موضوعات داغ

فونیکس FX کراس اوور جدید مدیران خودرو معرفی شد + فیلم معرفی

5 آبان 1401
عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده

مقدمه

شرکت چری که با همکاری مجموعه مدیران خودرو سال‌های پایانی دهه دوم حضور در ایران را تجربه می‌کند، این‌بار یکی از جدیدترین و بروزترین محصولات خود را برای ارائه به بازار ایران در نظر گرفته است. بازار خودرو کشور مدت‌هاست از ترند روز طراحی و مدل‌های جدید به دور مانده است. بازاری که به شدت تشنه حضور خودرو جدید و چشم انتظار محصولات تازه است.

با حضور چری اومودا 5 (OMODA5) که حالا با نام فونیکس FX شناخته می‌شود بنظر می‌رسد راه برای ورود خودروهای مد روز در کشور باز شده است. زیربرند اومودا در سال 2021 با محصول جدید خودرو اومودا 5 به لیست زیرمجموعه‌های چری اضافه شد و مانند نامش بر اساس "مد" و ترند روز پیش می‌رود و پرچمدار خودروهای مدرن و جوان‌پسند چری محسوب می‌شود.

جلو پنجره اومودا 5 با طراحی مدرن

برند چری جزو یکی از بزرگترین شرکت‌های خودروسازی در کشور چین محسوب می‌شود و طیف گسترده‌ای از محصولات و برندهای مختلف را در لیست تولیدات خود دارد. پیشرفت این شرکت طی 25 سال فعالیتش قابل توجه بوده و از تولید خودروهای اقتصادی مانند QQ به تولید خودروهای مدرن و لوکس مانند تیگو 8 پرو و اومودا 5 رسیده است. چری مانند تمامی شرکت‌های چینی علاقمندی شدیدی به تولید خودروهای پر از تکنولوژی دارد و محصولات جدید را با هدف تجسم آینده خودرو تولید می‌کند. خودروهایی با زبان طراحی خاص و جدید و پیشرانه‌های های‌تک با سوخت پاک روز به روز به سبد محصولات این شرکت افزوده می‌شود.

در مبحث طراحی خودروهای آینده باید میزان کوچکی از همه چیز وجود داشته باشد. خودرو باید برای رانندگی در شهر به اندازه کافی جمع و جور بوده و در عین حال به اندازه کافی جادار باشد که یک خانواده چهار نفره به راحتی در داخل آن بنشیند. باید اسپرت و در عین حال کارآمد باشد و به‌گونه ای طراحی شود که رانندگان گروه‌های سنی، جنسیت‌ها و شخصیت‌های مختلف را به خود جذب کند و خودرو چری اومودا 5 را می‌توان نگاه چری به آینده خودروها دانست.

معرفی کلی

چری اومودا 5 اولین عضو از زیر برند تازه تاسیس اومودا چری، با چهره‌ای کاملا متفاوت از تمامی محصولات قبلی این شرکت در سال 2021 و در نمایشگاه خودرو گوانگژو معرفی شد. این محصول با هدف حرکت در مسیر مد و جذب مخاطبان جوان طراحی شده است و با ظاهری خاص و اسپورت قابلیت رقابت در سطح جهانی را داراست. قیمت جهانی این خودرو در حدود 14000 دلار یا 462 میلیون تومان در نظر گرفته شده که قیمت بسیار جذاب و رقابتی است و امیدواریم که در بازار ایران نیز با قیمت رقابتی و مناسب عرضه شود.

نمای جانبی اومودا 5 یا فونیکس FX

طراحی ظاهری، هنر در حرکت

یکی از دلایل اصلی استقبال مثبت و جهانی از اومودا 5 (فونیکس FX)، زبان طراحی جسورانه و زیبای آن است. اومودا 5 از اولین مدل های مفهومی که چری برای به نمایش گذاشتن زبان طراحی Art in Motion به نمایش گذاشت کمی متفاوت شده است. البته در خصوص اصطلاح Art in Motion، یک اصطلاح نه چندان اورجینال و اختصاصی است که قبلاً بارها برای انواع هنر و طراحی استفاده شده و حالا توسط چری نیز بکار می‌رود.

بنا به گفته مسئولان چری در فلسفه زبان طراحی Art in Motion این ایده وجود دارد که یک طراحی کاربردی نیز می‌تواند در عین حال بسیار زیبا باشد و طراحی را باید از بیرون لمس کرد و دید و پشت فرمان تجربه کرد.

بر اساس زبان طراحی جدید چری، در نمای جانبی بدنه کراس‌اوور اومودا 5 از خطوط بسیار صافی تشکیل شده است که تقریباً مایع به نظر می رسند. خطوط بدنه اومودا 5 (فونیکس FX) را می‌توان یک بازی هوشمند بین نور و سایه دانست که به طور یکپارچه در طراحی جلو ادغام شده است و به طور نامحسوسی به سمت چراغ‌های جلوی و چراغ های روز جریان می یابد. طراحی اومودا 5 با خطوط تیز، قوس چرخ‌های عریض و سقف شناور، به‌طور بسیار پیشرو بنظر می‌رسد. ستون C بدون پنجره و بسیار عریض است. برخی از جزئیات مانند رینگ‌های اسپورت و نوارهای روی درها وجود دارد که به حس اسپورت خودرو کمک می‌کند.

نمای عقب خودرو فونیکس FX

در نمای دماغه خودرو یک جلوپنجره بزرگ بدون حاشیه، با چراغ‌های جلو تقسیم‌شده که با یک نوار کرومی به هم متصل شده اند و همچنین یک لوگوی بزرگ که در ایران با لوگوی برند فونیکس جایگزین شده است، محور طراحی این خودرو است. نمای عقب خودرو با چراغ‌های LED با طراحی تیز V شکل و متصل به هم با خطوط نمای جانبی کاملا هماهنگ و تا حدودی یادآور مدل‌های NX برند لکسوس است. خروجی‌های اگزوز در دو طرف دیفیوزر عقب قرار دارند که البته فیک هستند.

فضای کابین، ارتقا یافته خانواده تیگو

در داخل کراس‌اوور جدید چری می‌توانید نتیجه تکامل فضای داخلی سری تیگو را مشاهده کنید. اکنون صفحه نمایش های دوگانه مد روز «پشت آمپر» و «مولتی مدیا» هر کدام 12.3 اینچی خودنمایی می‌کنند. سیستم مولتی مدیا خودرو به Apple CarPlay، Baidu CarLife و Huawei HiCar مجهز شده و گرافیک پنل بسیار واضح است. منوی سمت چپ با دکمه های روی فرمان کنترل می‌شود.

فضای کابین فونیکس FX

غربیلک فرمان با شکل D-CUT با طراحی جدید در دسترس راننده قرار گرفته است و کنسول مرکزی و داشبورد از شر تعداد زیادی دکمه فیزیکی خلاص و با صفحه نمایش‌های لمسی جایگزین شده‌اند. به طور کلی ، فضای داخلی خودرو به طرز چشمگیری "تروتمیز تر" شده است. در مجموع بنظر می‌رسد طراحان چینی‌ها از آزمایش طرح‌های جدید رودری‌ها، شکل صندلی‌ها و همینطور رنگ‌های جدید لوازم یا ادوات داخلی کابین و همچنین نوع دکور داخلی خسته نمی شوند.کراس‌اوور اومودا 5 در بخش‌های مختلف کابین داشبورد از ترکیب چرم با کیفیت و پلاستیک های نرم استفاده می‌کند.

این خودرو از نظر فضای داخلی یک خودروی 5 نفره با فضای کافی در بخش عقب برای سه بزرگسال است. از نظر سایز بدنه چری اومودا 5 یک خودروی بزرگ محسوب می‌شود و ابعاد آن 4400/1830/1585 با فاصله بین دو محور 2630 میلی متر است.

