موضوعات داغ

خسارت خواب خودرو را دریافت کنید

عکس مطلب اول
ایسنا: حتما برای شما پیش‌‌آمده که خودروی خود را در دوران گارانتی برای رفع عیب به تعمیرگاه خودروسازان و واردکنندگان خودرو برده‌اید، اما به‌دلیل نبود قطعه یدکی مورد نیاز یا ناتوانی و ضعف در تشخیص و رفع عیب، خودروی شما برای مدت زمان زیادی در تعمیرگاه متوقف شده است.در این موارد اگرچه راهی جز صبر کردن برای تامین قطعه یدکی مورد نیاز و رفع عیب وجود ندارد، اما طبق قانون، خودروسازان و واردکنندگان خودرو مکلف هستند به مالکان این خودروها خسارتی را تحت عنوان خسارت خواب خودرو (در تعمیرگاه) پرداخت کنند.
در این زمینه طبق اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، عرضه‌کنندگان این محصول در ایران موظف شده‌اند در صورتی‌که خودروی تحت گارانتی (تضمین) آنها بیش از دو روز کاری یا مدت زمان استاندارد تعمیرات به‌دلیل نبود قطعه یا ناتوانی در رفع عیب در تعمیرگاه‌ها متوقف شود، خسارت توقف خودرو را به مالک آن پرداخت کنند.در ماده ۱۷ این قانون تاکید شده است: «عرضه‌کننده خودرو موظف است چنانچه رفع عیب خودرو در دوره تضمین که ناشی از خسارت حاصل از حادثه یا تصادف نباشد، بیش از دو روز کاری یا زمان استاندارد تعمیرات تایید شده، به طول انجامد، به تامین خودروی مشابه جایگزین در طول مدت تعمیرات و در صورت عدم امکان پرداخت خسارت حق توقف خودرو اقدام کند.»اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب هیات دولت بوده و اوایل سال گذشته (۱۳۹۵) از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری برای اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان و واردکنندگان خودرو ابلاغ شد.
بنابراین در حال حاضر تمام خودروسازان و واردکنندگان خودرو موظف هستند در صورت متوقف شدن خودروی تحت گارانتی آنها در نمایندگی‌های خدمات پس از فروش به‌دلیل نبود قطعات یدکی یا ناتوانی در رفع عیب، خسارت خواب خودرو را به‌صورت روزشمار به مالک آن پرداخت کنند. در این قانون خسارت توقف خودروهای سواری در تعمیرگاه‌های خودروسازان و واردکنندگان خودرو به ازای هر روز توقف مازاد، معادل پانزده ده‌هزارم قیمت خودرو تعیین شده است. به‌عنوان مثال خسارت خواب یک دستگاه خودروی تندر ۹۰ E۲ (با قیمت رسمی حدود ۳۸ میلیون تومان) معادل روزانه حدود ۵۷ هزار تومان و برای یک ماه حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود. در ماده ۱۸ این قانون آمده است: «ضوابط پرداخت خسارت توقف خودروهای سواری در تعمیرگاه‌ها به استثنای خسارت ناشی از حادثه یا تصادف به این صورت است که از زمان تحویل خودرو به نمایندگی مجاز به ازای هر روز توقف مازاد بر میزان یاد شده در ماده ۱۷ این قانون (که در بالا ذکر شده است) به مقدار پانزده ده‌هزارم (۰.۰۰۱۵) بهای خودرو به‌عنوان هزینه توقف از سوی عرضه‌کننده خودرو به مصرف‌کننده پرداخت می‌شود.»اما لازم است بدانید که به‌رغم این صراحت قانونی، بیشتر خودروسازان و واردکنندگان خودرو از پرداخت خسارت خواب خودرو استنکاف می‌کنند و بیشتر مشتریان نیز به‌دلیل ناآگاهی از این حق قانونی، اصولا دریافت خسارت خواب خودرو را مطالبه نمی‌کنند.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/1/29
این قانون قبلا هم بوده، لیکن نمایندگی خودروسازان برای عیوبی که خودرو بتواند به حرکت ادامه دهد مانند خرابی سنسور میل بادامک یا سنسور اکسیژن و یا حتی مشکلات گیربکس و ...، از دریافت خودرو تا زمانی که قطعه برایشان برسد، خودداری کرده و شماره و مشخصات گرفته و اعلام می کنند که به وقتش تماس میگیرند که خودرو را بیارید.
در صورتی هم که تعمیرات بدلایلی قرار باشد بیشتر از دو روز طول بکشد، زیر برگه پذیرش از شما امضا می گیرند که با توافق خودتان خودرو بیشتر از زمان متعارف در نمایندگی متوقف خواهد بود و اگر امضا ندهید، باز به بهانه ای دیگر شما و قانون بدون ضمانت اجرای تصویب شده را دور می زنند.
خلاصه مانند دیگر قوانین این مملکت که ظاهرا قرار است از حقوق مردم دفاع کند، فقط این جمله مصداق دارد که : اینجا ایران است. صدای ما را از این گوش خود دریافت نموده و از گوش دیگر به بایگانی مربوطه حواله فرمایید.
1396/1/29
خیلی ممنون .حالا نه که وقتی هم مطالبه می کنند خودرو سازهای نازنین هم سریع پرداخت می کنند!
اینجا ایران است عزیزم
1396/1/29
این ها می رن تو گوگل هرچی استاندارد و... راجع به خودرو از منابع خارجی هست کپی پیست می کنن.مثلا با خوشحالی میان استانداردهای پراید رو از 53 به 83تا افزایش می دن یا موتور پیکان رو یورو4 و در آینده نزدیک یورو6 می کنن،شاید هم توربوشارژ کنن کشش آریسان بالا بره،برای این قانون هم عزیزان نمایندگی با پنچاه راهکار می تونن دورش بزنن،قطعه رو عوض کنن پول خواب نمی خواد بدن،کمک فنر بعد از هزار کیلومتر روغن بده بعد نمایندگی بگه نه روغن از کمک ها نیست.شکر