موضوعات داغ

دنا پلاس توربو اتوماتیک یا تارا اتوماتیک، تجربه رانندگی دو پرچمدار ایران خودرو

20 آبان 1401
عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده

نبرد دو برادر ایران خودرویی

بازار خودرو کشور به دلیل ممنوعیت واردات خودرو و تحریم‌های خارجی از نظر عدم تنوع محصول، در شرایط عجیبی به سر می‌برد، تا جایی‌که محصولات تولیدی جدید یک شرکت رقیب محصول قبلی می‌شود. این موضوع در مورد دیگر محصولات شرکت‌های ایران خودرو و سایپا نیز به همین صورت است و خودروهایی با تغییرات جزئی به رقیب مدل‌های مشابه قبلی تبدیل می‌شوند و باعث رکود و شاید حذف محصول قبلی شوند.

در خصوص دو محصول دنا و تارا موضوع تاحدودی متفاوت است و دلیل این تفاوت تغییر بنیادی در پلتفرم است و دیگر خبری از همان پلتفرم همیشگی پژو 405 در تارا نیست و این بار محصول تازه بر روی پلتفرمی تقریباً جدید سوار شده است. سالیان درازی است که پلتفرم قدیمی پژو 405 مهمان خط تولید بزرگترین شرکت خودروساز کشور یعنی ایران خودرو شده است و به قول معروف کنگر خورده و لنگر انداخته است. در دوره و زمانه‌ای که شرکت‌های خودروساز با شتاب در حال پایه‌گذاری و ایجاد پلتفرم جدید هستند، بنظر می‌رسد که ساعت و زمان در ایران‌خودرو در سال 1980 میلادی یا 1358 شمسی باقی مانده و پلتفرم 405 با بیش از 40 سال قدمت، همچنان قصد ترک خط تولید ایران خودرو را ندارد. اما با ورود تارا و پلتفرم جدید پژو 301 معادله تغییر کرد. در این مقاله خودروبانک به مقایسه دو برادر و یا شاید دو رقیب از محصولات ایران خودرو، یعنی تارا اتوماتیک و دنا پلاس توربو اتوماتیک می‌پردازیم.

رقابت دنا پلاس توربو اتوماتیک و تارا اتوماتیک

معرفی کلی

در دوره‌ای که هنوز برجام برقرار بود، صحبت از عرضه محصولات جدیدی مانند پژو 301 داغ بود و نمونه‌هایی از این سدان کامپکت پژو در نمایشگاه‌های مختلف خودرویی در غرفه ایران خودرو به نمایش درآمد، خودرویی که آمده بود تا در بازار متعادل آن دوران به خیل خودروهای قابل انتخاب مشتریان ایران خودرو و شرکت ایکاپ بپیوندد. اما تمام این تصورات در 18 اردیبهشت ماه 1397 با خروج آمریکا از برجام و فرار سرعتی پژو از کشور تبدیل به باد هوا شد. با خروج این شرکت فرانسوی و پرسابقه از کشور، پروژه تولید محصولات جدید این شرکت از جمله پژو 301، پژو 2008 و سدان سایز متوسط پژو 508 به طور کامل متوقف شد و این موضوع ایران خودرو را با چالش جدی روبرو کرد. شرکت ایکاپ که با سرمایه‌گذاری مشترک رفقای فرانسوی ایران خودرو یعنی پژو، ایجاد و در حال فعالیت بود، در کوتاه‌ترین زمان ممکن از حرکت بازایستاد و تبدیل به برگی از تاریخ شد. خالی شدن خط تولید از محصولات جدید و نداشتن خودرو برای تحویل به مشتریان از جمله مشکلاتی بود که ایران خودرو با خروج شریک فرانسوی با آن دست و پنجه نرم می‌کرد. اما 2 سال بعد شرکت ایران خودرو، پروژه K132 یا تارا را به بازار معرفی کرد.

پروژه K132 یا تارا ایران خودرو

از سوی دیگر پلتفرم قدیمی پژو 405 نیز با مدل‌ها مختلف سمند و دنا همچنان می‌تازد و هر چند وقت یکبار مهمان نسخه‌های مختلف این دو خودرو است. دنا پلاس توربوشارژر اتوماتیک به عنوان تکمیل‌ترین نسخه خانواده دنا و کامل‌ترین خودرویی محسوب می‌شود که روی پلتفرم قدیمی و از رده خارج پژو 405 توسعه پیدا کرده است. تا جاییکه از این خودرو به عنوان ویترین تمامی دستاوردهای ایران‌خودرو یاد می‌شود. پیشرانه ملی EF7 توربوشارژ و همچنین با آپشن‌های کامل مثل ایربگ‌های جانبی و صندلی‌های برقی و از همه مهم‌تر گیربکس اتوماتیک این خودرو را به نماد این خانواده از محصولات ایران خودرو تبدیل کرده است. اما همچنان ضعف‌های آن پلتفرم نامیرای قدیمی را به دوش می‌کشد.

دنا پلاس توربوشارژر اتوماتیک به عنوان تکمیل‌ترین نسخه خانواده دنا

طراحی ظاهری، رقابت بین پیر و جوان

از لحاظ ظاهری خودرو دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک، بیشترین تغییرات را نسبت به دیگر اعضای خانواده خود تجربه کرده است. دنا در واقع فیس‌لیفت سمند محسوب می‌شود و طراحان ایران خودرو تمام تلاش خود را برای تغییر چهره این خودرو انجام داده‌اند اما همچنان این طراحی با ترند روز دنیا فرسنگ‌ها فاصله دارد. چهره ناموزون در نمای جلو با چراغ‌های بزرگ و سپر ناهمگون با بدنه، مشکلات مونتاژی بدنه و وجود فواصل زیاد بین بخش مختلف مانند سپر و کاپوت از ضعف‌ها غیرقابل چشم پوشی در طراحی ظاهری بدنه دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک است. همچین تفاوت بسیار ناچیز در نمای ظاهری در مدل توربو و توربوشارژ اتوماتیک که محدود به تغییر در سایز و طرح رینگ‌ها و علامت توربو روی بدنه شده، از اتفاقات غیرجالب در مورد این خودرو است. در مجموع چهره خودرو تا حدودی مردانه و با ابهت است و جذابت خاص خود را دارد. همچنین در بازار خالی از خودرو و رقیب دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک یک گزینه مناسب محسوب می‌شود.

