موضوعات داغ

کوییک بخریم یا نخریم؟ این ده دلیل را بخوانید

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

یکی از تولیدات سایپا که در بازار ایران توانسته کمابیش فروش خوبی داشته باشد، هاچبک کوییک است. این خودرو که نسخه فیس لیفت تیبا ۲ است، از امکانات و آپشن‌های بیشتری نسبت به این خودرو برخوردار بوده و توانسته سهم به سزایی از بازار خودروهای هاچبک را به خود اختصاص دهد. از آن جایی که کوییک در رده خودروهای جمع‌وجور قرار می‌گیرد و فضای اندکی را برای پارک کردن اشغال می‌کند، یکی از بهترین خودروها برای استفاده درون‌شهری است و به لطف ظاهر اسپرتی که نسب به سایر خودروهای هم رده دارد، توانسته به‌عنوان یک خودروی جوان‌پسند محبوب نیز مطرح شود.

بااین‌حال مانند تمام تولیدات ایرانی که همیشه مشکلاتی دارند، خودروی کوییک نیز معایب و مشکلاتی دارد که می‌تواند شما را از خریدن آن پشیمان کند. متأسفانه این خودرو ایمنی نسبتاً پایینی دارد و طراحی داخلی یا کابین آن بسیار قدیمی و دمده است و اصلاً شبیه خودروهای به‌روز دنیا نیست. در ادامه این مقاله از مجله خودرو بانک ما قصد داریم به بررسی این سؤال که چرا کوییک نخریم؟ بپردازیم و معایب آن را بررسی کنیم. اگر شما نیز می‌خواهید بدانید که چرا نبایدکوییک بخریم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بررسی مشخصات فنی و آپشن‌های کوییک

جدول زیر به شما دید کاملی نسبت به ویژگی‌های کوییک می‌دهد:

حجم موتور 1.5 لیتری
موتور M15
تعداد سیلندر 4
تعداد سوپاپ 8
جعبه‌دنده 5 دنده دستی
محور محرک دیفرانسیل جلو
استاندارد آلایندگی یورو 4
مصرف ترکیبی 7 لیتر در صد کیلومتر
حداکثر قدرت 87 اسب بخار
حداکثر گشتاور 128 نیوتن متر
شتاب صفر تا صد 13 ثانیه
حداکثر سرعت 160 کیلومتر بر ساعت
نوع بدنه هاچبک جمع‌وجور
نوع شاسی یکپارچه
نسل نسل اول
کد اتاق Q212
طول 3989 میلیمتر
عرض 1688 میلیمتر
ارتفاع 1524 میلیمتر
وزن 1065 کیلوگرم
حجم باک 41 لیتر
سایز چرخ جلو 185/65R14
سایز چرخ عقب 185/65R14
مدلهای موجود در بازار ایران 1397 تا 1401

حال که مشخصات فنی و ابعاد ظاهری این خودرو را شرح دادیم، سراغ امکانات و آپشن‌های آن می‌رویم تا ببینیم این خودرو چه قابلیت‌هایی دارد. این امکانات عبارت‌اند از: سنسور عقب، هشدار نبستن کمربند راننده (SBR)، سیستم توزیع نیروی ترمز، سیستم ترمز ضد قفل، سیستم ترمز کاسه‌ای، ترمز عقب کاسه‌ای، چراغ جلوی هالوژنی، چراغ مه‌شکن عقب، چراغ مه‌شکن جلو، فرمان هیدرولیکی، ۴ عدد اسپیکر، قابلیت پشتیبانی از CD و USB، دو عدد کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو)، سیستم تهویه دیجیتال، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ۶ حالته دستی، صندلی سرنشین جلو با قابلیت تنظیم ۴حالته دستی، صندلی عقب تاشو، روکش صندلی پارچه‌ای، ایزو فیکس صندلی و آینه جانبی با تنظیم برقی. کوییک یکی از خودروهای اسپرت جوان‌پسند سایپا است، اما اگر می‌خواهید تجربه استفاده از سایر خودروهای با این سبک ایرانی را داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم یکی از خودروهایی که از طریق ثبت‌نام ایران‌خودرو می‌توان تهیه کرد را امتحان کنید.

معایب و کاستی‌های آپشن‌ها

با این که کوییک آر جز خودروهای آپشنال در بین خودروهای ایرانی هم رده قرار می‌گیرد، اما معایب و کاستی‌های بسیاری در این قسمت دارد. در بیشتر خودروهای مدرن چینی و اروپایی از سیستم کروز کنترل استفاده شده است که متأسفانه در خودروی کوییک این آپشن دیده نمی‌شود و در این مورد سایپا بسیار ضعیف عمل کرده است. عمده خودروهای جدید از کنترل ایستایی در سربالایی و کنترل سرعت در سرازیری بهره می‌‌برند که این مورد نیز در خودروی کوییک علی‌رغم قیمت بالایی که دارد وجود ندارد.

در میان سنسورها تنها یک سنسور عقب دارد اما از سوی دیگر در این خودرو سنسور فشار باد تایر، سنسور خواب‌آلودگی راننده، رادار نقطه کور و رادار تغییر که موارد رایجی هستند، مشاهده نمی‌شود. متأسفانه ترمز عقب این خودرو از نوع کاسه‌ای است که کار تعویض لنت را سخت‌تر و زمان‌برتر می‌کند. استفاده از چراغ‌های روشنایی روز در خودروهای جدید چینی و حتی بعضاً ایرانی رایج است، اما این مورد هم در خودروی کوییک تعبیه نشده است.

روی فرمان خودروهای جدید دکمه‌های کنترلی سیستم صوتی و مالتی مدیا تعبیه شده؛ اما در خودروی کوییک با یک فرمان ساده و بدون روکش چرم مواجهیم. همچنین فرمان کوییک از ویژگی حساس بودن به‌سرعت نیز بهره نمی‌برد که این خود یک ضعف فاحش است. در سری آر خودروهای کوییک از سیستم نویگیشن نیز استفاده نشده است. سایر آپشن‌هایی که در خودروی کوییک وجود ندارند عبارت‌اند از: هدآپ، دوربین عقب، دوربین جانبی، دوربین ۳۶۰ درجه، کیسه هوای پرده‌ای، کیسه هوای زانویی راننده، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای و بسیاری موارد دیگر. بااین‌حال می‌توان گفت که خودروی کوییک بهترین ماشین بعد از پراید است.

چالش‌های خرید کوییک

در ادامه دلایلی که کاملا به شما می‌گویند چرا کوییک نخریم را بررسی می‌کنیم:

۱. ایمنی نسبتاً پایینی دارد

۲. طراحی داخلی بسیار قدیمی و کابین دمده

۳. نداشتن کامپیوتر سفری

۴. نداشتن حداکثر سرعت بیشتر از ‍۱۶۰ کیلومتر

۵. نداشتن سیستم کروز کنترل

۶. نداشتن کنترل ایستایی در سربالایی و کنترل سرعت در سرازیری

۷. نداشتن سنسور فشار باد تایر، سنسور خواب‌آلودگی راننده، رادار نقطه کور و رادار تغییر

۸. ترمز عقب این خودرو از نوع کاسه‌ای است که کار تعویض لنت را سخت‌تر و زمان‌برتر می‌کند

۹. داشتن فرمان ساده و بدون روکش

۱۰. نداشتن هدآپ، دوربین عقب، دوربین جانبی، دوربین ۳۶۰ درجه، کیسه هوای پرده‌ای، کیسه هوای زانویی راننده، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای.

با همه این اوصاف خودروی کوییک در میان خودروهای ایرانی هم‌رده خود، بهترین خودرو برای مسافرت است.

