موضوعات داغ

مقایسه لاماری ایما با فونیکس FX، یک نبرد کاملا مدرن + عکس

1 تیر 1402
عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده

چندین سال قبل اگر خودروی چینی را می‌دیدیم، اولین موضوع طراحی ناموزون و کپی ناشیانه از خودروهای پرطرفدار به چشم می‌آمد و در نمای بعدی با کیفیت فوق‌العاده افتضاح ساخت بدنه و ادوات داخلی مواجه می‌شدیم و در گام سوم با یک خودرو ناتوان و ضعیف از نظر قوای فنی روبرو بودیم که در ناامید کردن شما کم نمی‌گذاشت. اما به قول معروف می‌گویند "بسیار سفر باید تا پخته شود خامی" و حالا پس از گذر زمان و تلاش‌های بی وقفه، شرکت‌های چینی از قبل کاملاً متفاوت ظاهر شده‌اند. در سفر پیشرفت این شرکت‌ها به اتوبوس و سواری راضی نبوده و با جت شخصی مسیر را طی کردند. شاید ما دل خوشی از بسیاری خودروهای چینی نداشته باشیم اما چیزی که امروز در صنعت خودرو این کشور شاهدش هستیم یک انقلاب محسوب و غیرقابل چشم پوشی است.

برای درک بهتر سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در بخش طراحی و گذر از مرحله کپی‌کاری، نظر شما را به لیست تعدادی از افراد جذب شده در صنعت طراحی خودرو چین جلب می‌کنیم. پیتر هوربوری سر طراح ارشد پیشین ولوو (شرکت جیلی)، پیتر آرکادیپنه طراح ارشد پیشین شرکت مرسدس‌بنز (شرکت بایک)، هاکان ساراکگلو طراح ارشد پیشین پورشه (شرکت چری)، آندریاس دیوفل طراح ارشد پیشین شرکت مرسدس بنز (شرکت گریت‌وال)، دیمیتری وایس دومینی مدیر طراحی پیشین شرکت پینین فارینا (شرکت برلیانس)، کریس بنگل رئیس بخش طراحی گروه ب ام و، مینی و رولزرویس – (شرکت چانگان) از افراد مطرحی هستند که طی سالیان اخیر به شرکت‌های چینی ملحق شدند و در نهایت نادر فقیه زاده طراح ارشد پیشین کمپانی ب ام و که با طراحی‌های بینظر خود در ب ام و آلمان چشم جهانیان را به خود خیره کرد، حالا در کمپانی تازه تاسیس چینی مشترک بین سه کمپانی هواوی، چانگان و CATL بر روی پروژه خودرو آواتار فعالیت می‌کند که بتازگی اولین نمونه آن معرفی شده است. حالا شاید بهتر به دلیل پیشرفت خودروسازی چین پی می‌بریم.

لاماری ایما و فونیکس FX

از گذر نسل خودروهای به جرئت زشت و بی کیفیت چینی در بازار ایران حالا دیگر مدت‌ها است که می‌گذرد و طراحی خودروهای چینی با تلاش‌های بی وقفه کمپانی‌های سازنده و بکارگیری طراحان مطرح بین‌المللی به سطح بسیار خوبی دست یافته است. البته که مدت‌ها سابقه نیاز است تا به پختگی کامل برسند اما در حال حاضر نیز در جایگاه بسیار خوبی از نظر طراحی خودرو قرار گرفته‌اند و در زمینه طراحی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. در ادامه این مقاله، قصد داریم دو خودروی مدرن چینی بازار کشور یعنی فونیکس FX یا همان امودا 5 را با لاماری ایما یا در اصل دانگ فنگ فورتینگ T5 Evo را مقایسه کنیم.

نمای عقب لاماری ایما و فونیکس FX

معرفی کلی، چینی‌های به روز

با طراحی جذاب و مدرن، پیشرانه توانمند و همچنین مجهز بودن به انواع آپشن‌های مختلف، خودروی کراس‌اوور فونیکس FX محصول مدیران خودرو به عنوان یکی از جدیدترین خودروهای چینی بازار کشورمان شناخته می‌شود. در طرف مقابل یکی از جوانپسندانه‌ترین مدل‌های کراس اوور بازار یعنی لاماری ایما قرار دارد که از بدو ورود توانست توجهات را به خود جلب کند. جذابیت‌های هر دو خودرو منجر به یک نبرد چالش برانگیز بین دو خودرو در رقابت با هم می‌شود.

فونیکس FX

در نمایشگاه خودروی گوانگژوی سال 2021، کمپانی چری شاسی‌بلند جدیدی با نام اومودا 5 را به صحنه معرفی کرد. این خودرو، اولین عضو از سری جدید اومودا محسوب می‌شود که در آینده قرار است به صورت خانواده‌ای از شاسی‌بلندهای مختلف تولید شود، همانند سری تیگو. تولید اومودا 5 از اوایل سال 2022 آغاز شده و پس از عرضه در بازار چین، به دیگر بازارهای بین‌المللی نیز ارائه شد؛ ازجمله بازارهای استرالیا، نیوزلند، روسیه و قزاقستان.

در سوی دیگر لاماری ایما محصول برند فورتینگ زیرمجموعه دانگ‌فنگ است و نام اصلی این خودرو T5 Evo است. این خودرو در نمایشگاه خودروی گوانگژوی سال 2020 به جمع خودروهای این شرکت پیوست. این خودرو با کراس‌اوور فردا T5، پلت‌فرم مشترکی دارد اما هر دو خودروی کاملاً جدید و در فاصله یک سال از هم معرفی شده‌اند.

لاماری ایما

طراحی ظاهری، مدرن، خشن، اسپورت

هر دو خودرو لاماری ایما و فونیکس FX، دارای ظاهر جذاب و بروزی البته خشنی هستند که می‌تواند نظر بینندگان و طرافداران این سبک از خودرو را به خود جلب کند. این دو خودرو از چراغ‌های جلوی دوقسمتی استفاده می‌کنند که شامل دی‌لایت‌های باریک در بالا و چراغ‌های اصلی در پایین هستند و ترند طراحی روز جهان محسوب می‌شود. طراحان در بخش جلویی فونیکس FX از جلوپنجره‌ای بدون قاب استفاده کرده‌اند و این جلوپنجره یکپارچه با سپر به دی‌لایت‌های باریکی در حدفاصل درب موتور متصل شده است، سمت مقابل طراحان دانگ فنگ در کراس‌اوور لاماری از جلوپنجره‌ای چندضلعی استفاده کرده و دی‌لایت‌ها را در لبه کاپوت قرار داده‌اند.

نمای جانبی لاماری ایما

در نمای جانبی، طراحی بدنه هر دو خودرو فرم کوپه مانند دارد، خودرو فونیکس FX به کمک ستون C مشکی‌رنگ برای ایجاد یک طرح سقف شناور تلاش کرده و همین‌طور وجود تریم‌های رنگی از جمله قرمز در قسمت‌هایی مثل آینه‌های جانبی و رینگ‌ها، حس اسپورت را ایجاد کرده است. در سمت دیگر طراحی جانبی لاماری ایما تا حدودی محافظه‌کارانه‌تر است اما همچنان همان حس اسپورت و شتاب به جلو را القا می‌کند. در بخش عقب، هر دو خودرو با چراغ‌های افقی باریک به هم متصل نمای به روزی را ارائه می‌دهند. در لاماری ایما یک نوار LED باریک عامل اتصال دو طرف چراغ عقب است و درفونیکس FX یک تریم طرح چراغ مشکی‌رنگ با نوشته FOWNIX فاصله بین دو چراغ را تشکیل می‌دهد. سپر عقب هر دو خودرو به دلیل وجود یک دیفیوزر مشکی و نصب سر اگزوزهای کرومی متمایز، نمای اسپرت پیدا کرده است. در مجموع، طراحی FX به نظر موزون‌تر و جالب توجه‌تر است ولی در سمت دیگر لاماری ایما نیز با ظاهر خاص خود طرفداران بسیار زیادی دارد.

جلوپنجره یکپارچه با سپر

طراحی داخلی، اسپورت در برای لوکس

همانطور از محصولات جدید چینی انتظار می‌رود با ورود به داخل کابین با یک فضای مدرن و به روز روبرو هستیم. برای مدرن‌سازی فضای داخلی این دو خودرو یک نمایشگرهای یکپارچه برای نمایش جریان آمپر و سیستم سرگرمی استفاده شده است که همراستا با ترند روز طراحی داخلی خودروها است و در اولین نظر تکنولوژی را تداعی می‌کند. مورد دیگری که در خودروهای جدید به وفور به چشم می‌خورد فرمان با شکلی مشابه حرف D یا D-Cut است که با سه پره چهره اسپورتی را به فضای داخلی می‌دهد. همچنین نمایشگرهای موجود در هر دو مدل لاماری ایما و فونیکس FX با اندازه 10.25 اینچ هستند.

