موضوعات داغ

نقد و مقایسه کیا ریو اتوماتیک و هیوندای ورنا اتوماتیک؛ رقابت ارزان‌ترین اتوماتیک‌ها

28 آذر 1397
عکس نویسنده
مهبد احمدیان
نویسنده و عکاس

مقدمه

شرکت کیاموتور، یکی قدیمی‌ترین شرکت‌های خودروسازی کره‌جنوبی پس از آنکه 51 درصد از سهامش در سال 1998 به شرکت نو پای هیوندای فروخته شد، به زیر مجموعه‌های هیوندای اضافه شد و فصل تازه‌ای از محصولات این شرکت متولد شدند. از آن پس تاثیر این شراکت را در طراحی و کلاس‌بندی محصولات این دو شرکت می‌توان دید. در این مقاله از خودروبانک به مقایسه دو محصولی از این درو شرکت کره‌ای پرداخته‌ایم که بعد از این انتقال سهام، به شریک و رقیب یکدیگر در کلاس خود تبدیل شده‌اند و در ایران نیز در اوایل عرضه، جزو خودروهای پرطرفدار و پرفروش ایران بوده‌اند، کیا ریو و هیوندای اکسنت (ورنا).

آشنایی اولیه با دو خودرو

هیوندای اکسنت که با نام ورنا هم شناخته می‌شود، 23 سال است که در نسل‌های متفاوت در خط تولیدهای هیوندای ادامه حیات می‌دهد و به تازگی پنجمین نسل از این خودرو هم از سوی هیوندای معرفی شده است. هیوندای اکسل Excel که پدری برای اکسنت شناخته می‌شود در ایران نیز حضور بسیار کوتاهی داشت تا این که هیوندای اکسنت را در سال 1994 جایگزین اکسل شد و عرضه بسیار گسترده‌تری در بازارهای جهانی داشت. در آن زمان اکسنت با طراحی متفاوت و آیرودینامیک خود توانست جایگزینی مناسب برای اکسل باشد و در کلاس خود خوش بدرخشد.

در این مقاله اولین نسل از کیا ریو و دومین نسل از هیوندای اکسنت را مورد مقایسه قرار داده‌ایم که در بازار ایران نیز در قسمت دست‌دوم‌ها در کلاس سدان‌های کوچک اقتصادی، هنوز هم گزینه بسیاری از افراد محسوب می‌شوند.

کیا ریو به پشتوانه سایپا که مونتاژ آن را از سال 1384 به دست گرفت، موفقیت متفاوتی را نسبت به هیوندای ورنا در بازار ایران تجربه کرد اما در این مقایسه خودروی مورد نظر ما یک ریو اتوماتیک است. کیا ریو اتوماتیک نه تنها به موفقیت نمونه دنده‌ای خود دست نیافت، بلکه از نظر فروش از ورنا هم ضعیف‌تر عمل کرد. کیا ریو اتوماتیک با کمی تفاوت در قسمت امکانات با نمونه‌های دنده‌ای خود به بازار عرضه شد که می‌‌توانیم به مانند کیسه هوای راننده، تنظیم برقی چراغ‌های جلو، و ... اشاره کنیم. البته سایپا در سال‌های آخر عرضه این محصول امکاناتی نظیر ترمزهای ABS را نیز به این خودرو اضافه کرده بود.

طراحی ظاهری

مقایسه ظاهری دو طرف، شاید سخت‌ترین قسمت مقایسه این دو خودرو باشد چرا که هر دو ویژگی‌هایی نظیر هم دارند و طراحی قدیمی و خسته‌کننده نسبت خودروهای جدید بازار در آنها مشهود است. هیوندای در طراحی ورنا از خطوط تیز و زاویه‌دار استفاده کرده، چراغ‌های جلو کمی برآمده طراحی شده‌اند و از سطح کاپوت کمی بالاتر است، این ویژگی در چراغ‌های عقب و نمای پشتی هم مشهود است. چراغ‌های عقب عمودی و کاملاً ساده طراحی شده‌اند. روی سپر عقب هم یک مه‌شکن کاملاً ساده و مستطیل شکل وجود دارد که بهتر بود وجود نداشت، چرا که طراحی عقب این خودرو را کمی مبهم کرده است.