طراحی داخلی بسیار ساده

بررسی خودروی کوییک برای خرید

طراحی داخلی و کابین کوییک بسیار ساده و قدیمی است. علی‌رغم این که تلاش زیادی برای پیشرفته جلوه‌دادن آن نسبت به ساینا انجام‌گرفته، اما استفاده از پلاستیک و متریال بی‌کیفیت در قسمت‌های داخلی آن، باعث شده که جذابیت و راحتی آن کاهش یابد. طراحی رنگ‌های به‌کاررفته در قسمت داشبورد خودرو بسیار ناهماهنگ است و در نظر عموم مشتریان آشفتگی زیادی دارد. علاوه بر این فضای داخلی کوییک بسیار اندک است و باعث شده که سرنشینان در داخل خودرو راحت نباشند. همچنین حجم صندوق عقب آن تنها ۲۲۵ لیتر است که نسبت به خودروهای مشابهی همچون پژو ۲۰۶ کمتر است و این نیز یک ضعف جدی محسوب می‌شود. علاوه بر همه این موارد، نبود آپشن‌های کافی نیز باعث شده که عملاً کنترل قسمت‌های مختلف خودرو کار مشکلی باشد و نسبت به خودروهای قدیمی برتری چندانی دیده نمی‌شود.

نقد مشخصات فنی

کوییک آر قیمت بالایی دارد و برای این که ارزش این قیمت بالا را داشته باشد، بهتر بود که از لحاظ فنی نیز پیشرفته‌تر باشد. استفاده از یک موتور با ۱۶ سوپاپ می‌توانست قدرت و شتاب این خودرو را بهبود دهد. در بروشور معرفی این خودرو ذکر شده که می‌تواند در ۱۳ ثانیه سرعت صفر تا صد را طی کند، اما این یک ویژگی مثبت نیست؛ خودروهایی که سرعت صفر تا صد را در بیش از ۱۰ ثانیه طی کنند، در گروه خودروهای تنبل جای می‌گیرند و این باعث می‌شود که اسم کوییک (به معنای سریع) اصلاً متناسب با ویژگی‌ها و تنبلی‌های این خودرو نباشد.

مشکل دیگر کوییک به بازار دسته دوم آن بر می‌گردد که نسبت به خودروهای محبوب‌تری همچون پژو ۲۰۶ از وضعیت بدتری برخوردار است. پس اگر این مسئله برای شما مهم است، باید بدانید که برای فروش کوییک کارکرده، اندکی دچار مشکل خواهید شد. هرچند که با ایمنی‌سازی خودرو می‌توان مدت‌زمان زیادی را با این خودرو سپری کرد.

دردسرهای فروش کوییک

کوییک بخریم یا نه؟

در این مقاله از مجله خودرو بانک به بررسی نواقص کوییک و دلایلی که نباید سراغ آن بروید پرداختیم. گرچه این خودرو نسبت به خودروهای هم رده مانند پژو 206 امکانات رفاهی و آپشن‌های بیشتری دارد؛ اما از لحاظ فنی چندان قوی نیست. علاوه بر این قیمت کوییک نسبت به امکانات فنی و ظاهری که دارد بسیار بالاست و شما می‌توانید به‌جای خرید آن، سراغ یک خودروی کارکرده بهتر بروید. امیدواریم مطالعه این نوشته برای شما مفید بوده باشد. تجربه شما از رانندگی با این ماشین چیست؟

