موضوعات داغ

تست و بررسی کیا ریو سدان مدل 2016؛ کره‌ای فراموش شده

6 خرداد 1397
عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس

ریو یکی از مدل‌های پرفروش کمپانی کیاموتورز کره جنوبی است که از سال 2000 تاکنون چهار نسل از آن تولید و روانه بازار شده است. نسل اول این خودرو 5 سال روی خط تولید بود و سرانجام در سال 2005 دومین نسل از این خودروی کامپکت به بازار معرفی شد که تا سال 2011 به یکی از خودروهای محبوب در بازار جهانی تبدیل شد. نکته قابل توجه در خصوص نسل دوم کیا ریو، عرضه آن توسط گروه خودروسازی سایپا است که از سال‌های 1384 تا 1391 آن را تولید و به بازار عرضه می‌کرد. کیا ریو یکی از خودروهای داخلی با کیفیت بوده که به دلیل عدم نصب کیسه هوا دیگر نتوانست قوانین استاندارد ایران را پاس کند و تولیدش در سایپا متوقف شد. اما با وجود اینکه سال‌ها از تولید این خودرو می‌گذرد، هنوز هم نمونه‌های کارکرده این خودرو در بازار متقاضیان زیادی داشته و با قیمت‌های قابل توجهی خرید و فروش می‌شوند.

همچنین شرکت اطلس خودرو نیز پس از چند سال فعالیت کمرنگ، تصمیم به واردات نسل سوم این خودرو گرفت که از سال 2011 تا 2017 با دو نسخه سدان و هاچ‌بک پنج‌درب به بازار عرضه شد. اما این خودرو به دلیل قیمت‌گذاری نامناسب و همچنین معرفی نه‌چندان مطلوب از سوی تیم بازاریابی و فروش اطلس خودرو، نتوانست ادامه دهنده راه نسل پیشین خود در بازار ایران باشد و به نوعی با شکست مواجه شد.

البته تعداد اندکی از مدل‌های هاچ‌بک و سدان کیا ریو جدید به بازار عرضه شده که در این مقاله از خودروبانک قصد داریم به نسخه سدان نسل جدید کیا ریو بپردازیم.

طراحی ظاهری ساده اما قابل قبول

در بخش طراحی ظاهری نسل سوم کیا ریو، به راحتی می‌توانید رگه‌هایی از برادر بزرگ‌ترش یعنی کیا اپتیما را در نمای جلوی این خودرو مشاهده کنید. استفاده از جلوپنجره مرسوم کیا سبب شده تا ظاهری نسبتا شکیل برای این سدان کوچک شهری رقم بخورد. همچنین چراغ‌های پیشانی بزرگ که از تکنولوژی‌های جدید و مدرن بی‌بهره است، شخصیتی اسپرت و جوان‌پسند را برای این خودرو پدید آورده است.

طراحان کیا در نمای جانبی برای بهبود نقاط کوری که توسط راننده دیده نمی‌شود، شیشه‌های جانبی جلو را کمی بزرگ‌تر از حد معمول طراحی کرده و از یک لچکی مثلثی شکل در بخش جلویی آن‌ها استفاده کرده‌اند که این موضوع نیز یادآور کیا سراتو است که از لحاظ کلاس‌بندی یک رده بالاتر از ریو جا می‌گیرد. همچنین نصب آینه‌های جانبی روی در یکی از نکات قابل توجهی است که ظاهری اسپرت را در نمای جانبی کیا ریو ایجاد کرده است. تا اینجا هیچ تفاوتی در طراحی ظاهری نسخه سدان و هاچ‌بک ریو دیده نمی‌شود.

