویان KG Mobility گفت: "تمرکز بر طراحی و توسعه وسایل نقلیه آینده با استفاده از فناوری‌های جدید مانند پلتفرم‌های اختصاصی EV، سیستم نرم‌افزاری وسایل نقلیه، وسایل نقلیه خودران و هوش مصنوعی و غیره، نشان می‌دهد که این شرکت آماده به پذیرش تغییرات و رشد است".

سانگ یانگ در ایران

شرکت خودروسازی سانگ یانگ، با فعالیتی که از نیمه قرن بیستم میلادی آغاز شده، قدیمی‌ترین شرکت خودروسازی کره جنوبی است. این شرکت در طول زمان، بارها مالکیت خود را تغییر داده و در نهایت به KG Mobility تغییر نام داده است. فعالیت اصلی این شرکت تولید انواع شاسی‌بلندها و کراس‌اوورهای چهارچرخ محرک با قابلیت آفرود است. خودروهای سانگ یانگ با قیمت مقرون به صرفه و عملکرد بالا، مورد استقبال مشتریان قرار گرفته‌اند، اما طراحی آن‌ها نسبت به محصولات هیوندای و کیا جذابیت کمتری داشته و به همین دلیل فروش گسترده‌ای نداشته‌اند.

از دهه ۱۳۸۰ به بعد، خودروهای سانگ یانگ با مدل‌های کوراندو و چیرمن وارد بازار ایران شده‌اند و در دهه‌های بعد نیز حضور این برند در ایران ادامه یافته است. خودروی سانگ یانگ تیوولی، یکی از پرفروش‌ترین خودروهای این برند در ایران و جهان به شمار می‌رود و همچنین تعداد محدودی از این خودرو در کشورمان تولید شده است.

بتازگی نیز شرکت نورا موتور پارس در تلاش است جدیدترین محصولات این شرکت کره‌ای را وارد بازار کشور کند و سانگ یانگ کوراندو نسل 4 یکی از اصلی ترین گزینه‌های این شرکت برای ورود به بازار کشورمان است.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/1/15
کاش رکستون هم واردبشه