در مقابل، کیا از خطوط خمیده و منحنی برای طراحی ریو استفاده کرده و به اصطلاح تخم‌مرغی شکل است. از نمای روبرو این دو خودرو کاملاً دارای ویژگی‌هایی یکسان هستند و بیشترین شباهت‌ها را در این بخش دارند. اما در نمای عقب، کیا ریو با چراغ‌هایی به نسبت بزرگ که تا گلگیرهای عقب کشیده شده‌اند، در کنار یک جفت مه‌شکن که روی سپر عقب گنجانده شده‌اند نمایی متقارن و بروزتری از ورنا دارد. با وجود اینکه امر ظاهری کاملاً سلیقه‌ای است، و البته طراحی هر دو خودرو نسبت به خودروهای امروزی کسل‌کننده شده‌اند، اما باید گفت کیا ریو از نظر ظاهری کمی بهتر از ورنا است.

فضای داخلی و امکانات

از نمای داخل، ریو و ورنا بسیار شبیه یکدیگر هستند و امکاناتی تقریباً یکسان دارند و طراحی و رنگ‌بندی ادوات داخلی هم کاملاً مشابه هستند. کیفیت متریال استفاده شده در ساخت داشبورد این دو خودرو نیز در یک سطح هستند تا حدی که نمی‌توان تفاوت زیادی در نمای داخل این دو خودرو مشاهده کرد.

نمای داخلی کیا ریو چندان دلچسب نیست که شاید یکی از دلایلش نبود برخی امکانات و حذف آن‌ها از سوی خودروساز بوده است، به طور مثال کیسه هوای شاگرد حذف شده و به جای آن کنسولی کوچک روی داشبورد اضافه شده که نه کاربردی و نه زیبایی خاصی دارد و از نظر کیفیت پلاستیک استفاده شده نیز فرق چندانی با پراید ندارد! کمبود امکانات اولیه تا حدی است که حتی فرمان برای راننده قابل تنظیم نیست و فقط چند حالت ساده برای تنظیم صندلی وجود دارد. البته در فضای عقب باید گفت که از نظر فضای پا برای سرنشینان جای کافی وجود دارد.

در مقابل، اکسنت داشبورد جذاب‌تری دارد چراکه داشبورد ورنا برخلاف ریو بدون هیچ خط شکسته و زاویه‌داری است که نمای داخلی ورنا را چشم‌نوازتر می‌سازد. امکانات داخلی هیوندای ورنا هم از کیا ریو کمی بیشتر است، به طور مثال دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو و ترمزهای ABS و EBD برای ایمنی بیشتر در این خودرو وجود دارد که جای خالی‌اش کاملاً در ریو حس می‌شود. فضای پای سرنشینان عقب ورنا هم همانند ریو خوب و کافی است.

در کل می‌توان گفت در نمای داخل، این دو خودرو تفاوت‌های زیادی با یکدیگر ندارند و تنها کمی در طراحی و امکانات رفاهی، ورنا برتر است.

