موضوعات داغ

مقایسه لاماری ایما با دیگنیتی پرستیژ، یک نبرد خانوادگی در خاک ایران + فیلم

30 بهمن 1401
عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده

فیلم مقایسه لاماری ایما با دیگنیتی پرستیژ

پس از تب عرضه انواع کراس‌اوورهای 1,5 لیتری توربوشارژ با توانایی تولید حدود 140 یا 150 اسب بخار، بنظر می‌رسد بازی این خودروها وارد مرحله جدیدی شده است. در ابتدای عرضه خودروهای سگمنت کراس‌اوور در ایران تنها وجود یک بدنه به شکل شاسی بلند برای ورود به این شاخه از خودروها کفایت می‌کرد اما حالا بنظر می‌رسد داستان تغییر کرده و شرکت‌ها متوجه شده‌اند که برای باقی ماندن در بورس خودروهای کراس‌اوور بایستی تغییراتی را در بخش فنی ایجاد کنند. با این رویکرد به قول تحلیل‌گران اقتصادی، توان تولیدی پیشرانه‌ها از کانال 150 اسب بخار خارج شده و این‌بار سقف 200 اسب بخار را نشانه‌ گرفته‌اند. همچنین در بخش حجم پیشرانه نیز تغییرات به سمت حجیم‌ترشدن و 2 لیتری شدن پیش می‌رود.

مقایسه لاماری ایما و دیگنیتی پرستیژ

در این مقاله با کمک مجموعه آرتان موتور آریایی (آرین پارس) مقایسه داغی بین دو خودروی لاماری ایما و دیگنیتی پرستیژ خواهیم داشت.

لاماری ایما یکی از خودروهایی که این‌روزها سرزبان‌هاست و با عرضه‌های متعدد در بورس بازار مناسبی را برای خود ایجاد کرده است. چهره مدرن و تندتیز و می‌توان گفت جذاب محصول مونتاژی آرین پارس موتور، در پررونق بودن بازار لاماری ایما کاملاً موثر بوده است اما نکته مثبت دیگر این خودرو پیشرانه توانمند آن بوده که با حجم یک و نیم لیتری خود توانایی تولید قدرتی معادل پیشرانه‌های 2 لیتری توربوشارژ را دارد. در سمت دیگر، گروه بهمن نیز پس از عرضه موفق دیگینیتی پرایم و استقبال بسیار خوب از این خودرو، به فکر عرضه نسخه جدیدتر و صد البته قوی‌تر با نام دیگنیتی پرستیژ شد. پسوند "پرستیژ" در حقیقت نشان‌دهنده نسخه قویتر محصولات سواری گروه بهمن است و محصولاتی که با این پسوند عرضه می‌شوند محصولات رده بالاتر محسوب می‌شوند و ضمن تغییر در پیشرانه و قوای فنی، از امکانات بیشتری نیز بهره‌مند هستند. معرفی کراس‌اوور بهمن مثل یک سوپراستار از همان ابتدای با زرق و برق بسیار و حواشی آغاز شد. از عرضه این خودرو در بورس و قیمت‌های عجیب و فضایی که برای خرید دیگنیتی پرستیژ پیشنهاد شد و همچنین عدم تایید عرضه توسط سازمان بورس ، نوید یک شروع طوفانی برای این خودرو را می‌داد.

حال به مناسبت حضور موفق این 2 محصول پرطرفدار در بازار کشور، طی این مقاله در خودروبانک به سراغ دیگنیتی پرستیژ و لاماری ایما رفته‌ایم تا ضمن مقایسه این دو خودرو، توانایی‌ها و امکانات دو خودرو را بسنجیم. در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی کلی، برادرهای سلبریتی

شرکت دانگ‌فنگ مدت‌هاست که حضور پر رنگی را در کشورمان تجربه می‌کند و روزانه به تعداد نمونه محصولات آن در ایران اضافه می‌شود، حالا نیز دو برادر از خانواده دانگ فنگ، به 2 خودرو محبوب و شاید دو رقیب در بازار کشور تبدیل شده‌اند. به دلایل مسائلی مانند تحریم‌ها و همچنین سیاست‌های داخلی شرکت‌ها، هر دو خودرو لاماری ایما و دیگنیتی پرستیژ با برندی غیر از برند مادر یعنی "دانگ فنگ" در کشور عرضه می‌شوند. لاماری ایما که در اصل در بازار چین و بازارهای جهانی با نام دانگ فنگ T5 Evo شناخته می‌شود، سال 2021 توسط یکی از زیرمجموعه‌های دانگ فنگ به نام فنگ ژینگ (Fengon) معرفی شد. این خودرو با ظاهر اسپرت و چهره ماجراجویانه از همان ابتدا مورد توجه شرکت آرین پارس موتور از گروه آرین موتور قرار گرفت و با نام لاماری ایما پا به بازار ایران نهاد. دیگر محصول گروه دانگ فنگ و البته همان شرکت فنگ ژینگ، با نام اصلی دانگ فنگ Fengon IX5 که در ایران با نام دیگنیتی شناخته می‌شود در دو نسخه 1.5 و 2 لیتری توربوشارژ توسط گروه بهمن وارد کشورمان شد. نسخه 2 لیتری توربوشارژ این خودرو پیرو سنت نام‌گذاری جدید گروه بهمن با نام دیگنیتی پرستیژ شناخته می‌شود.

نمای جانبی لاماری ایما

طراحی ظاهری، شرق و غرب

در بحث طراحی به جرات می‌توان گفت که هیچ نقطه مشترکی در این دو محصول گروه دانگ فنگ دیده نمی‌شود و طراحان دو محصول به طور مستقل مسیرهای کاملاً متفاوتی را در پیش گرفته‌اند. چیزی که در ایران و در طراحی محصولات ما دیده نمی‌شود و تمام خودروها از هم به صورت بسیار عمده قرض می‌گیرند! دیگنیتی پرستیژ در نمای جلویی از یک جلوپنجره بزرگ و با طرح موسوم به کهکشانی بهره می‌برد که در بین دوچراغ جلو قرار گرفته است و چهره بی‌اعصابی را به نمایش می‌گذارد. برای تکمیل این چهره خشن، یک سپر نسبتا ساده با جزئیات مناسب، جدی بودن را حفظ می‌کند. به طبع آن درب موتور عریض نیز با کمترین جزئیات، سعی در القای وجود یک پیشرانه عظیم‌الجثه را در قلب سینه خودرو را دارد که شکل محدب و برجسته آن، تا حدود زیادی هم در القای این حس موفق عمل کرده است اما ما خوشبختانه از حجم موتور مطلع هستیم و گول این حجم را نمی‌خوریم. در نمای عقب شکل بدنه کراس‌کوپه دیگنیتی پرستیژ توانسته است هماهنگی مناسبی را با نمای جلو ایجاد کند. وجود خروجی خوشبختانه غیرمصنوعی اگزوز 2 تایی با چهارسر اگزوز نمای عقب را تکمیل کرده است.

نمای جلویی دیگنیتی پرستیژ

اما لاماری ایما در بخش طراحی مسیر کاملا متفاوتی را دنبال می‌کند. می‌شود گفت که طراحان لاماری ایما در شرکت دانگ فنگ گرایش بیشتری به سمت طراحی ترند روز داشته‌اند. وجود خطوط تیز در نمای جلو، چراغ دوتکه و دی‌لایت ابرویی شکل، جلوپنجره دهانه‌ایی مانند طرح لبخندی با خطوط دندانه‌ای که یادآور دهان کوسه است، در مجموع چهره خشنی را به نمایش می‌گذارد. در نمای عقب هر دو خودرو وام‌دار طراحی خودروهای دیگر از جمله محصولات پورشه هستند و سبک چراغ‌های یک تکه و سراسری در عقب این دو خودرو، در ترند روز طراحی خودرو جایگاه ویژه‌ای دارد. علیرغم طراحی جسورانه در نمای جلویی لاماری ایما، نمای عقب این خودرو تا حدودی محافظه‌کارانه طراحی شده است و از خشونت نمای جلو خبری نیست. اما همچنان با نمای جلو همخوانی دارد. در نمای جانبی دیگنیتی پرستیژ با یک ارتقا جذاب 2 اینچی در سایز رینگ و نصب رینگ 20 اینچی به جای 18 اینچی در نسخه پرایم مواجه بوده است که نمای پایدارتر و با ابهتی را به این خودرو داده است. لاماری ایما نیز با رینگ 19 اینچی دست کمی از برادر خود ندارد و چهره خوبی را در نمای جانبی به نمایش می‌گذارد.

در مجموع هر دو خودرو از طراحی متقارنی برخوردار هستند و اگر کلی نگاه کنیم نکته خیلی حادی در نمای ظاهری دو خودرو دیده نمی‌شود.

نمای جلویی لاماری ایما

فضای کابین، تفاوت‌ها ادامه دارد

جذابیت لاماری ایما در فضای داخلی نیز ادامه دارد. البته در این بخش شاهد یک تضاد بزرگ در طراحی هستیم و برخلاف ظاهر اسپورت بدنه، فضای داخلی یادآور محصولات لوکسی همچون مرسدس بنز است و المان‌هایی را از این خودروساز به عاریت گرفته است. دریچه‌های خروجی تهویه مطبوع را می‌توان یک کپی کامل از خودروهای مرسدس بنز دانست. وجود یک نوار پهن کرومی در وسط و سراسر داشبورد نیز در راستای همین تلاش برای یک نمایش لوکس بوده است. نمای کلی داشبورد و کنسول میانی بسیار مینیمال و به دور از هرگونه اضافه‌کاری طراحی شده است. وجود یک صفحه نمایش سراسری دو تکه نیز فضای داخلی را با دوز اندکی تکنولوژی، طعم‌دار کرده است. فاصله بین دو محور در لاماری ایما با 2715 میلیمتر، نوید یک فضای داخلی جادار و راحت را می‌دهد.

فضای داخلی لوکس لاماری ایما

فضای داخلی دیگنیتی پرستیژ اما تا حدود بسیاری همان حس و حال دیگنیتی پرایم را حفظ کرده است اما با اضافه شدن امکاناتی مانند سیستم صوتی پایونیر با آمپلی‌فایر مجزا، پشت‌آمپر تمام دیجیتال و نورپردازی داخلی فضا را مفرح‌تر کرده است. ما همچنان با یک فضای اتاق جادار و یک صندوق ‌عقب مناسب روبرو هستیم که در بحث متریال از کیفیت مناسبی برخوردار است. روکش‌های چرمی، سیستم مولتی‌مدیا با نمایشگر 10.25 اینچی، تهویه مطبوع اتوماتیک با پنل لمسی و دریچه جداگانه برای سرنشینان عقب و نورپردازی داخلی و پشت‌آمپر دیجیتال، فرمان چرمی دی کات، سانروف پانوراما از امکانات جذاب فضای داخلی هر دو خودرو است.

در بخش ابعاد دیگنیتی پرستیژ با 4685 میلیمتر طول، 1865 میلیمتر عرض و 1645 میلیمتر ارتفاع و همچنین فاصله بین دو محور 2830 میلیمتر، فضای کاملا جاداری را عرضه می‌کند. در مقابل لاماری ایما نیز با اندازه 4565 میلیمتر طول، 1860 میلیمتر عرض و 1690 میلیمتر ارتفاع و همچنین فاصله بین دو محور 2715 میلیمتر نیز تا حدودی نسبت به دیگنیتی پرستیژ کوچک‌تر است اما همچنان با فضای مناسب و جادار خود، مشکلی برای سرنشینان ایجاد نمی‌کند.

فضای داخلی دیگنیتی پرستیژ

آپشن‌های رفاهی و ایمنی، چینی و پرآپشن

طبق عادت خودروهای چینی تعدد آپشن‌های بکارگرفته در این دو خودرو نیز قابل توجه است. البته با توجه به کمبود چند آپشن در لاماری ایما کفه این ترازو به سمت دیگنیتی پرستیژ سنگینی می‌کند. کراس‌اوور کوپه گروه بهمن از آپشن‌های مختلفی اعم از ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD، ترمز کمکی BA، سیستم‌های کنترل کشش و پایداری ESP،EBA، TCS، HA، ترمز پارک برقی EPB، اتوهلد، کنترل حرکت در سربالایی HHC و سراشیبی HDC، ایربگ‌های راننده، سرنشین جلو و جانبی، دوربین ثبت وقایع، امکان انتخاب حالت‌های مختلف رانندگی (استاندارد، اقتصادی و اسپرت)، سامانه پایش فشار باد تایرها TPMS، ورود و استارت بدون کلید، سقف پانوراما مجهز به سانروف برقی، کروزکنترل، درب صندوق الکتریکی، چراغ‌های LED، سنسور پارک، دوربین 360 درجه، خطوط راهنمای پارک برای دوربین دنده عقب، روکش‌های چرمی، سیستم مولتی‌مدیا با نمایشگر 10.25 اینچی، رهیاب ماهواره‌ای، بلوتوث، 3 عدد خروجی 12 ولت، 2 عدد خروجی USB، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو از داخل، چراغ‌های روشنایی در روز، چراغ مشایعت، تهویه مطبوع اتوماتیک با پنل لمسی و دریچه جداگانه برای سرنشینان عقب، سنسورهای نور و باران، آینه الکتروکرومیک، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، صندلی برقی راننده و سرنشین کناری (برای راننده تنظیم در 10 جهت و شاگرد در 4 جهت)، صندلی تاشو عقب، شارژر بی‌سیم ب (Wireless)، نورپردازی داخلی در 7 رنگ و پشت‌آمپر دیجیتال" بهره می‌برد.

دیگنیتی پرستیژ از امکانات متعددی بهره می‌برد

لاماری ایما نیز در بخش ایمنی از ‌کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، در بخش سرگرمی از سیستم صوتی مجهز به صفحه نمایش لمسی 10.25 اینچی ، بلوتوث و 6 بلندگو، در بخش ترمز و پایداری از سیستم‌هایABS ، EBD ، ESC ، HDC ، HAC ، TCS ، HBA و BASبهره می‌برد. از دیگر امکانات لاماری ایما می‌توان به صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در 6 جهت، قابلیت تنظیم ارتفاع نور جلو، آینه های برقی به همراه گرمکن، صفحه نمایش دیجیتالی کیلومترشمار 10.25 اینچی، فرمان چرمی دی کات، دوربین دید عقب، دوربین ثبت وقایع، استارت دکمه ای، سیستم ورود بدون کلید، سنسور نور، چراغ مخصوص روز، روکش چرمی صندلی ها، کروز کنترل، سیستم تصفیه هوا AQS، سانروف پانوراما، سنسور پارک، کول باکس، قابلیت اتصال WiFi اشاره کرد. چند آپشن کاربردی در این خودرو حذف شده است که جای سوال است اما به احتمال فراوان به دلیل مسائل اقتصادی اتفاق افتاده است. دوربین ۳۶۰ درج، امکان شارژ وایرلس گوشی تلفن همراه، تهویه دوگانه، چراغ‌های LED در قسمت جلو، حافظه صندلی راننده ،سنسور باران، آینه الکتروکرومیک، گرم‌کن صندلی، رادار نقطه کور و حرکت بین خطوط، مه‌شکن و درب صندوق برقی از آپشن‌هایی هستند که عدم وجود آن‌ها در لاماری ایما مورد انتقاد بوده است.