اما نمای عقب جایی است که به دلیل فرم کلی بدنه تفاوت‌هایی در طراحی ایجاد کرده است. خودروی مدنظر ما در این مقاله از نوع سدان است. در بخش عقب نسل سوم کیا ریو، چراغ‌های بزرگ دو تکه که بخشی از گلگیر و در صندوق را پوشانده است. ظاهری ساده و نه‌چندان زیبا را بوجود آورده است که در نگاه اول چندان خوشایند به نظر نمی‌رسد. همچنین به دلیل تعبیه فضای پلاک در بخش زیرین سپر، فضایی نسبتاً خالی روی در صندوق مشاهده می‌شود که همخوانی چندانی با ظاهر کلی این خودرو ندارد. اما نمونه هاچ‌بک ریو به دلیل داشتن ابعاد کوچک‌تر، و همچنین طراحی قابل قبول نمای عقب، دارای مقبولیت بیشتری از سوی مردم است. به طوری که در بازار ایران نیز باتوجه به تیراژ بسیار کم واردات، تعداد قابل توجهی از آن‌ها هاچ‌بک بوده است.

کابین دلباز و جادار

شاید اولین و مهم‌ترین نکته در خصوص کابین کیا ریو مدل 2016 فضای بسیار مناسب کابین باشد که با توجه به ابعاد کلی خودرو و کلاسی که در آن جا می‌گیرد، بسیار قابل توجه است. هنگاهی که درون کابین نسل سوم کیا ریو می‌نشینید، به خوبی می‌توانید مهندسی دقیق و هوشمندانه را مشاهده کنید، زیرا با استفاده درست از فضا، توانسته‌اند کابینی جادار و مناسب خانواده را طراحی و تولید کنند. مجموعه داشبورد و کنسول کیانی برخلاف سایر مدل‌های کیا از طراحی ساده‌تری بهره می‌گیرد که البته این موضوع به دلیل رده پایین‌تری است که این خودرو در آن قرار دارد. همه چیز در طراحی داخل کابین به گونه‌ای انجام شده که اقتصادی و مقرون به صرفه باشد. بر همین اساس کنسول میانی داشبورد تعداد ادوات و دکمه‌های کمتری را به خود دیده است. اما در بخش پایینی کنسول دکمه‌های مربوط به تنظیم شیوه رانندگی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که یادآور خودروهای اسپرت بوده و نمایی جذاب را درون کابین ایجاد کرده است. اما نشانگرهای پشت آمپر که به صورت آنالوگ طراحی شده‌اند، کمی از شخصیت اسپرت ریو بدور بوده و خوشایند به نظر نمی‌رسد. تنها یک نمایشگر کوچک داخل صفحه سرعت‌سنج به چشم می‌آید که اطلاعات ضروری را به راننده نشان می‌دهد.

فضای کلی کابین برای افزاد بزرگسال مناسب طراحی شده است به نوعی خودرویی خانوادگی به شمار می‌رود، اما اگر افراد قدبلند در ردیف دوم صندلی بنشینند، ممکن است به دلیل ارتفاع کمتر سقف نسبت به جلوی کابین، کمی با دشواری رو‌برو شوند. از لحاظ کیفیت متریال مصرفی در کابین کیا ریو 2016، با توجه به سگمنتی که در آن قرار دارد، در وضعیت قابل قبولی به سر می‌برد، اما متاسفانه در بازار ایران به دلیل ارزش‌گذاری نادرست خودروها و همچنین شرایط نامطلوب قوانین گمرکی جهت واردات خودرو، برچسب قیمتی بیش از 100 میلیون تومان روی این خودرو سبب شده تا خریداران با دقت و وسواس بیشتری به انتخاب خودرو بپردازند، همین موضوع باعث می‌شود از دید بسیاری از مخاطبان کیفیت کابین ریو چندان مناسب مبلغی که پرداخت می‌شود نباشد، اما باید این موضوع را در نظر گرفت که نباید کیفیت را با بهای ایران مقابسه و ارزش‌گذاری کرد.

امکانات رفاهی و آپشن های ریو 2016

کیا ریو مانند سایر خودروهای کره‌ای با تیپ‌بندی‌های متفاوتی به بازار جهانی عرضه می‌شود، سه تیپ LX، EX و SX سه نمونه تیپ‌بندی این خودروست که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. در ایران نیز نمونه عرضه شده توسط شرکت آسان موتور از نوع SX بوده که از بیشترین امکانات رفاهی بهره می‌گیرد.

