موضوعات داغ

علت بوی سوختگی هنگام گاز دادن ماشین

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

اگر هنگام گاز دادن بوی سوختگی در خودروی شما به مشام می‌رسد، تا پایان این مقاله از خودرو بانک همراه ما باشید تا با علل این مشکل آشنا شوید.

یک راننده باهوش برای حفظ سلامت خود و سرنشینان خودرواش به هرگونه علایم غیرمعمول مثل هرگونه صدا و بوی غیرعادی در خودرو توجه می‌کند و سریعا برای رفع مشکل می‌کوشد. یکی از نکاتی که رانندگان نباید از آن غافل شوند، احساس بوی ناخوشایند مثل سوختگی در خودرو است. به مشام رسیدن بوی سوختگی در خودرو می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد که در این مقاله از خودرو بانک به شایع‌ترین علل ایجاد بوی سوختگی در ماشین پرداخته‌ایم. تا پایان همراه خودرو بانک باشید.

شل‌شدن شلنگ‌های لاستیکی با بوی سوختگی همراه است

تفاوتی ندارد که شما یک خودروی لوکس اروپایی، خودرو چینی و یا یک خودروی ایرانی سوار می‌شوید؛ برای کاهش استهلاک و هزینه‌ی نگهداری خودرو باید هر نشانه کوچکی را یک اتفاق مهم تلقی کنید و به دنبال رفع آن مشکل باشید. بوی سوختگی نیز از آن دسته علائمی است که باید هر چه سریع‌تر منشا آن را مشخص کنید. یکی از رایج‌ترین علت‌های این اتفاق، سوختن شلنگ‌ها است. خودرو برای روشن‌شدن و حرکت، گرمای زیادی تولید می‌کند و به همین دلیل ممکن است یکی از شلنگ‌های موجود در خودرو دچار سوختگی شود و یک بوی نامطبوع در خودرو بپیچد. برای حل این مشکل کافیست شلنگی که به موتور چسبیده است را در جای خود قرار دهید و یا در صورت لزوم آن را تعویض کنید.

اتصالی برق خودرو و بوی سوختگی

اتصالی برق خودرو و بوی سوختگی

اگر خودروی شما در لیست زیباترین طراحی داخلی خودرو ایرانی هم باشد؛ اما از کیفیت خوبی برخوردار نباشد چه فایده‌ای دارد؟ بهتر است هنگام خرید خودرو با افرادی که تجربه رانندگی با خودروی مشابه را داشته‌اند گفتگو کنید تا از میزان استهلاک، هزینه تعمیر و نگهداری، رونق بازار فروش دست‌دوم خودرو، کیفیت و امنیت خودرو مطلع شوید. اگر قطعات به‌کاررفته در خودرو باکیفیت نباشند، مشکلاتی مثل اتصالی در سیستم برق خودرو به وجود می‌آید که باعث ایجاد بوی سوختگی و انتقال بو از طریق لوله‌‌ AC به داخل اتاق می‌شود؛ برای حل این مشکل ابتدا شلنگ‌ها و فیوزها را بررسی کنید تا از ذوب‌نشدن آن‌ها مطمئن شوید و قطعه سوخته را تعویض کنید.

بوی پلاستیک سوخته از ترمزها به مشام می‌رسد

بوی پلاستیک سوخته از ترمزها به مشام می‌رسد

اگر اهل رانندگی در کوه و جاده‌های پرفراز و نشیب هستید، حتما باید با بوی سوختگی و دودی که از لاستیک‌ها بلند می‌شوند، آشنا باشید. بر اثر ترمزهای شدید و پی‌درپی، اصطکاکی بین لنت‌ها و روتور به وجود می‌آید که باعث به مشام رسیدن بوی دود می‌شود که این موضوع کاملا طبیعی است؛ اما زمانی که این بو دائمی شود باید نگران شوید؛ چون به معنی گیرافتادن پیستون کولیس در ترمزها است که باید سریعا به یک مکانیکی مراجعه کنید تا مشکل شما را رفع کنند. یکی از دلایلی که کارشناسان توصیه می‌کنند چرا کوییک نخریم به دلیل ترمز عقب این خودرو است که کاسه‌ای است و با مشکلاتی مثل تعویض لنت و دود کردن مواجه می‌شود.

