موضوعات داغ

تجربه رانندگی لئو MX8، یک شاسی بلند واقعی با اصلیت ژاپنی + فیلم و عکس

1 مرداد 1402
عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده

ویدیو بررسی لئو MX8

مقدمه

در ماه بهمنِ سال 1401، شرکت ایستا موتور ارس از خودروی شاسی بلند لئو MX8 در اولین نمایشگاه ارس اکسپو 2023 در شهر تبریز رونمایی کرد. این خودرو، که در چین با نام نیسان ترا شناخته می‌شود و نتیجه‌ی همکاری بین جوین ونچر بین المللی و بزرگ نیسان و دانگ فنگ است. ویژگی متمایز این شاسی بلند از دیگر SUVهایی که از حال حاضر بازار، اصالت ژاپنی این خودرو است که البته در بخش طراحی ظاهری و قوای فنی آن نیز به چشم می‌آید و این موضوع لئو MX8 را از سایر خودروهای مونتاژی فعلی بازار متمایز می‌کند. این خودرو به صورت مونتاژی با نام لئو MX8 به بازار ایران آمده است و با توجه به محدودیت‌های موجود در خودروهای وارداتی و کمبود شدید در خودروهای این سگمنت در بازار، می‌تواند به سهم مناسبی از بازار مونتاژی‌های کشور دست پیدا کند و همچنین جان تازه‌ای به بخش خودروهای آفرودی شاسی مستقل در کشور بدهد.

لئو MX8 محصول دانگ فنگ-نیسان بر پایه پلتفرم F-Alpha شرکت ژاپنی نیسان ساخته شده است و ساختار مشترک با شاسی بلند معروف نیسان ترا و پیکاپ نیسان ناوارا از نکات خوب و قابل احترام در این خودرو است. این خودرو در واقع برادر پیکاپ دانگ فنگ ریچ 7 محسوب می‌شود و با این خودرو نسبت مستقیم دارد. البته کلیات طراحی ظاهری و شکل بدنه آن با نیسان ترا 2023 تطابق دارد و تنها برخی آیتم‌ها و جزئیات آن تغییر کرده‌اند.

لئو MX8، نیسان ترا با طعم چینی

طراحی ظاهری لئو MX8، نیسان ترا با طعم چینی

لئو MX8 در واقع همان نیسان ترا فیس لیفت است و این موضوع در استایل ظاهری این شاسی بلند جدید ایستا موتور ارس به چشم می‌آید. خطوط بدنه و قالب‌های بدنه با نیسان ترا مدل‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ شباهت داشته و تغییرات ظاهری در چراغ‌های جلو، جلوپنجره و سپر ایجاد گردیده تا اثر انگشت کمپانی چینی همکار در این خودرو دیده شود. در نمای جلو، یک گریل بزرگ قرار دارد که شباهتی به جلوپنجره‌های V شکل محصولات جدید نیسان ندارد و تا حدود زیادی یادآور دیگر محصولات چینی جدید است. حالا دیگر لوگوی ایستا موتور ارس به جای لوگوی نیسان یا بهتر بگوییم دانگ فنگ قرار گرفته است. چراغ‌های جلو ترکیبی از هالوژن و LED هستند و دو مه‌شکن نیز در سپر این خودرو جایگزاری شده است.

در بخش طراحی و ابعاد این خودرو، در نمای جلو طراحی مشابه دانگ فنگ پالاتزو است که با نام نیسان پالاتزو نیز شناخته می‌شود. سبک طراحی این خودرو در این قسمت شامل یک جلوپنجرهٔ کشیدهٔ بزرگ، چراغ‌های پهن و برجسته، و سپر سه بعدی می‌شود. طراحی جلوپنجرهٔ این خودرو رنگ زمینهٔ مشکی دارد و از حجم بالای کروم کاری خبری نیست. قطعه‌ی کرومی بالای جلوپنجره نصب شده است و با قطعه‌ی کرومی در نمای عقب خودرو هماهنگی دارد و چراغ‌ها را به هم متصل می‌کند. رینگ‌های ۱۸ اینچی این خودرو به صورت دو رنگ را در این SUV مشاهده می‌کنیم که با دیگر المان‌های بدنه نسبت خوبی را برقرار کرده است و مانند خیلی از خودروهای موجود کوچک بنظر نمی‌رسد.