سطح مناسبی از آپشن در لاماری ایما

مشخصات فنی، رقابت در محدوده 200 اسبی

لاماری ایما در بخش پیشرانه از یک موتور 1.5 لیتری مجهز به توربوشارژر بهره می‌برد. این پیشرانه توان تولید 195 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن متر گشتاور را داراست که عدد بسیار مناسبی برای این کراس‌اوور 1550 کیلوگرمی محسوب می‌شود. در مقابل دیگنیتی پرستیژ از یک پیشرانه 2 لیتری توربوشارژر با توان تولید 228 اسب بخار قدرت و 355 نیوتن متر گشتاور برخوردار بوده و در این قسمت کفه ترازو را به سمت خود مایل نموده است. اما همچنان با توجه به اتاق بزرگتر و وزن سنگین‌تر محصول گروه بهمن، رقابت در شتاب‌گیری بسیار تنگاتنگ و نزدیک است. شتاب 0 تا 100 کیلومتر برای لاماری ایما در تست‌های خودروبانک 10,69 ثانیه ثبت شده و در سمت مقابل کراس‌اوور 1,8 تنی دیگنیتی پرستیژ نیز عدد تقریبا مشابه 10,6 ثانیه را در تست‌های خودروبانک بجای گذاشته است. هر دو خودرو به صورت محور محرک جلو عرضه شده‌اند و نسبت به هم برتری خاصی ندارند. در بخش گیربکس لاماری ایما از یک 7 سرعته دوکلاچه (تر) WDCT و دیگنیتی پرستیژ از یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک بهره می‌برند و هر دو در بخش تعویض دنده عملکرد مناسبی را به نمایش می‌گذارند.

پیشرانه 2 لیتری دیگنیتی پرستیژ

جدول مشخصات فنی

نام خودرو دیگنیتی پرستیژ لاماری ایما
کشور سازنده چین چین
سال (طراحی) 2020 2021
موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه 4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور 2000 سی سی 1481 سی سی
تنفس موتور توربوشارژ توربوشارژ
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت 228 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه 195 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 355 نیوتن متر در 2200 دور در دقیقه 285 نیوتن متر در 1500 دور در دقیقه
جعبه دنده 6 سرعته خودکار 7سرعته دوکلاچه (تر) WDCT

نمای عقب لاماری ایما

تجربه رانندگی

هر دو خودرو به سبب گیربکس خوب و پیشرانه توانمندتر توانسته‌اند تجربه رانندگی کراس‌اوورها را در ایران ارتقا ببخشند که این موضوع اتفاق کاملا مثبتی است. فرمان برقی در هر دوخودرو عملکرد خوبی دارد و برای کنترل راحت‌تر خودرو به کمک راننده می‌آید. لگ توربو در شروع حرکت همچنان در هر دو خودرو دیده می‌شود اما عکس العمل پدال گاز مناسب است و با ورود توربوشارژر به مدار، این موضوع تحت شعاع قرار می‌گیرد. هر دو خودرو به دلیل دیفرانسیل جلو بودن برای استفاده شهری ساخته شده‌اند و نمی‌شود از آن‌ها توقع عملکرد مناسب خارج از جاده و به قول معروف آفرودی را داشت. گیربکس هر دو خودرو بسیار نرم و خوب عمل می‌کند و عکس العمل مناسبی دارد.

