موضوعات داغ

پارس خودرو و محصولات پارس خودرو را بشناسید

عکس مطلب اول
شرکت پارس خودرو در سال ۱۳۳۵ به عنوان یک شرکت تولیدی و بازرگانی در زمینه اتومبیل‌های جیپ فعالیت خود را آغاز و از آن زمان تاکنون اقدام به تولید و مونتاژ خودروهای سواری و عموماً دو دیفرانسیل در کشور کرده است. در حال حاضر شرکت سایپا حدود 85 درصد از سهام پارس خودرو را در اختیار دارد که به عنوان بزرگترین سهام‌دار پارس خودرو به شمار می‌آید و بخش دیگر پارس خودرو نیز در بازار بورس اوراق بهادار تهران معامله می‌شود.
همانطور که در ابتدا اشاره شد، شرکت پارس خودرو با نام قدیمی "جیپ ایران" در سال 1335 شمسی تاسیس شد و فعالیت آن در سال‌های اولیه، تنها واردات و تامین قطعات محصولات جیپ آمریکا در بازار کشور بوده است، اما پارس خودرو در سال 1338 میلادی گسترش پیدا کرد و با احداث یک کارخانه در محل کنونی شرکت واقع در جاده مخصوص کرج، مونتاژ انواع خودروهای جیپ را در داخل کشور آغاز کرد تا به نیازهای مشتریان خود بهتر پاسخ دهد، اما این تمام ماجرا نبود و با رسیدن به سال 1345 شمسی، پارس خودرو سالن‌های پرس، ساخت قطعات و توسعه عملیات‌های خود را به راه انداخت و تولید خودروی نام آشنای "آریا شاهین" را شروع کرد که در واقع خودروی "رامبلر" آمریکایی بوده و تا سال 1351 شمسی تولید شد که در مجموع توانست بیش از 35 هزار دستگاه به فروش برساند.
در 1352، شرکت "موتور جک" تاسیس و کلیه دارایی‌ها و تعهدات شرکت جیپ به این شرکت منتقل شد. نام شرکت در تاریخ 1352 به "شرکت جنرال موتورز ایران" و همچنین در سال ۱۳۵۹ به شرکت "خودروسازی ایران" و سپس در همان سال به نام "پارس خودرو" تغییر پیدا کرد. هرچند این شرکت در سال 1371 براساس قانون تجارت، از "سهامی خاص" خارج شده و به "سهامی عام" تبدیل شد.
به محصولات تولیدی پارس خودرو برگردیم، می‌توان گفت که شرکت پارس خودرو بعد از تغییر نام به شرکت جنرال موتورز ایران، از سال 1353 شروع به تولید محصولات شورلت و بعد از آن کادیلاک کرد، تا اینکه با شروع انقلاب اسلامی تولید محصولات شورلت و کادیلاک متوقف شد و بار دیگر تولید محصولات جیپ، در کنار خودروهای لندروور و نیسان آغاز شد.
در سال 1375، خودروی معروف "سپند" یا همان "رنو 5" تولید شد و توانست بازار خوبی در کشور داشته باشد، اما از سال 1380 شرکت پارس خودرو به سمت واردات و مونتاژ وسایل نقلیه خارجی پیش رفت و توانست در همان سال، محصولاتی از جمله "نیسان پاترول سافاری"، "رنو PK"، "نیسان ماکسیما" و همچنین پیکاپ دوکابین نیسان را به بازار عرضه کند.
در سال 1381، گروه خودروسازی سایپا سهام خود را افزایش داد و از 51 درصد به چیزی حدود 84 درصد افزایش داد و همزمان با انجام چنین کاری، پارس خودرو توانست پیکاپ تک کابین، رنو PK انژکتوری و همچنین نیسان رونیز را آماده عرضه به مشتریان کند.

در ادامه پارس خودرو توانست با تولید رنو مگان و یا نیسان ماکسیما سهم بسیار خوبی از بازار را بدست آورد و موفقیت فروش خود با خودروهایی نظیر نیسان پاترول را تکرار کرد.
با وجود این شرایط، در حال حاضر شرکت پارس خودرو به تولید محصولاتی همچون رنو ساندرو در مدل‌های معمولی و رنو ساندرو استپ وی و خانواده برلیانس و همچنین دو خودروی رنو تندر و پارس تندر مشغول است که همین محصولات محدود، بازار فروش بسیار خوبی در کشور دارند.

پارس خودرو با نظارت مستقیم رنو سهم قابل توجهی از بازار را با عرضه رنو ساندرو بدست آورد اما در همین حال برلیانس های مختلفی همچون خانواده برلیانس H200 و برلیانس H300 نیز روی خط تولید پارس خودرو رفت.