مشخصات فنی و لذت رانندگی

در این بخش حرف زیادی برای گفتن و مقایسه وجود ندارد چرا که هر دو به یک موتور 1500 سی‌سی 4 سیلندر مجهز هستند، این دو پیشرانه شباهت بسیاری به هم دارند و تنها ریو چند اسب بخار بیشتر تولید می‌کند که آنچنان تاثیر محسوسی ندارند. از نظر وزن، کیا ریو حدود 100 کیلوگرم از ورنا سنگین‌تر است که مزید بر علت می‌شود تا کمی ورنا شتاب‌گیری بهتری داشته باشد. هیوندای ورنا حدود 1010 کیلوگرم وزن دارد که کاملاً با پیشرانه و گیربکس اتوماتیک خود هماهنگ است. گیربکس اتوماتیک 4 دنده روی این دو خودرو یکسان است و گیربکسی مناسب و هماهنگ با پیشرانه است. یکی از قابلیت‌های این گیربکس، اوردرایو است که برای آن زمان موضوع قابل ملاحظه‌ای بود. اوردرایو قابلیت مفیدی است که برای کم کردن دور موتور در سرعت‌های بالا به کار می‌رود، به نحوی که اگر در سرعت 80 کیلومتر این گیربکس 4 دنده در دور موتور 3000 کار کند، اوردرایو به صورت یک دنده پنجم مجازی دور موتور را کم می‌کند و آن را به 2000 دور در دقیقه کاهش می‌دهد که تاثیر آن در کم کردن مصرف سوخت، کم کردن صدای موتور و کم کردن استهلاک آن است.

نتیجه‌گیری

از ابتدای مقاله تاکید بر این داشتیم که این دو خودرو در اکثر موارد مشابه یکدیگر هستند، به همین دلیل نتیجه‌گیری و انتخاب گزینه بهتر از بین این دو خودرو کمی سخت و دشوار است. هیوندای اکسنت یا به عبارتی ورنا در بعضی موارد همچون طراحی داخلی، شتاب ثانوی و قسمت‌هایی از طراحی ظاهری نسبت به ریو برتر است اما نکات ظاهری کاملاً سلیقه‌ای است و انتخاب کاملاً بر اساس سلیقه شخصی افراد است.

ریو با داشتن بازار فروش قوی‌تر به علت پیشینه قبلی خود، کار را در بازار دست‌دوم‌ها راحت‌تر می‌کند. قطعات هر دو آن‌ها در بازار به وفور یافت می‌شود ولی باز هم کیا ریو در این قسمت از ورنا پیشی می‌گیرد چراکه به خاطر حضور آن در خط تولید سایپا، قطعات یدکی آن بیشتر قابل دسترس است. ولی یکی از نکات مهم قیمت قطعات یدکی این دو خودرو است که شاید کمی برای مصرف کننده عذاب‌آور و تعجب‌آور باشد!

هیوندای ورنا که زمانی روی خط تولید کرمان خودرو بود، در بازار آزاد با قیمت‌هایی بین 70 الی 85 میلیون تومان در نمونه‌های کم کارکرد قیمت دارند و در مقابل کیا ریو اتوماتیک نیز دقیقاً در همین رنج قیمتی است. حال باید انتخاب نهایی را به مخاطبین واگذار کنیم که بین چهره قدیمی‌تر اما امنیت بیشتر (ورنا) و یا چهره بهتر و امکانات کمتر (ریو)، یک گزینه را انتخاب کنند زیر در باقی موارد به نظر می‌رسد که این دو خودرو بسیار شبیه یکدیگر هستند.

در آخر از آقایان پیان بخشایی و آرش فرشیدیان برای همکاری در تهیه این مقاله خودروبانک کمال تشکر را داریم.

