موضوعات داغ

بتمن در شهر؛ نگاهی به تنها آلفارومئو 4C اسپایدر پلاک ملی ایران

عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول
یکی از خبرهای داغی که در واپسین روزهای سال 1396 علاقه‌مندان به خودروهای اسپرت و خاص را شگفت‌زده کرد، ورود اولین آلفارومئو 4C اسپایدر به کشور بود. در ابتدا با منتشر شدن عکس‌های این خودرو در فضای مجازی، زمزمه‌هایی از تردد این خودرو به‌صورت گذرموقت در کشور به گوش می‌رسید، اما در کمال تعجب چندی بعد این خودرو با پلاک ملی در خیابان‌های پایتخت مشاهده شد.
باتوجه به این‌که در چندسال اخیر خودروهای متنوعی به بازار کشور راه‌ پیدا کردند، می‌توان به جرات گفت که در هر سگمنت گزینه‌های زیادی برای انتخاب موجود است. اگر بخواهیم خودرویی اسپرت و تند و تیز را برای خرید انتخاب کنیم، باید سراغ برندهای مطرح اروپایی از جمله مازراتی، پورشه، بنز و ب‌ام‌و برویم. اما باتوجه به اینکه از سال 92 قاتون منع واردات خودروهای 2500 سی‌سی به کشور وضع شد، دیگر شاهد ورود این دسته از خودروها نیستیم. به همین دلیل تقاضا در بازار به سمت و سوی خودروهای پیشرفته آلفارومئو بوده که با تولید کوپه اسپرت و جذاب 4C توانست توجه بسیاری از علاه‌مندان به خودروهای اسپرت را به خود جلب کند. آلفا 4C یک سوپرکوپه موتور وسط دو نفره با ابعاد کوچک است که شباهت زیادی به سوپراسپرت‌های فراری دارد. از همین روی زمانی که شما با یک آلفا 4C رو‌به‌رو می‌شوید، ممکن است در نگاه اول دچار تردید شوید که آیا یک فراری پیش رویتان قرار دارد یا آلفارومئو؟ به هرحال فراری و آلفارومئو از زیرمجموعه‌های کمپانی مادر فیات به‌حساب می‌آیند که همین موشوع سبب شده وجوه اشتراک زیادی در بخش طراحی و تکنولوژی داشته باشند.

آلفارومئو 4C اسپایدر

آلفارومئو 4C اسپایدر

اواخر سال 93 پس از عرضه آلفا میتو و جولیتا، آلفا 4C توسط شرکت آلفاموتور معرفی و به بازار شد. اما برخلاف انتظار، این خودروی جذاب نتوانست معادلات بازار خودروهای اسپرت را برهم بزند و با تیراژ بسیار کم راهی بازار شد. اما نکته قابل توجه درخصوص این خودرو، عرضه نسخه کوپه آن بوده که تاکنون به تعداد محدودی وارد کشور شده است. اما روزهای پایانی سال گذشته نخستین نمونه اسپایدر این خودرو با رنگ مشکی و سقف پارچه‌ای همرنگ بدنه توانست باتوجه به شرایط نا به سامانی که این روزها شرکت‌های واردکننده را درگیر خود کرده، وارد کشور شود و پلاک ملی دریافت کند. شنیده‌ها حاکی از آن است که این خودرو در حال حاضر در اختیار مدیرعامل این شرکت است.

آلفارومئو 4C اسپایدر

آلفارومئو 4C اسپایدر

همچنین پیش از این عرضه مدل‌های جدید آلفارومئو از سوی این شرکت به بازار نیز دور از انتظار نبود، برهمین اساس آلفاموتور برنامه واردات مدل‌های جدید این برند از جمله جولیا و استلویو را در دستور کار خود قرار داده بود، اما با وضع قوانین جدید و اعمال محدودیت‌های بیشتر از جمله منع واردات خودروهای بالای 40 هزار دلار، احتمال عرضه این‌ خودروها بسیار کم شده است. حال با آمدن اولین 4C اسپایدر به کشور، برخی از علاقه‌مندان به این خودرو گمان می‌کنند که مجددا عرضه این خودرو آغاز شده است، اما باید بگوییم متاسفانه به دلیل بالا بودن قیمت پایه این خودرو که حدود 60 هزار دلار است، امکان عرضه این خودرو به صورت رسمی به کشور وجود ندارد.