نمای جانبی لئو MX8 نیز مشابه نیسان ترا است و طول زیاد و ارتفاع بلند آن به وضوح قابل مشاهده است. رینگ‌های آلیاژی ۱۸ اینچی، طراحی نمای جانبی را جذاب‌تر کرده‌اند. در نمای عقب، این خودرو چهره‌ای ساده و با ابهت دارد. یک اسپویلر در راستای سقف نصب شده است که در مجموع به لئو MX8 ظاهری موزون و اسپرت می‌دهد. همچنین، نزدیکی چرخ‌های جلو به دماغه، زاویه‌ی ورود خوبی را به این خودرو ارائه داده که در مواقع ورود به شیب، به آن کمک می‌کند.

نمای جانبی لئو MX8

گلگیرها در این خودرو برجسته هستند و کاپوت هم همراه با برجستگی‌هایی طراحی شده است که به لئو MX8 ظاهری خشن و قدرتمند می‌بخشد. این خودرو، آخرین طراحی از نیسان ترا در چین است و هم‌زمان با ایران به بازار عرضه می‌شود. این به این معناست که آخرین سبک طراحی نیسان برای بازار چین در این خودرو مشاهده می‌شود.

ابعاد شاسی بلند ایستا موتور در این خودرو به طول ۴,۸۸۲ میلیمتر، عرض ۱,۸۵۰ میلیمتر، ارتفاع ۱,۸۳۵ میلیمتر و فاصله محوری ۲,۸۵۰ میلیمتر است. این ابعاد نشان می‌دهد که ما با یک خودروی بزرگ و بلند روبرو هستیم که ابعادی در حد تویوتا لندکروزر پرادو چهار در دارد. برخلاف رقبای چینی دیگر، با بزرگ شدن بدنه، تناسب به هم نخورده و این شاسی بلند قامتی کاملاً مناسب دارد.

طراحی فضای داخلی، ساده اما باکیفیت

در کابین لئو MX8 ، نسبت به کراس‌اوورهای حال حاضر بازار، طراحی ساده‌تری مشاهده می‌شود، اما همه چیز به صورت کاربردی طراحی شده است. اینجا نیز خبری از نیسان ترا نیست و فضای داخلی مشابه پیکاپ دانگ فنگ ریچ 7 و دانگ فنگ-نیسان پاتزو است. صفحه‌نمایش مالتی‌مدیا در وسط کنسول قرار گرفته و کلاستر از نوع آنالوگ است. کیفیت متریال‌ها مناسب است. رودری‌های این شاسی بلند با روکش چرم مصنوعی و طرح چوب تزئین شده‌اند. لئو MX8 به دو تیپ آفرود و آنرود در بازار ایران عرضه خواهد شد. نسخه آنرود این خودرو فول آپشن است و نسخه آفرود کمترین آپشن‌ها را دارا خواهد بود.

فضای داخلی لئو MX8

این شاسی بلند یک خودروی ۵ نفره است و محل نشستن برای ردیف سوم در آن وجود ندارد. ارتفاع ردیف دوم نسبت به ردیف اول بالاتر قرار می‌گیرد و این سبک چیدمان و ترکیب ما را به یاد خودروی نیسان رونیز می‌اندازد که سال‌ها پیش توسط پارس خودرو عرضه می‌شد. دریچه‌های تهویه برای ردیف دوم تعبیه شده است اما پنل تنظیم سیستم تهویه وجود ندارد و سرنشینان عقب امکان شخصی‌سازی سیستم تهویه را ندارند و سیستم تهویه جلو از نوع اتوماتیک تک‌کاناله است.