آپشن‌های رفاهی و ایمنی

کراس اوور چری اومودا 5 در بخش آپشن‌های رفاهی و سیستم‌های ایمنی از لیست کاملی بهره می‌برد. برخی از مهم‌ترین آپشن‌ها می توان به کنترل صوتی، دوربین 360 درجه و مجموعه کامل کمکی راننده ADAS (شامل ترمز اضطراری خودکار، کروز کنترل تطبیقی، کمک حرکت بین خطوط، کمکی تغییر خطوط، نظارت بر نقاط کور، هشدار ترافیک عقب، تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی، سنسورهای پارک عقب و دوربین 360 درجه)، شش کیسه هوا، سانروف ها، سیستم نور محیطی 64 رنگی، سیستم تصفیه هوا، شارژ بی سیم تلفن، سیستم تشخیص هوشیاری راننده و سیستم صوتی با بلندگوها برند سونی اشاره کرد.

کنسول میانی فونیکس FX

مشخصات فنی، پیشرانه مشترک با دو برادر

شرکت چری برای خودرو اومودا 5 از پیشرانه‌های فعلی خود استفاده می‌کند. این خودرو به طور پیش فرض با موتور 1.6 لیتری TGDI عرضه می‌شود. این پیشرانه‌ با مدل فونیکس تیگو 8 پرو مشترک است و توان تولید حداکثر 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن‌متر گشتاور تولید را دارد. توان تولیدی از طریق یک گیربکس هفت سرعته اتوماتیک دوکلاچه تر به محور جلو منتقل می‌شود. نسخه دیگر این خودرو از یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر MPi بهره می‌برد که با مدل فونیکس تیگو 7 پرو نیز مشترک بوده و در مقایسه با پیشرانه‌های GDi، سازگاری بهتری با بنزین ایران دارد. این پیشرانه توان تولید حداکثر قدرت 157 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور230 نیوتن متر در 1750 دور در دقیقه را داراست و یک گیربکس 9 سرعته وظیفه انتقال نیرو به چرخ‌های جلو را برعهده دارد. هر دو مدل در ایران عرضه می‌شود و امکان انتخاب به مشتریان داده شده است.

موتور 1.6 لیتری TGDI فونیکس FX مشترک با تیگو 8

مشخصات فنی فونیکس FX موتور 1.5 موتور 1.6
موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه 4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور 1498 سی سی 1598 سی سی
تنفس موتور توربوشارژ توربوشارژ
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت 157 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه 197 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 230 نیوتن متر در 1750 دور در دقیقه 290 نیوتن متر در 2000 دور در دقیقه
جعبه دنده 9 سرعته CVT 7 سرعته دو کلاچه
شتاب صفر تا صد کیلومتر - 8.9 ثانیه
حداکثر سرعت 185 کیلومتر در ساعت 185 کیلومتر در ساعت
وزن 1401 کیلوگرم 1541 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر) 4400 طول - 1830 عرض - 1746 ارتفاع 4722 طول - 1860 عرض - 1745 ارتفاع
فاصله بین دو محور 2630 میلیمتر 2710 میلیمتر

تجربه رانندگی اومودا 5 یا فونیکس FX

تجربه رانندگی

در نسخه 1.6 لیتری کراس اوور چری اومودا 5 از یک سیستم تعلیق مستقل به سبک مک فرسون در جلو و سیستم تعلیق مستقل چند لینکی در عقب استفاده می کند و که یک شاسی در حد استاندارد محسوب می‌شود. در مدل 1.5 لیتری سیستم تعلیق عقب تورشن بیم بکار گرفته شده است. در نسخه 1.6 لیتری که مورد تست قرار گرفت عکس العمل پیشرانه و شتاب خودرو نسبت به فشار بر روی پدال گاز خوب است. البته هنوز سیستم گربکس و تعویض دنده جای کار دارد و می‌تواند بهتر عمل کند.سیستم ترمزعمکلرد بدون نقصی را ارائه می‌کند. در مجموع چهره جنگنده ای اومودا 5 و عملکرد مناسب سیستم تعلیق و پیشرانه خودرو، تجربه مناسب و حس خوبی را به راننده انتقال می‌دهد اما برای نظر نهایی باید منتظر تست بلندمدت این خودرو باشیم.