آلفارومئو 4C اسپایدر

آلفارومئو 4C اسپایدر

پیشرانه استفاده شده در آلفارومئو 4C یک موتور 1742 سی‌سی چهار سیلندر DOHC 16 سوپاپ مجهز به سیستم توربوشارژر با بلوک سیلندر از جنس آلومینیوم است. این موتور توانایی‌های بسیار بالایی داشته و قدرتی معادل ۲۳۷ اسب‌بخار در دور موتور 6000 RPM و حداکثر گشتاور تولیدی معادل ۳۵۰ نیوتون متر در دور موتور 2200 RPM را برای این خودروی اسپرت کوچک فراهم می‌کند. این نیرو توسط یک جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک دو کلاچه با قابلیت تعویض به صورت دستی به چرخ‌های عقب (RWD) منتقل می‌شود. این موتور 4C را در زمانی حدود ۴.۲ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رساند، به این ترتیب می‌توان این خودرو را به عنوان یکی از سریع‌ترین خودروهای بازار ایران با شتاب کمتر از ۵ ثانیه شناخت.

آلفارومئو 4C اسپایدر

آلفارومئو 4C اسپایدر

از ویژگی های این خودرو می‌توان به سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESP)، سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم توزیع الکترونیکی قدرت ترمز (EBD)، سیستم کنترل کشش (Traction Control)، سیستم کنترل سرعت موتور (MSR)، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی (HAC)، سیستم افزایش قدرت ترمز در موارد اضطراری (HBA)، سیستم واکنش سریع ترمز (RAB) در مدل‌های حرکتی Race و Dynamic، سنسور کمکی پارک در بخش عقبی خودرو، سیستم هشدار فشار باد پایین تایرها (TPMS)، 5 کیسه هوا (۲ عدد راننده و سرنشین، ۲ عدد جانبی ، ۱ عدد محفاظ زانوی راننده) اشاره کرد. همچنین 4C دارای امکانات رفاهی محدودی است که از جمله آن‌ها می‌توان به چراغ‌های روشنایی در روز LED، سیستم صوتی با کیفیت بالا مجهز به ۴ بلندگوی مجزا با قابلیت پخش رادیوهای AM و FM، قابلیت پخش موسیقی به صورت Stream از اینترنت، صفحه نمایش LCD، صندلی‌ها با قابلیت تنظیم در چهار جهت به صورت دستی، غربیلک فرمان اسپرت با پوشش چرم، ورود و استارت خودرو بدون نیاز به کلید (Keyless)، سیستم تهویه مطبوع دستی اشاره کرد.

آلفارومئو 4C اسپایدر

آلفارومئو 4C اسپایدر

لازم به ذکر است که قیمت نسخه کوپه این خودرو در حال حاضر در بازار حدود 500 تا 650 میلیون تومان بوده، اما باتوجه به اینکه از نسخه اسپایدر تنها یک دستگاه وارد کشور شده است، پیش بینی می‌شود قیمت نجومی را برای آن در بازار آزاد درنظر بگیرند.

نظرات کاربران

8 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/1/23
"به دلیل بالا بودن قیمت پایه این خودرو که حدود 60 هزار دلار است، امکان عرضه این خودرو به صورت رسمی به کشور وجود ندارد"
مدیونید اگر فکر کنید با پول و پارتی میشه تمام قوانین دور زد , قانون برای همه مردم حتی کسایی که پول و پارتی هم دارن باید قانون رعایت کنن.
1397/1/23
فک کنم تو طراحی داخلش از پراید الگوبرداری شده.
1397/1/24
عزیزم این ماشین برای راحتی و مسافرت و مخ زنی نیست که داشبود خوشگل داشته باشه
کارایی این ماشین بیشتر تو پیست و مسابقه و درگه نه واسه سر کار رفتن و دور دور و خیلی کارای دیگه
1397/1/23
یعنی واقع سیستم تهویش دستیه؟؟؟؟؟مگه داریم؟
1397/1/24
دوستان معنی رانت رو متوجه شدید ؟ به این میگن اعمال قدرت در قانون
1397/1/26
برای دیدن عالیه دست ما بهش که نمی رسه خوشگله خود لوتوس اذعان دارد که 4سی بهتره اسب بخار ایتالیایی
1397/1/26
من شنیدم که این فرمان این ماشین کمک هیدرولیکی یا برقی نداره درسته؟
1397/1/26
بله درسته...اين ماشين هدف اولش كاهش وزن بوده و از هر چيزي زده تا وزن و كم كنه از شاسي تمام فيبر كربن بگير تا حذف سيستم هيدروليك و باقيه چيزا...و نتيجه تمام اين كارا اين شده ك اين ماشين با يه موتور ١.٨ در انتهاي درگ ٤٠٠ متر تنها به اندازه يك خودرو از باكستر s عقب بمونه