همچنین تعداد قابل توجهی نمونه نیمه فول نیز در بازار توسط واردکنندگان غیر رسمی وارد شده است که با قیمت کمتری خرید و فروش می‌شود. نسخه SX یا همان فول آپشن این خودرو از امکاناتی نظیر ایربگ‌های کامل جلو، جانبی و پرده‌ای، سیستم کنترل روشنایی چراغ‌ها اتوماتیک، فرمان چرمی، جلو داشبورد چرمی، سیستم تهویه اتوماتیک، سنسور پارک عقب، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، کلید هوشمند، سانروف، تنظیم برقی آینه های جانبی، فرمان چرمی، پکیج کرومی فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع تلسکوپی، دستگیره‌های همرنگ بدنه، مه‌شکن، سیستم ترمز ABS و EBD و چراغ‌های LED عقب، قفل مرکزی حساس به سرعت، شیشه‌های ضد اشعه، خروجی iPod، شیشه بالابر برقی جلو و عقب،کامپیوتر سفری و رینگ 15 اینچی آلومینیومی بهره می‌گیرد.

مشخصات فنی پیشرانه

نسل سوم کیا ریو دارای طیف وسیعی از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی است که هر کدام مختص به بازارهای کشورهای گوناگون است. پیشرانه‌های بنزینی ریو شامل ۱.۲، ۱.۴ و ۱.۶ لیتری هستند که نمونه آخری دارای سیستم تزریق مستقیم سوخت نیز هست و مدل‌های توربودیزل نیز دارای حجم‌های ۱.۱ و ۱.۴ لیتری هستند.

کمپانی کیا سه نوع جعبه دنده برای این خودرو درنظر گرفته است که شامل ۴ سرعته اتوماتیک، ۶ سرعته دستی و ۶ سرعته اتوماتیک می‌شود. البته در بازار خاورمیانه کیا ریو تنها با موتور بنزینی ۱.۴ لیتری خود عرضه شده که مدل‌های موجود در کشور نیز از همین گونه‌اند و به نوعی رده میانی یا اکونومیک ریو به حساب می‌‌آید.

نسل سوم کیا ریو در ایران درای یک پیشرانه چهار سیلندر خطی با حجم دقیق 1396 سی‌سی است که توانایی تولید نیرویی معادل 107 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 137 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه را دارد. همانطورکه گفته شد این نیرو توسط جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. نکته قابل توجه درخصوص مشخصات پیشرانه این خودرو، شباهت آن با پیشرانه هیوندای i20 عرضه شده در بازار ایران است که تنها در قدرت خروجی تفاوت اندکی میان این دو خودروست. زیرا در هیوندای i20 حداکثر توان این موتور 99 اسب بخار اعلام شده است.

تجربه رانندگی با کیا ریو 2016

هنگامی که پشت فرمان کیا ریو می‌نشینید، به خوبی می‌توانید حس و حال خودروهای کره‌ای را متوجه شوید. از چینش ادوات داخلی گرفته تا جنس متریال مصرفی داشبورد و تودوزی‌ها، همگی بیانگر سنت و اصالت کمپانی کیا است.

با فشردن دکمه استارت و روشن کردن پیشرانه کم حجم ریو، صدای کمی به درون کابین نفوذ می‌کند که این موضوع یکی از نکات مثبت در خودروهای شهری به شمار می‌آید. با قرار دادن اهرم دنده در حالت درایو شروع به حرکت می‌کنیم. در ابتدا با فشردن پدال گاز تا انتها شتاب چندان زیادی را حس نمی‌کنید که این موضوع از دید جوانان چندان خوشایند نیست. اما اگر مخاطب این خودرو را خانواده‌ها در نظر بگیریم، شتاب نسبتاً قابل قبولی را به شما ارائه می‌کند.