در خودرو لاماری ایما بارقه‌های از طراحی محصولات مرسدس بنز خودنمایی می‌کند و سعی شده است یک کپی خوب از محصولات کمپانی آلمانی انجام شود و دریچه‌های تهویه هوا به شکل دایره‌ای طراحی شده‌اند. با وجود یک تریم نقره‌ای بر روی داشبورد تلاش شده است حس لوکس بودن کابین این خودرو به سرنشینان و بینندگان منتقل شود اما کنسول میانی آن با کنسول مرسدس بنز تفاوت دارد.

لاماری ایما

در سوی دیگر شرکت چری با بکارگیری دریچه‌های باریک و افقی سیستم تهویه و بکارگیری تریم رنگی قرمز حال و هوای متفاوتی را انتخاب کرده است و حس پویایی و اسپورت را مدنظر قرار داده است در مجموع کابین هر دو خودرو رضایت مخاطب را برآورده می‌کند و ایراد برجسته‌ای را در کابین این دو کراس اوور نمی‌تواند دید. تنها موضوع قابل ذکر تضاد میان ظاهر اسپورت لاماری ایما یا فضای داخلی ملیح و لوکس مانند آن است و حس و حال پیشرانه توانمند و طراحی خارجی تند و تیز در داخل خودرو احساس نمی‌شود مگر زمانی که پا را بر روی پدال این خودرو فشار دهید.

فضای داخلی فونیکس FX

آپشن‌های رفاهی و ایمنی

همانطور که واقف هستید خودروهای چینی با حجم بالایی از آپشن‌ها و امکانات رفاهی و ایمنی عرضه می‌شوند. این دو خودرو نیز یعنی لاماری ایما و فونیکس FX نیز از این قاعده مستثنی نیستند اما خب با یک بررسی متوجه می‌شود که کفه ترازو تا حدود زیادی در این بخش به سوی فونیکس FX سرازیر است و سنگینی می‌کند. به عنوان مثال یکی از امکانات بسیار پیشرفته و مهم یعنی تجهیزات کمک راننده این کراس اوور مدیران خودرو در لاماری ایما وجود ندارد.

فونیکس FX، خودرویی است که از امکانات رفاهی و ایمنی متنوعی برخوردار است. صفحه نمایشگر آن به اندازه 10.25 اینچ است و دارای صفحه آمپر دیجیتالی هم به همین اندازه در نظر گرفته شده و سیستم صوتی آن دارای 8 بلندگوی سونی است.

فضای عقب لاماری ایما

فونیکس FX همچنین دارای سیستم تهویه اتوماتیک منطقه‌ای، کروز کنترل تطبیقی، رادار نقطه کور، رادار حرکت بین خطوط، هشدار خروج از خط و هشدار تغییر خط است. علاوه بر این، این خودرو دارای سیستم جلوگیری از خروج از خط، هشدار برخورد جلو، ترمز اضطراری خودکار، کنترل خودکار نوربالا، سیستم جلوگیری از برخورد و 6 ایربگ است. ورود به خودرو بدون کلید و راه‌اندازی آن با دکمه‌ای انجام می‌شود. صندلی عقب قابل تنظیم و دارای 6 جهت قابلیت تنظیم برقی است. صندلی سرنشین جلو نیز با 4 جهت قابل تنظیم برقی است. گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو، گرم‌کن و تنظیم برقی آینه‌ها، فرمان برقی، غربیلک فرمان چرمی به شکل D، تودوزی چرمی، دی‌لایت، ترمزهای ABS و EBD، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کنترل شروع حرکت در سربالایی، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، پایش باد تایرها، دوربین دید عقب، دوربین 360 درجه، سنسور پارک عقب و جلو، سانروف دو حالته، خروجی برقی 12 ولت و یواس‌بی، شارژر بی‌سیم گوشی، سنسور نور و باران، نورپردازی داخلی با 64 رنگ، سیستم فرمان صوتی، کول باکس، پاور ویندوز و آنتی تروپ، در صندوق برقی خودکار، روشن کردن پیشرانه از راه دور و حالت‌های رانندگی معمولی و اقتصادی-اسپرت و رینگ‌های 18 اینچی را نیز دارا است.

2 مانیتور 10.25

لاماری ایما نیز امکانات رفاهی و ایمنی بسیاری را دارد. صفحه نمایشگر آن به اندازه 10 اینچ و دارای صفحه آمپر 10.25 اینچی دیجیتالی است. سیستم صوتی آن مجهز به 6 بلندگو است. این خودرو همچنین دارای سیستم تهویه اتوماتیک، کروز کنترل تطبیقی، 6 ایربگ، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، صندلی راننده با تنظیم 6 حالته برقی، صندلی سرنشین جلو دستی، گرم‌کن و تنظیم برقی آینه‌ها، فرمان برقی، غربیلک فرمان چرمی به شکل D، تودوزی چرمی، چراغ روشنایی روز، ترمزهای ABS و EBD، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کنترل شروع حرکت در سربالایی، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، پایش باد تایرها، دوربین دید عقب، سنسور پارک عقب، سانروف دو حالته، خروجی برقی 12 ولت و یواس‌بی، سنسور نور و باران، کول باکس، پاور ویندوز و آنتی تروپ، حالت‌های رانندگی اقتصادی و اسپرت و رینگ‌های 19 اینچی است.

نمای عقب فونیکس FX

مشخصات فنی، رقابت برای شتاب

با قدرت و شتاب و قدرت محرکه‌ای که دارند، هر دو خودروی کراس اوور در حال حاضر به عنوان یکی از قوی‌ترین مدل‌های بازار ایران شناخته می‌شوند. خودروی فونیکس اف ایکس در دو نوع مختلف عرضه می‌شود. اولین نسخه این خودرو شاسی بلند، مجهز به یک موتور توربو با ظرفیت ۱.۵ لیتری خواهد بود و نسخه فول آپشن آن با یک موتور توربو ۱.۶ لیتری تجهیز می‌شود.

شرکت مدیران خودرو اعلام کرده‌اند که نسخه پایه با تعداد محدودی وارد بازار خواهد شد و تمرکز اصلی بر روی تولید و مونتاژ نسخه فول آپشن قرار خواهد گرفت.

خودروی فونیکس فول آپشن به موتور توربو ۱.۶ لیتری مجهز است که قبلاً در مدل تیگو ۸ پرو استفاده شده بود. این پیشرانه قادر است تا حداکثر ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه این موتور از طریق یک گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

پیشرانه 1.6 لیتری فونیکس FX

در سمت مقابل کراس اوور لاماری ایما با یک موتور توربو چهار سیلندر با ظرفیت ۱.۵ لیتری، توانایی تولید ۱۹۵ اسب بخار قدرت و ۲۸۵ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. نیروی محرکه این خودرو نیز از طریق همان گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

همانطور که دیدیم، هر دو تقریباً توان فنی مشابهی دارند، با این حال فونیکس FX کمی برتری دارد. از نظر ابعاد، لاماری ایما طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب برابر با ۴۵۶۵ میلی‌متر، ۱۸۶۰ میلی‌متر و ۱۶۹۰ میلی‌متر دارد، در حالی که ابعاد فونیکس به ترتیب ۴۴۰۰ میلی‌متر، ۱۸۳۰ میلی‌متر و ۱۵۸۵ میلی‌متر است.

علاوه بر این، فونیکس اف ایکس نزدیک به ۱۰۰ کیلوگرم سبک‌تر از لاماری است و این باعث می‌شود تا به لحاظ شتاب و چابکی، برتری قابل توجهی داشته باشد. بر اساس تست‌های صورت گرفته توسط خودروبانک این خودروی شاسی بلند، از حالت سکون به سرعت صفر تا صد در حدود ۸ ثانیه دست پیدا می‌کند، در سمت دیگر لاماری ایما در 10,31 ثانیه می‌تواند از 0 به 100 کیلومتر می‌رسد.

پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ لاماری ایما

جدول مقایسه فنی لاماری ایما و فونیکس FX

نام خودرو فونیکس FX لاماری ایما
سال (طراحی) 2022 2021
موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه 4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور 1598 سی سی 1481 سی سی
تنفس موتور توربوشارژ توربوشارژ
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت 197 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه 195 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 290 نیوتن متر در 1750 دور در دقیقه 285 نیوتن متر در 1500 دور در دقیقه
جعبه دنده 7 سرعته دو کلاچه 7 سرعته دوکلاچه (تر) WDCT
شتاب 0 تا 100 7.8 ثانیه رسمی (8.02 ثانیه تست خودروبانک) 9.5 ثانیه رسمی (تست خودروبانک: 10:31 ثانیه(

لاماری ایما

تجربه رانندگی

عملکرد لاماری ایما برای رانندگی اسپرت شهری کاملا جوابگو است و به نظر می‌رسد حتی یک سر و گردن بالاتر از رقبا دارد. ویژگی‌هایی مانند فرمان‌گیری دقیق و عملکرد سیستم تعلیق، که نه خیلی سفت و نه خیلی نرم است، به راننده اعتماد بالایی در مواقع نیاز به مانورهای ناگهانی می‌بخشد. اگرچه باید توجه کرد که، مانند بیشتر کراس‌اوورها، در پیچ‌های تند، اندکی انحراف در بخش عقب با دیفرانسیل جلویی قابل مشاهده است، اما باید تأکید کرد که این انحراف به کمک سیستم کنترل پایداری حداقل ممکن محدود می‌شود.