17 عکس

نظرات کاربران

35 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/9/28
هیوندا ورنا اتومات موتورش ۱۵۰۰ نیست، از سال ۸۶ به بعد موتور با نمونه ۱۶۰۰ عوض شده و نمونه ۱۵۰۰ مدل اتومات نداره
1397/9/28
خدایی کشوری داریم...
از بس تحریم داخلی و خارجی شدیم، کارمون رسیده به نقد 2 تا ماشین قدیمی...
نقدی به خودروبانک نیست، کشور مشکل داره، وگرنه کی بدش میاد 2 تا ماشین 2019 که تو ایران پر باشه رو نقد کنه، به حدی تحریم داخلی و تحریم خارجی داریم که با این وضعیت به نقد ژیان و بیتل 1958 میرسیم.
ممنون ار خودروبانک
1399/1/4
دمت گرم
1397/9/28
الآن دیگه با توجه به سن و سال و کیلومتر کارکرد و کمبود یدکی هاشون شاید بشه گفت هیچکدوم از این دو خودرو گزینه اصلحی برای خرید نیستند،ولی درد اصلی اینه که چطوری ظرف 15 سال کرمان خودرو از مونتاژ فولکس گل و هیوندای آوانته و ورنا و سایپا از مونتاژ کیا ریو و رنو مگان و ماکسیما افتادن به گدایی از لیفان و زوتی و برلیانس برای گرفتن مجوز مونتاژ؟!؟!؟!؟!؟
ایکاش سایپا بجای کپی کاری ناشیانه و ارزانسازی کیاریو و تولید تیبا میتونست مونتاژ همین نسل قدیم ریو رو ادامه میداد
1401/2/3
گل گفتی
1397/9/28
تو این رنج ها به نظرم ورنا گزینه عاقلانه تری هست، مخصوصاً اینکه از نظر امنیتی یک کوچولو بهتره
1397/9/28
واقعا جالبه،انگار ما واقعا داریم تو چند دهه قبل زندگی میکنیم،از هر نظر!یه نگاه به کل مدل زندگی کردنامون بنداریم!10،15 سال پیش این ماشینارو سوار میشدیم و الان هم باز برامون یه گزینه حساب میشن،درحالیکه چند نسل بعد این ماشین ها هم وارد بازار شدن!قصد جسارت به کسیو ندارم ولی جالب اینجاست که همین الان هم بخاطر اینکه داریم در حالی که تو سال 2018 هستیم ولی در واقع تو سال قبل 2000 زندگی میکنیم و اون مدل ماشینارو (پژوهای دهه 90 میلادی) سوار میشیم،از این ماشینا تعریف هم میکنیم که حرف ندارنو خیلی نرمنو و فلان!
1397/9/28
بدون شک ورنا بهتره از ریو هست ،ریو با کیفیت پراید ساخته شده اما ورنا کیفیت بسیار بالایی دارد و ورنا امکاناتی مثل تنظیم گودی کمر و تنظیم فرمان را نیز دارد شاید کمی چهره اش قدیمی تر از ریو به نظر برسد ولی ارزش این را ندارد که بگوئیم ریو بهتر است و درضمن ورنا در نمونه های 87تا90با مدل های 1600 تولید شد که بسیار شتابش بهتر شد پس بدون شک ورنا سر تر است
1397/9/28
سوار نشدی الکی حرف نزن.دستتم به بدنه ریو نخورده چی میگی. من ۲۹۰هزار تا سوارشدم بدون هیچ صدای کابسن و بدون هیچ صدای داشبورد و حتی صدای ریز و صدای جلوبندی. الکی چیزی نگو.
1397/9/28
سلام وقتتون بخیر
من هیچوقت نظر منفی نذاشتم تا به امروز و همیشه طرفدار سایت و گروه شما بودم مخصوصا جناب آقای آل طه
ولی درباره ی این مقاله نتونستم انتقادم رو ننویسم , این مقاله نوشته شده برای عشاق دنیای خودرو و کسانی که دنبال همچین ماشینهایی هستند پس قطعا وقتی تیتر تست و مقایسه زده میشه آدم با هیجان میاد تا بخونه , ولی از ابتدای این مقاله , نویسنده گفت چون شبیه هم هستند حرف زیادی نمیشه زد و مقایسه نمیشه کرد و از این حرفا , یعنی یکسره فرمودند در هنگام مقایسه این دو خودرو حرف زیادی برای گفتن نیست , خب پس اصلا چرا مقایسه کردید , چه کاریه آخه , یک درصد درباره سیستم تعلیق یا استهلاک یا تامین قطعات یا خیلی موضوع های مهم دیگه صحبت نشد , خیلی سطحی و غیر کار شناسانه بود. امیدوارم شما و گروه خوبتون که یه سایت مرجع حساب میشید از انتقاد من به عنوان دنبال کننده گروهتون و کسی که فقط خواهان رشد شماست , ناراحت نشده باشید.
1397/9/28
ورنا ماشین بهتریه
1397/9/28
با سلام و خسته نباشید به اعضای (خودروبانک)