نظرات کاربران

26 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/9/9
الان با قیمت کوییک میشه ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۹۰ خرید که بنظرم باید اسقاط بشه لااقل یه ماشین صفر تا چند سال راحتی
1401/9/12
منم همین فکرو میکردم ولی تو این یکسال دو بار صفحه کلاج یکبار دیسک ترمزا و یکبار سنسور اکسیژن عوض کردم با کارکرد 18000 تا دوبار لنت ترمز عوض کردم چون یکطرف لنت تموم میشه اونیکی طرفی در حد 90 درصد میمونه!
1401/9/9
سلام خیلی‌ ممنونم از اطلاعاتتون ، ولی ببخشید که اینو میگم ، با این قیمت پرایدم نمی شه خرید چه برسه به خودروی نو ، این امکاناتی که شما فرمودید رو کدوم خودروی زیر ۲۰۰ میلیون داره؟، ولی خوب احساس خوبی رو توی رانندگی داره
1401/9/9
اشغال
1401/9/9
15 ماهه کوییک معمولی دارم.تعلیقش افتضاحه. صدای موتورش وحشتناکه.
1401/9/9
شنبه بدون قرعه کشی میخری ۱۶۸ بعد ۵۰ تومن سود داره با توجه به وضعیت کشور ما خریدش کاملن منطقیه
1401/9/9
داداش توهم زدی هداپ کیسه جانبی رادار ؟؟؟!؟ بی ام و سری هفت؟؟؟؟ کوویییک زدی بررسی کنی برو همون موتور و بگو درست بسازن تا مردم هر روز جلو تعمیرکارا نباشن
1401/9/9
این ماشین زباله اس، برج 3 گرفتم، 12000 تا کارکرده، لرزش شدید موتور و گیربکس هنگام حرکت داره که میگن باید دنده فراویر و دیسک و صفحه اش باید عوض بشه، گاز خوری داره میگن باید دریچه گازش عوض بشه، تو سرعت 100 تمام بدنه اش ویبره میزنه در حد 20 ریشتر، با بالانس هم درست نشد، حالم ازش بهم میخوره، خاک تو صر سایپا و مدیرانش، خدا لعنتتون کنه که سرمایه مردم رو اینجوری نابود میکنین، تف
1401/9/10
اصلا بررسی مناسبی نبود .نویسنده انگار توی دبی داره همچبن ماشینیو بررسی میکنه و نبود رادار و نقطعه ضعف این ماشین میدونه .درکل به نسبت قیمت ماشین خوبیه و من راصیم
1401/9/10
اگر بحث کلاسش و کمی هم ظاهری رو کنار بگذارید ، از نظر فنی از 206 تیپ 2 سرتره و استهلاک و خرابیش هم کمتره. تو بازار با این قیمت پراید و تیبا ی دست دوم هم نمیدن و کوییک از هر نظر از اون ها سرتره. مدل های 1401 گیربکس خوب ND2 دارن که دنده های نرم و ضریب دنده های خوبی داره و گیربکس نرم کار میکنه (برعکس تیبا که دنده عقب و گاها دنده 1 باید به زور جا بزنید) و کوییک های 1401 همچنین موتور یورو5 دارن که نرمه و کم مصرفه در صورتی که موتورهای M15 تیباها توی کابین صدای هواپیما میدادن.
1401/9/11
با این اوصاف و دلایلی که برای نخریدن اوردید کلا هیچکدوم از ماشین های ایرانی قابلیت سوار شدن هم حتی ندارن
1401/9/11
نمیدونم این چرت وپرتاروازکجادراوردی تحدیل دادی من ۲سال کوییک اردارم ازلحاض بدنه خیلی محکمترازپرایدوتیبا یباربا ام‌ وی ام تصادف کردم ماشینم چیزی نشد ولی گلگیر ماشین ام وی ام قشنگ داقون شد . ازلحاض مصرفیش هم‌ خیلی کم مصرف کلااماشین خوبیه جای چرتوپرتا که تحویل دادی
1401/9/11