در ادامه حرکت و گذراندن مسافت نسبتاً زیادی در شهر، می‌توان گفت که کیفیت سواری ریو به گونه‌ای است که به دلیل داشتن سیستم تعلیق نرمی که دارد، سواری بدون تنش و آرامی را به سرنشینان ارائه می‌کند. اما از آن جایی که جعبه دنده این خودرو از نوع چهار سرعته بوده، پس از رد شدن عقربه سرعت‌سنج از عدد 100 کیلومتر بر ساعت، دور موتور عدد 3000 هزار دور در دقیقه را گذرانده و صدای نسبتا زیادی از موتور به درون کابین نفوذ می‌کند. به همین خاطر در سرعت‌های بالا به خوبی کمبود یک دنده بیشتر در جعبه دنده این خودرو احساس می‌شود. از طرفی همین موضوع باعث شده تا میانگین مصرف سوخت ریو با پیمایش مسافت 100 کیلومتر در شهر، عددی حدود 8.7 لیتر باشد که برای خودرویی با ابعاد 4365 میلی متر در طول و 1720 میلی متر در عرض، تاحدودی زیاد به نظر می‌رسد. گفتنی است عدد اعلام شده برای میانگین مصرف سوخت این خودرو از سوی کمپانی، 6.3 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

شتاب صفر تا صد این سدان کوچک شهری نیز 12.5 ثانیه اعلام شده است که باتوجه به نتایج بدست آمده در روز تست، این عدد در شهر تهران باتوجه به شرایط جوی و نوع سوخت، حدود 14.4 ثانیه ثبت شده است.

در پایان اگر بخواهیم یک نتیجه گیری کلی از نسل سوم کیا ریو داشته باشیم، باید بگویم در بازار جهانی این خودرو به دلیلی داشتن امکانات رفاهی مناسب و همچنین پیشرانه کم حجمی که دارد، یکی از گزینه‌های معقول جهت کاربری شهری به شمار می‌رود. اما در ایران باتوجه به قیمت بالایی که دارد، همچنین به دلیل ضعیف بودن خدمات پس از فروش و تامین قطعات، شاید خرید ریو با قیمتی حدود 125 میلیون تومان آن هم برای نمونه‌های کارکرده چندان منطقی به نظر نرسد. از طرفی رقیب اصلی این خودرو یعنی هیوندای اکسنت که این روزها روی خط تولید کرمان موتور آمده است، می‌تواند به دلیل داشتن خدمات بهتر و قیمتی معقول‌تر، گزینه مناسب‌تری در بازار ایران به شمار آید.

در انتها از آرین راد مالک محترم خودرو جهت همکاری با تیم خودروبانگ به منظور تست و بررسی خودرویشان، کمال تشکر و قدردانی داریم.

