موضوعات داغ

علت لرزش ماشین در سرعت بالا چیست؟

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

اگر خودروی شما هم در سرعت بالا به لرزه می‌افتد، در این مقاله از خودرو بانک همراه ما باشید تا شایع‌ترین علل لرزش ماشین در سرعت بالا را بررسی کنیم.

لرزش ماشین در سرعت بالا

یکی از اتفاقاتی که موجب برهم‌زدن آرامش و عدم تمرکز راننده در ماشین می‌شود، لرزش خودرو است. برای رفع این مشکل ابتدا باید به این موضوع توجه کنید که لرزش خودرو چه زمانی اتفاق می‌افتد؛ در سرعت پایین، در سرعت‌های بالا و یا حین ترمز گرفتن؛ بعد از تشخیص نوع لرزش می‌توانید برای رفع مشکل اقدام کنید. به نظر شما علت لرزش خودرو حین ترمز گرفتن چیست؟ چرا خودرو در سرعت‌های بالا به لرزه می‌افتد؟ تا پایان این مقاله از خودرو بانک با ما همراه باشید تا اصلی‌ترین علت‌های لرزش ماشین در سرعت بالا را بررسی کنیم.

لرزش خودرو و دسته موتور

1.لرزش خودرو به دلیل شکستن دسته موتور

معمولا یکی از شایع‌ترین علت‌های لرزش خودرو، لرزش انواع پیشرانه خودرو است. با لرزش موتور، بدنه خودرو هم به لرزه درمی‌آید و احساس ناخوشایندی را به راننده و سرنشینان منتقل می‌کند. یکی از علت‌های لرزش موتور ماشین، شکستن دسته موتور است. دسته موتور یک قطعه بسیار کوچک است که با تحمل وزن خودرو ارتعاشات موتور را کنترل می‌کند و مانع از انتقال ضربات به بدنه خودرو می‌شود. اگر دسته دنده ماشین شما بشکند، لرزش محسوسی در دنده 2 و 4 احساس خواهید کرد و هنگام توقف، لرزش قطع خواهد شد. برای رفع این مشکل باید دسته موتور را تعویض کنید.

2.تمام شدن صفحه کلاچ و لرزش ماشین

کلاچ گرفتن هنگام تعویض دنده و ترمز گرفتن یک امر ضروری است و اگر کلاچ شما با مشکل فنی مواجه شده باشد، هنگام حرکت اولیه با لرزش شدید ماشین مواجه می‌شوید. کلاچ خودرو با مشکلاتی مثل تمام شدن صفحه کلاچ، تمام شدن دیسک، فرسودگی فلایویل و خرابی فنرهای سیستم کلاچ مواجه می‌شود. برای حل این مشکل بهتر است خودرو را به یک تعمیرگاه ببرید تا قطعات معیوب را برای شما تعویض کنند.

لرزش خودرو و مفصل CV

3.آسیب‌دیدن مفصل CV و لرزیدن خودرو

لرزیدن خودرو مشکلی نیست که سرنشینان خودرو بتوانند آن را تحمل کنند و باید سریعا مشکل را رفع کنید تا آسیب‌های بیشتری به خودرو شما وارد نشود. یکی از شایع‌ترین علل لرزش خودرو در سرعت بالا، آسیب‌دیدن مفصل CV است. اتصالات CV شفت‌های محرک را به سیستم انتقال قدرت و چرخ‌ها متصل می‌کند. اگر مفصل CV خودرو شما آسیب ببیند، خودرو به لرزه می‌افتد و از کنترل خارج می‌شود. کارشناسان خودرو بانک پیشنهاد می‌کنند هر 80.000 کیلومتر این اتصالات را تعویض کنید.

لرزش خودرو و ایراد در ترمزها

4.ایراد در ترمزها را جدی بگیرید

یکی از دلایل لرزش خودرو، وجود ایراد در سیستم ترمز است. سیستم ترمز از قطعات مختلفی مثل پدال، بوستر، سیلندر ترمز، مخزن، دیسک، لنت، تشتکی و روتور تشکیل شده است و با وجود مشکلات فنی در هرکدام یک از این قسمت‌ها، سلامت سرنشینان خودرو به خطر می‌افتد. اگر دیسک ترمز ساییده شود، خودرو شما به لرزه می‌افتد. برای رفع این مشکل و ایمن سازی خودرو هرچه سریع‌تر به یک تعمیرگاه مراجعه کنید.

لرزش خودرو و خرابی فلایویل

5.لرزش خودرو در سرعت بالا و خراب بودن فلایویل

فلایویل یک قطعه دایره‌ای شکل در خودرو است که به میل‌لنگ، دیسک و صفحه گیربکس متصل می‌شود و ارتعاشات میل‌لنگ را خنثی می‌کند. اگر خودروی شما دیسک و صفحه ضعیفی داشته باشد، راننده مجبور می‌شود که پدال گاز را بیشتر بفشارد و باعث خرابی فلایویل می‌شود، به قطعات گیربکس آسیب می‌رساند و خودرو در سرعت بالا به لرزه می‌افتد. به نظر شما بهترین ماشین برای کار در اسنپ که دیسک و صفحه باکیفیتی دارد، کدام خودرو است؟

6.لاستیک‌ها باعث لرزش خودرو می‌شوند

لرزش خودرو می‌تواند به دلیل وجود اشکال در تایر خودرو هم باشد. اگر تایر خودرو شما از حالت بالانس خارج شده باشد و بعضی قسمت‌های لاستیک کاملا صاف شده باشند، در سرعت‌های بالا لرزش شدیدی در ماشین احساس خواهد شد که در سرعت پایین این لرزش‌ها آرام خواهند شد. برای رفع این مشکل می‌توانید به یک مکانیک مراجعه کنید تا لاستیک‌ها را بالانس کند؛ البته اگر ساییدگی زیاد باشد و آج‌های روی لاستیک کاملا صاف شده باشند، باید آنها را تعویض کنید.

یکی دیگر از مشکلات لاستیک که باعث لرزش خودرو می‌شود، کم‌باد بودن لاستیک‌ها است که برای رفع این مشکل کافی است تنظیم باد کنید تا لرزش خودرو شما آرام شود.

7.شل‌شدن مهره‌های چرخ

اگر مهره‌های چرخ نتوانند روی توپی به‌درستی بچرخند و یا بر اثر گذشت زمان شل شده باشند، چرخ خودروی شما لق می‌شود، تکان می‌خورد و در سرعت‌های بالا لرزش‌های محسوسی را ایجاد می‌کند. برای حل این مشکل کافی است دست به آچار شوید و مهره‌های دردسرساز را سفت کنید.

8.میل‌گاردان خم شده، لرزش در خودرو ایجاد می‌کند

میل گاردن یک قطعه فولادی قطور است که نیروی گیربکس را به دیفرانسیل منتقل می‌کند. اگر میل گاردن خودرو شما با مشکل مواجه شود، خودرو شما هنگام شتاب گیری و یا در سرعت‌های بالا لرزش زیادی را تجربه می‌کند. میل گاردن خودرو معمولا قابل تعمیر نیست و باید تعویض شود.

9.محور خم شده را دست‌کم نگیرید

حتما شما هم رانندگانی را دیده‌اید که هنگام عبور از دست‌انداز سرعت خود را کاهش می‌دهند، با کمترین سرعت ممکن از دست‌اندازها عبور می‌کنند و یا تمام حواس خود را جمع می‌کنند تا در چاله‌های جاده نیافتند. عبور از مسیرهای پر چاله و یا پرش از دست‌اندازها باعث واردشدن خسارت زیادی به خودرو شما می‌شود که شایع‌ترین آنها خم‌شدن محور خودرو است. اگر محور و یا اکسل خودرو شما بر اثر ضربه خم شود، در سرعت‌های بالا، لرزشی در خودرو احساس می‌کنید که باتوجه‌به بالارفتن سرعت خودرو، شدت لرزش‌ها افزایش میابد. برای رفع این مشکل باید به مکانیکی مراجعه کنید تا محور خم شده را صاف کند.