یه چند وقتیه که روند کاریتون خیلی کند شده
قبول دارم که با تحریم ها صنعت خودرو هیچ جذابیتی نداره ولی بازار گزینه های جذابی توش واسه نقد و بررسی و از همه مهم تر فیلم تست و بررسی که خیلی وقته هر چند ماه یکبار یکی ارائه میدید، داره...‌
من شخصا به عنوان کسی که چندین ساله از طرفدارای ساییتتون هستم میگم...
و دوست دارم هرچه زودتر فیلم تست ds 7 و پژو ۵۰۸ رو بسازید .....با تشکر
1397/9/28
اگر واردات خودرو دست دوم توسط نمایندگی ها آزاد بشه ، این خودرو ها مفت میشوند!
فقط هم ۳ شرط برای واردات بگذارند:
قیمت کمتر از x دلار (باتوجه به خزانه)
آلایندگی یورو ۶
گارانتی ۵ ساله توسط نمایندگی ( اینجوری خود نمایندگی ماشین در حد نو وارد میکنه و نیاز به محدود کردن سن یا کارکرد خودرو نیست)
1397/9/28
درنا اتومات موتور ۱۶۰۰ داره و امکاناتش هم بیشتر شده و بسیار نرمتر و کم صدا تر از ریو هست و از کیفیت ساخت بالاتری هم برخورداره. کل متن بررسی اشتباه محضه
1397/9/28
سلام دوستان با اين موقعيت خودروهاي داخلي ما هم مجبوريم ماشيني رو سوار بشيم که لذت رانندگي بيشتري داره و اين دو خودرو گژينه بهتري هستن ولي به نظر من ريو قيمت مناسبتري نسبت به ورنا با موتور 1500 داره با اون امکانات کم وبيش شبيه به هم.
1397/9/28
یک طوری میگن قدیمی که انگار پژو پارس. پژو405.206.و سمند.سال طراحیاشون برای 2018 نه عزیز این ماشینا مدل شون قدیمی نه طراحیاشون وگرنه طراحی شون از خیلی از این ماشینای ملی که داره صفر فروخته میشه بروز تره این پژو پژو پارس از دهی 70تولید میشود والانم داره با همون طراحی تولید میشه
1397/9/28
سلام دوستان با اين موقعيت خودروهاي داخلي ما هم مجبوريم ماشيني رو سوار بشيم که لذت رانندگي بيشتري داره و اين دو خودرو گژينه بهتري هستن ولي به نظر من ريو قيمت مناسبتري نسبت به ورنا با موتور 1500 داره با اون امکانات کم وبيش شبيه به هم.
1397/9/28
من تا پارسال یه ورنا ۸۴ داشتم میتونم بگم خیلی بی دردسر و بی صدا و بدون استهلاک بود فقط چون اتومات میخاستم فروختم
1397/9/29
سلام و خدا قوت
من چند سال هست ماشین کارم ریو هست و همیشه بیشتر از یک تن توش لوازم کار دارم تجربم اینها هست:
محاسن
شتاب و سرعت عالی
مصرف کم
استهلاک بسیار کم
بسیار راحت و دوست داشتنی
کیفیت عالی قطعات
معایب
زشت
صدای کابین از ۲۰۶ بیشتره
قطعات گران اما رو اکثرشان نوشته ساخته کره که حس خوبی میده
کسی که میخواد بخره بنظرم اصلا شک نکنه
ورنا سوار نشدم اما بنظرم شکل همن
1397/9/29