مشخصات فنی، پیشرانه ژاپنی

در بخش فنی دیگر اثری از نیسان وجود ندارد و حالا پیشرانه کد ۴K31 میتسوبیشی را در آن می‌بینیم که با برخی از محصولات دانگ فنگ مانند پیکاپ دانگ فنگ ریچ 7 مشترک است. این خودرو در بازار ایران تنها با این پیشرانه عرضه می‌شود.زیر کاپوت لئو MX8 یک پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ با فناوری پاشش مستقیم سوخت (TGDi) قرار دارد. این موتور توان تولید قدرت حداکثر ۲۲۸ اسب‌بخار و گشتاور حداکثر ۳۶۰ نیوتن‌متر دارد. توان و گشتاور تولید پیشرانه از طریق جعبه‌دنده ۸ سرعته ZFبه محور عقب منتقل می‌شود. در این خودرو نیز تنظیمات مربوط به سیستم چهار چرخ محرک در این خودرو وجود دارد و به صلاحدید راننده می‌توان مورد استفاده قرار گیرد و چهار چرخ در مواقع لزوم و برای خروج از موقعیت‌های بحرانی به کمک می‌آیند.

حالت‌های رانندگی نیز در این خودرو وجود دارد و دنده‌های سبک و سنگین برای بیراهه‌نوردی قابل انتخاب هستند. تعلیق جلو از نوع دابل ویشبون و تعلیق عقب از نوع مولتی‌لینک (۵ مفصلی) است. لئو MX8 بر اساس پلتفرم F آلفا نیسان ساخته شده و همین موضوع به خودرو قابلیت مناسب آفرودی می‌دهد.

پیشرانه کد ۴K31 میتسوبیشی

لئو MX8 دارای مدهای رانندگی مختلفی از جمله نرمال، اسپرت، برف، شن، گل و لای، اکو و حالت هوشمند می‌باشد که توسط کلید AT کنسول میانی قابل انتخاب هستند. این خودرو همچنین دارای یک سیستم به نام "Tank U-Turn" است که این حالت تنها در شرایطی فعال می‌شود که خودرو در حالت چهار چرخ سنگین قرار داشته باشد. این مد با هدف کاهش شعاع گردش در مسیرهای آفرودی تعبیه شده است که با فعال‌سازی آن، خودرو قادر است شبیه به حرکت تانک دور بزند تا با چرخش کمتر، فرمان فشار کمتری به پلوس‌ها و سیستم انتقال قدرت در حالت 4L وارد شود. این قابلیت در مسیرهای تنگ آفرودی کمک بسزایی برای راننده خواهد بود.

جدول مشخصات شاسی بلند لئو MX8 محصول ایستا موتور

خودرو لئو MX8
حجم موتور ۱۹۹۷ سی سی
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶
فناوری موتور توربوشارژر TGDi
قدرت ۲۲۸ اسب بخار
گشتاور ۳۶۰ نیوتن متر
حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک AT
انتقال قدرت دو دیفرانسیل
وزن ۱۹۵۰ کیلوگرم
حجم باک ۷۸ لیتر
مصرف سوخت ۷.۴ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی

جلو پنجره لئو MX8

امکانات لئو MX8

لئو MX8 از امکانات ایمنی و رفاهی مناسبی برخوردار است البته نسبت به خودروهای کراس اوور مانند تیگو 8 پرومکس در سطح پایین‌تری قرار دارد.

در بخش ایمنی، این خودرو با ۷ کیسه هوای ۱۱ نقطه‌ای مجهز شده است که ایمنی سرنشینان را در مواجهه با حوادث تضمین می‌کند. همچنین سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه پیشگیری از واژگونی و رادار خط خوان و نقطه کور (فقط در تیپ آنرود) از جمله ویژگی‌های ایمنی این خودرو هستند که به شما در رانندگی امن کمک می‌کنند.

اما از لحاظ رفاهی، لئو MX8 دارای ویژگی‌های قابل توجهی است. دسته دنده الکتریکی، تنظیم حالت رانندگی، سانروف و تنظیم وضعیت انتقال قدرت به چرخ‌ها از مزایای این خودرو هستند. همچنین حالت تک دیفرانسیل عقب و دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین، قفل دیفرانسیل برقی محور عقب و قابلیت کاهش شعاع گردش نیز وجود دارد که برای شرایط رانندگی مختلف مفید است.

