موضوعات داغ

برلیانس H330 یا آریو S300؟

عکس مطلب اول
نویسنده: سید محمد پدرام

مقدمه
چند سالی است که انحصار صنعت خودروسازی کشورمان به دست دو شرکت مونتاژ کار یعنی ایران خودرو و سایپا افتاده و به همین خاطر ورود خودروهای خارجی به کشور با محدودیت‌های زیادی همراه است تا به اصطلاح حمایتی از تولید داخل صورت بگیرد اما این در حالی است که ایران خودرو و سایپا محصولات چینی را در سبد محصولاتشان قرار دادند و عملا حمایت از تولید داخل و محدودیت واردات، تا کنون هیچ تاثیری در رشد صنعت خودرو کشورمان نداشته است.
در رده قیمتی 50 تا 60 میلیون تومان در سگمنت سدان‌های متوسط خودروهای زیادی وجود ندارد و خریدار هم نمی‌تواند انتخابی جز خودروهای چینی داشته باشد. در این مقاله به مقایسه دو سدان چینی می‌پردازیم که این روزها فروش خوبی را تجربه کرده‌اند و از نظر قیمتی هم در یک رده قیمتی قرار دارند.
تاریخچه شرکت برلیانس آتو در سال 1992 توسط یانگ رونگ راه‌اندازی شد و تا سال 2002 تنها به تولید مینی بوس اشتغال داشت. از سال 2003 در پی امضای قرارداد با ب ‌ام ‌و شروع به مونتاژ اتومبیل نمود. شرکت برلیانس در سال 2012 شمار 650 هزار دستگاه اتومبیل تولید کرد و در سال 2013 به‌عنوان ششمین تولیدکننده خودرو جمهوری خلق چین شناخته شد و نکته جالب تر این که برلیانس علاوه بر مونتاژ خودروهای ب ام و، مونتاژ خودروهای پورشه، میتسوبیشی، تویوتا و ایتال دیزاین هم در چین بر عهده دارد.
زوتی در تاریخ 14 ژانویه 2005 توسط Zotye Holding Group تاسیس شد. پیش از این، Zotye قراردادهایی را برای صادرات قطعات خودرو در اختیار داشت اما تولید خود را برای تکمیل اتومبیل ها به منظور استفاده از بازار خودرو در حال گسترش چین افزایش داد. در سال 2005، به دلیل اعتبار خود را به عنوان یک شریک قابل اعتماد، Zotye قراردادهایی را برای شرکت های تابعه فروش در 10 کشور مختلف ایجاد کرد.

طراحی

برلیانس H330 در رده سدان‌های متوسط قرار می‌گیرد، طراحی بدنه H330 متفاوت تر از دیگر رقبای چینی است، نمای جلوی H330 خصوصا جلو پنجره کلیوی شکل آن بسیار به محصولات ب ام و شباهت دارد و فرم طراحی چراغ‌ها هم این حس را تداعی می‌کند، نمای جانبی هم بروز طراحی شده و حس یک سدان اسپرت را القا می‌کند، چراغ‌های عقب H330 ساده طراحی شده و همانند چراغ‌های جلو جذابیتی ندارد اما در کل خوب از آب در آمده و به جرأت می‌توان گفت از تندر 90 اوضاع بهتری دارد!

آریو S300 در حقیقت زوتی Z300 نام دارد اما در ایران با همین نام آریو شناخته می‌شود. این خودرو دقیقا از روی تویوتا آلیون 2007 ساخته شده اما با توجه به اینکه تویوتا آلیون تنها در کشور ژاپن عرضه می‌شود برای ما هم شناخته شده نیست ظاهر آریو برای ما تازگی دارد. بر خلاف برلیانس H330 که بیشتر مورد پسند جوانان طراحی شده طراحی نمای جلو آریو طوری است که هر فردی در هر رده سنی مشکلی با آن نخواهد داشت؛ چراغ‌های کشیده و باریک نمای جلو با گرافیک زیبا حس یک خودرو تقریبا لوکس و خانوادگی را می‌دهد. نمای جانبی هم حس خوبی القا می‌کند اما همانند برلیانس H330 اسپرت نیست، نمای عقب آریو ساده اما در عین حال زیبا طراحی شده و از نظر نگارنده چراغ‌های آن از برلیانس H330 زیباتر است(البته موضوع زیبایی به سلیقه هر فردی بستگی دارد). در کل می‌توان نتیجه گرفت برلیانس H330 دارای روحیه اسپرت و جوان پسند است اما آریو S300 روحیه‌ای خانوادگی و آرام دارد.

کابین

برخلاف ظاهر اسپرت برلیانس H330 ،کابین آن ساده طراحی شده و در مقایسه با دیگر رقبای چینی قدیمی به نظر می‌رسد اما استفاده از رنگ کرم در کابین H330 سادگی و قدیمی بودن کابین را تا حد زیادی پوشانده. H330 با کابین مشکی رنگ هم به بازار عرضه شده که قطعا جذابیت نمونه کرم را ندارد.

در مقابل کابین آریو S300 اوضاع بهتری از H330 دارد. در ضمن، آریو S300 در نسخه فول آپشن به مانیتور لمسی مجهز شده در حالی که برلیانس H330 فاقد مانیتور است.

قوای حرکتی
قوای حرکتی و میزان مصرف سوخت هر دو خودرو از پیشرانه‌های ساخته میتسوبیشی بهره می‌برند. پیشرانه نصب شده روی برلیانس 1.5 لیتر حجم دارد که می‌تواند 103 اسب بخارو 138 نیوتن متر گشتاور را تولید کند در مقابل آریو S300 به پیشرانه 1.6 لیتری مجهز شده که طبق اعلام شرکت سایپا می‌تواند 112 اسب بخار تولید کند در حالی که سایت کمپانی زوتی برای این خودرو 120 اسب بخار اعلام کرده و همچنین گشتاور آریو 151 نیوتن متر است.

مصرف سوخت ترکیبی برای برلیانسH330 5/6 لیتر و برای آریو S300 1/7 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است؛ همچنین هر دو خودرو به گیربکس 4 سرعته اتوماتیک مجهز شده اند. ایمنی و کیفیت از نظر ایمنی هر دو خودرو 5 ستاره ایمنی را از موسسه C-NCAP کسب کرده‌اند و همچنین طبق اعلام ISQI (شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد) هر دو خودرو موفق به کسب 3 ستاره کیفی از 5 ستاره شده اند. در مسیرهای سربالایی هر دو خودرو عملکرد ضعیفی از خود نشان می‌دهند اما با توجه به اینکه پیشرانه آریو S300 پرقدرت تر از برلیانس H330 است انتظار می‌رود در مسیرهای سربالایی عملکرد بهتری داشته باشد.

نتیجه گیری

هر دو خودرو توسط شرکت سایپا مونتاژ می‌شوند و این شما هستید که طبق سلیقه و نوع کاربرد خود باید یکی را انتخاب کنید. برلیانس H330 دارای ظاهری جوان پسند و اسپرت که بر خلاف طراحی‌ ظاهری اش پیشرانه قدرتمندی ندارد و نباید توقع خاصی از آن داشته باشیم اما در عوض دارای فرمان برقی است و همچنین از نظر مصرف سوخت از رقیب خود کم مصرف تر است در مقابل آریو S300 با طراحی ساده و تا حدی لوکس خودرو مناسب خانواده‌های 4 یا 5 نفره است و مهم ترین مزیتی که نسبت به برلیانس H330 دارد، پیشرانه قدرتمندتر آن است.

نظرات کاربران

33 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/9/14
بازار دست دوم این خودرو ها کمر شکن است .
من در این رده از لحاظ کیفیت تندر پلاس را ترجیح میدهم البته نظر شخصی من این است اساتید توهین نفرمایید خواهشاً
1397/4/19
موتور میتسوبیشی لنسر ۲۰۱۴ که رو آریو نصب میشه به کل هیکل ال ممد میارزه. موتور آریو زنجیریه ینی تسمه تایم نداره. نه بدنه نه اتاق و نه موتور و نه گیربکس ال ممد به گرد پای آریو هم نمیرسه. موفق باشی
1396/9/14
به نظر من تو رنج 55 تا 60 میلیون برنده قاطع بسترن B30 برای چینی سواران و رنو/داچیا ساندرو استپ وی برای اروپایی سواران خواهد بود.بقیه ماشین ها اگه بخوایم واقع بین باشیم واقعا بازنده این رقابت هستند مخصوصا زوتی
1397/2/31
گل گفتی
1397/4/2
فقط بسترن b30.توپه توپه...
1397/12/17
بسترن 107 اسببخار قدرت داره که نسبت 120 اسب آریو ضعیفتره. ضمنا آپشنها و دنگ و فنگ زیادتری نسبت به اریو داره وبا توجه به چیی بودن این آپشنها به زودی دردسر ساز خواهند شدو آریو با ساختار ساده تر خیلی بهتره
1396/9/14
هیچکدام،بستر b30
1396/9/14
سلام
چندتا نکته خواستم اضافه کنم که بهش اشاره نشد، ببرلیانس از مدل 96 نسخه اتومات علاوه بر تریم مشکی ، مولتی مدیا 7 اینچی هم اضافه شده.
و همچنین برلیانس علاوه بر فرمون برقی ، گیربکس کره ای هیوندای و کی لس(استارتر) هم نسبت به زوتی داره.
1396/9/21
ماشین z300 هم گیربوکس آن هیوندایی است و بدنه آن محکم تر از برلیانس است و کلا از تویتا بهره گرفته است
1398/7/15
آریو گیربکسش هیوندا i20 کره هست. موتورشم لنسر 2014 اتاقشم تویوتا آلیون. واقعا اخه این دوتا قابل مقایسه هستن؟؟ برلیانس اخه چی داره؟؟
1396/9/14
انتخاب بین بد و بدتر
برلیانسه موفق تره از فروش بیشترش معلومه
1396/9/15
برلیانس بیشتره چون با شرایط اقساطی متنوع به فروش میرسه و ظرفیت تولید بالایی داره اما آریو تو بن‌رو ساوه تولید میشه که ظرفیت تولید پایین داره
1397/10/22
لابد پراید از همه اینا موفق تره چون فروشش صد برابر ایناست
1396/9/14
خیلی ها میگن آریو فروش خوبی نداشته درصورتی که سایپا جوابگوی تعداد بالای درخواست آریو نیست و علت کم بودنش هم اینکه تو سایت ‌‌بن‌رو تولید میشه که ظرفیت تولید بسیار کمی داره و به‌زودی با راه‌اندازی خط‌تولید در سایت اصلی سایپا خیلی بیشتر میشه در صورتی که برلیانس از ابتدا ظرفیت تولید بالایی داره و با شرایط خیلی متنوعی به فروش میرسه که مشتری به خریدش ترغیب میشه تو فیلم های تلویزیون هم که کلا ماشیناشون برلیانس که یه تبلیغ غیرمستقیم این ماشین.
در بحث طراحی هم که طراحی تویوتا لازم به بحث نیست اگر شما قسمت سرنشین عقب این دوتا خودرو بررسی کنید واقعا تفاوت احساس میکنید و من از سایت خودرو بانک تقاضا میکنم عکس جای‌پای عقب این دوتا خودرو بزاره.
تو بحث موتور هم که آریو دقیقا از موتوری استفاده کرده که روی میتسوبیشی لنسر به‌کار رفته اونایی که میگن ضعیفه پس لنسر هم باید ضعیف باشه.
برلیانس هم یه سری آپشن اضافه نسبت به آریو داره که با دو سه میلیون میشه روی هر خودرویی گذاشت.
1396/9/15
فقط برلیانس h330 اتوماتیک = چینی زیبا
1396/9/16
قطعا انتخابم آریو طراحی تویوتا با موتور قوی‌تر
آریو در واقع زوتی زد 300 مدل 2014 که زد300 مدلهای جدیدتر هم داره اما سایپا امتیاز مدل 2014 زد300 خریده و صاحب امتیاز این مدل
در صورتی که سایپا با برلیانس فقط یه قرارداد برای تولید گذاشتن و برای سایپا تولید برلیانس زیاد مهم نیست و هر روز ممکن خبر توقف تولید برلیانس بشنویم اما سایپا با خرید امتیاز زد300 وتغییر اسم سازنده و مدل خودرو تولید آریو براش مهمه و مطمئن باشید سالهای سال آریو تولید میشه
1396/9/30
آریو کیفیت خیلی بالایی دارد و بسیار جادار و ایمن می باشد و در ضمن اشکال طراحی ندارد و برلیانس برعکس پر از اشکاله . مقایسه این دو ماشین ظلم به آریوست.
1397/6/13
آریو داری برا اینه تعریف میکنی من که هرگز دارندگان آریو سوال کردم از کیفیتش راضی نبودند
1396/12/7
با سلام. اریو اگر کیفیت پایینی داشت در ناوگان تاکسیرانی قرار نمیگرفت همین مساله گویای کیفیت این خودروست
1397/1/27
اگه کیفیت به ناوگان تاکسیرانی ربط داشت نتیجه می گیریم پیکان و پراید هم باکیفیت هستند.
1397/1/23
با سلام به نظر من آریو واقعا خودروی فوق العاده‌ای است موتور ۱۶۰۰ این خودرو موتور میتسوبیشی لنسر ۲۰۱۴ است اگه موتور بدی بود نمیومد روی لنسر بزاره بعد اتاق و زیربندیه این ماشین تویوتا آلیون هست شاید شتاب بالایی نداشته باشد ولی از برلیانس بزرگتر و خیلی نرم تو هست و با اینکه صندلی این ماشین برقی نیست ولی واقعا آدم رو در بر میگیره و به آدم حس امنیت میده سیستم تهویه ماشین خیلی خوب است و ماشین به هیچ عنوان در سر بالایی ها کم نمیاره این یک سال تجربه رانندگی من بود با زوتای z300 یا آریو
1397/1/28
مقایسه آریو با با بقیه خودرو های چینی در رده زیر ۷۰ واقعا بی انصافبه
1397/3/8
آریو نمیدونم اما زوتی وارداتی بسیار عالی هست و قابل مقایسه با برلیانس نیست
1397/4/25
با سلام
من خودم خودرو آریو اتومات دارم والا همه چیزش خوبه.شتاب عالی داری.گریبکس عالی.سواری نرم و راحت.نمیدونم چرا بعضی ها در مورد آریو چرا بد میگن.خدایی ماشین خوبیه.هم جاداره و هم قشنگ.هر کی میخواد بخره با این قیمت شک نکنه بهترین گزینس.خدایی خورو های داخلی به گرد پاشم نمیرسن.
1397/5/9
من از مهندسين شركت سايپا هستم..خودم ماشين خارجي دارم ولي به دوستان پيشنهاد ميكنم تو اين رنج خودروي آريو سوار بشن...ظرفيت توليد اين خودرو در حال افزايشه...ايمني و طراحي عالي داره و موتورش هنوز ايرانيزه نشده....فعلا هم در خط توليد قرار داره و قطعاتش به زودي بيشتر و ارزونتر خواهد شد..سپاس
1397/5/10
با سلام بر هموطنان عزیزم
