موضوعات داغ

دلایل تأخیر در فروش خودروهای سایپا در روسیه و بلاروس

عکس مطلب اول

بر خلاف برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، فروش خودروهای سایپا در بازار روسیه در این ماه انجام نمی‌شود. این پیام به تازگی در صفحه رسانه خبری Autonews.ru ظاهر شده و اطلاعات آن مستقیما از سوی دو شرکت واردکننده روسی، یعنی Lucky Carensi و Best motors به دست آمده است.

سه خودروی شاهین، ساینا و کوییک قرار بود در ماه ژوئن وارد بازار روسیه و بلاروس شوند. حالا ۱۳ روز از موعد مقرر گذاشته و خبری از تحویل محصولات ایرانی نیست. قرار بر این بود که در سال جاری، ۱۰ هزار دستگاه خودرو وارد دو بازار خارجی شده و به فروش برسند. بعلاوه، پیش‌بینی شده بود سایپا ۴۵ هزار دستگاه خودروی دیگر را در سال آینده به بلاروس و روسیه صادر کند. با این اوصاف احتمال می‌رود روس‌ها تغییراتی را در برنامه‌های خود به وجود آورند. سایپا هنوز توضیحی بابت تأخیر در تحویل محصولات خود ارائه نکرده، ولی احتمالات متعددی را می‌توان در نظر گرفت.

سایپا کوییک

کارشناسان حوزه بر این باورند که فروشندگان در برآورد شرایط و تخمین قابلیت‌های خود دچار اشتباه شده‌اند. در واقع واردات و فروش خودروهای وارداتی آن‌قدرها که به نظر می‌رسد، آسان نیست. دلیل بعدی، به نرخ ارز و تأثیر آن روی افزایش هزینه خودرو مربوط می‌شود که در این صورت، حل مشکلات تدارکاتی به اصلاح برنامه‌ریزی‌های اصلی نیاز دارد.

سایپا شاهین

البته روزنامه Kommersant به یک دلیل دیگر برای تأخیر در تحویل خودروهای سایپا به بازار روسیه و بلاروس اشاره کرده است. طبق نوشته‌های این رسانه خبری، سایپا هنوز نتوانسته محموله‌های صادراتی را آماده کند، علی‌الخصوص با توجه به این که خودروهای صادراتی به روسیه دارای تجهیزات بیشتر در حد پرمیوم هستند و با خودروهای عرضه‌شده به بازار ایران فرق دارند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد