موضوعات داغ

تجربه رانندگی JMC S350، های کپی چینی فورد اورست

14 اسفند 1401
عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده

مقدمه

به جرات می‌توان گفت که تمام مصرف‌کنندگان حاضر در بازار خودرو ایران، معتقد هستند این بازار به تسلط چینی‌ها درآمده است. تردیدی نیست که اگر قدرت خرید مصرف‌کنندگان ایرانی تا این حد کاهش نمی‌یافت، خیابان‌ شهرهای ایران بی‌شباهت به خیابان‌ها و جاده‌های چین نبودند. البته از بین هزاران خودرو چینی که تاکنون وارد بازار ما شده‌اند، تنها تعداد محدودی توانسته‌اند آمار فروش موفقی را برجای بگذارند یا در دل مشتریان جا باز کنند که البته JMC S350 یکی از آن‌ها نیست!

ویدیو معرفی JMC S350 محصول ریگان خودرو

جی ام سی S350 یکی از محصولات حاشیه‌ساز بازار بود! این خودرو در سال 1399 توسط ریگان خودرو برای عرضه به بازار ایران معرفی شد. در آن زمان ریگان خودرو به دلیل عرضه نه چندان موفق خودرو کوپا T210 وضعیت مناسبی نداشت و از این رو سعی کرد با عرضه یک خودرو با مشخصات فنی مناسب مانند JMC S350، بخشی از اعتبار خود را بازیابی کند. جی ام سی S350 خودرو متفاوتی نسبت به سایر محصولات چینی بود و البته از نظر قیمتی نیز در سطح بالاتری نسبت به اکثر آن‌ها قرار داشت.

JMC S350

جی ام سی S350 یک خودرو چینی ناشناخته بود که به نظر می‌رسید حتی مشتریان چینی نیز شناخت چندانی از آن ندارند، با این حال یک مزیت بزرگ می‌توانست به نفع این خودرو عمل کند. JMC S350 از سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل بهره می‌برد. در واقع دو سال پیش از آن‌که مدیران خودرو تیگو 8 پرومکس را به بازار عرضه کند، ریگان خودرو این شانس را داشت که بازار شاسی بلندهای چینی را به سمت و سوی متفاوتی رهنمون کند. با این حال مطابق انتظارات ما چنین اتفاقی رخ نداد و JMC S350 نیز به یکی از صدها خودرو چینی مهجور مانده دیگر در بازار ما تبدیل شد. در واقع این خودرو آن‌قدر در بازار ما کمیاب است که حتی مشتریان علاقمند به خودروهای چینی نیز همچنان در پی کسب اطلاعات بیشتر از آن هستند!

JMC S350 از کجا آمد؟

همان‌طور که در مقدمه مطلب اشاره کردیم، جی ام سی S350‌ یکی از خودروهای کمتر شناخته شده چینی است. واژه JMC که ناخودآگاه مشتریان را به یاد برند آمریکایی GMC می‌اندازد نیز نشان می‌دهد چینی‌ها حتی در نام گذاری شرکت‌های خود نیز روند کپی‌برداری را رعایت می‌کنند. این خودرو در واقع محصولی از شرکت جیانگ لینگ موتورز است که تفاوت قابل توجهی با جنرال موتورز معروف دارد.

JMC S350 یکی از محصولات شاخص این شرکت کوچک چینی است که در سال 2010 معرفی شد. این خودرو در چین با نام Yusheng S350 شناخته می‌شود و همچنان توسط شرکت JMC در حال تولید است. JMC S350 از سال 2010 تاکنون سه فیس لیفت دریافت کرده است که نسخه‌های عرضه شده در ایران مربوط به فیس‌لیفت دوم این خودرو هستند که در سال 2016 انجام شد.

JMC S350

با وجود ناشناخته بودن جی ام سی S350، این خودرو براساس پلتفرم یکی از شاسی بلندهای مطرح جهان یعنی فورد اورست توسعه یافته است. در نتیجه برخلاف بسیاری از کراس‌اوورها و شاسی بلندهای هموطن، JMC S350 از مزیت سیستم دو دیفرانسیل بهره‌مند است که لازمه یک شاسی بلند به حساب می‌آید. تولید و عرضه JMC S350 توسط ریگان خودرو در سال 1399 آغاز شد و در سال 1401 به انتها رسید. دلایل عدم استقبال مناسب از جی ام سی S350‌ در بازار ایران مطابق معمول بود. بازاریابی نامناسب، قیمت‌گذاری غیررقابتی و بالا و عدم ارائه خدمات پس از فروش مورد انتظار مشتریان، به دلایلی تبدیل شد که مانع از موفقت خودرو در دور اول عرضه گردید.

بررسی طراحی

هنگامی که برای بار نخست نام JMC S350 را می‌شنوید، انتظار دارید با یک شاسی بلند چینی که طراحی آن از خودروهای فول سایز جنرال موتورز کپی برداری شده است روبرو باشید. با این حال شرایط برخلاف انتظارات اولیه ما پیش می‌رود. جی ام سی S350 ظاهری کاملا آسیایی دارد و می‌توان طراحی آن را ترکیبی از ام جی GS، نسل‌های پیشین تویوتا راو 4 و فورد اورست دانست.

نمای جلوی این خودرو با چراغ‌های کشیده و تیز به همراه ورودی هوای بزرگ تزئین شده‌اند که حاصل آن شباهت بسیار زیاد JMC S350 به ام جی GS است. البته این نما در جریان فیس لیفت نسل اول این خودرو خلق شد و فیس لیفت دوم نیز آن را کامل کرد. در نمای عقب نیز شاهد یک کپی تمام عیار از نسل دوم فورد اورست هستیم که در سال 2005 میلادی معرفی شد. نمای جانبی JMC S350 نیز به سبک شاسی بلندهای خانوادگی کلاسیک ساده طراحی شده است اما رنگ قسمت پایینی درها و سپرها متفاوت از بدنه است. در واقع یک محافظ قسمت‌های تحتانی بدنه خودروی آفرودی ما را از برخورد انواع سنگ یا قطعات دیگر محافظت می‌کند.

JMC S350

نمای داخلی جی ام سی S350‌ نیز بیننده را به دو دهه پیش می‌برد. کابین این خودرو از الگوهای طراحی ساده و کاربردی خودروهای آفرودی استفاده می‌کند و انبوهی از کنترلرهای فیزیکی را روی داشبورد این خودرو خواهید دید. نمایشگر کوچک سیستم صوتی نیز به صورت فیزیکی کنترل می‌شود. طراحی اهرم ترمز دستی نیز در این خودرو جلب توجه می‌کند، چرا که ظاهر آن شبیه به اهرم‌های کنترلی کابین هواپیما است. وجود نشانگرهای آنالوگ و کنترلرهای فیزیکی نیز به راننده کمک می‌کند تا طی زمانی کوتاه با کابین JMC S350 هماهنگ شوند. در نسخه‌ای که ما برای تست در اختیار داشتیم، تریم داخلی خودرو از رنگ‌های مشکی و قهوه‌ای تشکیل شده بود که هماهنگی قابل قبولی را در کنار یکدیگر تشکیل داده‌ بودند.

مشخصات فنی

بهره‌مندی از شاسی نردبانی و پلتفرم فورد اورست تنها مزایای JMC S350 نیستند، بلکه پیشرانه این خودرو نیز از تولیدات فورد است. البته توقع پیشرانه شش یا هشت سیلندر فورد را در جی ام سی S350 نداشته باشید، چرا که تنها موتور دو لیتری توربوشارژر اکوبوست فورد با خرید این خودرو نصیب شما خواهد شد.

پیشرانه جی ام سی S350‌ از سیستم تزریق مستقیم سوخت به همراه توربوشارژر بهره می‌برد، در نتیجه آن را بایستی موتور TGDi بنامیم. حداکثر راندمان این پیشرانه به 205 اسب بخار قدرت و 325 نیوتن متر گشتاور می‌رسد. گیربکس شش سرعته اتوماتیک نیز وظیفه انتقال قدرت به چهار چرخ این شاسی بلند را برعهده دارد. با توجه به وزن خالص JMC S350 که حدود 2.5 تن است، وجود این پیشرانه به نظر کافی به نظر می‌رسد. با این حال هیچ گاه نمی‌توان انتظار یک فورد اورست واقعی را از جی ام سی S350 داشت.

JMC S350

پیشرانه اکوبوست فورد که روی JMC S350 نصب شده است، از استاندارد عدم آلایندگی یورو 5 پیروی می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی جی ام سی S350‌ نیز 8.9 لیتر در صد کیلومتر عنوان شده است که برای خودرویی با این ابعاد و وزن مناسب به نظر می‌رسد. باک بنزین JMC S350 نیز هفتاد لیتر ظرفیت دارد و اگر بتوانید آن را پر کنید، تا مدت‌ها به سوخت‌گیری مجدد نیاز نخواهید داشت.

امکانات و آپشن‌ها

جی ام سی S350‌ در زمینه امکانات ایمنی و رفاهی عملکرد مناسبی دارد، با این حال نمی‌توان آن را رقیبی شایسته برای کراس اوورهای جوان و تازه نفس چینی دانست. بنابراین اگر هدف شما از خرید یک شاسی بلند چینی دسترسی به جدیدترین امکانات رفاهی است، بایستی بین گزینه‌های دیگر موجود در بازار به دنبال انتخاب مطلوب خود باشید. در غیر این صورت JMC S350 به اندازه‌ای مجهز ظاهر می‌شود که بتواند نیازهای شما را برآورده کند.

JMC S350

از جمله امکانات ایمنی JMC S350 می‌توان به این موارد اشاره کرد: سنسور پارک جلو و عقب، سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری، سیستم کمک به حرکت در سرازیری، ترمز کمکی، سنسور نور و شش کیسه هوا.

در بخش امکانات رفاهی نیز جی ام سی S350 می‌تواند رضایت کاربران را جلب کند. سیستم صوتی به همراه شش بلندگو با نمایشگر 8 اینچی، سیستم تهویه اتوماتیک با دریچه برای ردیف عقب، تریم چرمی کابین، آینه‌های جانبی تاشو برقی به همراه گرمکن، سانروف، فرمان برقی و کروز کنترل بخشی از تجهیزات رفاهی این خودرو هستند.

تجربه رانندگی

JMC S350 یک خودرو نسبتا بزرگ برای رانندگان ایرانی محسوب می‌شود، با این حال راننده تسلط مناسبی به خودرو دارد و ظرف مدت کوتاهی می‌توانید در رانندگی با شاسی بلند جی ام سی تجربه کسب کنید. شیشه‌ها ‌و آینه‌های بزرگ خودرو به شما کمک می‌کنند تا به خوبی اطراف را تحت کنترل خود داشته باشید. همچنین ستون A خودرو نیز ضخامت زیادی ندارد و همین مزیت به افزایش دایره دید راننده و کاهش نقاط کور کمک کرده است.

سیستم تعلیق JMC S350 در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع مولتی لینک است. در نتیجه سرنشینان سواری راحتی را در شاسی بلند جی ام سی تجربه خواهند کرد. خوشبختانه سیستم تعلیق خودرو در همکاری با سیستم کنترل پایداری و ترمزها عملکرد مناسبی دارد و در سرعت‌های کمتر از 100 کیلومتر بر ساعت، حرکات گهواره‌ای را با این خودرو تجربه نخواهید کرد.

JMC S350

سیستم انتقال قدرت در JMC S350 از نوع دیفرانسیل سه حالته است که بین حالات اتوماتیک، 2H و لاک قابل تنظیم است. پیشنهاد می‌کنیم این سیستم را همواره در حالت اتوماتیک نگه دارید، مگر آن‌که یک راننده آفرود حرفه‌ای باشید. جی ام سی 350 با تکیه بر این سیستم به راحتی قادر است تا از معابر دشوار عبور کند و شما در ماجراجویی‌های خارج جاده‌ای سربلند نگه دارد. شتاب و کشش JMC S350 نیز قابل قبول است و در شهر تهران قادر هستید رکورد شتاب صفر تا صدی حدود 13 ثانیه را با این خودرو ثبت کنید که رقمی قابل قبول به حساب می‌آید.

کلام پایانی

JMC S350 یکی از نخستین خودروهای چینی بود که به بازه قیمتی بیش از یک میلیارد تومان صعود کرد. در واقع آغاز کار این خودرو از ابتدا با حاشیه همراه بود. به طور مثال رسانه‌های مختلف هنگام مونتاژ نخستین سری JMC S350 خبر دادند که این شاسی بلند با قیمت یک میلیارد و 400 میلیون تومان به مشتریان خاص فروخته شده است.

اعلام این قیمت در بهار 1400 و زمانی که هنوز خودروهای چینی به بازه قیمتی یک میلیارد تومان نزدیک نشده بودند، به راحتی زمینه شکست JMC S350 را فراهم کرد. مشتریان ایرانی دلیلی برای خرید یک شاسی بلند چینی با این نرخ نداشتند، چرا که شاسی بلندهای وارداتی مشابه صفر با این قیمت در دسترس آن‌ها قرار داشتند. بازاریابی ضعیف و خدمات پس از فروش نه چندان قدرتمند ریگان خودرو نیز مزید بر علت شد تا کار JMC S350 پیش از شروع در ایران، به پایان برسد. در حال حاضر نیز قیمت نسخه‌های کم کارکرد یا مشابه صفر جی ام سی S350 در بازار به یک میلیارد و 850 میلیون تومان رسیده است که رشد کمتری را نسبت به خودروهای رقیب نشان می‌دهد. به عبارت دیگر بازار خرید و فروش کم رونق این خودرو، سبب شده است تا JMC S350 در رشد قیمت از رقبای خود عقب بیافتد.

JMC S350

JMC S350 نیز یکی دیگر از خودروهای شایسته چینی در بازار ایران بود که به دلیل تصمیمات اشتباه عرضه کننده ایرانی، با شکست مواجه شد. JMC S350 به راحتی انتظارات شما را از یک های کپی چینی که توانایی آفرود نیز دارد، برآورده می‌کند. با این حال تا زمانی که مشتریان از بابت خدمات پس از فروش چنین خودروهایی خیال آسوده نداشته باشند، JMC S350 و اتومبیل‌های مشابه آن در ایران راهی جز گوشه نشینی نخواهند داشت.

47 عکس

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/12/15
با حساب پلت فرم و موتورش که اعتبار خوبی دارن و چهار چرخ محرک بودن ارزش خرید داره فقط خدماتش مشکل داره
1401/12/15
ماشین بسیار خاص و با مشخصات فنی جالب توجه و جذاب و البته قیمت عجیب و غریب با خدمات پس از فروش مبهم که اطلاعات چندانی از تست این خودرو در اینترنت نبود
واقعا ممنون از خودرو بانک به خاطر تست این قبیل ماشین های خاص
1401/12/25
ترمز سوت میکشه! :O
1401/12/26
همینکه موتورش توان داره بهترین وجه این نوع ماشینهاس. بنده ب شخصه اصلا نمیتونم افرادی رو درک کنم. حاضرن کلی هزینه کنن برا ماشینی که خوشکله و اپشن داره ولی موتورش قدرت نداره و بعد مدتی جدای هزینه اصلا داغونت میکنه همش خرابه. ولی ی خودرو کم اپشن با استقامتی که بتونه نیازت رو برطرف کنه و غمت نباشه الان میبرم یا تو راه میمونم؟ بشینی پشتش بگازی و بری.