موضوعات داغ

مقایسه شاهین با تارا - دو سدان پرحاشیه بازار خودرو ایران + فیلم درگ

7 آبان 1400
عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده

شاهین و تارا از بسیاری جهات به یکدیگر شبیه هستند. هر دو در زمره سدان‌های نسبتاً جمع و جور و اقتصادی شهری با ساختار فنی نسبتاً مدرن (نسبت به سایر تولیدات ایرانی) قرار می‌گیرند و از نظر مشخصات فنی نیز به یکدیگر نزدیکند. اما فلسفه وجودی کاملاً متفاوتی دارند، چرا که شاهین یا رهام پروژه‌ای بزرگ و استراتژیک برای سایپا محسوب می‌شود که قرار بود به عنوان یک پلتفرم مدرن و مستقل، هویت تازه‌ای را برای سایپا ایجاد کند اما تارا در نقطه مقابل تا قبل از تحریم‌های اخیر صنعت خودروسازی، قرار نبود اساساً وجود داشته باشد، چرا که داخلی‌سازی و مونتاژ پژو 301 در قرارداد پسابرجامی پژو و ایران خودرو دیده شده بود و در صورت تحقق این قرار داد، تولید تارا نیز اساساً محلی از اعراب نداشت. اما پس از بازگشت تحریم‌ها و خروج ناگهانی پژو از بازار ایران، ناگهان مدیران ایران خودرو تصمیم گرفتند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، ورژن داخلی‌سازی شده از پژو 301 را روانه بازار نمایند و ماحصل کار نیز چیزی نبود جز خلق پروژه K132 که در نهایت تارا نام گرفت و به رقیبی برای سایر محصولات ایران خودرو و شاهین سایپا مبدل شد. در این مقاله از خودروبانک این دو خودرو را از دو خوردوساز بزرگ کشور کنار یکدیگر قرار داده ایم تا مقایسه ای بین این دو داشته باشیم. همچنین به منظور اضافه کردن چاشنی به این مقاله، یک مسابقه درگ بین این دو برگزار کردیم که فیلم آن را می توانید در زیر مشاهده کنید.

درگ بین شاهین و تارا

طراحی ظاهری

همانطور که در مقدمه گفتیم، شاهین سایپا به طور کلی پروژه بلندمدت‌تری نسبت به تارا محسوب می‌شود و از همین رو طراحی این خودرو نیز پختگی بیشتری نسبت به تارا دارد. چرا که تارا در عمل تنها یک فیس‌لیفت جزیی (شامل نمای جلو و عقب) بر روی پژو 301 محسوب می‌شود اما شاهین سایپا یک خودرو کاملاً مستقل است که علیرغم شباهت به یکی از خودروهای شاخه چینی بیوک، به طور کلی مشابهی در میان سایر خودروهای بازار ندارد. هرچند باید اذعان کرد که پلتفرم شاهین شباهت غیرقابل انکاری نیز با برلیانس سری H200 و ولکس C30 دارد که هر دو در واقع کپی‌های دیگری از پلتفرم قدیمی تویوتا یاریس محسوب می‌شوند و برادران دوقلوی ناتنی شاهین به شمار می‌آیند. از این رو فرم سقف و ستون هر سه این خودروها کاملاً به یکدیگر و البته یاریس شباهت دارند اما مهندسان سایپا تاکید دارند که ساختار شاسی شاهین از نظر ایمنی ارتقا یافته و فاصله محوری این خودرو نیز نسبت به یاریس افزایش یافته، از این رو شاید بتوان شاهین را یک خودرو جدید و مستقل نسبت به سایر نوادگان یاریس کهنسال قلمداد کرد.

مقایسه شاهین با تارا

در نقطه مقابل اما تارا، از نوادگان پلتفرم PF1 پژو و خاندان 206 است که البته نسبت به سایر مدل‌های این پلتفرم از فاصله محوری بیشتری برخوردار است اما از حیث طراحی در نمای جانبی شباهت بسیار زیادی با پژو 301 دارد. با این حال به لطف پروژه بسیار فوری تعریف شده(!)، کاپوت، جلوپنجره، چراغ‌های جلو و عقب، درب صندوق و سپرها باز طراحی شده‌اند که متاسفانه باید ماحصل کار را تا حد زیادی عجله‌ای و بی‌سلیقه توصیف کرد. به شکلی که در نسخه دنده دستی (خودرو مورد آزمایش)، جلوپنجره بیش از حد ساده از کار درآمده، چراغ‌های جلو و عقب تناسبی با یکدیگر ندارند، طراحی چراغ‌های یکپارچه عقب به شکل عجیبی به دوج چارجر شباهت دارد (که البته وصل شدن چراغ‌های عقب، روند ترند طراحی‌های نوین است)، خطوط روی کاپوت و سپر جلو سردرگم هستند، رنگ روشن ستون میانی (عدم استفاده از برچسب‌های مشکی رنگ بر روی ستون B) توی ذوق می‌زند و ایرادات مونتاژی نیز شباهتی با یک خودرو مدرن ندارد.

در نقطه مقابل وضعیت شاهین به نسبت بهتر است و هرچند که طراحی انجام شده در سال 2021 چندان مد روز به نظر نمی‌رسد، اما شباهت بیشتری بین اجزای بدنه وجود دارد و تنها نقطه ضعف را باید در عدم هماهنگی چراغ‌های جلو و عقب و ایرادات مونتاژی متداول در خودروهای داخلی جستجو کرد اما در مجموع عنوان برنده در بخش طراحی خارجی به شاهین سایپا می‌رسد و حالت رویایی نیز چیزی نیست جز تلفیق نمای جلو و بغل شاهین، با خلاقیت نمای عقب تارا.

طراحی داخلی و آپشن های رفاهی

شاهین و تارا به هیچ عنوان خودروهای ارزان قیمتی نیستند و اتفاقاً پرچمدار و گل سرسبد شرکت‌های سازنده نیز محسوب می‌شوند اما با ورود به کابین شاهین، کمی ناامید خواهید شد. طراحی داخلی به شکل ساده (نسبت به طراحی پخته بیرونی) انجام شده و کیلومترها از معیارهای مدرن فاصله دارد. همچنین جنس متریال استفاده شده نیز به هیچ عنوان چنگی به دل نمی‌زند و فاصله کمی با خودروهایی مانند تیبا یا ساینا و حتی کوییک دارد.

کابین شاهین

در یک کلام می‌توان گفت که سایپا در زمینه طراحی داخلی و انتخاب متریال شاهین هنوز راه بسیاری تا ایده‌آل و توقع جامعه دارد و تنها ویژگی مثبت کابین این خودرو، فضای مناسب سرنشینان عقب است که به شکل عجیبی جادار و راحت احساس می‌شود. البته از حیث وجود برخی از آپشن‌ها نظیر کیلس استارتر، روکش چرمی صندلی‌ها و سانروف نیز مزیت شاهین نسبت به تارا محسوس است، چرا که تارا از نظر کم‌آپشن بودن دست کمی از اجداد خود ندارد و در بهترین حالت، تنها با خودرویی نظیر رانا (به عنوان نسخه ایرانیزه پژو 206) قابل قیاس است.

کابین تارا

البته باید منصفانه گفت که طراحی کابین و کیفیت متریال داشبورد تارا به لطف کپی‌برداری کامل از پژو 301، تاحدی از شاهین بهتر است و از این حیث نمره جذابیت به تارا تعلق می‌گیرد اما با توجه به عدم وجود بسیاری از آپشن‌ها و طراحی بسیار اقتصادی ادوات داخلی (شامل قرار گرفتن کلید شیشه‌های برقی در کنسول میانی)، برتری آپشنی از آن شاهین خواهد بود و در مجموع باید هر دو خودرو را در این بخش همچون مدرسه‌های امروزی "نیاز به تلاش بیشتر" بدانیم.