کوئیک نسبت به ۲۰۶ تیپ دو خیلی بهتره هم قیمت پایین تری داره هم داخل کابین جادارتره هم صندلیهای عقب میخوابه برای فضای بار بیشتر هم موتور قویتر و کم استهلاکتر و کم خرج تری داره در ضمن خودروهای دست دوم بهتر با این قیمت دیگه مستهلک هستن و خرج زیادی رو دست راننده میگذاره
1401/9/12
تیبا صندوق دار یا تیبا ۲هم آپشن خاصی ندارد اما خوش فروش است
1401/9/12
نویسنده
کلا خله
خدا شفاش بده
1401/9/13
من کوییک ۹۹ آر دارم،نسبت به قیمتش ماشین کم خرج و آرومی هستش،چرت گفته
1401/9/13
با سلام
بنده یک کوییک آر مدل 1400 دارم. نزدیک به یک سال هست که دارم ازش استفاده می‌کنم و تا حالا 12 هزار کیلومتر راه رفته. دیدن تیتر این مطلب من رو جذب کرد که ببینم محتوا چی هست و سایت وزین خودروبانک در مورد معایب کوییک چه چیزهایی رو ذکر کرده. اما در حین خوندن متن از تعجب شاخ درآوردم. من به هیچ وجه منکر بعضی از ایراداتی که به درستی در این متن به اون‌ها اشاره شده نظیر کیفیت نسبتا پایین پلاستیک داشبورد یا قوای فنی این ماشین نیستم. اما قویا معتقدم این مطلب کاملا از روی غرض ورزی و توسط یک نویسنده خام و نپخته تحریر شده. قطعا همه ما می‌دونیم که یکی از ارکان درست مقایسه دو چیز اعم از دو خودرو یا حتی دو گوشی تلفن همراه، قرار گرفتن اون دو مورد توی یک رده قیمتی هست.
بنده از نویسنده این مطلب سوال می‌کنم؛ کدوم یکی از ماشین‌های هم رده قیمتی کوییک در بازار شامل نو و کارکرده مجهز به هدآپ دیسپلی،‌ دوربین 360 درجه، کیسه هوایی زانویی راننده، کنترل ایستایی در سربایی و کنترل سرعت در سرازیری هستن؟ چرا نبود این امکاناتی که ذکر کردید و حتی بعضی از اون‌ها در خودروهای صفر کیلومتر با قیمت بالای یک میلیارد تومان هم یافت نمیشه باید برای کوییک یک نقطه ضعف به حساب بیاد؟‌
بنده نه به دلیل اینکه خودم صاحب این خودرو هستم،‌ بلکه صرفا به دلیل اینکه موارد عنوان شده در این مطلب بعضا آرمان‌گرایانه و خلاف واقع هست خدمت همه دوستانی که قصد خرید این خودرو رو دارن عرض می‌کنم؛ این خودرو در رده قیمتی خودش (169 میلیون تومان برای مدل کوییک معمولی صفر کیلومتر کارخانه) در بازار خودرویی ما تقریبا بی‌رقیب هست. با این پول تنها چیزی که میشه از بازار تهیه کرد پراید و تیبای کارکرده تمیز و بعضا پژو 206 تیپ 2 با کارکرد نزدیک به 10 سال هستند که از نظر امکانات و زیبایی ظاهر هیچ مزیتی نسبت به کوییک ندارند. با خرید این خودرو یک ماشین بی‌عیب و نقص نخواهید داشت. اصطلاح "تخم مرغ شانسی" و "هندوانه در بسته" که برای ماشین‌های ایرانی به کار میره کاملا در مورد کوییک و حتی خودروهایی داخلی با قیمت 3 برابر کوییک هم صادقه.
در کل کوییک یه ماشین هاچ بک جمع و جور هست که برای مصارف شهری بسیار کاربردیه. نسبت به 206 تیپ 2 سواری چابک‌تری داره و از نظر ظاهری نسبت به تیبا 2 جذاب‌تره. به هیچ وجه ماشین بی عیب و نقصی نیست و قطعاتش مثل اکثر خودروهای داخلی کیفیت بالایی ندارن. اما توی این رده قیمتی برای ماشین صفر کیلومتر جزو منطقی‌ترین خریدها محسوب میشه و عملا خودرو بهتری گیر نمیاد.