طراحی ظاهری خودرو دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک و تارا

بنظر می‌رسد که ضعف در هارمونی طراحی بدنه در محصولات ایران خودرو ارثی است. باید این موضوع را در نظر گرفت که بحث طراحی و ظاهری یک موضوع سلیقه‌ای و نسبی محسوب می‌شود و خودرو جدید ایران خودرو یعنی تارا کاملاً در این مبحث می‌گنجد. خیلی‌ها تارا را به عنوان یک خودرو زیبا می‌دانند و خیلی‌ها هم کاملاً مخالف این نظر هستند. خودروی 301 به عنوان پدر تارا در بخش طراحی از چهره ساده‌ای برخوردار است اما طراحان ایران خودرو تلاش کرده‌اند تا با ایجاد تفاوت و حجم‌دهی برخی قسمت‌ها طراحی جدیدی به این خودرو بدهند که البته هارمونی و هماهنگی بخش‌هایی از خودرو بخصوص در نمای عقب کاملاً قربانی این اغراق در حجم‌دهی و تغییرات شده‌اند.

طراحی خاص و بهم چسبیده چراغ‌های عقب در تارا

طراحی خاص و بهم چسبیده چراغ‌های عقب برای خودروهای عریض‌تر گزینه بهتری محسوب می‌شود تا تارا که از عرض نسبتاً کمی برخودار است گزینه مناسبی بنظر نمی‌رسد. البته این خودرو اولین مدل محصول وطنی است که از این سبک چراغ عقب بهره می‌برد و تا حدودی یادآور خودروهای خوش‌نام و پرطرفدار میتسوبیشی گالانت، هیوندای آزرا یا محصولات کمپانی آمریکایی دوج است. نمای جلویی نیز از طراحی جدید بهره می‌برد و نسبت به طراحی قدیمی و تکراری دنا، از وضعیت خیلی بهتری برخوردار بوده و این موضوع یک امتیاز مثبت برای این خودرو محسوب می‌شود.

فضای کابین، رقابت قدیمی و جدید

دنا در مقایسه با سمند تغییرات را در بخش فضای داخلی و شکل داشبورد تجربه می‌کند و از نظر طراحی یادآور محصول سوناتا هیوندای است. طراحی داخلی قدیمی، وجود ایرادات ارگونومیکی و کیفیت ساخت پایین در متریال فضای داخلی مواردی است که دنا پلاس دیده می‌شود مانند تمام دیگر محصولات ایرانی هم‌رده. اما در مجموع وضعیت این خودرو قابل قبول است و خطوط زیبا و هماهنگ داخلی با غریبلک فرمان تقریباً خوش‌دست و نشانگرهای خوانا پشت آمپر حس نسبتاً خوبی به راننده و سرنشینان می‌دهد.

فضای داخلی دنا

فضای داخلی تارا برخلاف طراحی خارجی که دست خوش تغییرات خیلی زیاد شده است، نبوده و هیچ تغییری نسبت به پژو 301 تجربه نکرده است و بنظر می‌رسد طراح ایران خودرو فضای داخلی از یاد برده‌اند. البته این اتفاق تاثیر بدی نداشته و به لطف طراحی شرکت پژو همه بخش‌های داخلی از ارگونومی مناسبی برخوردار بوده و در محل مناسب خود قرار گرفته است. اما انتظار می‌رفت که شرکت ایران خودرو مانند تغییر عمده در دیزاین بدنه، فضای داخلی را نیز تا حدودی به روزرسانی کنند. از نظر کیفیت متریال مورد استفاده در فضای داخلی سدان تارا در وضعیت قابل قبولی است و این موضوع یک پیشرفت محسوب می‌شود. برخلاف سایز جمع جور این خودرو در نگاه اول به لطف فاصله 2652 میلیمتری دو محور، فضای پای سرنشینان کاملاً مناسب و جادار است.

فضای داخلی تارا مشابه پژو 301

در مجموع این دو خودرو از نظر کیفیت فضای داخلی در سطح متوسط قرار دارد و نسبت به خودروهای روز عقب هستند و در همان نگاه اول در دیزاین نیز همچنان خودروهای اقتصادی، ارزان قیمت و قدیمی بازار را به یاد مخاطب می‌آورند. البته با قیمت های عجیب کنونی بازار خودرو، استفاده از واژه اقتصادی برای دو خودرو دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک و تارا غیرقابل درک است اما با رشد بی‌رویه قیمت‌ها واژه خودرو اقتصادی نیازمند بازتعریف است.

آپشن‌های رفاهی و ایمنی، پرچمداران ایران خودرو

در بخش آپشن‌های رفاهی و ایمنی شرکت ایران خودرو تمام تلاش خود را برای تکمیل نمودن لیست آپشن‌ این دو برادر نموده است. داستان دنا مانند داستان بچه لوس و آخر خانواده است که تمام تجهیزات از دیگر بچه‌ها گرفته شده و به این فرزند اختصاص داده می‌شود. با عرضه دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک آپشن‌های نسخه‌های قبلی دنا حذف و تنها به این محصول اختصاص داده شد تا بیشتر به چشم بیاید. آپشن‌هایی مانند سانروف و کیسه‌های هوای جانبی که پیش از این در نسخه‌های دیگر نیز حضور داشت، تبدیل به آپشن اختصاصی دنا پلاس نسخه توربوشارژ اتوماتیک شد و در بقیه محصولات تنها در حالت سفارشی قابل سفارش است. البته که بعضی از این آپشن‌ها مثل کیسه‌های هوای جانبی بعداً در این خودرو نیز حذف شد!

تجهیزات قابل قبولی در دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک

در هر حال دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک از تجهیزات قابل قبولی مانند: ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD، کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو بهمراه ایربگ‌های جانبی (جمعاً 4 عدد)، فرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترلی و روکش چرمی، تهویه مطبوع اتوماتیک بهمراه دریچه جداگانه برای سرنشینان عقب، سیستم مالتی‌مدیا با امکان برقراری ارتباط با موبایل، دوربین دنده عقب و رهیاب ماهواره‌ای، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، چراغ‌های روشنایی در روز، چراغ خوش‌آمدگویی و مشایعت، امکان تنظیم ارتفاع نور چراغ‌ها از داخل، آینه‌های جانبی برقی تاشونده، شیشه‌های برقی، ایموبلایزر، ایزوفیکس، سنسور دنده عقب، رینگ‌های 16 اینچی آلومینیومی، صندلی‌های جلو برقی با قابلیت تنظیم در 8 جهت، سان‌روف برقی و کروز کنترل بهره می‌برد که با توجه به رده قیمتی امکانات خوبی محسوب می‌شوند. اما همچنان جای آپشن ایمنی نه چندان گران‌قیمت ESP در سدان پرچمدار خانواده دنا به شدت احساس می‌شود.

سطح مناسب آپشن و تجهیزات در تارا ایران خودرو

وضعیت سدان جدید تارا اتوماتیک در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی مناسب است و آپشن‌هایی مانند ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به سیستم‌های کمکی ABS, EBD, HBA, TCS, ESC, HSA، کیسه هوا برای سرنشینان جلو، فرمان برقی بهمراه کلیدهای کنترلی، سیستم مالتی مدیا با 4 عدد بلندگو و امکان میرورلینک، آنتن سقفی اكتيو، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، مه‌شکن‌های جلو وعقب، قابليت تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو از داخل خودرو، چراغ روشنایی در روز، چراغ مشایعت و خوش‌آمد گویی، سیستم پايش فشار باد تايرها (TPMS) و كروز كنترل و محدودکننده در هر دو نسخه تارا دستی و اتوماتیک موجود است. البته در مدل تارا اتوماتیک گزینه‌های اضافه‌تری مانند سانروف، دوربین دنده عقب، تاشوبرقی آینه‌های جانبی، سنسورهای نور و باران، سیستم ورود و استارت بدون کلید، رینگ‌های 16 اینچی آلومینیومی (بجای 15 اینچی فولادی)، روکش‌های چرمی، صندلی‌های جلو برقی و ایربگ‌های جانبی آپشن‌ها را کامل‌تر می‌کند.

پیشرانه توانمند EF7 TC دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک نقطه قوت این محصول

مشخصات فنی، دود از کنده بلند می‌شود

با نگاهی به مشخصات فنی پیشرانه هر دو خودرو در همان لحظه اول متوجه تفاوت بالای آن در تولید توان و گشتاور می‌شویم که به دلیل استفاده توربوشارژر در دنا پلاس است.

برادر با سابقه‌تر یعنی دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک به کمک یک 4 سیلندر 16 سوپاپ EF7 TC با حجم دقیق موتور 1645 سی سی مجهز به توربوشارژر توان تولید حداکثر قدرت 150 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 215 نیوتن متر در 2200 دور در دقیقه را دارا است. این پیشرانه نسخه اصلاح شده پیشرانه سورن توربوشارژ است که در سیستم خنک‌کننده توربو دچار تغییرات شده تا میزان تولید دما و استهلاک آن را کاهش دهد اما در بازدهی و توان تولیدی مشابه همان پیشرانه عمل می‌کند.

پیشرانه TU5 پلاس تارا

در مقابل تارا اتوماتیک از پیشرانه تنفس طبیعی 4 سیلندر 16 سوپاپه TU5 پلاس با حجم موتور دقیق 1587 سی‌سی بهره می‌برد و توان تولید حداکثر قدرت 113 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 144 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه را دارد که در مقایسه با برادر بزرگ‌تر خود ضعیف‌تر است.

یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک در هر دو خودرو وظیقه انتقال نیرو به چرخ‌های جلو را برعهده دارد.

مشخصات فنی دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک تارا اتوماتیک
موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه 4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور 1645 سی سی 1587 سی سی
تنفس موتور توربوشارژ تنفس طبیعی
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت 150 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه 113 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 215 نیوتن متر در 2200 دور در دقیقه 144 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
جعبه دنده 6 سرعته خودکار 6 سرعته خودکار
شتاب 0 تا 100 11 ثانیه -
حداکثر سرعت 205 کیلومتر در ساعت 190 کیلومتر در ساعت
وزن 1262 کیلوگرم 1190 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر) 4559 طول - 1720 عرض - 1460 ارتفاع 4519 طول - 1748 عرض - 1466 ارتفاع
فاصله بین دو محور 2671 میلیمتر 2652 میلیمتر

توضیحات عکس

تجربه رانندگی

با ورود به کابین دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک و مواجه شدن با همان فضای قدیمی مواجه می‌شویم و مقدای دلسردکننده است. در مرحله دوم قبل از استارت زدن به موتور، مشکلات همیشگی ارگونومی بازهم به چشم می‌آید. قرارگیری دکمه‌های تنظیم صندلی راننده و شاگرد در جایی بین صندلی و درها، استراحتگاه دست و کنسول میانی که مانع دسترسی آسان به ترمز دستی می‌شود و ... از مسائلی هستند که قبل شروع به حرکت با آن‌ها به چالش می‌خورید. پس از گذشتن از مسائل ذکر شده در این خودرو، با استارت و شروع به حرکت حس خوب هماهنگی گیربکس 6 سرعته اتوماتیک و نرمی در تغییر وضعیت قابل توجه است و شما متوجه کوچک‌ترین تقه یا ضربه در زمان تغییر دنده نخواهید شد. با اینکه نسبت به نسخه دنده‌ای با کاهش 1 ثانیه‌ای شتابگیری مواجه هستیم اما همچنان شتاب اولیه مناسبی را ارائه می‌کند و در دور موتور 1800 دور در دقیقه، عملکرد سیستم توربوشارژ به خوبی مشاهده می‌شود.

تارا اتوماتیک به عنوان جدیدترین سدان و پرچمدار جدید ایران خودرو به دلیل پلتفرم جدیدتر و ارگونومی بهتر در داخلی کابین تا حدودی نسبت به برادر بزرگ‌تر برتری دارد و از نکات مثبت این خودرو نرم بودن عملکرد سیستم فرمان و در دست بودن خودرو در سرعت‌های پایین است و برای استفاده شهری و به عنوان یک خودروی خانوادگی تجربه خوبی را فراهم می‌کند. اما از نکات منفی تارا وزن بیشتر خودرو در جلو است که باعث کم‌فرمانی در پیچ‌ها می‌شود. به دلیل استفاده از پیشرانه تنفس طبیعی در مقایسه با دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک از شتاب اولیه در زمان شروع حرکت خبری نیست و به نوعی شاهد کندی هستیم که به چشم می‌آید. گیربکس مشترک با دنا اینجا نیز عملکرد مناسبی در زمان تعویض داشته و به نرمی تغییر وضعیت می‌دهد. فضای داخلی بدون تغییر پژو 301 جزو نقاط قوت این خودرو است که خداروشکر از دست طراحان داخلی بدور بوده و از مشکلات ارگونومی خاصی رنج نمی‌برد.

تارا اتوماتیک یا دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک؟

البته در بعضی از خودروهای تارا اتوماتیک، مشکلاتی با گیربکس این خودرو گزارش شده است. به عنوان مثال در شروع حرکت و بعد از فشردن پدال گاز، یک مکث نسبتاً طولانی وجود دارد و به یکباره خودرو با یک تقه نسبتاً قابل توجه شروع به حرکت می‌‌کند. همچنین عملکرد گیربکس آنچنان رضایت‌بخش نیست و باعث شده تا شتاب صفر تا صد تارا اتوماتیک جزو نکات منفی آن محسوب شود.

نتیجه‌گیری، انتخاب کاملاً سلیقه‌ای

کسانی که به دنبال یک رانندگی تندوتیزتر هستند، سدان دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک به دلیل پیشرانه قوی‌تر و عملکر بهتر گزینه مناسبی محسوب می‌شود اما در بحث طراحی و ایمنی با یک پلتفرم قدیمی بازنگری شده مواجه هستیم که در کیفیت و دقت مونتاژ، ارگونومی و ایمنی حرف زیادی برای گفتن ندارد. عدم وجود سیستم کنترل پایداری نیز در زمان‌های پرفشار برای راننده چالش ایجاد می‌کند. سختی و حساسیت نگهداری پیشرانه مجهز به توربوشارژر نیز به این موضوع اضافه می‌شود.

پلتفرم 301 با تارا ایران خودرو

تارا اتوماتیک به دلیل تکنولوژی جدیدتری و پلتفرم اروپایی و همچنین بهره‌مندی از آپشن‌های ایمنی قابل قبول، ساختار شاسی و بدنه تقریباً جدید انتخاب محافظه‌کارانه‌تری محسوب می‌شود. پیشرانه آپدیت شده TU5 تنفس طبیعی نیز دردسر و استهلاک کمتری برای نگهداری دارد اما توان آن با پیشرانه EF7 TC قابل قیاس نیست و در زمان نیاز به شتابگیری با کندی مواجه هستیم که شاید آزاردهنده باشد. در فضای داخلی برتری با تارا است و طراحی بروزتر، دسترسی بهتر و جادار بودن به تجربه مناسب سرنشینان منجر می‌شود.

مشکلات شایع دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک

مشکلات مونتاژی، مشکلات برقی مثل روشن نشدن خودرو، ارورهای سنسورهای مختلف به دلیل مشکل برقی و سیم کشی

مشکلات شایع تارا اتوماتیک

مشکلات مونتاژی، مشکلات برقی و ارورهای سنسورهای مختلف، تقه‌های شروع حرکت در گیربکس، نشت آب از سمت شاگرد در زمان استفاده از کولر


در این مقاله تنها به بخشی از تجربیات و مشکلات دو خودرو پرداخته ایم و اگر شما تجربه ای بیشتر دارید، لطفاً در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

به نظر شما کدام یک انتخاب بهتری است و شما به عنوان یک مشتری، تارا اتوماتیک را انتخاب می کنید یا دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک؟

58 عکس

نظرات کاربران

39 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/8/20
چیزی که مشخصه اینه که تارا بروزتر و جدیدتره و خودم که هر دو رو برای چندماه داشتم واقعا اگر کسی نمی‌خواد توی جاده با کسی کل بندازه یا رانندگی سریع داشته باشه تارا اتوماتیک بهتره. تنها مشکل تارا اتوماتیک که من باهاش مواجه شده بودم سفتی فرمون بود که با آپدیت حل شد و دیگه هم برنگشت. ولی دنا اتوماتیک بخاطر مشکلات مربوط به پلوس و مصرف سوخت بالا و چوب شدن پدال ترمز و گیرکردن دسته دنده در حالت پارک و صدای باد توی سرعت های بالای ۱۰۰ چند بار مهمون نمایندگی شد. تارا کشش خوبی داره و عکس العملش به پدال گاز راضی کننده ست اونم بخاطر ضریب کوتاه تر گیربکسش نسبت به دنا هست با اینکه گیربکسشون یکیه. اما مهمترین نکته مثبتش برای من ایمنیش بود. با وجود ESP و پلتفرم بروزتر، ایمنی بهتری داره تا دنا. ولی توی تصادفات سطحی و کوچیک شدت خسارت وارده به اجزای بدنه مثل کاپوت و گلگیر خیلی بیشتر از حد انتظار شماست.
در واقع، فلسفه ایمنی این ماشین، فقط محافظت از سرنشین و کابین هست. یعنی ضربه به کابین نرسه و توی گلگیر و سرشاسی و کاپوت گرفته بشه. دیگه بقیه اش براشون مهم نبوده انگار! یعنی شما اگر با دنا به یه جسمی برخورد نه چندان سنگینی داشته باشی میبینی گلگیر و کاپوت و سپر خسارت کمتری میبینه تا اینکه بخوای با تارا به همون شکل و به همون جسم بزنی. اما توی تصادفات سنگین اتاق تارا خیلی خیلی بهتره و ضربه اصلا به اتاق نمی‌رسه. این فلسفه توی پژو ۳۰۱ و پژو ۲۰۰۸ هم هست. خصوصا پژو ۲۰۰۸ اگر به تصادفاتش‌ دقت کنید همینه. ایمنی جانی واقعا خوب ولی مقاومت در برابر ضربات سطحی و نه چندان جدی پایینه. دیگه اینم یه جورشه :-)ولی خوبه بنظرم. لااقل نسبت به بقیه داخلیها و مونتاژیها.

سطح امکانات و سواریش هم بهتره. ولی اتاق تکون بیشتری داره تا دنا. ولی در کل نرمتره.

تارا اتوماتیک واقعا بهتره ولی کسی که شتاب بالا دوست داره دنا پلاس توربو اتوماتیک مناسبتره.ولی نمیرزه بنظرم.



1401/8/23
ممنون از تجربه مفیدتون که بخ اشتراک گذاشتید، اما در مورد تصادف سنگین و خسارت کمتر با تارا انتظاری که ازش دارید رو نوشتید نه تجربتون رو چون صرف ساخت تارایی با قیافه متفاوت چیزی رو تعییر نمیده زیر بندی هم که منابع میگه ۲۰۶ هست حتی همون ۳۰۱ همون پلتفرم که همه قدیمی میدونن اما روی این رانای تغییر قیافه داده شده برخی نابخردانه ازش تعریف میکنند، چون حاظر نیستند قبول کنند کلاه سرشون رفته و چیزی که خریدن فاجعست
1401/8/20
بهترین انتخاب خودروی تارا هست ... به دلیل ایمنی بالا ... فضای صندوق بزرگ {640 لیتر} .... موتوری قوی و کم صدا و بی دردسر ... فضای کابین بزرگ ... رخ جذاب و ... میشه اشاره نمود.
1401/10/26
ایمنی تو فقط پلتفرم نیست هر چند تارا هم آنچنان آش دهن سوزی نیست ، 4 ایربگ بودن دنا یک برگ برنده هست ، موتور تارا پیش دنا توربو حرفی برای گفتن نداره ،قیافه هم سلیقه ایی هست ولی دنا طراحی زیبا تر و خشن تری دارد تا تارا
1401/12/6
معلومه دنا پلاس.هم موتورش قدرتمند تر از تارا موتور تارا هس هم ظاهرش زیبا تره .به نظر من تارا بیریخته‌ مخصوصا چراغای پشتش. الان ماشین های خارجی تا حدی که میتونن چراغ ها رو باریک می‌کنند تا ماشین زیبا تر بشه مثلا یعنی چی اون چراغ های به اون بزرگی تارا .داشبوردش‌ هم زیبا نیس.
1401/8/20
تارا زمان کمی از عرضه اش گذشته و مشکلات برقی مخصوصا تو بخش فرمون زیاد داره که جعبه فرمون داغ میکنه و سفت میشه
دنا هم که همون سمند با طراحی بیرونی بهتر و فضای کابین بشدت کوچیک تر از تارا و سمند
تنها نکته مثبت جفتشون اینه قطعاتشون تو بازار همیشه هست
من خودم ترجیح میدم با قیمت عجیبی که اینا دارن یه صد تومن بزارم روش اریزو بخرم که اصلا یه لول از هر لحاظ بالا تره فقط کاش سی وی تی نداشت
1401/8/20
جفت شون اشغال وبی کیفیت ومنسوخ شده دنیا
1401/8/26
از اون دسته ادما که اگه بی ام دبلیو فقط با لوگو ایرانی بدی بهشون میگن منسوخ شده و بی کیفیت. کیفتشون قبول دارم خوب نیست ولی تارا پلتفرم بروز دنیا داره روز منظورم همین امروز صبح نیست ولی بروزه مال پژو سیصدو یک پژو
1401/8/20
هر دو خودرو افتضاح هستن حیف پول که به اینها بدی در ضمن کسی موتور توربو را با تنفس طبیعی مقایسه نمی کنه در ضمن عدد شتاب دنا پلاس توربو اشتباهه یعنی شتابش از رانا هم کمتره همچنین تمام خودروهای با موتور tu5 وef7 مشکلات برقی و سنسورهاشون و ecu اینقدر زیاده و پر خرجه که زود آدم را خسته میکنه
1401/8/20
سلام اسکال بد فرمان بعد هز یک ساعت رانندگی در شهر فرمان سفت ومثل تراکتور مبشود وباید ۲۰ دقیقه ماشین خاموش تا مجدد نرم شود
1401/8/20
منظورم خودرو تارا اتوماتیک بود )سفت شدن فرمان بخاطر داغ شدن سیستم فرمان(
1401/8/20
با توجه به رانندگی کوتاه مدت با هردو خودرو میتونم بگم تنها برتری دنا پلاس به تارا موتور توربو و شتاب بهتر هست که برای بعضی ها خیلی مهمه. در باقی فاکتور ها اعم از هندلینگ- ایمنی- کابین ساکت و بی سرو صدا- فضای سرنشین و صندوق - کیفیت ساخت قطعات فنی و جلوبندی و... تارا به دنا پلاس برتری داره.
1401/8/21
دنا برای قشر جوان و لاغر و با قد و قامت کوتاه خوبه و مناطق خنک و سردسیر خوبه برای استان های جنوبی و گرمسیر افتضاحه چون آنقدر داغ میکنه ک نمیتونی بیشتر از ۸۰ کیلومتر باهاش بری چون آمپر از وسط میزنه بالا و مجبور میشی سرعت رو بیاری پایین...
1401/8/21
پلتفرم تارا علیرغم تموم نواقص ظاهری و مونتاژی ده هیچ از سمند دنا جلوتره.
1401/10/26
بزار راحتت کنم ماشینی که موتور خوب و پرجون نداشته باشه هیچی نداره ، میشه سرنوشت شاهین ، حالا بماند که بدنه شاهین از تارا 11 هیچ جلو هست
1401/8/21
ممنون از پستهای عالیتون
بنظرم اگه تو طراحی داخلی دنا تجدید نظر بشه و از فضای داخلی به نحو احسن استفاده بشه و همچنین سیستم کنترل پایداری بهش اضافه بشه تا مدتها میتونه تو خط تولید بمونه
تارا هم اگر یکم عریض تر ساخته می شد شکیلتر میشد
1401/8/21
به نظر می آد که با عرض معذرت فقط پالونهاشون عوض شده
1401/8/21
بحث این نیست آیا دنا بهتر است یا بدتر
تارا دستی همان موتور و گیربکس رانا و ۲۰۶ هست بدون هیچ اپشن دیگری که اضافه قیمتش را منطقی کند!

در مورد تارا اتومات تا جایی که من می‌دانم گیربکس ۲۰۷ اتومات روش هست نه دنا اتومات! حالا این مورد رو کاری نداریم.

مورد مهم اینه که فرمودید پلتفرم اروپایی جزو برتری های تاراهست! توی مقالات خودتون هم هست این همون پلتفرم ۲۰۶ هست و از سال ۱۹۹۲ داره بکار میره پس بیخود تبلیغات کذب نکنیداین پلتفرم هم نه خوردنیه نه پوشیدنی حتی یک اسب به اون موتورش هم اضافه نمیکنه یه به متریال بازیافتی بنجل داخل اش که از همون اول تمام طلق هایی که ادای کروم رو درآورده مثلا پوست پوسته شده! نمونه اش همون دایره های دور سیستم تهویه قدیمی اش!

از اون گذشته مگر پلتفرم دیگر ماشین های ایران خورو اروپایی نیست؟!

۴۰۵ پرشیا سمند ۲۰۶ و اون ۲۰۶ ایی که اسمشو ۲۰۷ گذاشتن !همگی ماله پژو بودن پژو هم که آفریقایی نیست! ارویاییه

تارا رانایی با شمایل متفاوت هست و بس

تا زمانی که به تیپ v8 هم نرسیده و هیچی روی این تارا نیست ارزش خرید نداره چون رانا هست خودش

هر وقت توربو روش بکار رفت از اون زمان به بعد میشه بهش فکر کرد، اما حالا حالاها ایرانخودرو نمیخاد روی موتور tu5 کار کنه! اون برنامه سال های آیندشون هست و فعلا پرچم‌دار دنا هست چه خوشمون بیاد چه بدمون بیاد اونم با تمام اشکالاتی که داره و اصلا در فکر برطرف کردنش نیستند و نخواهند بود!
1401/8/22
یکم تحقیق میکردی بد نبود عزیزم!
1401/8/24
اولا تارا همون پژو ۳۰۱ هست که قرار بود بعد از برجام تولید بشه که به خاطر ترامپ و بازگشت تحریم ها نشد.ایران خودرو با تغییر نمای جلو و عقب ۳۰۱ به نام تارا تولید کرد.پلت فرم ۳۰۱ مال سال ۲۰۱۲ هست ولی پلتفرم دنا که همون ۴۰۵ هست مال سال ۱۹۸۰ هست.بله هر دو اروپایی هستن ولی ۴۰۵ خیلی قدیمی تره.ثانیا گیربکس اتوماتیک تارا همون گیربکس ۶ سرعته ساخت DAE چینه نه گیربکس اتوماتیک قدیمی ۴ سرعته AL4 پژو ۲۰۶ و۲۰۷.
ارگونومی و جادار بودن و راحتی اتاق تارا خیلی خیلی بهتر از دنا پلاس هست.تازه سیستم کنترل پایداری هم داره که دنا نداره.تازه با خاموش کردن کنترل پایداری باز هم هندلینگ تارا بهتر از دنا عهد بوقه.اگه ایران خودرو از موتور توربو برای تارا استفاده کنه دیگه تنها برتری دنا که شتاب بهترشه هم از بین میره.
1401/11/14
ی جوری با اعتماد ب نفس تایپ کردی ک اگر طرف بلد نباشه باور میکنه.ولی متاسفانه بلد نیسی.تارا پلتفرمش ۲۰۶ اه؟!همون راناس؟! کی بت گفته اینارو.نمیگم تارا تحفه ای هس.ولی فقط بدون پلت فرمش ۳۰۱ هس.ربطی ب ۴۰۵ و ۲۰۶ نداره
1401/8/23
واقعا یکی از یکی بدتر. جفتشون زشتن خصوصا تارا. از نظر فنی هم جفتشون پر از نقص هستند و من به شخصه بین این دو تا و پراید قطعا پراید دست دوم رو انتخاب میکنم برای داخل شهر که پولم رو دور نریزم و برای مسافرت هم یه خودروی کارکرده کره ای یا ژاپنی میخرم البته مدل پایین چون یه کره ای ۲۰۰ هزار کارکرد هزینه تعمسر و نگهداریشون کمتر از این صفر کیلومتر های بد قواره و آشغالای ساخت داخله. کلا اگر اتفاقات سیاسی از ۴۰ ۵۰ سال پیش دست از سر مملکت بر داشته بود الان تو ایران همه بنز و بی ام و و تویوتا سوار میشدن حیف که تا بوده چوب بوده لای چرخ ایران و مردم ایران و این مملکت هیچوقت دلسوزشو پیدا نکرده
1401/8/24
سلام من تارا ثبت نام کردم. با مراجعه به نمایندگی های ایران خودرو همه گفتند دنا پلاس اتوماتیک بهتر بود و ... کلی تو ذوقم خورد
1401/8/24
به نظرم ارزش خرید تارا بیشتره چون توربو نداره
1401/9/9
Esp دارد بله چینی و با کلی خطا های گاو بی گاه مثل دیگر باگهایی که این ecu ها ایجاد می‌کنند پس هیچی

اتاقش جا داره اما برای چی! وقتی موتوری نداره که پنج نفر سوارش بشن و ماشین به پراید تبدیل نشه از نظر قدرت اون فضای سرنشین رو قراره چکار کرد؟!

اصلا عمه ایرادات خنده دار تارا و اون پلتفرمی که اونایی که این کلمه رو میگن نمیدونن کاربردش چیه قبول اصلا

فرقش با رانا پلاس چیه این
این در کلاس متفاوتی قرار داره؟ خیر
آیا کیفیت متریال متفاوتی در اون بکار رفته ؟ خیر
آیا موتور متفاوتی روش هست ؟ خیر

فقط یک esp بیدار چینی داره که قیمت تموم شدش ۵ میلیون هم نیست،
پس این اختلاف قیمتش چیه؟!

کسی نمیگه دنا شاهکاره ولی تارا هم همونه به اضافه اینکه رانا رو بخای ۲۰۰ ملیون بیشتر قیمت بذاری و بگی حالا با دنا میشه مقایسه اش کنی چون هن قیمت شدن.
1401/9/9
یکسان بودن پلتفرم همون ۳۰۱ و همون ۲۰۶ فرانسوی رو اول بررسی کنید

و بعدش جواب بدید دقیقا چه چیز ۳۰۱ همونی هست که روی تارا بکار رفته آیا چیزی وجود دارد؟!!!!
آیا قطعه مشابه هست بین این دو موجوده بسیار متفاوت


بعضی دلشون به چیا خوشه
1401/9/9
اگر سوار پراید صفر سایپا بشی وفکر کنی این همون فورد فستیوا هست!

مزدای پراید تولید شد ولی فورد فستیوالی بود که به دلیل مقرون به صرفه بودن در ژاپن مونتاژ میشد، و کیاموتورز مزادی پراید رو همچنان به دلیل مقرون به صرفه بودن در کره پیاده سازی کردی که شما نسخه های ابرفته اش رو تحت عنوان نسیم و صبا بتان پراید کره ای! دیدید همه یادشون هست اختلاف کیفی پراید کره ای با پراید الان رو

اما آیا میشه گفت پراید سایپا همون فورد فستیوال هست اگر کسی بگه، شاید بشه گفت تارا همون پژو ۳۰۱ هست، حالا بماند که فرانسه با ایران قرارداش لقو شد و ایرانیزه شدن ۳۰۱ در ایران هم مختومه شد. و ایران خودرو برلی اونایی که چشم انتظار بودن هم بجای ۳۰۱ ایرانیزه تارا رو داد، دقت کنید ، بجای!

1401/10/28
قطعا تارا بهتره. قدرت بیشتر موتور دنا چه ارزشی داره وقتی پلتفرمش قدیمیه و ایمنی نداره.
1401/11/5
دو خط مطالعه کن دست کم!

پلتفرم پلتفرم نکن وقتی نمیدونی کاربردش چیه!
صحبت از قدیمی و جدید بودن همون پلتفرم که کاربردشو نمیدونی هم نکن وقتی نمیدونی کدوم قدیمیه کدوم جدیده
پلفرم 206 207 رانا و تارا یکسان هستند اسمشون PF1 هست

پلتفرم قدیمی تارا مربوط به سال 1996 هست

هی باز بگو پلتفرمش جدیده!

تارا یک پلتفرم قدیمی و گیربکس قدیمی و یکسان با محصولات قبلی و تمام قطعات یکسان و مشترک با محصولات قدیمی ایرانخودرو هست.

با ارفاق به تارا میشه با رانا پلاس مقایسه اش کنی. ابشن های رانا بیشتر از تارا هست به جر اون ESP نیم کاره ای که روش هست که اونم 200 میلیون تومن نیست 2 میلیون هم نیست!
1401/11/9
درسته گیربکس هر دو یکی هست ولی شما تو تا را بشین رانندگی کن اصلا گیربکس با موتور مچ نیست و تقه میزنه و جون نداره ایمنی هم که دنا خیلی بالاتر هست این چند اپشنی هم که دنا نداره از سال اینده میزارند روش تازه اپشنهای بیشتر مثل گرمکن سرد کن و ماساژور و شیفتر دنده پشت فرمان و باز طراحی داشبورد برای فضای پا و سقف پانا برای فضای بالای سر راننده و موتور ای اف پلاس با صدو هفتاد اسب بخار
1401/12/4
سلام اول از هر چیز باید قبول کنیم در مورد خودرو ساخت یک کشور جهان سوم صحبت میکنیم دوما هر خودرویی نقاط ضعف و قوتی دارن و حتی نقاط قوت این خودرو ها تو سطح خودوسازی کشور های مدرن چیز بسیار پیش پا افتاده ای است و اما هر کسی بر طبق نوع کاربری و نوع انتظارات و نوع استفادش یکیشون رو انتخاب کند بحث بهتر بودن و نبودن نیست اینا سلیقه ای است مثلا دنا موتور پر شتاب داره آیا ایمنی داره؟؟؟؟؟ یا مگر تارا جاداره موتور قوی دارد؟؟؟؟ قطعا جواب خیر است اما من شخصا تارا اتومات دارم قبلا ۲۰۷ و رانا و دنا هم داشتم تجربه ای که از این خودو ها بدست آوردم به جرات تارا از همشون بهتر است متریال داخلیش نوع عایق بندی اتاق هندلینگ خودرو پلتفرم جدید و حتی اگر از پژو ۳۰۱ هم کپی شده باشد باز میتوان مطمئن بود نوع طراحی داشبوردش کار یک طراح غربی و لیول بالا بوده خدایی داشبورد بی صدا و با کیفیت داره. خدایی باند های بسیار قوی و پر صدایی دارد خدایی صندلی های ارگونمیک و راحتی داره فضای اتاق بسیار راحت و بازی دارد. زاویه دید مناسب این خودرو خیلی عالیه موتورشم تیوفایو پلاس بهینه شده است یکم تغیرات توش اتفاق افتاده الان بهترین خودو ایرانی همین تارا هستش فرمانشم که برقیه از اون روغن هدرولیک مسخره که همیشه مشکل ساز بود خلاص میشید و سوار یک خودرو کم مصرف بی صدا جدید ایمن خواهید شد این نظر شخصی بنده بعد از استفاده هستش ممکن است با نظر شخص دیگری یکی نباشد
1401/12/23
با سلام دوست عزیز
تارا پلتفرم پژو ۲۰۶ پژو کلاس ۲ است و دنا پلتفرم پژو ۴۰۵ کلاس ۴ است نمیدونم چطور میتونید در ماشینی با پلتفرم یک هاچبک شهری کوچک بنام ۲۰۶ احساس امنیت کنید!

از نظر هندلینگ بله ۲۰۶ کمی بهتر از دنا عمل می‌کند ولی اسم اینو امنیت نمی‌ذارن. Esp ارزون قیمت چینی تارا متاسفانه خیلی کارایی ایمنی ایجاد نمیکنه شاید تا ۳۰ کلیومتر اضافه سرعت رو بتونه با ترمز گیری محدود کنه بیشترش رو هیچ کاری از دستش بر نمیاد پس همیشه فکر کنید نیست تا ایمن تر باشید!

نکته دیگردر مورد Esp پست و ارزان غالب همه ماشین های رده اقتصادی اینه که با سرعت ۹۰میری توی پیچ با ۳۰ تا میای بیرون!!
هیچ چیزی رو کنترل نمیکنه ، بلکه فقط محدود میکنه ، کاری که میکنه کنترل و جمع کردن ماشین نیست صرفا وقتی فعال میشه سرعتو میاره پایین چنین چیزی ممکنه برای پیکان و پراید هیجان انگیز باشه اما تکنولوژی روز و ایمن این نیست!

حالا کسی که رانا داشته ۲۰۶ داشته ۲۰۷ داشته چی در این تارا دیده که ارزش فروختن و رفتن به سمتش رو داشته!!!
چندتا اپشن برقی درجه سه ؟

این داشبورد تارا هم اگر کسی به شما گفته کاملا شبیه پژو ۳۰۱ هست پس ۳۰۱ رو اصلا ندیده،
پژو ۳۰۱ ماشینی قدیمی هست و در اون زمان رهیاب و سیستم مولتی مدیا و صفحه نمایشی نبود این را کاملا ایرانخودرو طراحی و به داستان اضافه کرده. کاملا عدم همخانی اون یا سایر قسمتهای داشبورد نمایان است

اصلا خود پژو ۳۰۱ فرانسه با وجود کمترین اشتراکاتی با تارا خودش برای امروز مناسب نیست سالهاست توقف تولید شده و در قبرستان ماشین ها اسقاط شده است.