مشخصات فنی و ایمنی

همانطورکه حتماً می‌دانید، پروژه اولین تولید رهام (نام اولیه شاهین) براساس استفاده از موتور و گیربکس مشترک با برلیانس سری H300 تعریف شده بود که اتفاقاً مجموعه مناسب و هماهنگی نیز محسوب می‌شدند ولی در پی وضع تحریم‌ها و خروج برلیانس از بازار خودرو کشور، بزرگ‌ترین ضربه به قلب تپنده شاهین وارد شد و این مجموعه موتور و گیربکس مدرن، جای خود را به مهندسان مگاموتور در راستای تولید نسخه توربو موتور تیبا داد که حالا همین مورد به بزرگ‌ترین نقطه ضعف شاهین بدل شده است. در نقطه مقابل اما تارا به لطف استفاده از قطعات مشترک با پژو 206 (صرفاً با سرسیلندر متفاوت و به روز شده و گیربکس اصلاح شده) عملکرد مطمئن‌تری را از خود به نمایش می‌گذارد و بر روی کاغذ نیز با توجه به نتایج تست تصادف پژو 301 و وجود سامانه ESP، خودروی ایمن‌تری به نظر می‌رسد هرچند که باید تاکید کرد که هیچ یک از دو شرکت تاکنون نتایج رسمی و اصلی تست‌های تصادف را منتشر نکرده‌اند و از این رو قیاس ایمنی بین این دو خودرو به هیچ عنوان دقیق نیست اما آنچه واضح است اینکه در صورت حفظ کیفیت فولاد بکار رفته و عدم ارزان‌سازی، قطعات مهم ساختار شاسی، هر دو این خودروها یک سر و گردن نسبت به محصولات فعلی ایمن‌تر هستند و پیشرفتی در صنعت خودروسازی نیمه جان کشورمان محسوب می‌شوند.

خودروشاهین سایپاتارا ایران خودرو
موتور4 سیلندر 8 سوپاپ4 سیلندر 16 سوپاپ
کد پیشرانهM15TU5P
حجم موتور1497 سی سی1598 سی سی
سوخت رسانیتوربوشارژتنفس طبیعی
حداکثر قدرت110 اسب بخار در دور 5000113 اسب بخار در دور 5800
حداکثر گشتاور178 نیوتن متر در دور 2500144 نیوتن متر در دور 4000
جعبه دنده5 سرعته دستی5 سرعته دستی

اما در نهایت به دلیل هماهنگی بیشتر موتور و گیربکس وجود سامانه ESP و مشکلات کیفی و ساختاری موتور شاهین و ناسازگاری عمومی موتورهای توربو با بنزین ایران، باید تارا را برنده این بخش از رقابت قلمداد کرد، هرچند که در صورت استفاده از موتور برلیانس، این شانس برای شاهین وجود داشت که در این بخش نیز برنده میدان مقایسه باشد، اما در شرایط فعلی پیشرانه تارا به لطف وجود سامانه زمان‌بندی متغییر CVVT در مقایسه با موتور 8 سوپاپ شاهین، کاملاً مدرن‌تر محسوب می‌شود و با وجود کثرت قطعات یدکی مشترک با سری تولید انبوه TU5، برخلاف شاهین، نگرانی چندانی را از بابت تامین قطعات یدکی به مالکین تارا منتقل نمی‌کند.

تجربه رانندگی

متاسفانه به دلیل عدم بروزرسانی متدهای فروش در شرکت‌های داخلی، امکان تست پیش از خرید خودروهای برای هموطنان مهیا نیست و از این رو تعداد بسیار اندکی از افراد هستند که تاکنون موفق به راندن هر دو این خودروهای تازه در بازار ایران شده‌اند اما شاید تعجب کنید که بگوییم براساس تجربه نسبتاً کوتاه ما، هر دو خودرو از نقطه نظر مشخصات فنی و کیفیت سواری و رانندگی، عملکردی نزدیکی را ارائه می‌دهند.

مقایسه شاهین با تارا

در واقع قدرت 114 اسب بخاری تارا هرچند بر روی کاعذ از قدرت 108 اسب بخاری شاهین بیشتر است اما شاهین به لطف وجود توربوشارژر در ارتفاع تهران، شتاب‌گیری نزدیکی را ارائه می‌دهد و هر دو خودرو به زمانی در حدود 13.5 ثانیه برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت نیاز دارند. شاید بزرگ‌ترین نقطه تفاوت بین دو خودرو، وجود لگ توربوشارژر در شاهین سایپا باشد که عملکرد اولیه نسبتاً کندی را در مقایسه با تارا رقم می‌زند. همچنین صدای وارده به کابین شاهین نیز در دور موتورهای بالا به شکل محسوسی بیشتر از تاراست و همین امر باعث بر هم خوردن آسایش سرنشینان می‌شود.

گیربکس هیچ یک از این 2 خودرو ایده‌آل نیست و در خصوص تارا مواردی از سختی تعویض دنده‌های 1 به 2 گزارش شده است. همچنین به نظر می‌رسد که موقعیت نصب سر دنده نیز درست نیست چرا که سردنده به شکل عجیبی کمی مایل (نسبت به خط عمود) به نظر می‌رسد. در مورد شاهین اما مشکلی از حیث تعویض دنده‌ها وجود ندارد و مساله اصلی را باید در ساختار قدیمی گیربکس خانواده برلیانس جستجو کرد که فاصله زیادی بین موقعیت فیزیکی دنده‌ها در آن وجود دارد و از نقطه نظر کیفی نیز گیربکس چندان خوش سابقه‌ای محسوب نمی‌شود.

تارا ایران خودرو و شاهین سایپا از نظر کیفیت سواری و فنربندی به راحتی نمره قبولی می‌گیرند و دست بر قضا عملکردی بسیار نزدیک نیز ارائه می‌دهند به شکلی که شاهین را می‌توان تلفیقی از سواری نرم و هندلینگ قابل دفاع توصیف کرد و تارا نیز هندلینگ خوب را در کنار سواری نسبتاً خوب ارائه می‌دهد. این درحالی است که هر دو خودرو از ساختار تعلیق یکپارچه در محور عقب استفاده می‌کنند و تفاوت چندانی از نظر ساختار سیستم فنربندی ندارند اما در مجموع می‌توان گفت که هندلینگ تارا (به خصوص به لطف وجود سامانه ESP) اندکی از شاهین بهتر است و در نقطه مقابل نیز شاهین اندکی سواری نرم‌تری از تارا ارئه می‌دهد.

در خصوص توان سیستم ترمزگیری نیز شرایط مشابهی وجود دارد و هر دو خودرو به لطف وجود ترمزهای چهارچرخ دیسک، عملکرد خوبی را ارائه می‌دهند و باید علیرغم ساختار اقتصادی از سایپا و ایران خودرو ممنون بود که در این مورد خساست به خرج نداده‌اند و ترمزهای دیسکی چرخ‌های عقب را حفظ کرده‌اند.

در نهایت به موضوع چالش برانگیز مصرف سوخت می‌رسیم که براساس آخرین آپدیت نرم‌افزاری سایپا بر روی شاهین، دست‌یابی به عددی در حدود 8 لیتر در 100 کیلومتر برای سیکل ترکیبی ممکن شده است و تارا نیز به لطف سامانه زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها عملکردی اقتصادی‌تر را نسبت به TU5های معمولی ارائه می‌دهد و مصرفی در حدود 7 الی 8 لیتر را در شرایط رانندگی سیکل ترکیبی ارائه می‌دهد. از این رو هر دو خودرو همچنان با استانداردهای روز صنعت خودرو فاصله دارند اما نسبت به اسلاف خود، عملکردی نسبتاً مناسب را از این نظر ارائه می‌دهند، هرچند که شاهین بیش از تارا به بنزین با کیفیت و سوپر نیازمند است.

قیمت و شرایط بازار شاهین و تارا دنده ای

در زمان نگارش این مطلب (اوایل آبان 1400) قیمت تارا در کارخانه حدود 10 میلیون تومان از شاهین بیشتر است و با قیمتی در حدود 280 میلیون تومان در مقایسه با حدود 267 میلیون تومان (شاهین) در نسخه دنده‌ای ارائه می‌شود. قیمت در بازار آزاد هیچ یک از این دو خودرو چندان روشن نیست ولی براساس اعداد و ارقام غیررسمی می‌توان گفت که شاهین در محدوده قیمتی حدود 350 میلیون تومان، اندکی از تارا با قیمتی در حدود 370 میلیون تومان ارزان قیمت‌تر است که البته بخشی از این اختلاف قیمت نیز به جدیدتر بودن تارا و تعداد کمتر آن (نسبت به شاهین) مربوط می‌شود و در بلندمدت ممکن است که حتی اختلاف قیمتی بیش از این ارقام نیز کاهش یابد. جالب آنکه در همین محدوده قیمتی، خرید نسخه‌های دنده‌ای دنا توربو نیز ممکن است که به لطف وجود پیشرانه 147 اسب بخاری، به شکل محسوسی نسبت به شاهین و تارا سریع‌تر است و شاید تنها در زمینه ایمنی، رقابت را به رقبا واگذار کند. از این رو خریداران جوان و طالب هیجان تارا و شاهین، بد نیست نیم‌نگاهی نیز به دنا پلاس توربو سالخورده اما قدرتمند داشته باشند.

نتیجه نهایی مقایسه

بهترین انتخاب بین شاهین و تارا، هیچ کدام است! چرا که به راستی انتخاب یک خودرو دنده‌ای در این رنج قیمت با مشکلاتی که در بالا به آن اشاره کردیم، نمی‌تواند لبخند رضایت را به همراه داشته باشد. اما از آنجا که متاسفانه حتی در میان گزینه‌های دست دوم نیز انتخاب چندانی در این کلاس قیمتی در بازار وجود ندارد، چاره‌ای نداریم جز آنکه از میان معدود گزینه‌های موجود انتخاب خود را انجام دهیم و واقعیت این است که در شرایط فعلی و با توجه به مشخصات فنی دو خودرو، انتخاب تارا احتمالا می‌تواند کم‌دردسرتر از شاهین سایپا باشد. هرچند لازم به ذکر است که بسیاری از ایرادات شاهین سایپا نیز طی چندماه گذشته رفع شده‌اند و حتی کیفیت مونتاژ این خودرو نیز بهتر از تاراست، اما آنچه می‌تواند مشتریان را نگران کند، عملکرد نامناسب شاهین در مورد پیشرانه است و تا قبل از عرضه نسخه 16 سوپاپ از سوی سایپا، کارت برنده اصلی کماکان در دستان تارا است. از این رو احتمالاً تارا را می‌توان با اختلافی کم، برنده این مقایسه از حیث کم دردسر بودن قلمداد کرد. هرچند شاهین نیز هنوز قافیه را کاملاً به رقیب نباخته و با کمی دلسوزی و بهبود کیفیت، می‌تواند به عنوان یک سدان خانوادگی مدرن، با آپشن‌های خود، سهمی از بازار را بدست آورد، البته به شرطی که سایپا در زمینه کیفیت و طراحی داشبورد و عیوب فنی تجدید نظر کند و رضایت خریداران خود را بیش از پیش تامین نماید.

تارا یا شاهین

در خصوص تارا نیز تجدید نظر در طراحی برخی از قطعات (نظیر جلوپنجره)، اضافه کردن چند آپشن رفاهی و بهبود اساسی کیفیت مونتاژ ضروری به نظر می‌رسد، چرا که وضعیت فعلی تحویل خودروهای سری اول به مشتریان از نظر عدم تطابق قطعات مختلف و ضعف‌های مونتاژی و کیفی، کمی باعث شرمساری برای خودروساز بزرگی مانند ایران خودرو با نیم قرن سابقه فعالیت است.

در نهایت، اگر از این خودروها دلخوشی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم با صرف بودجه‌های کمتر به سراغ خانواده پژو 206 صندوقدار بروید و یا در بازار دست دوم نیز خودرویی نظیر رنو مگان، می‌تواند انتخابی قابل تامل از نظر عملکرد، کیفیت و ایمنی برای استفاده خانوادگی باشد.

64 عکس

نظرات کاربران

71 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/8/7
تشکر از نقد و بررسی خوب شما
1400/8/7
جونم تارا .....واقعا ایران خودرو میتونست با دو سه تا آپشن ، مثل سانروف و رینگ تیر خلاص و به شاهین بزنه .... تارا فقط دو سه تا آپشن کم داره ؛ ولی از لحاظ سواری / ایمنی / راحتی / هندلینگ و دوام ؛ و حتی به سلیقه شخصه طراحی خیلی سرتر از شاهین هست ..... تو شتاب و راه رفتن هم چیزی نسبت به توربوشارژ شاهین کم نداره بلکه سرتره
1401/6/26
کاملا برعکس گفتی برادر ، سایپا تیر خلاص رو زده به تارا ، فقط یه موتور هست که اونم با رفع تحریم ها عوض میشه ...
شاهین تو زیبایی ، طراحی ، امنیت و امکانات خیلی سرتره
1400/8/7
هر کدام از این خودروها از خودروهای دست دوم بهتر است حداقل تا چند سال هزینه های تعمیر نداشته و قطعات یدکی آن فراوان تر می باشد.
1400/8/8
یک اشتباه رایج در ایران این است که فکر میکنند تولیدات صفر کیلومتر وطنی تا چند سال از حیث خرابی بی دردسر هستند.و اینکه قطعات آنها در بازار فراوان است. در صورتیکه خیلی از خودروهای دست دوم ژاپنی وکره ای ؛کمتراز صفر کیلومترهای وطنی خراب می شن. و دوم اینکه قطعات این خودروها هم در بازار فراوان تر از خودروهای صفر کیلومتر وطنی است
1400/8/7
Tu5 بهتر از ام ۱۵ هه
1400/8/8
یک و میک لیتر موتور توربوشارژ از پس یه موتور 1.6 خیلی معمولی برنمیاد . اونوقت میگن موتور پراید نیست......
1400/8/8
کاش واسه درگ یک دنا یا دناپلاس تنفس طبیعی هم کنارشون میاوردین تا مقایسه جامع تر میشد
1400/8/8
هر دو دقیقا یکسان رفتن،اون فاصله برای این بو. که تارا زودتر راه افتاد،به نظر میره بعد از ۴۰۰ متر شاهین با اختلاف جلو تر باشه
1400/8/8
خوب بعده چهارصد متر کدوم پیش تاز بود البته فکر کنم شاهین .نظرم داره درباره شاهین عوض میشه فکر کنم ماشین خیلی خوبی هست برای خرید
1400/8/8
حکایت شاهین و تارا حکایت پرسپولیس و استقلاله،هرکسی طرفدار یه برنده و کاملا موضوع سلیقه ای است،از طرفی با توجه به حجم گستردگی استفاده از موتور mt15 فکر می کنم قضاوت درستی در مورد بازار لوازم شاهین انجام نشده و نویسنده احتمالا از خودروی دارای موتور tu5 استفاده می کنه.موتوری که از دهه ها سال پیش داره استفاده می شه .
1400/8/8
به نظرم قبل از خرید این خودرو ها به جک J4هم یه نگاه بندازید
1400/8/8
درک کاملا اشتباه اس روی کاغذ شاهین سرتره چطور باخت اصلا تو فیلم یه جاهای مشخص بود اننده شاهین شل میکرد
1400/8/30
داداش شاهین بخاطر لگ توربوش باخت یک تی یو فایو تو دور های پایین قدرت زیادی میده این دو سه اصلا معلومه تا آخر فیلم ندیدی که داری نظر میدی
1400/8/8
خیلی بهتره که نویسنده بره تحقیق کنه گیربکس شاهین از پایه بروز تر و خارجیه. دلیل کج بود دسته دنده تارا هم اختراع ایرانخودروعه که مسخرس گیربکس داخلی سازی شده بیکیفیت 405 که روی تمام محصولات ایرانخودرو استفاده میشه و قیمت کارخونه جفتشون 260 نیست اون ماله خیلی وقت قبل بود 290 هستن.از سپر و بدنه دورنگ تارا چیزی نگفتین
1400/8/8
خودروبانک خیلی خیلی ازت ممنونم که این دو خودرو را با هم مقایسه کردید فقط ای کاش نویسنده اش آقای امین امیری فر بود و درکل من ماشینهای سایپا را بیشتر از ایران خودرو دوست دارم به خاطر همین و چند تا دلیل دیگه از جمله طراحی زیباتر و آپشن های بیشتر و کیفیت بالاتر شاهین انتخابم شاهین اس
1400/8/8
خدایی این پیاما واقعیه؟اخه کی دیگه واسه این دوتا چلقوز کامنت میده.یه مشت آشغال دیگه که مجبوریم بخوریم
1400/8/13
چلقوز!!!....مطمئن هستم تو یه موتور گازی هم نداری....اتفاقا شاهین و تارا دو ماشین مدرن و خوب ایرانی هستند و بازار هم تشنه این دو ماشین است.واقعا متأسفم که امثال تو از سر حسادت و عقده حتی حاضر نیستید پیشرفت خودروسازی کشورتون را ببینید.
1400/8/8
سلام.تجهیزاتی که شاهین داره ولی تارا (مدل دنده دستی) نداره شامل؛
سانروف.
سیستم ورود به کلید.
استارت دکمه ای.
روکش تمام چرم صندلی ها (صندلی های تارا پارچه ای هستش).
دوربین دنده عقب (تارا فقط سنسور دارد).
گشتاور بالاتر در دور موتور پایین.
ضمناً فرمان شاهین برقی هستش.
اگه جانبدارانه نگاه نکنیم، شاهین واقعا سرتره. منتها الان برای اظهار نظر کلا خیلی زوده. هر دو خودرو باید حداقل یکسال از عمرشون بگذره ببینیم مکانیک ها کدوم رو بیشتر ملاقات میکنند!
من 3سال پیش میخواستم دنا بخرم، یه مکانیک و یک برق کار کلاً منصرفم کرد گفت مشکل برقی شدیدا دارن دنا ها و واقعاً هم اینجوری بود.
1400/8/9
شاهین از نظر عملکرد در بهترین حالت همون تیباس قدرت سر چرخش هم دقیقا همین رو نشون میده شما کل اینترنت رو زیر رو کنی عمرا نمیتونی کسی رو پیدا کنی که بتونه بالا تر از ۹۵ اسب به طور فابریک از این ماشین بگیره.
سیستم توربو شارژری که روی ماشین نصبه فقط باعث افزایش گشتاور شده که نمیشه گفت سایپا تو این زمینه کار اشتباهی انجام داده. ولی افزایش وزن ماشین نسبت به تیبا باعث شده شتاب گیری ماشین تعریفی نداشته باشه.
مشکل شاهین هدر رفت نیرو در صفحه کلاچ(چون صفحه کلاچش از نظر متریال عین تیباست و گشتاور بالا رو تحمل نمیکنه) و بد بودن ضریب دنده ها خصوصا دنده ۱ هست.
یعنی شما سوار شاهین بشی دسته دنده ی بد فرم ماشین بهت یاد آوری می‌کنه که گیربکس گیربکس پرایده توقعت رو بالا نبر.
آپشن های این ماشین هم در حد همون کوییکه قیافه چندان قشنگ تری هم نداره. در ضمن شما با نصف این قیمت (حدودا)میتونید کوییک اتومات بخرید.
در مورد اون مثالی که از دنا زدید هم باید بگم که من خودم دنا معمولی دارم تو این ۵ سالی که داشتم نه تنها هیچ مشکل برقی نداشته بلکه هیچ مشکل فنی هم نداشته پس لطفاً به شایعات دامن نزنید این حرفایی که بعضی ها میزنن که ماشین سیستم برقش مشکل پیدا کرد مربوط به اینه که یا اونا خودشون بد جور با ماشین تا کردن یا تعمیر کار نابلد ماشینو خراب کرده.
دنا بهترین ماشینینه که میتونید تو این رنج بخرید حداقل از پژو پارس (ملقب به واشر و کاغذ) و ال نود(ملقب به الممد) بهتره.
1400/8/8
به نظر میاد سایپا یه لشکر رسانه ای برای آشغال جدیدش راه انداخته.
موندم این جماعتی که میگن تارا تو دور بالا عقب میفته دقیقا فازشون چیه؟
تارا cvvt داره یعنی زمانی که دور موتور بالا می‌ره و ماشین اصطلاحا رو دور میفته زمانبندی سوپاپ هارو جوری عوض می‌کنه که موتور توان بیشتری تولید کنه.
به علاوه اینکه ضریب دنده یک شاهین مثل پراید و تیبا (چون گیربکسشون یکیه)خیلی بالاست یعنی با توجه به بالا بودن گشتاور موتور و زیاد بودن ضریب دنده یک انتظار می‌ره حداقل تو شروع حرکت خوب عمل کنه. وقتی شاهین حتی تو شروع به حرکت هم ضعیفه یعنی بعدش هم نمیتونه جبران کنه.
مثل موتور های دیزل که تو سرعت بالا ضعیفن ولی شروع به حرکتشون خوبه (شاهین تو این زمینه هم عین پرایده)
واقعیت غیر قابل انکار اینه که اتاق شاهین مال ۲۰ سال پیش و موتورش مال ۴۰ سال پیشه.
پس اگه نسبت به فهمیدن حساسیت دارید لطفاً اظهار نظر نکنید.
1400/8/9
آقای شایان اطلاع نداری نظر نده اولا که شاهین به قول خودت گشتاورش بیشتره و ضمنا اتاقش هم ما ۲۰ سال پیش نیست اتاق مشترک با تویوتا یاریس مال حدودا ۱۰ سال پیشه و از تارا مال ۴۰ سال پیشه جدید تره طراحیش از تارا بهتره کیفیت مونتاژ بالاتره و آپشن های بیشتری داره تنها برگ برنده تارا موتور تنفس طبیعیشه این درگی هم که میبینی اگر ۱۰ متر بیشتر بود شاهین با اختلاف زیاد تار را رد کرده بود
1400/8/9
شما با کالیبراسیون دریچه گاز برقی آشنا هستی؟ ضعف شاهین در ابتدای حرکت به مپ محافظه کارانه دریچه گاز برقی که باعث میشه لگ توربو بیشتر خودشو نشون بده.در مورد مورد متد روز دنیا موتورهای لانگ استروک هست که گشتاور رو در دور موتور پایین به همراه داون سایزینگ توسط توربو شارژ انجام میدن. سایپا در گام های بعدی باید بهینه سازی مسیر پایپینگ ، به کار گیری مپ های آنتی لگ ، لگ توربو رو کاهش دهد.
1400/8/12
در جواب به آقای امیر باید بگم که کالیبره نبودن دریچه گاز یه ضعفه نه نقطه قوت دریچه گاز تارا هم برقیه اما تارا این مشکلو نداره بعدش هم موتور تیبا رو کوپل کردن با یه گیربکسی که ضرایبش عین پرایده و صفحه کلاچش هم ضعیفه وقتی شاهین با وجود بالاتر بودن ضرایب دنده و بالاتر بودن گشتاور موقع شروع به حرکت از تارا عقب میفته یعنی بعدش هم نمیتونه جلو بزنه. سایپا رسما زده ماشین رو نابود کرده.
تو بحث لگ توربو که اشاره کردید این موتور بوست توربوش خیلی پایینه یعنی توربو شارژری که روش نصب شده قدرت رو بالا نبرده اما گشتاور رو ارتقا داده که خوبه ولی نباید تا این اندازه لگ داشته باشه به علاوه این که سیستم انتقال قدرتش هم اتلاف نیروی زیادی داره.
شاید اگه هیل کلایمب بود شاهین جلو میفتاد.
اون بنده خدایی که گفتن شاهین مال ۱۰ سال پیشه باید خدمتت عرض کنم که اون اتاق یاریس که تو ساخت شاهین ازش استفاده شده مال سال ۲۰۰۵ هست یعنی ۱۵ سال پیش و تا سال ۲۰۱۰ هم رو خط بود ( ۲۰۶ از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۰ تو اروپا فروش می‌رفت)
اما پلت فرم تارا مشترک با پژو ۳۰۱(مدل ۲۰۱۵ تا امروز ) و پژو ۲۰۰۸( ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸) و چنتا محصول دیگه گروه پژو سیتروئن هست پس تقریبا میشه گفت مال ۵ ۶ سال پیشه.
موتور ec5 پژو هیچ موقع تو بازار اروپا حضور نداشت فقط برای بازار چین و آمریکای جنوبی و چند جای دیگه بوده.
اما موتور شاهین بی رودربایستی همون پرایده دیگه.
1400/8/12
آقایی که میگی پلتفرم شاهین برا 10 سال پیشه پلتفرم شاهین برای ياريس 2000.2005 هست
1401/8/20
سلام دوست عزیز وزن تارا ۱۱۰ کیلو سبک‌تره با موتوری که یه سر سوزن قویتره ولی بازم حتی اگر موتور پراید هم رو شاهین باشه من شاهین میخرم چون نزدیک 10 ساله تمام ماشین های ایرانی را امتحان کردم یه با سوار ماشین tu5 بشو تا بفهمی چی میگم نه جاده کفی ها مثلاً از اهواز بیا اصفهان تا بفهمی چه موتور اشغالی را دارم تو کت ما میکنن من یه بار این راه را اومدم یه پراید مدل پایین پا به پاک اومد من با پارس بودم
1400/8/9
انتخاب بین بد و بدتر!!!
اینا دیگه از رده خارج هستند
1400/10/8
دقیقا. هیچ جای دنیا این لگن های ما رو سوار نمیشن. سوریه و عراق و یمن و افغانستان هم پس میزنن این لگن ها رو
1400/8/9
درگ خوبی بود ولی امکاناتی که شاهین داره و تارا (مدل دنده ای) نداره شامل؛
✅سانروف.
✅سیستم ورود به کلید.
✅استارت دکمه ای.
✅دوربین دنده عقب (تارا فقط سنسور داره).
سنسور پایش باد لاستیکها.
✅تریم تمام چرم صندلی ها (تارا پارچه ای هستش).
✅فرمان برقی.
✅سنسور نور.
✅گارانتی ۶۰ هزار کیلومتر (تارا ۴۰ هزار کیلومتر گارانتی داره).
✅رخ زیبای شاهین.
من کلی تحقیق کردم،میخوام شاهین رو بخرم.
هرچند برای قضاوت هنوز خیلی زوده و بعد یکسال باید نظر مکانیک ها رو در مورد هردو خودرو پرسید.
1400/8/9
هردو آشغالی بیش نیستن
حیف ۴۰۰ میلیون پول بی زبون که برای اینا کسی بده
قطعا دنا پلاس هم از نظری موتوری و هم از نظر آپشنی از این دو بهتره
1400/8/9
سلام
من خودم هم شاهین و هم تارا دارم
که با هر دوتایشون رانندگی کردام
شاهین خیلی جا دار تر و راحت تر هست نسبت به تارا
ولی صدای توربو یکم تو کابین میاد(درصورتی یکم شیشه پایین باشه یا ضبط روشن باشه یا تو ترافیک باشیم اصلا احساس نمی کنی)
که صدای تارا کمتر هست
ولی تو سرعت تقریبا برابر بودن ولی تو سینه کشی شاهین بهتره بودکه خودم هم تعجب کردم و حفظ تعادل سر پیچ شاهین بنظرم بهتر بود و رانندگی با شاهین بهتر بود
ولی شاهین باید سرتوربو کار بشه که صدایش کمتر بشه و خیلی از نمایندگی های سایپا میگن ما شاهین نمی پذیریم
ولی تارا رو تمام نمایندگی ها ایران خودرو می پذیرن که تعدادشون هم بیشتر هست
و میکانیک هاینمایندگی های سایپا فکر کنم اصلا آموزش ندیدن راجب به شاهین
آپشن های شاهین بیشتره و بهتر کار میکنند
ولی کلا من شاهین رو بهتر و بیشتر دوست داشتم
هرچند هردوتایشون قابل مقایسه با ماشین های خارجی نیست
1400/8/10
دو تا زباله ، بد و بدتر
1400/8/10
اگه از متریال های بهتری برای داخل استفاده میکردن خیلی بهتر بود. موتور m15 بنظرم اشتباه ساخته شده و نباید توربو رو وارد میکرد چون تو شرایط عادی هم موتور ماشینای سایپا داغ میکرد بعد اگه موتور داغ کنه توربو هم خراب میشه
1400/8/11