در پایان به عنوان یک دنبال‌کننده این انتظار رو از تحریریه خودروبانک دارم که در ویرایش و پرورش مطالب منتشر شده در سایت دقت بیشتری به عمل بیارن. کامنت‌هایی که زیر این مطلب گذاشته شده اکثرا به درستی به خلاف واقع بودن موارد عنوان شده توی این مطلب اشاره کرده‌اند.
نگارش چنین مطالبی در کل لطمه به وجهه خوب خود شماست.

با احترام.
1401/9/14
سلام الان ۴ ماه هست ساینا اس صفر خریدم چندین باره که نمایندگی برای تعمیر بردمش آمار دفعات ازم در رفته ولی بازم شکر میکنم که کوئیک نخریدم
1401/9/14
با سلام به نظر من کوییک و ساینا و امثال آن فقط برای داخل شهر و نزدیکی های نمایندگی ها میخوره چون اعتمادی برای رانندگی خارج شهر نیست
1401/9/14
جناب تحلیلگر؛
بعضی امکانات درخواستی شما در متن تحلیلتون روی تارا اتومات هست که توی بازار ۶۳۰ تومان شده در تاریخ ۱۳ دی ماه
ضمنا
۱- یادمون رفته ایران تحریم هست و اگر خودرو وارد می‌شد وضع بهتر از این بود

۲- بنده شخصا نه از سایپا و نه از ایران خودرو حمایت نمی کنم
و امیدوارم این دو تا ورشکسته بشن
1401/9/14
دیگه ارزونترین ماشین بعد پراید کوییک .با تیبا ۲ یه قیمته ولی از تیبا ۲ سره از کویک R هم ارزونتره ولی یکین
1401/9/17
این انتظارات رو باید از یک ماشین یک‌میلیاردی داشته باشید...
دوربین ۳۶۰
هدآپ و...
1401/11/7
سلام.
بنظر من این مقاله واقع بینانه‌ نبود. انتظار هدآپ و... رو از ماشین های ایرانی کلا نباید داشت.
اما من مشکلاتی از کوییک رو براتون میگم که قطعا از خرید اون پشیمون خواهید شد!
همه این مواردی که میگم در کوییک های کمتر از یکسال کارکرده مشاهده کردم
-لرزش شدید خودرو در ترافیک که نیاز به تعویض دیسک صفحه و فلایویل داره
-عمل نکردن صحیح ABS خودرو به دلیل مشکلات رایج در بلوک ABS خودرو های سایپا که منجر به تصادفات زیادی شده
-لرزش خودرو در سرعت بالای ۱۰۰ کیلومتر که بعضی ها با تعویض لاستیک و بالانس حل میشه بعضی هاش نه
-ورود صدای موتور به کابین که حتی با گذاشتن نمد کاپوت باز هم آزار دهنده هست.
-کیفیت پایین رنگ این خودرو که با ضربه های خیلی جزیی هم میریزه
-کیفیت پایین شاسی خودرو که به عنوان یک مشکل عمومی در خودرو های سایپا شناخته میشه
-کیفیت پایین قطعات موتور بطوری که یه سر به نمایندگی های سایپا بزنید می بینید که چقدر کوییک تولید سال موتورشون باز هست و میره برای تراشکاری
-سفت و سخت جا رفتن دنده های کوییک که البته این مورد با یک سری ترفند ها تا حد زیادی بهبود میشه
از هر ده ها کوییک، حداقل ۷ تاشون این مشکل رو دارن!


کلام آخر
این تفکر که ماشین صفر میخرم چندسال بی خرج و آزار هست درمورد کوییک غلطه
البته گارانتی هم داره ولی زمانی که شما برای این مشکلات به نمایندگی مراجعه می‌کنید می بینید نصف قطعات رو ندارن و باید درخواست بدید که ۶ ماه دیگه بیاد...
1402/4/24
سلام ماشين خوبيه فقط يه مشكل داره سيستم ديسك و صفحه بايد كمي سيم كلاچ سفت بشه از نظر فني بنده تاييد ميكنم نسبت خوردوهاي داخلي تو ايران بعنوان هاچ بك
1402/5/13
سلام .‌کوییک برای جاده و مسافرت‌های طولانی چجوریه؟
1402/7/19
سلام روانی کوییک با ساینا چه فرفی میکنه