نمای عقب دیگنیتی پرستیژ

دیگنیتی پرستیژ بخریم یا لاماری ایما؟

به دلیل تفاوت ظاهری این دو خودرو موضوع انتخاب از نظر طراحی کاملاً بسته به سلیقه مخاطب است. افرادی که به دنبال چهره تهاجمی و اسپورت هستند شاید انتخاب مناسب‌تر برای آن‌ها لاماری ایما باشد و افرادی که به دنبال وقار و ابهت بیشتر هستند نیز به صمت دیگنیتی پرستیژ کشیده خواهند شد. از نظر فنی و توان تولیدی نیز هر دو خودرو در سطحی کاملاً نزدیک به هم قرار دارند و هر دو خودرو 5 نفره قصه ما، شتابی ثبت شده‌ای در حدود 10,6 را در کارنامه دارند و این موضوع باعث می‌شود تفاوت حجم موتور (توان تولیدی و گشتاور) در حاشیه قرار بگیرد. چیزی که در این میان برای خریدار واقعی تاثیر گذار خواهد بود مبحث خدمات پس از فروش این دو خودرو است که هر دو با پشتوانه شرکت‌های بزرگی پا به بازار گذاشته‌اند. در یک سمت گروه بزرگ بهمن و در سمت دیگر گروه بزرگ آرین موتور. این موضوع می‌تواند به خریدار این خودروها دلگرمی بدهد و در انتها انتخاب خودرو را سلیقه‌ای کند.

در انتها جا دارد از نمایندگی آرتان موتور آریایی (آرین پارس) جهت همکاری برای تهیه این گزارش کمال تشکر را داشته باشیم.

53 عکس

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/11/30
سلام و ارادت خدمت اعضای وبسایت درجه یک خودرو بانک، در روی کاغذ دیگنیتی آمار و ارقام بالاتری داره اما در واقعیت شتاب هر دو تقریبا یکسان هست بخاطر اینکه power to weight ratio یا همان نسبت توان خروجی از گیربکس هر یک تقریبا یکسان هست با در نظر گرفتن اینکه دیگنیتی سنگیتن تر هست اما باز با این وجود بهمن موتور میتوانست این پیشرانه 2 لیتری توربو را با یک گیربکس8 سرعته آیسن ژاپن عرضه کند که در آن صورت مطمعنا شتاب بیشتری در دیگنیتی تجربه میشد اما متاسفانه میشه اینطور برداشت کرد که قوای محرکه دیگنیتی به اون صورت مدرن نیست. با اون ترکیب با احتساب دنده های بیشتر حتی مصرف سوخت دیگنیتی هم پایین تر می آمد، الآن جیلی هم در مدل های مونجارو و توگلا از همین پیشرانه استفاده میکند اما با گیربکس مدرن تر ،تعویض دنده های سریع تر و صد البته استهلاک کمتر.
بنده خودم بودجه خرید این خودرو هارو ندارم اما با توجه به حجم موتورشون و حساسیت بیشتر موتور های 1.5 لیتری توربو نسبت به کیفیت بنزین و گاها کمبود بنزین سوپر قطعا دیگنیتی با موتور 2 لیتری پشتوانه قوی تری برای بازار ایران خواهد داشت و با وجود گیربکس 6 سرعته نسبت به 7 سرعته دو کلاچه لاماری قطعا استهلاک کمتری در طولانی مدت خواهد داشت، اگر کسی بخواهد این خودرو هارو بخرد و واقعا مصرف کننده باشد و نه دلال!
1401/11/30
سلام
طراحی لاماری خیلی خوبتر دیگنیتیه
ولی بدون پول که فایده ای نداره
1401/11/30
فونیکس پرمیوم با طراحی روز و وفور آپشن و همچنین موتور قدرتمند ۱۹۶ اسبی با شتاب زیر ۹ ثانیه قطعا همه را غافلگیر خواهد کرد
1401/12/7
بررسی هاتون با خواندن اطلاعات خودرو هیچ فرقی نداره... جای سرنشینا، عملکرد و دوام موتور و گیربکس، راحتی و ... رو باید در مقایسه بگین
1402/1/9
این دو خودرو محدود کننده سرعت دارند؟ خصوصا لاماری هیچ جا برای محدود کننده سرعت ندیدم فقط زده کروز کنترل