سلام،ممنون از بررسی کاملتون مثل همیشه عالی،به نظر من شاهین سایپا به نسبت از تارا طراحی پخته تری داره اما از لحاظ موتور تارا موتور بهتری و نیاز کمتر به رسیدگی داره،و در این رنج قیمتی گزینه های کارکرده منطقی هم وجود دارن که شاید حتی برتری هایی رو هم داشته باشن.
1400/8/11
آقای shaian شما دنا ملقب به سشوار را با ال ۹۰ که دوامش از همه ماشینای ایرانی بیشتره کیفیتش تو ماشینای ایرانی زبانزد خاص و عامه و استهلاکش فوق‌العاده پایینه را داری با دنا مقایسه میکنی دنا اصلا ماشین خوبی نیست فقط آپشن داره و نمونه معمولیش قیافه خیلی زشتی داره با اون موتور بی خود حساسش که مثل ماشینای اوراقی همش روغن ریزی داره
1400/8/12
زمانی که الممد تو بازار اومد بهش میگفتن جانشین پیکان. (مردم عادی این لقبو بهش نداده بودن خود شرکت بهش میگفت جانشین پیکان)
جانشین پیکان رو تو پاچه شما کردن نمیدونی یقه کیو بگیری
الممد تنها نکته مثبتش نسبت به پیکان کولر داشتنشه وگرنه پیکان به مراتب راحت تره قیافش هم قشنگ تره.
اونایی که میرن الممد میخرن باید بدونن پیکان سوار شدن‌.
الممد حتی توی هند هم از رده خارج شده و تو ایران هم که از هر ماشینی ۵۰ سال استفاده میکنن این آشغال از رده خارج شده باید بری مدل ۳ سال قبلو سوار شی.
خلاصه اگر به نفهمیدن حساسیت نداری لطفا سکوت کن.
الممد از رده خارجت رو بفروش برو پراید بخر (اگه استهلاک انقد برات مهمه ) در ضمن پراید مدرن تر از الممده 😏😜
1400/8/13
مهمهترین چیز گفته نشده به خاطر اتاق بزرگش شاهین 100 کیلو سنگین تره تو مقایسه باید گفته بشه
1400/8/13
اولا که شما مثل اینکه کلمه به نفهمیدن حساسیت داری را تازه یاد گرفتی و ضمنا این شما هستی که به نفهمیدن حساسیت داری دوما ال ۹۰ یه آینه بغلش میارزه به صد تا ef7 و دنا و این آشغالا هر کی ال ۹۰ داره راضیه از جمله خود من و هر کی دنا سشوار داره ناراضیه البته که صد درصد شما دنا نداری بلکه همون پراید را داری سوما ایران خودرو احمق جایگزین برا پیکان گیر نیاورده بود تا قبل از این که بره با رنو مذاکره کنه و قیمت بزاره فکر می‌کرد میتونه ال ۹۰ جایگزین پیکان کنه اما بعد فهمید که خیلی احمقه و ال ۹۰ را هم قیمت اشغال هایی مثل پارس و سمند به بازار عرضه کرد که اگر آپشن بیشتر داشت قیمتش دو برابر سمند و پارس بود و الانم اگر بری یه سر بزنی میبینی که ال ۹۰ قیمتش از دنا خیلی گرونتره شما برو پرایدتو سوار شو که مطمئنم دنا نداری که اومدی سنگشو به سینه میزنی و فقط آرزو داشتنشو داری
1400/8/17
باشه داداش آشغال از رده خارج شما خیلی خوبه.
فقط بپا موقع پیچیدن چپ نکنی چون قطعاتش گرونه گیر هم نمیاد.
البته چپ شدش قشنگ تره. سعی کن زودتر چپش کنی.
1400/8/18
فک کردی الممد خیلی بهتر پرایده؟ فقط اتاقش یه ذره بزرگترها وگرنه هیچ نکته مثبتی نسبت به پراید نداره.
وقتی سطح فکری کسی پایین باشه با دلیل قانع نمیشه.
1400/8/14
با سلام ممنون از نقد و بررسی خودرو. میخواستم بدانم ایا در هر دو خودرو امکان تا شدن صندلی وجود دارد؟ و حتما شاهین باید بنزین سوپر مصرف کرد؟؟؟ اگر بنزین عادی بریزیم موتور خراب میشه؟ ممنون
1400/8/21
آقای شایان دانشمند نما مهندس نما اگر ال ۹۰ با پراید فرق نداره دنا نداشته شما هم با آردی و پیکان فرق نداره سطح فکر شما انقدر پایینه که فقط آپشن های بدرد نخور دنا را دیدی شما انقدر سطح فکرت پایینه که ماشینی که نصف قطعاتش ایرانیه و نصف دیگش چینی و هندی را داری با یه ماشین که خیلی از قطعاتش مستقیم از فرانسه میاد مقایسه میکنی واقعا متاسفم برای شما و امثال شما که همه چیز را تو آپشن می‌بینند. به نظرم بهتره سریع پول ها تو جمع کنی یه دنا بخری که هم یکی از آرزو های بچگی تو جبران کنی هم بدونی دنا چه اشغالیه چون همونطور که تو نظر قبلی گفتم شما دنا نداری چون اگر داشتی اینجا از دنا سشوار طرفداری نمیکردی سعی کن تا وقتی دنا نخریدی نظری درموردش ندی و کلا سکوت کنی
1400/8/21
طراحی موتور ef7 تو آلمان صورت گرفته تا همین چند سال پیش شاتون ها و ECU آلمانی بود.
به نظر میاد شما به آشغال رومانییایت خیلی علاقه داری.
در ضمن من خودم هم دنا دارم هم ۲۰۶ زمانی که دنا رو خریدم (۵سال پیش ) الممد آشغالی شما رو هم سوار شدم.
واقعیت اینه که الممد چپ شدش قشنگ تره.
هیچگونه کیفیتی هم نداره (اگه بنا به خراب نشدن باشه که فرغون هم خراب نمیشه)
اشتباه من اینه که دارم با یه بچه ۱۰ ۱۲ ساله بحث میکنم
وقتی ۵ سال دیگه ماشین بابات رو به قیمت پراید هم نخریدن اون موقع خودت میفهمی.
1400/9/22
عقب مانده الان من 1 سال دنا + دارم حدود 23000 تا کار کرده 1 بار هم مشکلی براش پیش نیومده و النود هم داشتم اپشنش از پراید کمتره و همچنین کشش نسبت به النود بیشتره و توی درگ ممکنه النود بیوفته جلو ولی وقتی دنا بزنی دنده 3 النود رو اتوبوسی جا میزاره
1401/7/14
شایان و امید معلومه شما دوست داشتید النود بخرید یا پولتون جور نشده یا سر تون کلاه گذاشتن و گرنه دود اگزوز النود به کل سشوار شاتونی تون می‌یرزه حداقل بس نیست النود تست تصادفش موجود هست و در شرکت یورو انکپ تست شده و سه ستاره ی ایمنی داره و مخزن باکش کف خودرو قرار داره
بعدش تا جایی که من یاد دارم وقتی که سمند شاتونی رونمایی شده بهش می‌گفتن پیکان جدید پس سشوار شاتونی شما هم همون پیکان فیس لیفت هستش
حداقل بس نیست النود یه ماشین اروپایی هستش
بس بهتره با سشوار شاتونی تون بکشید کنار
1400/8/21
ضمنا آقای سشوار سوار مواظب باش با دنای اشغالت تصادف نکنی چون پلتفرمش مال ۴۰ سال پیشه و اگر با سرعت 40 کیلومتر به جدول بزنی تغییر شکل میده چون همونطور که میدونی دنا سشوار پلتفرمش مال پژو ۴۰۵ هست
1400/8/22
پژو ۴۰۵ آخرین پژویی بود که تو آمریکا شمالی فروش رفت تا سال ۱۹۹۷ هم تولید میشد.
رنو کلیو (که الممد بر اساس اون ساخته شده ) هم تا سال ۱۹۹۷ تولید میشد.
رنو کلیو و الممد غیر از چهارتا کشور درب داغون هیچ جای دیگه فروخته نشدن ولی پژو ۴۰۵ سال ۱۹۸۸ بهترین ماشین سال اروپا شد.
کاملا مشخصه که شما یه بچه ۱۰ ۱۲ ساله بیشتر نیستی
1400/8/22
کلاس چندمی عمویی؟
درساتو خوندی؟
برو بشین سر درسو مشقت.
1400/8/21
سیستم توربو ایرانی :