قیمت و رقبای اومودا 5 یا فونیکس FX

هنوز قیمتی برای این خودرو از سوی مدیران خودرو اعلام نشده است اما امیدواریم قیمت مناسبی برای این خودرو در نظر گرفته شود و مطمئنا شرایط فروش منعطف مدیران خودرو نیز به فروش بهتر این خودرو کمک خواهد کرد. رقبای فعلی این خودرو را می‌توان لاماری ایما و دیگنیتی پرستیژ دانست.

47 عکس

نظرات کاربران

15 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/8/5
این ماشین در واقع چری اومودا هستش ولی وقتی میاد توی ایران میشه فونیکس FX
1401/8/5
سلام
از صدای زیاد موتور بنظر میاد با سوخت کشور چندان سازگار نیست!
1401/8/5
خودرویانک مشخصات نسخه ۱.۶ برای ایگو۸پرو هست
اون طولش ۴۷۲۲ نیست
1401/8/5
حس میکنم چانگان یونی تی ازین خودرو بهتره. خصوصا اینکه چانگان موتور 2 لیتری 230 اسبی هم داره. موافقید؟
1401/8/6
خب دیگنیتی پرستیژ هم ۲۳۰ آسیه ولی ستایش ۱۱ ثانیه هست
1401/8/6
شباهت جالب با چانگان UNI-T
1401/8/6
خیلی بدریخته، تیگو ۷ و ۸ پرو ساده تر و شکیل تره
قطعا ۱.۵ میلیارد قیمتشه..... امان از خودروسازی های کلاهبردار بی شرف
همین مافیا که تو ایران خودرو و سایپا و مدیران خودرو و کرمان موتور هست نمیزارن واردات صورت بگیره اگرم بگیره یه خودروی معمولی خارجی مثل کیا سول و تویوتا یاریس و میتسوبیشی میراژ بالای ۲.۵ میلیارد قیمت میخورن تا راه واسه نزول خواری و کم فروشی اقایون مافیا به خصوص مونتاژکاران خودروهای چینی باز بمونه و بتونن چینی ‌هاشون رو با بیست برابر قیمت بفروشن
1401/8/7
پرایدتو سوار شو به این نگو بد ریخت ، ماشین به این نازی کجاش بد ریخته ؟
1401/10/3
قشنگ معلومه پراید سواره
1401/8/7
کپی از نیسان اریا این چینی ها هیچ اصالت و خلاقیتی ندارن
1401/8/27
سلام خودرو بانک
شتاب اشتباه نوشتی
حدود 7.5 ثانیه هست
1401/11/11
مشخصات فنی اشتباه است به عنوان مثال ایعاد ماشین و وزن صحیح نیست.
1402/2/11
من امروز ماشین وداخل نمایشگاه دیدم بسیار زیبا وتیپ اسپورت همه پسنده ونشستن داخل ماشین حس خوبی بهت میده وفوللمکانات وبدون نقص است...
1402/5/18
عالیه
1403/1/18
سلام وقت بخیر ، شکل ظاهری فونیکس نیمه شاسی کجا باید پیدا کنیم اصولاً ماشینهای شاسی بلند استعلاکشون زیاد هست ولی نیمه شاسی بهتره وکمتر استهلاک دارند ممنون میشم برای دیدن شکل ظاهری فونیکس مارا راهنمایی بفرمایید