فناوری‌های دیگر از جمله فرمان کمکی برقی، نمایشگر لمسی، دوربین عقب و دوربین ۳۶۰ درجه (فقط در تیپ آنرود) از دیگر امکانات این خودرو هستند. صندلی‌های برقی جلو، تهویه اتوماتیک، نور بالای اتوماتیک (فقط در تیپ آنرود)، فناوری LED چراغ‌ها و درِ صندوق عقب برقی نیز از مزایای راحتی و رفاهی این خودرو است.

سایر امکانات مانند سامانه استارت استاپ اتوماتیک، کروز کنترل، استارت دکمه‌ای، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سامانه کنترل حرکت در سراشیبی، سنسور نور، اپل کار پلی و اندروید اتو نیز به کامل‌تر کردن تجربه‌ی رانندگی شما کمک خواهند کرد. آینه‌های الکتروکرومیک (فقط در تیپ آنرود) نیز از مزایای دیگری است که این خودرو دارا است.

فضای سرنشینان عقب در لئو MX8

تجربه رانندگی، گردن کلفت مثل یک شاسی مستقل آفرودی

ترکیبی از یک پیشرانه توانمند، گیربکس مدرن و سیستم تعلیق خودرو لئو MX8 را به یک خودرو با کیفیت تبدیل کرده است اما باید اشاره کرد این میزان توان فنی برای لئو MX8 با وزن حدود ۱۹۵۰ کیلوگرم چندان چشم‌گیر نیست، ولی با توجه به کارکرد خانوادگی و طبیعت آفرودی خودرو، نمی‌توان به این بخش زیاد انتقاد کرد و نباید توقع رانندگی پرشتاب از این خودرو داشت.

در حالت استاندارد، این شاسی بلند با ابعاد تقریباً بزرگ، به واسطه نیروی محرک تایرهای عقب خود حرکت می‌کند که به آن حالت ۲ اچ یا دیفرانسیل عقب سبک اطلاق می‌شود. در مواقعی که جاده لغزنده یا کمی شیب‌دار باشد و به ترکشن یا کشش بیشتر نیاز احساس شود، می‌توان از حالت ۴ اچ یا دو دیفرانیسل سبک بهره برد. ولی در جاده‌های بسیار صعب‌العبور با شیب‌های خطرناک، می‌توان از حالت رانندگی ۴ ال یا دو دیفرانسیل سنگین برای عبور از این مسیرها استفاده نمود.

در ضمن حالاتی به طور پیش‌فرض برای تنظیم نوع انتقال نیرو به چرخ‌ها در نظر گرفته شده است که پیشتر به آن‌ها اشاره شد. همچنین به نظر می‌رسد سیستم تعلیق لئو MX8بتواند تعادل مناسبی بین نرمی سواری و هندلینگ خودرو ایجاد نماید. البته از خودرویی با این ابعاد، انتظار مانورهای فوق‌العاده سریع و انجام حرکات خطرناک نباید داشت.

سیستم تعلیق قدرتمند لئو MX8

ولی از آنجا که شاسی و ساختار خودرو متعلق به شرکت نیسان است، در رانندگی معمولی انتظار هندلینگ و پایداری مناسبی از این محصول دانگ‌فنگ می‌رود. درباره حداکثر سرعت و میزان شتاب صفر تا صد لئو MX8 هنوز عددی به صورت رسمی منتشر نشده است و در آینده مورد تست قرار خواهد گرفت. همانطور که اشاره شد، سیستم تعلیق این خودرو در جلو فنربندی دو جناقی دوبل و در بخش عقب مولتی لینک ۵ اتصاله است. این خودرو در هر چرخ مجهز به ترمز دیسکی است و ترمز‌های آن مجهز به سیستم‌های ABS, BAS, EBD و سیستم کنترل ایستایی در سربالایی HHC، کنترل حرکت در سر پایینی، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم ترمز کمکی EBA و سیستم کنترل کشش است که برای کنترل این خودرو شاسی مستقل 2 تنی نیاز است.