هزینه نگهداری بالا و نیازمند اهمیت و توجه بالا از سوی رانده
نیازمند بنزین سوپر
نداشتن cooling مناسب
1400/8/22
اولا که شما هم مثل اینکه ۹ سال بیش تر نداری و بچه هم خودتی بنده قبل از ال ۹۰ سمند ef7 داشتم شما مثل اینکه اطلاعات فنی خیلی ضعیفه اگر اینجوریه که موتور پراید هم توسط همون شرکتی موتور اشغال ef7 را ساخته تقویت کرده پس یعنی اونم موتور خوبیه و صنایع اینجوری که شما میگی موتور اشغال بی کیفیت دنای نداشته شما باید با بنز رقابت می‌کرد در مجموع بهتره که سکوت کنی چون اطلاعات فنیت فاجعه است شما مدیر عامل ایران خودرو هستی که تبلیغ این اشغال را میکنی ال ۹۰ اگر ساخت عراق هم باشه دنای چند ملیتی که آرزوی داشتنشو داری خیلی بهتره گاری چینی،هندی،ایرانیت را بفروش ویلچر بخر
1400/8/24
تعداد لایک ها گویای همه چیز هست ارزش جواب دادن نداری دوست عزیز
1400/8/22
ضمنا آقای شایان ۹ ساله اگر بخوام مقایسه جزئی هم بین ال ۹۰ و دنا سشوار داشته باشم از نظر کیفیت و دوام و اصالت و شتاب ال ۹۰ خیلی ماشین بهتریه و دنا فقط اپشناش بیشتره از نظر ظاهر هم چون ظاهرش هم خیلی ناموزونه و هر تیکه اش از رو یه ماشین کپی شده خیلی زشته سعی کن تا وقتی اطلاعاتت در سطح قابل قبولی نیومده اظهار نظر نکنی
1400/8/24
الممد رو خدا زده. سنگشو به سینه نزن.
قیافه داغون
آپشن صفر
موتور ضعیف
کیفیت ساخت پایین
صندلی های خشک
قیمت لوازم یدکی بالا
واقعا تنها نکته مثبتش نسبت به پراید فقط بزرگتر بودن اتاقشه وگرنه الان کوییک هم باکیفیت تره هم آپشناش از اون ماشین آشغال بیشتره.
1400/8/24
این درگای خارجی رو من کمو بیش میبینم بعد این درگو که دیدم احساس کردم ۲ تا پیرمرد فقط رو دنده ۱ با هم مسابقه گذاشتن.تموم نمیشد مسابقه..خدایی ما کجاییم اونا کجان...
1400/8/26
آقای شایان من با شما که بین کیفیت و آپشن آپشن را انتخاب کردی بحثی نمیکنم چون شما آپشن دوست داری و من هر چقدر هم باشما بحث کنم نمیتونم سلیقه ات را تغییر بدم پس بحثی باهات نمیکنم در کل ما مردم آپشن دوستی هستیم معمولا و ضمنا در جواب به دوستمون OMID که میگه موتور ال ۹۰ ضعیفه باید بگم شما ال ۹۰ را با چی مقایسه کردی با تلیسمان یا پورشه یا بنز اس ۵۰۰ دنا به نظرت خیلی موتورش قویه ۱۱۵ اسب بخار قدرت داره و ال ۹۰ ۱۰۵ اسب بخار قدرت و جالبه با این قدرت شتاب رسمیش حدود ۳ ثانیه از ال ۹۰ کند تره و ضمنا تو کدوم سایت یا مجله ای نوشته کیفیت کوییک از ال ۹۰ بیشتره؟ و راستش من نمیدونم چرا تو هر جایی ما باید اسم پراید را به کار ببریم این خیلی جالبه برا من حتی اگه مقایسه دو تا جنگنده یا دو تا موشک هم بود باز هم یکی نبود که از کلمه پراید استفاده نکنه و کجا نوشته ال ۹۰ با پراید فرق نداره؟
من نمیگم ال ۹۰ سلطان همه ماشینای و از اینجور حرفا من میگم از دنا خیلی بهتره
1400/8/30
دنا و الممد وزنشون تقریبا یکسانه ولی دنا سرچرخ ۱۱۰ اسب بخار و الممد سرچرخ ۹۰ اسب ماکسیمم قدرت تولید میکنن.
تو تمام تست های هم که بین دوتا ماشین صورت گرفته دنا صفر تا صد رو ۱۲.۵ نهایتا ۱۳ و الممد ۱۳.۵ تا ۱۴ ثانیه زده.
تمامی خبرنگاران حوزه خودرو و عامه مردم معتقدند الممد قیافش از پراید هم زشت تره.
اصن این ماشین فقط با پراید قابل قیاس هست و حتی در برابر ماشین هایی مثل تیبا و کوییک هم بازنده هست.
بازار دست دوم این ماشین به نحوی هست که در حال حاضر قیمت یه الممد مدل ۸۹ ۹۰ تقریبا بین ریو و ۲۰۶ تیپ دو با همین مدل هست.
یعنی شما الان میری ۳۰۰ میلیون پول الممد میدی مدل ۵ سال پیش ۵ سال ازش استفاده میکنی بعد مجبوری هم قیمت یه ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۹۵ ردش کنی بره پس افت قیمت بالایی داره.
به نظرم اگه الممد داری ردش کن بره چون افت قیمتش خیلی عجیب و غریبه.
شتابگیری ماشین با توجه به اینکه هم رده تیبا و کوییک هست بد نیست ولی تیبا و کوییک طراحی ظاهری بهتری دارن (البته من از تیبا و کوییک خوشم نمیاد)
خلاصه این که حوگیر شدن هیچ وقت چیز خوبی نبوده و نیست
البته الممد از ۴۰۵ و پارس بهتره (اونا هم الکی گرونن)
پس رقبای این ماشین شدن
۱:پراید
۲:تیبا و کوییک و ....
۳:پژو ۴۰۵ و پارس
۴:پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (تیپ ۵ خیلی بهتر از الممده)
1400/8/27
اینمقاله واقعا ۷ آبان ۱۴۰۰ نوشته شده؟ با این مشخصات ماشین که دادید مال سال ۱۳۹۸ یا ۹۹ هست، الان دارند روی گیربکس اتوماتیک یا ماشین برقی حرف می زنند، و قراره به مرور زمان آپشنهای بیشتری اضافه کنند،
این مقایستون چیزی جزء دعوای بیخودی کاربران اضافه نمی کنه، و این که سطح بررسیتون خیلی ضعیفه،
چون بیشتر انتخاب به سلیقه آدم بستگی داره.
1400/9/9
پلتفرم شاهین مال دست کم یک دهه پیش تویوتاست
1400/9/23
فقط اونجا که میگه انتخاب ما بین تارا و شاهین هیچ کدام است...
در اینجا یه نکته ای عرض کنم بین تارا و شاهین قطعا تارا بهتره به لطف کپی برداری از پژو 301 سواری نرم تری داره صندلی هاش از دنا پلاس راحت ترن و با وجود esp و ترمز های خیلی ایمن تر از نظر سواری و پیشرانه خیلی جلوتره
اون طرف ماجرا میتونید بجا انتخاب تارا دنا پلاس هم انتخاب کنید ماشینی شیک و مناسب خانواده با امکانات مناسب فقط از نظر موتوری نمیتونید به اندازه تارا روی کم خرج بودن و چالاکی خودرو حساب کنید
خود برلیانس h330 با موتور بزرگ هم ماشین شیک و با کلاسیه اونم نگاهی بندازید
در آخر پیشنهاد من اینه به جای اینکه 400 میلیون بدید ماشین ایرانی سوار شید یا یه پولی روش بذارید یه دست دوم خارجی بگیرید یا یه پولی بردارید یه پارس tu5 مدل 96 بگیرید که هم بازار دست دوم خوبی داره هم ارزونتر و کم خرج تره
تازه با یه هدرز ریمپ و کاهش ارتفاع و رینگ و لاستیک مناسب میشه خیلی زیاد از هندلینگش لذت برد
.
.
.
1400/11/2
به نظر من اگر مصرف کننده هستید که به دنبال خودرو ایمن تر نسبت به داخلیا و بهتر از نظر فنی و در کل استفاده بیشتر از ۳ سال هستید تارا گزینه بهتری هست. موتور توربو شده پراید با این وضعیت کیفیت قطعات و بنزین به درد نمیخوره واقعا و بعد چند سال مشکل ایجاد میکنه.
1400/11/9
به نظر من باید این مقایسه هارو وقتی تارای اتوماتیک اومد هم دباره انجام بشه چون ایران خودرو نمیدونم به چه دلیلی رو تارا دستی کلی آپشن حذف کرده گزاشته رو اتوماتیک که اختلاف قیمتشون منطقی شه چون گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته هستش و گرون تره
تارا اوتوماتیک در مقایسه با شاهین اتوماتیک اگر بگیم واقعا هیچی جز اون ظاهرا ناهماهنگش کم نداره گیربکس شاهن اتوماتیک که cvtهست هیچی
سنسور نور و بارون
سانروف
دوربین
جلو پنجره ای که پیکانی نیست و مشبکه
استارت دکمه ای و ورود بدون کلید(ورود بدون کلید رو نمیدونم شاهین داره یا نه)
ایربگ های جانبی که خیلی مهمه
و آپشن هایی هم که روی تارا دستی هست بهتر عمل میکنند:مانیتور ریسپاندش خوبه
gsi در تارا دقیق تر عمل میکنه و نمایشگر عددی هم داره که شاهین عددو نمیگه
کروز کنترل و لیمیتر سرعت که روی شاهین فعلا نیست(برای همین گفتم اتوماتیک مقایسه بشه که هردو فول آپشنشون باشن)
1400/12/7
سلام شاهین هم در مدل های فولتر مجهز به کروز کنترل می شود البته نسخه های اولیه در برخی تصاویر نشان می داد که از نوع هوشمند تطبیقی باشد! در ضمن خودرو شاهین اولیه که نامش رهام بود رادار نقطه کور خیز داشت و همچنین قرار است سایپا نمایشگر صفحه کیلومتر تمام دیجیتالی برای این خودرو در نظر بگیرید و در آینده ای نزدیک موتور های سه سیلندر شکرت ایوان نصب می شود.
1400/12/18
سلام اگه فاصله یکم بیشتر بود قطعا شاهین با اختلاف برنده میشد.
1400/12/25
چطور شد در تخیلم هم فکر نمیکردم تارا برند شه
بابا شاهین توربو بود درست قدرت موتور دو تا یکی هست ولی گشتاور شاهین بیشتر
اولش که تارا افتاد جلو طبیعی بود چون توربو تو دور ۲۵۰۰ میاد مدار مثلی که هیچ نیومد تو مدار
1401/3/23
خانواده ما این ماشین رو یکساله داره اوایل یکم ایرادات ریز داشت که با فراخوان همه برطرف شد
از نظر لذت رانندگی واقعا یه سر و گردن از تولیدات داخل بهتره البته من تو دنا توربو رانندگی نکردم ولی رضایتی که می گم بر مبنایی قیمت هست که الان این ماشین تو رنج 370-400 داره خرید و فروش می شه
به همین دلیل همین یکماه پیش دوباره رفتم و برای خودم هم شاهین خریدم و واقعا این تولید های جدید دیگه هیچ ایرادی ندارن
شتاب عالیه به لطف توربو، توربویی که تو شاهین هست رو یه شرکت چینی که تخصصی توربو تولید می کنه تولید کرده و تمام تست ها انجام شده مطمن باشید اگر درست با این ماشین رانندگی کنید تا 10 سال هیچ خرجی نداره
هندلینگ تو جاده عالیه و تو مسافت های طولانی خستتون نمی کنه
مصرف سوخت تو جاده 6 و تو شهر 7.5 هست
امکانات مناسب هستن من لاستیک ماشین رو عوض کردم هانکوک انداختم واقعا نرم شده ماشین
این توضیحات رو نوشتم که بدونید که این ماشین عالیه که من دوباره 390 دادم یکی دیگه گرفتم
ماشین های قبلیم پارس و ریو و ال 90 و دنا بوده تو کل این ماشین ها ریو عالی بود بعد ال90
حس رانندگی تو تارا مثل بقیه محصولات ایران خودرو مثل 405 و پارس هستش تفاوتی حس نمی شه بجز esp
قبلش تو تمام تولید داخل ها نشستم و رانندگی کردم ولی شاهین یه حس متفاوتی که لذت بخش بود بهم می داد
در کل به حرف یه سری افراد که اصلا با ماشین رانندگی نکردن گوش ندید
1401/6/17
خاک تو سر این خودروهای ایرانی به نظرم تارا و شاهین بیخوده ماشین پسرخاله من تارا داره اصلا بی کیفیت ماشین تمام خودروهای ایرانی از بازار آتاشغال میفروشن واقعا اینکه
1401/8/2
کلا درگش مشکل داشت دو تا راننده ی ناشی اوردن از عوض کردن دنده و تقه زدن ماشین معلومه راننده ی تارا اخرش شل کرد در ضمن بد نیست مقاله بروز بشه و تارا اتومات هم اضاف شود در ضمن بد نیست بیطرفانه مقاله منتشر کنین
1402/2/3
دوستان عزیز لطفا اگه تجربه رانندگی با این دو خودرو رو دارین نظر بدین وگرنه هیچ کدوم از ماشینای ایرانی قابل دفاع و تعصب لازم نیستن ، لیاقت ما خودروهای خوب ژاپنی و اروپایی که با توجه به سیاست های غلط دولت ها ازشون محروم هستیم.
پس لطفا تجربیاتتون رو بنویسید که به درد دو نفر بخوره
1402/2/30
شاهین از همه نظر بهتره فقط یه موتور ۱۶ سوپاپ نیاز داره
بازهم از نویسنده ممنونم اما
تارا هم خوبه اما به گرد پای شاهین نمیرسه
الحق که شاهین آسمان هستی
1402/3/2
سلام بنده شش ماه شاهین داشتم واقعا ماشین خوبیه درسته موتورش هشت سوپاپه ولی از نظر قدرت خیلی بهتر از تیوفاوه با رانا پلاس که موتورش تیوفایوه از یه گردنه با دنده دو اومدم بالا ولی با شاهین دنده سه و چهار هم میشد
1402/3/18