نظرات کاربران

12 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/1/17
قشنگ میشه گفت این خودروساز پله های برج میلاد رو تک تک رفته بالا بعد از همونجا بدون چتر نجات پرت شده پایین !
پدربزرگ گرامی اینجانب یه ماکسیما اتومات 3000 مدل 83 کارکرد 160 هزار داره که از اول دست خودش بوده و کلا خانوادگی سوارش شده و عین کلکسیون نگهدارها از این ماشین مراقبت کرده. با گذشت این همه سال هنوز وقتی پشت فرمون این ماشین میشینم فکر میکنم سفر کردم به آینده و وقتی یادم می افته که این ماشین مال چه سالیه تازه میفهمم چقدر به عقب افتادم !
حکایت همین خودروسازه، چی تولید میکرد، چی داره تولید می کنه !!!
1397/1/22
داداش از سر اتفاق من بعد ماكسيمام كه 10 سال دستم بود و واقعاً تو خرج افتاده بود برليانس خريدم برليانس به لحاظ نرمي فرمون و خوشدستي و. جمع و جور بودن براي پارك در شهر از ماكسيما سرتره در ضمن راحتي صندلياش هم كم از ماكسيما نداره در كل شما بعد از ماكسيماي پدربزرگ گراميتون يه دور با برليانس 330 بزنيد ميفهميد كه نرمي و سواريش بهتر نباشه بدتر نيست.
بنابراين به نظرم در شرايط كنوني اقتصاد مريض كشور بازم پارس خودرو انتخاب خوبي داشته براي مردم قشر متوسط كه يه ماشين با كيفيت روز و خوب و طراحي خوب با قيمت مناسب سوار شوند.
1397/3/1
سلام این دوستم که میگه برلیان خوبه مثل ماکسیما هست یا ماکسیما نداشته یا چوپانه از ماشین سواری حالیش نیست چی داره میگه

1398/7/20
تو اصلا ماکسیما نداشتی داری شعر میگی چینی سوار عقده ای
1397/1/22
در مورد برلیانس سری300 هنوز مطالب سایت به روز نشده و مدل 320با موتور 1650و امکانات ان مطلبی ندیدم
1397/2/6
mn kharidam awlie ...fght ye seri lavazem az rosh baz mikonn mesl koroz kontrol sini va mahvaze motor va dorbin dande aghab vali koln mashin khobie mn raziam
1397/3/2
سلام به همه ی دوستان ..من پاییز سال پیش یه پارس سال مدل 92 خریدم.....خیلی خوبه ....فقط یکم مصرف سوختش بالاست ..ولی خیلی خوب میره ....قبلا سمند ef7داشتم خیلی ماشین چرتی بود اصلا باهاش حال نمی کردم ....تقریبا 9 سال راننده هستم .با این پارس سال حد اکثر سرعتم 210 تا رفتم ...ولی آخرش بود ..یعنی بیشتر گاز نمی خورد ...ولی خیلی بهتر از سمند بود ...خدا وکیلی پژو پارس ماشینه عالیه ..یک ماشین به تمام عیاره
1397/3/28
سلام.ببخشید میخواستم بدونم پژو پارس سال 97 چه طور ماشینیه.من تاحالا پارس نداشتم..و میخوام شرایطی از تهران بردارم.میخوام بدونم شرایطش چجوریه.چقدش رو باید اول بدی.و چه چیزایی برای ضمانتش لازمه که بدی..میخواستم بدونم آیا از کارخونه هم میشه بری ماشینه دوگانه فابریک بخری.یا نه فقط نمایندگیش باید بری.من پاکدشت میشینم.اگه میشه از کارخونه بگیری شرایطشو دقیق کسی که میدونه سر در میاره بهم بگه ممنون میشم.ببخشید اینقد طولانی سوالمو مطرح کردم.دمتون گرم.
1397/5/6
به نظر من بهترین ماشین ایران خودرو پارس سال داشبورد جدید میباشد و با پارسTY5هیچ گونه فرقی ندارد و دیر تر به تعمیر خواهد آمد و بدنه محکم تری دارد و رنگ بسیار قوی در برابر سوختگی افتاب دارد و شتاب و سرعت او بسیار خوب است
1398/7/20
انشا مینویسی داداش همش یه ....
1397/5/25
برلیانس از محصولات پارس خودرو بد نیست کیفیت خوب و قابل قبولی نسبت به دیگر محصولات تولیدی داخلی داره و دیگر امکانات . نمیخوان زیاد توضیح بدم فقط قبل از خرید سوار این خودرو بشین بعد نظر بدین. ممنون بازار دیگر محصولات رو خراب نکنید.
1399/3/26
چه سقوطی. از مگان به ساندرو و سراتو. از ماکسیما و تیانا به چینی های اشغال. خداوکیلی بهترین دوره ماشین سازی ایران سال 1386 تا 1393 بود. بقیه اش بدرد نخورهگ