لئو MX8 رقیبی سرسخت برای خودروهای آفرودی بازار

قیمت و رقبا

با توجه به کلاس بدنه، ابعاد و مشخصات، لئو MX8 به عنوان یک خودرو شاسی مستقل با خودروهایی مانند رکستون G4، دایون Y5، دایون Y7 و یواز پاتریوت رقابت می‌کند. در این میان، رکستون G4 رقیب قویتری به حساب می‌آید. به این ترتیب با توجه به بررسی‌ها، به نظر می‌رسد لئو MX8 بتواند جانشین مناسبی برای شاسی بلندهای خانوادگی با قابلیت آفرود و طبیعت‌گردی باشد. همچنین تا حدودی جای خودروهایی مانند تویوتا پرادو کارکرده را برای مشتریان ایرانی پر نماید.

هنوز عرضه‌ی لئو MX8 آغاز نشده و نمی‌توان قیمت دقیقی برای آن پیش‌بینی کرد. باید منتظر بمانیم تا این شاسی بلند چه زمانی و با چه قیمتی به بازار عرضه شود. احتمالا لئو MX8 در نیمه دوم سال 1402 به بازار عرضه شود.

43 عکس

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/5/1
ضمن تشکر بابت وقتی که گذاشتید و معرفی کردید، خودرو از لحظه سوار شدن حرکات عرضی زیادی داشت و کابین خیلی تکون خورد.
اینکه شاسی مستقل هست خیلی می تواند در آفرود موثر باشد ولی متاسفانه از قابلیت های on road خودرو کاسته می شود چرا که ماشین ثبات و پایداری دینامیکی لازم حین پیچیدن با سرعت های بالا رو نخواهد داشت، مثل همون داستان پرادو های قدیم مدل 2005 ماشین خیلی میل به چپ کردن داره و حتی حین پیچیدن صدای جیغ لاستیک خیلی جدی به گوش میرسه و خط ترمز این خودرو هم بخاطر ارتفاع زیاد طبیعتا کوتاه نخواهد بود.
شعاع گردش این ماشین ها هم معمولا زیاد هست و برای دور زدن در خیابان های تنگ حدقال دو فرمون باید مداوم ماشین رو عقب و جلو کنی، خیلی به نظر نمیاد برای خیابان های تنگ تهران مناسب باشه، پارکنیگ آپارتمان ها هم برای ماشین هایی با این هیکل خیلی تنگ هست و ممکنه مزاحم پارکینگ همسایه های کناری بشه دیگه خود دانید.
1402/5/17
با سلام. ضمن تشکر از سایت خوب خودروبانک چند موضوع از صحبتهای آقای مشایخ برام گنگ است که از خودشون یا ادمین سایت انتظار دارم توضیح بدهند.
اول اینه من هرچی سرچ کردم اینجا ویدیویی از تست خودرو ندیدم که حرکات عرضی زیاد باشه و یا اینکه کابین تکون بخورهو چون کلا علاقه مندم به خودروهای آفرودی رفتم و تست های دیگه رو تو سایت های دیگه دیدم که اصلا اینطوری که این دوستمون گفته نیست و اتفاقا کنترل خوبی رو ماشین هست. در ضمن ادمین موقع تست گفت اتفاقا چون شاسی مستقله حرکات عرضیش خودرو قابل قبوله.
بعد با پرادو 2005 مقایسه شده که اتفاقا مقایسه خوبیه ولی نه اینکه پرادو چپ می کنه اینم چپ می کنه. والا همه می دونن که اون مشکل پرادو بخاطر ارتفاع زبادتر اتاقش نسبت به محور عرضی ماشین و از سوی دیگه اشکالات کمک فنرش بوده واین ماشین اگه یه تست ازش ببینید و حرکاتی که درایورها زدن کلا این حرف می ره رو هوا.
بعد راجب شعاع کم صحبت شد در دور زدن. خوب پسر خوب یبار فیلمو تا ته ببین خود ادمین گفته که این ماشین آپشن Tank uTurn داره پس این موضوع اصلا صخت نداره و در واقع خودروهای درست حسابی آفرود اینرود مثل لندکروز این آپشن رو دارند.
نمی دونم واقعا این نقد از سر دلسوزی بوده و یا کلا از قیافه این ماشین خوشتون نیومده ولی ما ایرانی ها اصولا عادت داریم کارشناسی شخصی بدون مطالعه و سلیقه ای داشته باشیم.
1402/8/28
کجا میفروشن اینو ؟ نمایندگیش چیه ؟