موتور تیبا با وزن 1320 کیلویی قطعا براتون دردسر ساز خواهد شد .
از اونجایی که موتور توربو هست تا دور 2200 شما موتور 86 اسبی و 128 نیوتونی تیبا رو دارید و بعدش6هم مجبورید هی دور موتور بالا نگه دارید تا قدرت خوبی داشته باشید که باعث افزایش مصرف سوخت ، فشار روی موتور میشه و از طرفی تارا با موتور TU5P قدرت بیشتری را در کنار استهلاک و دردسر کمتری به شما خواهد داد

از نظر طراحی تارا واقعا ضعیف عمل کرده به خصوص در قسمت عقب با چراغ های بسیار پرنور و زشت ولی درجلو طراحی خوب و به روزی ( حداقل نسبت به سایر ماشین های ایرانی ) داره

از نظر آپشن تارا 3 مورد رو نداره که شاهین داره یعنی سانروف ، تهویه خودکار ، کیلس استارتر و از اون طرف شاهین دو آپشن رو نداره و اون هم کنترل کشش و کنترل پایداری و کروز کنترل هست که هر سه نه تنها به راحتی سرنشین کمک میکنه بلکه ایمنی بیشتری را برای شما داره . در واقع وجود کیلس استارتر ( در بروز بودن آپشن شکی نیست ) آنچنان مهم نخواهد بود و شما با سوییچ هم میتونی ماشین روشن کنی ولی تو مسافرت 3 ، 4 ساعته نبود کروز کنترل و سر پیچ ها و سربالایی ها عدم وجود کنترل کشش و کنترل پایداری به وضوح خودشو نشون میده

از لحاظ ایمنی هم با توجه به 3 ستاره پژو 301 و وجود ترمز پیشرفته تر ، کنترل کشش ، کنترل پایداری و فرم بهتر بدنه تارا ایمنی بیشتری داره

و در نهایت میشه گفت شاهین خودرویی زیبا تر با موتوری ضعیف تر و ارزان تر و تارا خودرویی قوی تر ، راحت تر ، نرم تر و البته گران تر خواهد بود که باز هم خرید تارا منطقی تره.