هر چیزی رو که میخونید بدون تحقیق نپذیرید
1402/1/12
سلام ...من هم دنا پلاس دارم هم تارا اتوماتیک .من خودم از دنا بیشتر خوشم میاد ولی خدایی فضای داخل کابین تارا خیلی جا داره از لحاظ نگهداری تارا بهتره و شتابش از دنا توربو کمتر هست ولی روی حالت اسپرت که میزارم خدایی عالی میشه ... و ارتفاع تارا هم بلندتره... اگه کسی دنبال سرعت و شتاب اولیه نباشه تارا انتخاب خوبیه .... ..
1402/2/1
یکسری نظرات را خوندم واقعا متعجب شدم، گویا برخی دوستان تارا رو سوار نشدن و الکی نظر دادن. تارا از شتاب و قدرت خوبی برخوردار هست و گیربکس تیب ترونیک هم داره که در مواقع ضردری کشش و قدرت مناسب رو داری. هرچند خود آپکوی ایرانخودرو با ریمپ ۱۲۸ اسب بهتون تحویل میده. تارا با موتور tu5 پلاس و به لطف cvvt موتور قابل قبولی هست ۱۱۳ اسب برای یک متور تنفس طبیعی معقوله.ضمنا وزن تارا فقط ۱۱۰ کیلو از ۲۰۶ بیشتره وزن تا را کلاً ۱۱۷۰ کیلو هست با این حال از دنا، پارس ،شاهین و بقیه سدانها سبکتره .سوال اینجاست چطور موتور tu5 معمولی برای بدنه سنگینتر پارس خوبه اما موتور tu5 پلاس که قویتر شده برای ماشینی که سبکتر از پارسه خوب نیست!!!! در موتور ورق های بدنه تارا هم بهتره مطالعه کنید و باعث تشویش اذهان عمومی نشید در بدنه تارا از ورقهایی استفاده شده که تکنولوژی متفاوتی دارن بسیار سبکتر ؟ انعطاف پذیرتر و البته مستحکم تر از بدنه خودروهای دیگه است و باعث جذب ضربه بهتر میشه .این تکنولوژی ساخت ورقهای جدید اگر نبود الان تارا باید نسبت به ابعادش ۳۰۰ کیلو سنگیتر میشد .اتفاقا ورقهای منعطف و نازکتر که البته پشتشون توسط یک کلاف تقویتی مستحکم سراسری تقویت شده یک حسنه برای این خودرو .نمیدونم چرا بعضی ها بدون مطالعه و منطق فقط بلدن تخریب کنند ، بعدشم مردم ما مجبورن به خاطر انحصار خودرو یا از خودروهای داخلی استفاده کنند یا از چینی که اونا هم مشکلات زیادی دارند )کمبود قطعه ،گرانی وحشتناک و غیر معقول قطعات ،کیفیت رنگ افتضاح ، موتورهای ضعیف و پر ایراد و مهمتر از همه بازار خرید و فروش افتضاح و…هر چند کسی منکر این نیست که مردم ما لایق این هستند که بهترین خودروهای دنیا رو سوار بشن اما تو این تولیدات داخل برای خرید تارا شک نکنید
1402/2/2
یکسری نظرات را خوندم واقعا متعجب شدم، گویا برخی دوستان تارا رو سوار نشدن و الکی نظر دادن. تارا از شتاب و قدرت خوبی برخوردار هست و گیربکس تیب ترونیک هم داره که در مواقع ضردری کشش و قدرت مناسب رو داری. هرچند خود آپکوی ایرانخودرو با ریمپ ۱۲۸ اسب بهتون تحویل میده. تارا با موتور tu5 پلاس و به لطف cvvt موتور قابل قبولی هست ۱۱۳ اسب برای یک متور تنفس طبیعی معقوله.ضمنا وزن تارا فقط ۱۱۰ کیلو از ۲۰۶ بیشتره وزن تا را کلاً ۱۱۷۰ کیلو هست با این حال از دنا، پارس ،شاهین و بقیه سدانها سبکتره .سوال اینجاست چطور موتور tu5 معمولی برای بدنه سنگینتر پارس خوبه اما موتور tu5 پلاس که قویتر شده برای ماشینی که سبکتر از پارسه خوب نیست!!!! در موتور ورق های بدنه تارا هم بهتره مطالعه کنید و باعث تشویش اذهان عمومی نشید در بدنه تارا از ورقهایی استفاده شده که تکنولوژی متفاوتی دارن بسیار سبکتر ؟ انعطاف پذیرتر و البته مستحکم تر از بدنه خودروهای دیگه است و باعث جذب ضربه بهتر میشه .این تکنولوژی ساخت ورقهای جدید اگر نبود الان تارا باید نسبت به ابعادش ۳۰۰ کیلو سنگیتر میشد .اتفاقا ورقهای منعطف و نازکتر که البته پشتشون توسط یک کلاف تقویتی مستحکم سراسری تقویت شده یک حسنه برای این خودرو .نمیدونم چرا بعضی ها بدون مطالعه و منطق فقط بلدن تخریب کنند ، بعدشم مردم ما مجبورن به خاطر انحصار خودرو یا از خودروهای داخلی استفاده کنند یا از چینی که اونا هم مشکلات زیادی دارند )کمبود قطعه ،گرانی وحشتناک و غیر معقول قطعات ،کیفیت رنگ افتضاح ، موتورهای ضعیف و پر ایراد و مهمتر از همه بازار خرید و فروش افتضاح و…هر چند کسی منکر این نیست که مردم ما لایق این هستند که بهترین خودروهای دنیا رو سوار بشن اما تو این تولیدات داخل برای خرید تارا شک نکنید
1402/2/15
دست روی دلم نزار که خونه
آخ سی بنز و تویوتا و BMW
1402/4/4
سلام
به نظر بنده خودرو ی دنا پلاس از لحاظ ظاهری وقوای محرکه بهتره ویه حسه خوبی به آدم میده ولی تارا از لحاظ ظاهری قسمت جلو بهتره ولی قسمت عقب بی ریخته در مورد موتور tu5 تارا موتور خوبی هست ولی برای پرشیا و ۲۰۷ برای تارا با این وزن موتور کم شتابی هست درکل دنا پلاس خوبه ولی اون دسته آدم هایی که میان میگن هر دواشغال هست . باید گفت همه ما می‌دانیم این خودرو ها در مقابل برند های بنز لکسوس تویوتا و ...عددی نیست ولی بحث اینجاست که اگر هم آن خودرو ها بدست مردم ایران هم برسد به قیمت تارا ودناپلاس نمی دهند پس همین دنا پلاس رو سوار شو برو خدا روشکر کن
والسلام
1402/4/24
سلام
1402/8/20
ز نظر اپشن هر دو در یک سطح هستند به تازگی دنا هم اپشن های تارا رو هم دارد بحث ایمنی هر دو در یک سطح هستند تا حدودی دنا تو تصادفات بهتر عمل کرده هندلینگ هم یه کم تارا بهتره ولی موتور و گیربکس دنا خیلی بهتره چون این گیربکس بدرد موتور توربو با قدرت بالا میخ.ره نه موتور تارا که کشش نداره و ناهماهنگی گیربکس رو شاهد هستیم از نظر صدای داخل کابین هردو صدا دارند قیافه هم که دنا همخوانی بهتری دارد سیستم تعلیق عقب تارا بروز هست ولی قابل تعمیر نیست با خرابی یک قسمت کل مجموعه باید عوض بشه که هزینه سنگینی دارد ولی دنا سیستم تعلیق قابل تعمیر هست