فونیکس FX با طراحی ارگونومیک صندلی‌ها، فرمان خوش دست و دیدی بی‌نظیر از آیینه‌های جانبی، توجه راننده را به خود جلب می‌کند. دید محدود از آیینه مرکزی خودرو به چشم می‌آید. به همین دلیل از ابتدا از دوربین 360 درجه در فونیکس FX بکارگرفته می‌شود. تنظیمات فنربندی فونیکس FX به گونه‌ای انجام شده است که تجربه رانندگی با این خودرو شباهت زیادی به نسخه پرچمدار تیگو 8 پرو است، با این تفاوت که بادی رول آن کمتر از تیگو 8 پرو است و با توجه شکل بدنه بیشتر به یک خودروی اسپرت نزدیک است. به عبارت دیگر، هندلینگ فونیکس FX به عنوان یک کراس اوور با تک دیفرانسیل، از حد انتظارات فراتر رفته است و شتاب بسیار خوبی را نیز در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد و قطعا یکی از پرشتاب‌ترین کراس اوورهای چینی بازار کشور است.

تریم قرمز فونیکس FX

نتیجه گیری

از نظر کلاس بدنه، می‌توان گفت که رقبای اصلی فونیکس FX در ایران دیگنیتی پرستیژ و لاماری ایما هستند. این خودروها از نظر سبک طراحی و همچنین ابعاد شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند. دیگنیتی پرستیژ در بحث قوای فنی عملکرد بهتری دارد، در حالی که فونیکس FX با تکیه بر تجهیزات ایمنی و آپشن‌های خود رقیب را به چالش می‌کشد و لاماری ایما نیز که نسبت به محصول مدیران خودرو زودتر وارد بازار شده، جزو محصولات محبوب بازار خودرو کشورمان محسوب می‌شود. بی‌شک فونیکس FX از نظر قوای فنی و همچنین لیست آپشن‌ها نسبت به لاماری ایما گزینه بهتری است و حتی عملکرد فوق‌العاده آن در تست‌های تصادف EuroNCAP برتری خود را در بخش ایمنی نیز به رخ می‌کشد، اما کارت مهمی که لاماری ایما روی میز می‌گذارد، شرایط فروش مدل‌های صفر و دست‌دوم در بازار آزاد است که باید گفت جزو تنها چینی‌هایی است که توانسته اسم خود را در بازار آزاد به خوبی به زبان بیندازد و به راحتی می‌توانید روی این خودرو به عنوان سرمایه‌گذاری نیز فکر کنید. در نهایت باید گفت هر طرف این رقابت فاکتورهای مهمی در بازار ایران دارند و باید شما بر اساس اولویت‌های خود برای انتخاب یک خودرو، ببینید که فونیکس FX با لیست آپشن‌ها و قوای فنی بهتر اما کابین تنگ‌تر و بازار دست دوم ضعیف‌تر برای شما مناسب‌تر است یا لاماری ایما با آپشن‌های کمتر، فضای کابین بزرگ‌تر ولی خودرویی بسیار نقد و پرطرفدار در بازار آزاد؟

63 عکس

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/4/1
من هر دو خودرو رو به عنوان کراس اوور هایی به روز چینی می پسندم
واقعا چینی ها تو این چند سال اخیر به شدت پیشرفت کرده اند و این قابل انکار نیست
ولی با توجه به اینکه اولویت های من آپشن های خیلی زیاد و پیشرانه قدرتمند و ظاهر به روز است من فونیکس Fx رو بیشتر ترجیح میدم
البته ظاهر لاماری ایما هم خیلی خوبه
1402/4/2
هر دو خودروهای جالبی نیستند و پیشرانه توربو به دلیل بوست بالا بشدت مستهلک میشه. پیشنهاد من در بین چینی ها فقط جیلی و امجی هست. اگر هم وارد نشند خیلی شیک میشه رفت سراغ خودروهای دسته2 وارداتی. مثل کرولا که مدل 20 سال کارکردش مثل ساعت کار میکنه، چه رسد شما مدل 2020 اشو بگیری.
1402/9/20
تو این روزها همه کارشناس خودرو شدن ، بدون هیچ اطلاعات علمی ، بین لاماری و فونیکس مقایسه کرده چیکارداره با تویوتا ؟ نمیگه چه ماشینی بخریم !!
فونیکس قوی تر هست از لاماری ولی فیس لاماری هم خاص ه. اگر ۱۴۰۰ پول لاماری باشه من فونیکس رو ترجیح میدم ممنون خودرو بانک