داداش من هردو رو سوار شدم. ورنا واقعا از ریو نرمتر و بی صداتره. شتابش درسته اتومات هست ولی قابل قبوله. کیفیتش اگه از ریو بهتر نباشه که هست مطمئن باش بدتر نیست... یه دور باهاش بزنی میفهمی سواریش اصلا با ریو قابل مقایسه نیست. ریو محور عقبش واقعا خشک و آزار دهنده است و صدای موتورش مثل تیبا میاد تو اتاق و ارتفاع کمش واقعا دردسره. این مشکلات ریو تو ورنا نیست برادر من
1397/9/29
با سلام
مقایسه فوق العاده سطحی و عامیانه بود، به عنوان کسی که لااقل با هر دو خودرو حدود صد هزار کیلومتر روندم عرض میکنم که اگر دنبال ی خودروی خانوادگی و نرم هستین ورنا رو انتخاب کنین، ولی اگر دنبال شتاب، استحکام(شاسی و بدنه ی ریو خیلی محکم تره) و پایداری بیشتر( جوونی کردن) روی جاده و استهلاک پایین تر هستین قطعا ریو رو انتخاب کنین
1397/10/1
با سلام و تشکر از عوامل سایت محبوب خودرو بانک من خودم هر دوی این ماشین هارو داشتم در مورد تفاوت این دو ماشین اینو بگم که روی تمام قطعات ورنا ارم هیوندای هک شده ولی روی اکثر قطعات ریو ارم سایپا هک شده از لحاظ سواری بدون تردید هیوندای ورنا خیلی از کیا ریو سرتره ورنا موتوری نرمتر، اتاقی محکمتر و فنر بندی بهتری نسبت به ریو داره از لحاظ اصتحلات ورنا حرف اول رو میزنه. توی زیبایی و قیافه باید گفت سلیقه ها فرق داره اما من که سال 92 ورنا داشتم اولش از شکل و طراحیه داخلش خوشم نمیومد اما بعد مدتی به دلیل اعتمادی که بهش پیدا کردم تمام نظرم در موردش عوض شد و اینم بگم شاید ورنا قدیمی باشه اما از خیلی از ماشینای داخلی و چینی های توی بازار از هر لحاظ سر تره
1397/10/8
سلام به نظر من ریو بهتره
1397/11/7
سلام به دوستان عزیز کارشناستونو عوض کنید من بنگاه ماشین دارم ورنا رو با ریو مقایسه میکنید ریو در حد ورنا نیست این مقاله از پایه مشکل داره از فردا x33رو با
Tacson 2006 مقایسه کنید بعد بگید صرفه با x33 است نه کاری نداره که چون شبیحن چه کاریه پول زیادی بدیم tacson بخریم x33به صرفه تره
1398/1/26
Tacson😂😂😂وای وای بنگاه دار😂 شبیحن😂خ خوبی دمت گرم
1397/11/15
ریو داشبوردش به روز تره،میشه پخش دابل دین نصب کرد،چهارتا جالیوانی برای سرنشین ها جلو داره،دریچه ورود هوای اتاق برقی هست ولی ورنا دستیه،لوازمش به علت تیراژ بالای تولید توی کشور به وفور یافت میشه و قیمت خود ماشین هم نسبت به ورنا توی بازار معقول تره
1397/11/17
کی گفته ریو داشبوردش بروز تره ورنا هم ۴ تا جا لیوانی داره درضمن فکر نکنم جا لیوانی آنقدر آپشن مهمی باشه که بخواد نظر یک فرد عاقلی رو عوض کنه ورنا آپشن های خیلی بهتری داره که حداقل از ۴ جا لیوانی مهم تره آپشن های مثل تهویه مطبوع عقب از زیر صندلی جلو برای پا سرنشین های عقب آیینه برقی با گرمکن و... البته از لحاظ کیفیت هم بدون شک ورنا بهتره شما اگر به کشور های خارجی سفر کرده باشید بدون شک به راحتی میتوانید یک ورنا پیدا کنید اما ریو.... در ضمن ورنا ، ریو نیست که هرروز خراب باشه که نیاز به قطعه داشته باشه و قطعات تعویضی شم قیمت خوب و معقولی دارن