35 عکس

نظرات کاربران

36 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/3/6
با این قیمت من ی مزدا 3 تیپ 4 کارکرده میگیرم.
1397/3/6
بزرگترین مشکلش اسمشه ک از همون اول نباید با اسم ریویی ک توو ایران پرستیژ نداشت میومد
1397/3/7
این ماشین مثل اکثر کره ای ها دوتا اسم داره، اسم دیگش هم همون پراید خودمونه که دیگه فاجعه به حساب میاد
1397/3/6
یکی از زشت ترین ماشین ها
1397/3/6
با قیمت کارکرده این میشه سراتو ۲۰۰۰ آپشنال صفر خرید و کلی پول اضافه بیاد واسه رینگ و لاستیک و سیستم حرفه ای و ...
یا اکسنت خرید و بازم کلی پول اضافه بیاد...
یا مزدا ۳ کارکرده هاچبک خرید...
ووو...
چیه بخوای واسه این ۱۲۵ تا ۱۳۰ پول بدی آخه؟
با این شرایط بازار دست دوم بیشتر از ۸۰ نمیارزه
1397/3/6
اون مربعی که با آرم کیا از کنار مونیتور زده بیرون چی هست ؟
https://cdn.khodrobank.com/Reviews/13758_2018-Kia-Rio-Sedan-16.jpg
1397/3/7
اون نماد دولت اكترونيكه
1397/3/10
قاب عکس داداش.باز میشه جای عکس کیا میتونی عکس دیگه ای بزاری
1397/3/6
چرا اینقدر این ماشین کثیفه لااقل یه دستمال رو داشبوردش می کشیدید
1397/3/6
من با اين ماشين رانندگى كردم ولى ارزش قيمتش رو براى خريد نداره
كابين از جنس پلاستيك خشك هست و ارزون قيمت به نظر ميرسه
حجم موتور كمه و ماشين تنبل هست ترمز مناسبى هم نداره
بايد با موتور ١.٦ وارد ميكردن موتور ١.٤ براى اين ماشين كم مياره
1397/3/6
یادمه ریو صفرو ما خریدیم ۱۴ میلیون اون موقع یه ویتارا ۴۴ میلیون بود ی ازرا ۵۰ میلیون انگار توی رویا بود اصن باورم نمیشه همچین دورانی بوده ازرا ۵۰ میلیون.
1397/3/6
اریون 2010 صفر خریدم 55 تومن یادش بخیر اون موقع با صد میلیون شاهی میکردی
1397/3/6
آقا مهدی سال 74 بنده پیکان صفر خریدم 3میلیون 300 یکسال بعد هم عوضش کردم پژو 405glx دوهزار صفرکیلومتر خریدم 4میلیون 500 هزار تومن
سال 78 دوباره یک پژو صفر دو هزار خریدم اینبار 7میلیون و 800.... ممنوعیت واردات خودرو در آن زمان هم قیمت ها را بالا برد هم پدیده دلالی و ایجاد شبکه بازار سیاه توسط این دو تا کارخانه دولتی را شکل داد.
پژو پرشیا آغاز گرانفروشی و کم فروشی، کلاهبرداری و ایجاد مافیای بازار سیاه توسط کارخانه های دولتی در ایران بود. پژو 405 بزک شده ای که در باز بسته و تشنه سوار بر موج دلالی شد و هم قیمت مزدا 323 به سه برابر قیمت 405 هم به فروش رسید. این ماجرا از آنجا شروع شد و امروز به تیگون نیم میلیاردی رسید........
1397/3/6
چندسال دیگه میای می‌نویسی "یادش بخیر ب‌ام‌و 730 یکو نیم بود الان شده 5 میلیارد انگار توی رویا بود"
بعد منم میام پیش‌بینیِ بعدیمو زیرش می‌نویسم
1397/3/6
حالا بازم به این نکته توجه کن که 500،000،000 ریال بوده
و این ماشینا تو اروپا 25،000 یورو
هیچوقت به گرد پای اروپاهم نمیرسیم ؛(
1397/3/7
دوست عزیزم ارزش پول ما چند برابر کم شده وگرنه قیمتا همونه.مگه اون موقع که ماشین خارجیا 50 تومن بودن همه ماشین خارجی سوار بودن؟!اون موقع هم اکثرا ماشین ایرانی داشتن مثل الان.یادمه اونموقع که بزور یه مثلا 206 صفر رو 13 تومن میخریدیم میگفتیم مثلا آزارا عجب غولیه ولی 50 میلیون خیلی گرونه.فقط فرقش اینه که این گرونیا و رانت خاریا یه شبه بعضی از دوستان محترم رو بدجور پولدار کرد و 90 درصد مردم دارن همونطوری یا بدتر زندگی میکنن.
1401/7/6
الان کجایی دادا با ۱۰۰ تومن پراید دور رنگ میدند😁😁
1397/3/6
متاسفم برای مردم و کشور که با اداره فله ای کشور باید شاهد قیمت 120 میلیون تومانی
این خودرو باشیم که در بازار جهانی زیر 12000 دلار قیمت دارد!!!
1397/3/15
من رفتم پراید 20 تومنیمو سوار شم
1397/3/7
یکی از این ریوهارو توی منطقه آزاد انزلی سوار شدم. ماشین خوبیه اما یه کوچولو کند بود.
در کل خوب بود و مرسی از خودروبانک
1397/3/8
چقدر طراحيش شيك و خوشگله نسبت به ريوهاي قديم حقشون هر چي خواستند بگيرند از مشتري پيشرفتو ببين تو رو خدا تو طراحي.
1397/3/9
این ماشین باید 20 تا 30 میلیون باشه نه 125 :(
1397/12/10
نظرات رو خوندم همش يادش بخير بود الان كه برج ١٢ ٩٧ هست بازم ميگم يادش بخير چون امروز ربو ٢٠١٦ /٥٠ تا راه رفتشو ميگن ٢٦٥ مليون اخه چرا همه چي انقد مسخرس
1400/9/20
الان ریو 2016 با کارکرد 70000 رو حدود 650 میلیون تومان میدن. اینو گفتم یادگاری از وضعبت قیمتها بمونه
1401/8/1
و امروز در مهر ١٤٠١ قیمت این ماشین بین ٨٠٠ تا ٩٥٠ میلیون
اینم‌ يادگاری من
1397/3/10
من 4سال این ماشینو منطقه ازاد داشتم 110000 تا کارکرد.نکات مثبت منفی به درستی گفته شده اینم بگم ماشین از نظر کیفیتی فوق العاده بالاست هیچ خرجی نداره بهتون اطمینان میدم تو 5سال پاتون به تعمیرگاه باز نمیشه خیلی ازش راضی بودم
1397/3/13
لطفا دنا پلاس توربو هم بررسی کنید
1397/3/15
من مدل 2016 اینو خریده بودم و یک سال نگه داشتم که به علت مشکل مالی مجبور شدم بفروشمش و آلان شدیدا پشیمون هستم
ماشین من مانیتور نداشت چراغا LEDنبود و همینطور دیلایتش مه شکن بود و به رنگ زرد بود داخل ماشین کاملا طوسی بود در صورتی کاتالوگ ماشین چیز دیگه ای میگفت(قبل از خرید توی نمایندگی سوار 2015 شدم مانیتور نداشت ولی دیلایتش LED و در واقع چراغ کوچک دیلایت بود) در ضمن چراغای عقبم که تو عکس دیدم LED بود ولی برای من نه تا اینکه یک روز تو خیابون یک مدل2015 گذر موقت دیدم وقتی داخلشو دیدم داخل ماشی کرم-طوسی بود و مانیتو هم داشت چراغای عقبم LED بود منتظر صاحبش شدم تا بیاد وقتی اومد ازش خواستم ازش پرسیدم قدرت موتور ماشین چقدره اون گفت 1600 بعد ها فهمیدم این ماشین ریو چه 2015 و چه 2016 دو مدل 1600سی سی و 1400 آپشنال و غیر آپشنال داره گمرک برای پلاک معمولی 1400 غیر آپشنال رو تحویل مردم میده و میگه آپشناله(ماشین من)ولی آپشنال اصلی رو 1600 سی سی با پلاک گذرموقت میده دست مردم
سواری،شتاب،ترمز ها و... همه این ها عالی بود ولی ماشین فقط برای شهر و کمربندی و بزرگراه ساخته شده بود من ماشینو آبان96 به قیمت 107م خریدم و مهر97 به علت مشکل مالی 90 میلیون با کارکرد 6000 تا فروختم ولی الان قیمت 2015 با حداقل کارکرد 25000 تا 98 میلیون هست