لرزش خودرو و کثیفی شمع ها

10.شمع‌های کثیف یا فرسوده را تعویض کنید

رسالت شمع‌ها روشن‌کردن موتور ماشین است؛ با جرقه‌ای که در شمع‌ها ایجاد می‌شود، سوخت درون سیلندرها می‌سوزد. شمع‌ها از عایق سرامیکی، الکترود بدنه، الکترود مرکزی، رزوه، بدنه فولادی، آچارخور و ترمینال تشکیل می‌شوند که اگر هر یک از این اجزا با مشکل روبرو شوند و یا اگر شمع‌ها کثیف شوند، موتور خودروی شما با مشکل مواجه می‌شد، نمی‌تواند به‌خوبی به وظیفه خود عمل کند و خودروی شما به لرزش می‌افتد.

11.اشکال در سیستم تعلیق

سیستم تعلیق خودرو وظیفه دارد که ارتعاشات ناشی از حرکت خودرو را کنترل کند، مانع از انتقال آنها به داخل خودرو شود و عملکرد چرخ‌ها را بهبود ببخشد تا میزان اصطکاک مناسبی با سطح جاده داشته باشند. سیستم تعلیق از فنرها، کمک‌فنرها، ستون‌های نگهدارنده و چرخ‌ها تشکیل شده است که اگر سیستم تعلیق خودرو از حالت تراز بر اثر افتادن در چاله خارج شود، خودرو به لرزش می‌افتد و این لرزش در هر سرعتی چه بالا و چه پایین احساس می‌شود و بری رفع این مشکل باید سیستم تعلیق ماشین خود را تراز کنید.

اگر خودروی شما فقط در یک سرعت خاص به لرزه می‌افتد و هنگام عبور از دست‌اندازها این لرزش افزایش می‌یابد، احتمالا سیستم تعلیق شما شل شده است و باید اجزای سیستم تعلیق را به‌درستی سفت کنید.

یکی دیگر از مشکلات سیستم تعلیق که باعث لرزش خودرو می‌شود، ساییدگی سیبک‌ها و بوش‌های سیستم است. اگر لرزشی در سرعت‌های بالا و هنگام ترمزکردن احساس می‌کنید، بهتر است به یک مکانیک خبره مراجعه کنید تا اجزای پوسیده سیستم تعلیق را تعویض کند.

لرزش خودرو و کم بودن مایع گیربکس

12.لرزش خودرو به علت کم بودن مایع گیربکس

روغن گیربکس و یا مایع گیربکس وظیفه روان‌کنندگی بخش‌های متحرک گیربکس و خنک‌کننده جعبه‌دنده اتوماتیک را برعهده دارد. اگر سطح مایع گیربکس خودروی شما کم شود، خودروی شما در سرعت‌های بالا شروع به لرزیدن می‌کند که در صورت نادیده‌گرفتن این مشکل، شیرهای برقی نیز آسیب می‌بینند و هزینه گزافی را برای شما ایجاد می‌کنند.

علت لرزش خودرو و در سرعت بالا چیست؟

لرزش خودرو را نادیده نگیرید

وجود میزان کمی لرزش خودرو طبیعی است؛ اما گاهی این لرزش‌ها باعث سلب آرامش سرنشینان خودرو می‌شود. برای رفع این مشکل کافی است علت اصلی آن را تشخیص دهید و سریعا آن را رفع کنید تا آسیب‌های بیشتری به خودرو شما وارد نشود. معمولا وجود مشکل در سیستم تعلیق، لاستیک‌ها، فرمان و موتور باعث ایجاد لرزش خودرو می‌شود. لرزش‌ها ممکن است هنگام ترمز گرفتن، در سرعت‌های پایین و یا سرعت‌های بالا اتفاق بیفتد. در این مقاله از خودرو بانک به بررسی 12 علت اصلی لرزش‌های خودرو پرداختیم. به نظر شما چه عوامل دیگری باعث ایجاد لرزش ماشین در سرعت بالا می‌شود؟ تجربیات خودتان در مورد رفع لرزش‌های ماشین با خودرو بانک در میان بگذارید.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/7/26
سلام بنده وانت باردارم موقعی باسرعت 80تاکلاچ رونگه میدارم اززیرماشین صدامیادتوشانهاجاده شیارهست انگارازروی اوناداری راه میره ماشین