من دوماهه آریو اتومات خریده ام.بسیار راضی هستم.البته به علت اسنکه مونتاژ ایرانه ایرادات جزیی در مونتاژ داره مثل صدای واشر گلویی اگزوز که با تعویض از نوع ال ۹۰ حل میشه.در مدل ۹۶ ایراد کمک در بعضی ماشین ها وحود داشت که در مدل ۹۷ تقزیبا وجود نداره.برای ما که یک‌خانواده ۴ نفره هستیم بسیار مناسب ،جادار، ایمن به لحاظ طراحی عالی تویوتا است.زیرپای نرم و رانندگی لذت بخشی داره.از معایب ان میتوان به گرانی و نه کمبود قطعات البته در نمایندگی ها نام برد.اما در بازار تمامی قطعات وجود دارد.ضمنا با بیمه بدنه مشکل گرونی قطعه تقریبا حله.عیب دیگرش نداشتن آپشن هایی مثل مانیتور و سانروف است.که مانیتور بهمراه دوربین عقب و GPS با حدود ۲/۵ قابل نصب هست اونم فابریکش.البته اگه این آپشن ها را داشت قطعا قیمتش بالای ۸۰ میلیون میبود.لذا در رنج این قیمت بهترین گزینه هست.زیبا ،جادار ،مطمئن و در مقایسه با انواع وطنی بسیار بسیار بهتره.موفق باشید.
1397/5/20
با سلام
چندی پیش فرودگاه اصفهان بودم و دیدم همه تاکسی های فرودگاه اریو هستن
برام جذابیتش بیشتر شد
شاید بالای 100 دستگاه اریو اونجا پارک بود
ازشون که از ماشین پرسیدم دیدم هیچکدومشون تا بحال تعمیرگاه نرفتن با اینکه کارکرد بعضی از ماشینا بالای 200 هزار کیلومتر بود
داخل ماشین ساده ولی کاملا اروم و خوب هست و حس خیلی بهتر و اروم تری نسبت به برلیانس دارید
1397/8/18
آريو عاليه
1398/6/12
سلام فکر کنم اریو سانروف نداره میشه کاریش کرد
1398/7/15
با سلام
بنده دکترای مکانیک و محقق و مدرس در زمینه طراحی اتوموبیل هستم. در مقایسه این دو نوع خودرو به ظور واضح باید بگم آریو اتاق و شاسی تویوتا رو داره و کپی هم نیست خود اتاق تویوتا آلیون هست. در مورد موتور تقریبا در یک سطح هستند البته آریو کم مصرف تره . در زمینه تعلیق و فنر بندی آریو کمی سرتر هست از برلیانس. ولی نقطه قوت و تفاوت ایمنی این دو بیشتره چون آریو اتاق اصیل و بسیار محکمی داره. در کل نظر بنده آریو هست . اگر نمره بخوام بدم از 100 به آریو 70 میدم و به برلیانس 60
1398/8/6
آریو داری موتور میسوبیشی است. 4 ستاره کیفی از خودرو سازی خودمان و 5 ستاره ایمنی دارد.
ترمز ها عالی /گیربکس کره و پاور تک است و بسیار هوشمند
شتاب با توجه به هوشمندی گیربکس خوب و عالی معکوس می کشد./ مقایسه آریو و نرمی فوق العاده آن انرا با سراتو 1600 باید مقایسه نمود و هرچند بازاردلالان ومافیای قدرت باآن کم لطف بوده با توجه به قیمت فعلی و مزایا یبیشمارآن اصلا برلیانش یا دنا یا ال 90 و ... درحد واندازه ی مقایسه با آن نیست.
اگر فکر میکنی به گزافه میگویم لطفا این مقالات رارها کنید و از مصرف کنندگان /راننده های تاکسیران / و... تحقیق بفرمایید.دوست عزیز بنا به دلایلی دلالان ومافیافعلا روی این خودرو سرمایه گذاری نکر دهاند اما دیر یا زود واقعیت راحتی و سواری فو ق العاده آن برای مصرف کنندگان روشن خواهد شد.
ممنون
1398/10/12
با سلام . تو این قیمت اریو خیلی سر تره. موتور اریو تولید میتسوبیشیه. و گیربکسش هیونداست . ضمنا نمایندگی شماره کشور میگفت در این چند سال اریو برا گیربکس اصلا مراجعه نداشته و مونور ۲ تا . اما برلیانس مشکلات داره . ضمنا اریو فقط مشکل کمک داره.
1401/12/20
دوستانی که مگن بخاطر ضعفش دادن تاکسی رانی،، تاکی خطی شوش راهن ندادن که تاکسی فرودگاه ها شده به بجای کمری چون در حقیقت در مقایسه چیزی از کمری کم نداره بجز سرعتش، که اونم تو این بالای 120 بیشتر که نمشه رفت،،،