1398/1/26
ورنا یه چیز دیگه هست و اصلا قابل مقایسه با ریو نیست
1398/3/20
ورنا واقعا بهتره من نمیدون آخه بر چه اساسی ورنا رو با ریو مقایسه میکنند
1398/4/7
ورنا بی نظیره و بدون شک از ریو بهتره و اصلا جای بحث نداشته
1398/4/10
با سلام
بررسی خیلی ضعیف و ناشیانه ای بود،حالا چرا؟
1-ورنا اتومات فقط موتور 1600 داره و ریو 1500
2-آنتن برقی و آینه برقی ورنا هم از قلم افتاد
3-در ریو اگر سرنشینان جلو قد حدود 180 داشته باشند و بخواهند کمی راحت بشینند، سرنشین عقب باید چهارزانو روی صندلی نیمکتی ریو بشینه ،که از این لحاظ اوضاع ورنا بهتره
4-تعلیق عقب ریو یک تیکه هست ولی ورنا مستقل هست که باعث میشه هم سواری بهتری داشته باشه هم تعادل بهتری داره
در ضمن موتور ورنا کمی پیشرفته تره
پس فرق هاشون کم نیست،و تنها شباهتشون کیفیت نسبتا خوبشون هست که از این لحاظ باز هم ورنا کمی بهتره
به عنوان فردی که هر دو ماشین رو داشتم و مکانیک خودرو هم هستم سعی کردم راهنمایی کنم برای کسانیکه قصد خرید این دو خودرو را دارند.البته هر دو قدیمی شدند ولی نمونه های کم کار و سالم انها از ماشین های صفر هم قیمت خودشون که اتوماتیک هم نیستند خیلی بهترند.
دوستانی هم که بودجه بیشتری دارند به آوانته هم فکر کنند،بنده 2 ساله یه دونه خیلی تمیزش رو گرفتم که بسیار خودروی خوبیه و هیچ یک از ایرادهای ذاتی ورنا و ریو را ندارد.ببخشید طولانی شد
موفق باشید
1398/5/12
این دیگه چه مقایسه ای بود خوب معلومه که ورنا بهتره این هر کسی که یکم در مورد ماشین بدونه میفهمه
1398/5/28
هیچکدوم این آشغالا ماشین نیستند
ماشین فقط ساینا اتومات
1398/5/30
خودت می فهمی چی میگی الان بحث بین دو کره ای هست نه ساینا که انگار از لپ لپ در آمده به قول معروف وقتی دو تا مهندس صحبت میکنن یه کارگر نمیاد بگه بیل من کجاست!
بعد همین کم مونده بود ماشین ایرانی اتومات هم بشه مشکلات فنی کم بود باید بری مشکلات گیربکسش رو حل کنی از تعمیر گاه موتور باید دربیای بری تو تعمیر گاه گیر بکس آخه عمو جون چطوری رود شد اسم ساینا رو تو این بحث بیاری ساینا اونم اتومات خخخ گُل بود به سبزه هم آغشته شد
این ماشینا رو کیا و هیوندای کره ساختن ساینا شما رو چی خخخخخ کارخونه لپ لپ سازی سایپا! واقعا خیلی برات متأسفم که این قدر بی اطلاع هستی برو درست رو بخون شاید یه چیزی بتونی بشی
1401/8/18
قطعا ریو بهتره هم از نظر سواری و هم از نظر قدرت و شتاب . ورنا اصلا شتابش با ریو قابل مقایسه نیست . از همه نظر ریو بهتره تجربه دارم که میگم . ریو تا 2 هزار سی سی بهترینه