واقعا ما داریم به کجا میریم...
1398/8/12
محشره
1398/12/13
داداش بری یه دنا پلاس توربو بگیری بهتره تا اینو
1399/4/17
اگه یه کره ای اینجا بود در کارخونه کیا رو میبست
1400/11/4
بعضیها دنیا رو هم بهشون بدی باز هم دیدشون از یه حد فراتر نمیره.باز هم چشمش دنبال 405 و سمند و...
1399/1/19
این بدبختی ماست که از خوب و خوبیها فاصله داشته باشیم
1399/4/5
ريوهاي جديد همانند نسل قبليشان كه خودروهايي كم استهلاك و كم مصرف و بي آزار بوده اند، نسل جديدش با تكنولوژي امروزي و با كيفيت و متريال خوب، داراي امكانات معقول و منطقي و كارآمد ميباشند (مخصوصا مدل 2016 كه فول آپشن است)
در كل خودرويي زيبا و خانواده پسند با برند معتبر كيا كه حس سواري يك ماشين با كيفيت كره اي و راحت ، البته در كلاس سواري خود به راننده و سرنشين ميدهد.
1399/8/26
سلام وخسته نباشيد
من درحال حاضر نمونه ي اين ماشين ٢٠١٥ ريو رودارم استفاده ميكنم بي خط وخش وكاملا سالم وبسيار راضي هستم لطفا بازانتیا و پارس ودنا مقایسه نکنید این خودرو کاملا ساخت کره ست
1400/1/9
من ده سال ريو مونتاژ داشتم كه عالي بود. كم خرج كم مصرف و برو. فروختم ريو سدان گرفتم همه چيز عاليه فقط مصرفش بالاست