موضوعات داغ

خودروهای برقی ایرانی

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

آیا با خودروهای برقی ایرانی آشنا هستید؟ در این مقاله از خودرو بانک با ما همراه باشید تا خودروهای برقی ایرانی را بررسی کنیم.

خودروهای برقی ایرانی

به نظر شما خودروسازان ایرانی توانسته در عرصه تولید خودروهای برقی ایرانی توانمند باشند؟ با چند نمونه از خودروهای برقی ایرانی آشنا هستید؟ متاسفانه به دلیل عدم پوشش خبری و تبلیغاتی صحیح، بسیاری از افراد از وجود ماشین‌های برقی ایرانی اطلاعی ندارند. در این مقاله از خودرو بانک به بررسی خودروهای برقی ایرانی پرداختیم. به نظر شما خودروهای برقی ایرانی توانسته‌اند موفق عمل کنند؟ خودروهای برقی ایرانی پلاک می‌شوند و اجازه تردد در جاده‌ها را دارند؟ به نظر شما لیست لوازم مصرفی خودروهای برقی همانند خودروهای بنزینی است؟ تا پایان با ما همراه شوید تا به سوالات شما درباره خودروهای برقی به طور کامل پاسخ دهیم.

خودرو برقی آریانا 729

آریانا خودروی برقی پرحاشیه ایرانی

یکی از مشکلات رایجی که طرف‌داران محیط‌زیست با افزایش تولیدات شرکت‌های خودروسازی دارند، افزایش هر روزه آلودگی هوا است. تفاوتی ندارد که شما یک کامیون دیزلی سوار شوید و یا یک ماشین لاماری، با احتراق سوخت داخل موتور و خروج آن از اگزوز ماشین به‌صورت دود، شما هم در آلودگی هوا نقش دارید. برای رفع این مشکل و کمک به حفظ محیط‌زیست، خودروسازان دست به تولید خودروهای برقی زدند. خودروهای برقی (Electric Car) به خودروهایی گفته می‌شود که موتور الکتریکی دارند و انرژی لازم برای حرکت را از باتری‌های قابل‌شارژ تامین می‌کنند و هیچ نقشی در آلودگی هوا ندارند.

آریانا 729 اولین خودرو الکتریکی هوشمند بود که می‌توانست تا سرعت 120 کیلومتر بر ساعت را تجربه کند. آریانا ظرف مدت 15 دقیقه انرژی مصرفی خود را برای 6 الی 8 ساعت تامین می‌کند؛ اما متاسفانه آریانا موردتوجه مسئولین قرار نگرفت و روند تولیدش در ایران متوقف شد.

خودرو برقی قاصدک نصیر

قاصدک نصیر، نمایشنامه دانش نخبگان جوان

انرژی فسیلی تا ابد با بشر باقی نمی‌ماند و یک روز تمام خواهد شد؛ اگر نفت، بنزین و گازوئیل از زندگی انسان‌ها حذف شود، چه بلایی بر سر حمل‌ونقل میاید؟ خودروهای برقی و هیبریدی به همین دلیل تلاش می‌کنند که با خودروهای بنزینی جایگزین شوند. یکی از افتخارات دانشجویان ایرانی تولید قاصدک نصیر بود. قاصدک نصیر که در سال 1388 رونمایی شد، حاصل تلاش نخبگان جوان دانشگاه خواجه‌نصیر است.

قاصدک از 8 باتری 12 ولتی انرژی خود را تامین می‌کند و حدودا 6 ساعت زمان نیاز است تا باتری‌ها از طریق برق شهری شارژ شوند و مسافت 90 کیلومتری را طی کنند. حداکثر سرعت این خودرو برقی ایرانی 90 کیلومتر بر ساعت است. بیشتر قطعات به کار گرفته شده در این خودرو از پراید قرض گرفته شده است و طبیعتا مشکلات فنی آن نیز تا حدودی به پراید نزدیک است.

خودرو برقی اکسیژن

توانمندی شرکت خودروسازی جنوب با تولید اکسیژن

شرکت خودروسازی جنوب در سال 1390 از خودروی برقی خودش با نام اکسیژن رونمایی کرد. سیامک حجت، مدیرعامل خودروسازان جنوب، اعلام کرد که این خودروی برقی می‌تواند مسافتی حدود 220 کیلومتر را فقط با یک‌بار شارژکردن باتری پیمود. باتری‌های 8.6 کیلوواتی به کار گرفته شده در این خودروها، عمری حدود 8 سال دارند و می‌توانند هزینه تعمیر و نگهداری خودرو را به‌شدت کاهش دهند. با وجود این باتری‌ها در خودروی برقی اکسیژن، اگر قصد سفر دارید، چک‌کردن سالم‌بودن باتری ماشین را می‌توانید از چک لیست خودرو قبل از سفر حذف کنید و شارژکردن ماشین را جایگزین آن کنید.

خودروی اکسیژن برای 2 سرنشین طراحی شده است و از آپشن‌هایی مانند سیستم تهویه مطبوع، قفل مرکزی، سیستم نویگیشن را بهره‌مند است و به دلیل کوچک بودن ابعاد این خودرو نیاز نیست نگران جای پارک باشید، بلکه می‌توانید به‌راحتی خودرو را به‌صورت عمودی نیز پارک کنید.

خودروی برقی کوادرا Q1

کوادرا Q1 خودروی برقی مدرن، در دست جوانان قزوین

دانشگاه آزاد قزوین یکی از مطرح‌ترین دانشگاه‌های سطح کشور در زمینه رباتیک است و هرساله جز پرافتخارترین تیم‌های ایرانی در سطح مسابقات علمی جهان می‌شود. نخبگان این دانشگاه در بهمن‌ماه 1393 موفق به تولید یک خودروی برقی شدند.

کوادرا Q1 یکی از مدرن‌ترین خودروهای برقی است که بازار ایران به خود دیده است. این خودروی 2 سرنشین که توسط دانشجویان دانشگاه آزاد قزوین به بازار عرضه شد، وزنی حدود 400 کیلوگرم دارد که در مدت‌زمان 3 ساعت می‌تواند به طور کامل شارژ شود و مسیری حدود 200 کیلومتر را طی کند.

خودروی برقی پراید البرز EV

تجربه رانندگی با پراید برقی البرز EV

خودروی پراید به دلیل کم‌مصرفی و هزینه بسیار کم لوازم و قطعات مصرفی‌اش موردتوجه بسیاری از ایرانیان قرار گرفته است. حال تصور کنید که مصرف این خودرو بسیار کمتر از قبل شود؟ برخلاف تمام بی‌مهری‌هایی که نسبت به امنیت این خودرو می‌شود، شما تمایل به خرید آن را پیدا نمی‌کنید؟

دانشگاه آزاد کرج توانست خودروی پراید را برقی کند و نام البرز EV را در لیست خودروهای برقی ایرانی ثبت کند. قدرت البرز EV، 53 اسب بخار است که انرژی لازم برای پیمایش 100 کیلومتر را از 14 باتری اسیدی 12 ولتی که در صندوق‌عقب تعبیه شده‌اند، تامین می‌کند.

خودروی برقی یوز

یوز، اولین خودروی برقی ثبت شده ایرانی

یوز در سال 1395 با همکاری دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه آزاد قزوین توانست به‌عنوان اولین خودروی برقی ایرانی ثبت شود. این موتورسیکلت چهارچرخ فقط 20 اسب بخار قدرت دارد و از باتری‌های 7.7 کیلووات‌ساعتی سامسونگ تغذیه می‌کند. با صرف زمانی حدود 3 ساعت برای شارژکردن ماشین می‌توانید مسافتی حدود 100 کیلومتر را طی کنید.

خودروی برقی ساینا

تجربه مسافت طولانی‌تر با ساینا برقی

دانشگاه خواجه‌نصیر با کمک یک شرکت بلژیکی در سال 1396 موفق به تولید خودروی ساینا برقی شد. ساینا برقی با 93 اسب بخار می‌تواند مسافتی بین 170 تا 210 کیلومتر را با حداکثر سرعت 130 کیلومتر بر ساعت طی کند و حدودا به 4 ساعت زمان نیاز دارد تا از طریق برق شهری، به طور کامل شارژ شود.

ساینا برقی برای تردد شهری خودروی مناسبی است، اما به دلیل زمان‌بر بودن شارژ آن برای مسافرت مناسب نیست.

خودروی برقی دنا پلاس

دنا پلاس پلاگین هیبرید ۲منظوره

دنا پلاس جز آن دسته از خودروهای ایرانی است که توانسته فروش بالایی را تجربه کند و رضایت مالکان خود را جلب کند. به نظر شما چه اتفاقی می‌افتد اگر دولت اعلام کند که به مالکان خودروهای دنا پلاس سوخت به‌صورت رایگان عرضه می‌شود؟ باز هم شما حاضر به خرید دنا پلاس نیستید و ترجیح می‌دهید که خودروهای میان‌رده چینی بخرید؟

امکان استفاده سوخت رایگان برای خودروهای دنا فراهم شده است؛ اما نه همه خودروهای دنا بلکه خودروهای دنا پلاگین هیبریدی که می‌توانند به برق شهری متصل شوند که با کمک موتور 3 سیلندری در هر 100 کیلومتر فقط 3 لیتر بنزین مصرف می‌کند. دنا پلاس هیبریدی با کمک فست شارژرها فقط 30 دقیقه زمان نیاز دارد تا بتواند 1000 کیلومتر را با حداکثر سرعت 130 کیلومتر بر ساعت و قدرت 122 اسب بخار بپیماید.

خودروی برقی رانا

رانا برقی پر سرعت

رانا برقی یکی از خودروهای برقی پر سرعتی است که می‌تواند 220 کیلومتر را با سرعت 140 کیلومتر بر ساعت و 120 اسب بخار بپیماید. یکی دیگر از مزایایی که این خودرو نسبت به سایر خودروهای برقی ایرانی دارد، امکان اتصال به فست شارژرها است که فقط در 45 دقیقه می‌تواند 0 تا 80 درصد باتری ماشین را شارژ کند و اگر به برق شهری متصل شوید باید حدودا 8 ساعت معطل شوید.

خودروی برقی تارا

تارا، جدیدترین خودروی برقی ملی

تارا برقی یا Tara EV نتیجه همکاری ایران‌خودرو و جکتو است. این فرزند خلف ایران خودرو که 107 اسب بخار قدرت دارد، می‌تواند شتاب صفر تا صد را در 9 ثانیه تجربه کند. از دیگر مزایای تارا برقی پیمایش 300 کیلومتر با یک‌بار شارژ است.

با خودروهای برقی ایرانی آشنا هستید؟

کمتر افرادی را می‌توانید بیابید که خودروهای برقی ایرانی را بشناسند؛ چون خودروهای برقی یا به تولید انبوه نمی‌رسند و یا به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های مناسب، مثل محل شارژ خودروها در سطح شهر و تعمیرکاران متخصص مورد استقبال خریداران قرار نمی‌گیرند؛ اما نباید مزایای استفاده از این خودروها را نادیده بگیریم و تلاش کنیم زیرساخت‌ها و تخصص لازم را در کشور توسعه بدهیم تا به حفظ محیط‌زیست، کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی کمک کنیم.

در این مقاله از خودرو بانک به بررسی خودروهای برقی ایرانی پرداختیم. در صورت ایجاد زیرساخت‌های لازم و تولید انبوه خودروهای برقی شما مایل به خریداری این خودروها هستید؟ نظرات خود را در مورد این مقاله و خودروهای برقی با خودرو بانک به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/5/24
من واقعا اگر خودرو تارا برقی وجود داشته باش با کمال میل حاضر به خرید آن هستم
1402/5/25
یه سوال دارم. هدف این از عکسای این مطلب چی بود؟ اگه قرار بود عکس مدلهارو ببینیم، دیگه اون افکت مضخرف و مزاحم مشکی واسه چی رو عکسه؟؟ یعنی شما برای اینکه لوگوی خبرگزاری که عکسهارو منتشر کرده رو قرار ندین، اومدین نصف عکسو مشکی کردین؟ یعنی نویسنده بعد از آپلود تو سایت به مطلبش نگاه کرد گفت : خب عالی شد. این همون چیزیه که میخاستم؟؟؟ یعنی اون مشکی بودن نصف عکس به ذهنش خطور نکرد؟؟
1402/5/25
بهتر بود می نوشتید پروژه های تاریخ مصرف گذشته
1402/8/26
دنا پلاگین از نظر طی مسافت و مصرف سوخت به صرفه تر هست