روغن‌سوزی موتور و بوی سوختگی

موتور به روغن‌سوزی افتاده است

روغن‌سوزی برای خودروهایی اتفاقی می‌افتد که رانندگانش عاشق هیجان و پر گاز حرکت کردن‌اند و یا خودروهایی که فرسوده و قدیمی هستند. روغن‌موتور در جریان است تا نگذارد قطعات موتور دچار اصطکاک شوند؛ اما ممکن است روغن همراه سوخت وارد محفظه احتراق شود و بسوزد. روغن‌سوزی با علائم زیر خود را نشان می‌دهد.

• خروج دود آبی از اگزوز

• چرب شدن شمع‌های خودرو

• کاهش مداوم سطح روغن‌موتور

• وجود بویی سوختگی

• کاهش شتاب و افت قدرت موتور خودرو

برای اینکه دچار روغن‌سوزی نشوید همیشه به سطح روغن توجه کنید و از روغن‌های باکیفیت استفاده کنید.

مایع خنک‌کننده رادیاتور می‌سوزد

تفاوتی ندارد که شما بهترین ماشین شاسی بلند را سوار می‌شوید و یا یک خودروی معمولی، ممکن است روزی گرفتار نشتی مایع خنک‌کننده شوید؛ پس در ادامه با خودرو بانک همراه شوید تا در صورت بروز این مشکل بتوانید سریعا آن را حل کنید. اگر مایع خنک‌کننده نشتی داشته باشد، خود را با علائمی مثل بوی سوختگی و یا بوی شیرین و نشت مایع سبز و یا نارنجی در زیر ماشین نشان می‌دهد که در این صورت باید خودرو را خاموش کنید و با کمک یک خودروی یدک‌کش به یک مکانیکی مراجعه کنید؛ چون باعث افزایش دمای موتور و آسیب شدید به قطعات خودرو می‌شود.

صفحه کلاج تمام شده بوی کاغذ سوخته می‌دهد

تمام‌شدن صفحه کلاج و استشمام بوی سوختن کاغذ

درست عوض‌نکردن دنده، دنده اشتباه انتخاب‌کردن، نگه‌داشتن زیاد کلاچ و سنگین بودن ماشین از دلایلی هستند که باعث کاهش عمر صفحه کلاچ و ساییده شدن چرخ‌دنده‌ها می‌شود. اگر صفحه کلاج شما تمام شود، دنده بد جا می‌رود، قدرت کافی برای مسیرهای سربالایی را ندارد، در دنده‌های پایین لرزش دارد، بویی شبیه به سوختن کاغذ به مشام می‌رسد؛ به‌طورکلی تمام‌شدن صفحه کلاچ به نحوه رانندگی شما بستگی دارد و حدوداً هر 100 کیلومتر رانندگی در شهرهای شلوغ باید صفحه کلاچ را کنترل کنید.

ذوب‌شدن تسمه متحرک

اگرقطعاتی که از تسمه متحرک استفاده می‌کنند مثل آلترناتور، پمپ هوا و پمپ آب قفل شوند، تسمه به حرکت خود ادامه می‌دهد. اصطکاک به وجود آمده بین تسمه و قطعه قفل شده باعث ایجاد گرما و ذوب‌شدن تسمه می‌شود برای جلوگیری از آسیب بیشتر به قطعات ماشین باید تسمه را هرچه سریع‌تر تعویض کنید.

علت بوی سوختگی در ماشین چیست؟

بوی سوختگی در ماشین را دست‌کم نگیرید

رانندگی در ترافیک و جاده‌های پر چاله به‌اندازه کافی کار دشواری است، اگر یک بوی بد مثل بوی سوختگی در ماشین بپیچد چطور؟ شرایط را غیرقابل‌تحمل‌تر می‌کند. بوی سوختگی فقط به پیچیدن بوی بد در کابین ماشین ختم نمی‌شود و می‌تواند آسیب‌های شدیدتری را نیز به خودروی شما وارد کند؛ پس به‌محض استشمام بوی سوختگی بهتر است سریعا خودروی خود را خاموش کنید، علت را بیابید، مشکل را حل کنید و یا به یک مکانیکی مراجعه کنید. در این مقاله از خودرو بانک به بررسی شایع‌ترین علل بوی سوختگی در ماشین پرداخته‌ایم. شما تجربة استشمام بوی سوختگی در ماشین را داشته‌اید؟ علت آن چه بوده است؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد