موضوعات داغ

تجربه رانندگی تیگو 7 پرومکس، یک بروزرسانی تمام عیار + فیلم و عکس

20 مهر 1402
عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده

ویدیو بررسی تیگو هفت پرومکس

وقتی برای اولین بار چری تیگو 8 پرومکس یا همان فونیکس تیگو 8 پرومکس وارد بازار شد، یک طراحی جدید و چهار چرخ محرک را با خود به همراه آورد و به اولین خودرو AWD چری در بازار جهانی تبدیل شد و مورد استقبال قرار گرفت.

تمام چرخ محرک بودن محصولات مونتاژی بازار کشورمان موضوعی بود که مدت‌ها منتظرش بودیم و فونیکس را می‌توان پیشگام آن در بازار ایران دانست. کمبود اشتیاق خودروساز چینی برای عرضه خودروهای AWD دلایل کاملاً مشخصی داشت، در چین چهار چرخ محرک چندان مورد نیاز نیست و حجم فروش برای ساخت خودروی ویژه بازار خارجی کافی نبود.

اما تغییراتی که در بازارهای جهانی از جمله روسیه به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای چری رخ داد و این شرکت را مجاب کرد تا در ابتدا ورژن چهار چرخ محرک Tiggo 8 با پسوند Pro Max به بازار عرضه کند ، و در عرض شش ماه از نظر محبوبیت تقریبا به پرفروش‌ترین مدل سال 2021 این کشور یعنی Chery Tiggo 7 Pro با 37-38 هزار دستگاه رسید و این موضوع اشتیاق بازارهای موجود برای این سبک از محصولات را نشان داد.

در نهایت، در دفتر مرکزی Chery در شهر اوهو چین، درک کردند که زمان اضافه کردن چهار چرخ محرک به Tiggo 7 نیز فرا رسیده است. اما این کار از طریق یک طرح پیچیده‌تر انجام شد و در ادامه Tiggo 7 Pro Max با طراحی جدید برای بازارهایی از جمله روسیه معرفی شد اما... بدون چهار چرخ محرک و حالا فونیکس تیگو 7 پرومکس با محور محرک جلو به ایران آمده است.

چری همچنان همان سیاست عرضه را در ایران نیز دنبال می‌کند و اولین نسخه تیگو 7 پرومکس به صورت محدود و بدون بهره‌‌مندی از سیستم 4 چرخ محرک و به صورت محور محرک جلو در ایران عرضه خواهد شد و در ادامه این شرکت نسخه AWD را جایگزین این مدل خواهد کرد.

نکته غلط انداز در این خودرو همان پسوند "پرومکس" است که یادآور نسخه 2 محور محرک در تیگو 8 پرومکس است و حالا اینجا معنی خود را از دست داده و به یک بروزرسانی کامل در پیشرانه و چهره تعبیر می‌شود و همچنین تعدادی هم آپشن به خودرو اضافه شده است.

نمای جانبی تیگو 7 پرومکس

طراحی ظاهری، تیگو هفت پرو با مخلفات

تیگو 7 پرومکس توسط تیم بین‌المللی به رهبری کوین رایس طراح ارشد سابق مرسدس بنز طراحی شده است. این خودرو از جدیدترین زبان طراحی Chery استفاده می‌کند تا «طراحی بلورین پیشگام» منحصربه‌فردی را در کلاس خود ایجاد کند. این خودرو از طراحی جذاب ظاهر در نگاه اول شروع می‌شود و به کاربران در سراسر جهان احساس لوکس، مدرن و آماده برای سفر بودن را می‌دهد.

اما ظاهر خارجی و داخلی در این بار هیچ تغییر مهمی نداشته است، مگر آنکه الگوی شیب‌دار الماسی روکش رادیاتور اندکی متفاوت شده، لبه کروم سفید آن جای خود را به کروم سیاه داده است، و روی درب صندوق علاوه بر برچسب‌های Tiggo 7 Pro Max، برچسب‌های 290T و AWD نیز اضافه شده‌اند.

در این دوران که ظاهر قوی نماد قدرت است، هیچ‌کس نمی‌تواند جلوی تلاش انسان برای گرایش به سمت زیبایی بیشتر را بگیرد. با توجه به نیاز و درک نسل جدید کاربران به زیبایی‌شناسی، جلوپنجره فونیکس تیگو 7 پرو مکس از طراحی «بال فرشته» در گریل جلو استفاده می‌کند. با استفاده از خطوط الماسی شش ضلعی و یک ستاره الماس‌مانند در وسط، ظاهری مدرن دارد.

دو طرف آن با چراغ‌های LED با تم دودی همراه است، جلوه بلوری را به نمای جلوی خودرو می‌دهد و نوردهی مناسبی دارند. نکته مهم اینکه، طراحی منحصربه‌فرد چراغ‌های جلو در میان هم‌طرازان این خودرو، در ترکیب با جلوپنجره الماسی، جلب‌توجه می‌کند.

علاوه بر این، قسمت پایین خودروی جدید مجهز به یک لبه جلو است که به طور قابل‌توجهی دید افقی جلوپنجره را گسترش می‌دهد و بر استایل آن می‌افزاید.

غیر از جزئیات ظاهری، زیبایی «بدنه» نیز در این خودرو موردتوجه طراحان قرار گرفته است. با طراحی پویا و استایل شیک برای خطوط کمربندی چندگانه، بدنه‌ای زیبا طراحی شده است که جذابیت کافی برای جذب افراد رهگذر را دارد.

به‌طور خاص، خطوط کمربندی بالا، افقی و ملایم هستند که از کناره‌های بدنه عبور می‌کنند و به خودرو نمایی محکم و مدرن می‌دهند و دو خط کمربندی پایین گرد و پویا هستند و موقعیت برآمده‌ای دارند، پویا، استایل‌دار و پرقدرت به نظر می‌رسند. لوگو آشنای T در نمای جانبی باعث افزایش تشخیص‌پذیری خودرو و ارتقای جزئیات آن می‌شود. طراحی سقف معلق به طور مؤثری حالت ورزشی ایجاد می‌کند و ارتفاع بصری بدنه را افزایش می‌دهد، بنابراین خودرو بزرگ‌تر به نظر می‌رسد.

علاوه بر این، به کمک آینه‌های خوش‌آمدگویی که برای پخش لوگو به صورت الکتریکی باز می‌شوند، کاربران در لحظه باز کردن می‌توانند از لوکس بودن بهره‌مند شوند. چرخ‌های آلومینیومی 18 اینچ ورزشی بزرگ، کاملاً با بدنه پهن هماهنگی دارند.

نمای عقب فونیکس تیگو 7 پرومکس

نمای عقب فونیکس تیگو 7 پرومکس کاربران را ناامید نمی‌کند. این بخش دارای بال عقب دولایه است که به نمای عقب ساختار متمایزی می‌دهد و حس اسپرت و چابکی را تقویت می‌کند. با چراغ‌های عقب یکپارچه، اثر دیداری را به طور کامل گسترش می‌دهد و انتهای خودرو را پهن‌تر نشان می‌دهد، همراه با اثر جریان نور ریتمیک ترمز، نه تنها حس آینده‌نگر دارد بلکه تشخیص‌پذیری خودرو را نیز افزایش می‌دهد.

فضای داخلی و تجهیزات رفاهی

خودروی فونیکس تیگو ۷ پرو مکس جدیدترین محصول شرکت مدیران خودرو است که با بهره‌گیری از کابین تیگو ۸ پرو، امکانات رفاهی بالاتری نسبت به مدل‌های قبلی دارد.

استفاده از کابین تیگو ۸ پرو باعث شده ظاهر داخلی این خودرو جذاب‌تر از قبل شود. همچنین به کارگیری رنگ مشکی در تزئینات داخلی به جای رنگ نارنجی، مانع از کثیف شدن سریع و پاک شدن رنگ چرم صندلی‌ها خواهد شد.

در واقع تغییرات زیادی در امکانات این خودرو اعمال شده است، از اضافه شدن سیستم دید 360 درجه (با قابلیت نمایش تصویر هر یک از دوربین‌ها بر روی تمام صفحه) تا شارژ بی‌سیم گوشی‌های هوشمند و آینه دید عقب الکتروکروماتیک. اما مهم‌تر از همه اضافه شدن دو دکمه کنترل چرخشی و دکمه‌های فیزیکی روی پنل لمسی کنترل تهویه مطبوع است که کنترل آن را بسیار راحت‌تر کرده است.

در طراحی داخلی، Tiggo 7 Pro Max از صندلی‌های یک‌تکه ورزشی و فرمان چندمنظوره D-Cut سه پره استفاده می‌کند. این خودرو به صورت استاندارد مجهز به صفحه نمایش احاطه‌ای غوطه‌ورکننده 24.6 اینچی هایپربولوئید (2 نمایشگر 12.3 اینچی) است. در بخش سرگرمی یک سیستم مولتی مدیا مجهز به مسیریاب با قابلیت اتصال به اپل کارپلی و اندروید اتو، 8 بلندگوی لوکس سفارشی سونی، نورپردازی محیطی ریتم موسیقی 64 رنگه، سانروف پانورامایی فوق‌العاده بزرگ 1.13 مترمربع فضای مناسبی را برای سرنشینان فراهم می‌کند.

فضای داخلی خودروی فونیکس تیگو ۷ پرو مکس

خودروی فونیکس تیگو ۷ پرو مکس با برخورداری از امکانات و تجهیزات متنوع، توانسته یکی از خودروهای لوکس و مجهز در بازار ایران باشد.

این خودرو می‌تواند ۵ نفر سرنشین را در خود جای دهد. صندلی راننده دارای تنظیم برقی ۶ جهته و ۴ جهته برای تنظیم گودی کمر است و حافظه تنظیمات صندلی راننده نیز دارد. صندلی سرنشین جلو ۴ جهته تنظیم برقی دارد.

گرمکن صندلی‌های جلو، کنسول آرمرست جلو و عقب با جعبه خنک‌کننده و نگهدارنده لیوان، شارژر بی‌سیم تلفن همراه از دیگر امکانات رفاهی این خودرو هستند.

سیستم تهویه مطبوع دوگانه خودکار با فیلتر تصفیه هوا و سیستم مدیریت کیفیت هوای کابین نیز از ویژگی‌های مهم آن محسوب می‌شوند. نورپردازی داخلی کابین با 64 رنگ، دریچه خروجی هوای ردیف دوم و سقف پانوراما نیز دیده می‌شوند.

سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، باز شدن درب صندوق با حسگر ریموت و شیشه‌های عایق صدا از جمله ویژگی‌های ایمنی و رفاهی این خودرو هستند.

مشخصات فنی و پیشرانه تیگو 7 پرومکس

بی شک مهم‌ترین موضوع، تغییر مجموعه قدرت است. به جای موتور توربو 1.5 لیتری SQRE4T15C با قدرت 147 اسب بخار (که تنها در 5500 دور در دقیقه آن را تولید می‌کند) و گشتاور اوج 210 نیوتن متر، اکنون موتور توربو 4 سیلندر خطی 1.6 لیتری SQRF4J16 زیر درپوش موتور قرار گرفته است.

موتور این خودرو از نوع 4 سیلندر توربو با حجم 1.6 لیتر است که با سیستم توربوشارژ مستقیم و غیرمستقیم TGDI توانسته قدرت 197 اسب بخار و گشتاور 290 نیوتن متر تولید کند.

شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت این خودرو در 9.5 ثانیه انجام می‌شود. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو 7.2 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است. استاندارد آلایندگی اگزوز جک تیگو 7 پرومکس یورو 5 می‌باشد که نشان‌دهنده سازگاری بالای این خودرو با محیط زیست است.

در این خودرو یک جعبه‌دنده اتوماتیک 7 دنده‌ای با دو کلاچ خیس Getrag 7 DCT 300 استفاده شده است. یک انتخابگر دیگر روی کنسول مرکزی مسئول انتخاب حالت رانندگی است و امکان انتخاب رانندگی Eco، و Sport را فراهم کرده است. در نسخه AWD این خودرو مودهای رانندگی بیشتری از جمله آفرود و گِل نیز اضافه می‌شود و شرایط را برای رانندگی در خارج از جاده هموارتر می‌کند.

پیشرانه تیگو 7 پرومکس

جدول مشخصات فنی تیگو 7 پرومکس

تیگو 7 پرومکس خودرو
1.6 TGDI حجم موتور
7 WDCT نوع گیربکس
4 تعداد سیلندر
197 Hp حداکثر قدرت موتور
290 N.m حداکتر گشتاور
7/2لیتر مصرف سوخت ترکیبی
دیفرانسیل جلو محور محرک
9/5ثانیه شتاب صفر تا صد
Euro V استاندارد آلایندگی
برقی تعویض دنده
Eco, Sport حالت رانندگی
ESP Bosch ESP 9.3
4501*1842*1746 ابعاد (میلی متر)
2670 فاصله محوری (میلی متر)
1557 وزن (کیلوگرم)
475-1500 ظرفیت فضای بار (لیتر)
MacPherson سیستم تعلیق جلو
Multi Link سیستم تعلیق عقب

تجربه رانندگی تیگو 7 پرومکس

تجربه رانندگی

ارگونومی جایگاه راننده نرمال محسوب می‌شود. نه خیلی عالی است و نه ایراد بزرگی دارد. صندلی و فرمان خیلی سریع قابل تنظیم است، و فضای بالای سر راننده تا حدودی کم بنظر می‌رسد و در صورت بلند قد بودن ممکن است احساس راحتی نداشته باشید. اما اینکه تمام سطوح داخلی نرم هستند، از جمله جاهایی که زانوها تماس دارند، خوب است. البته رابط کاربری برای کنترل تمام قابلیت‌های خودرو هم بخشی از ارگونومی محسوب می‌شود که در این‌باره هم صحبت خواهیم کرد.

اول از همه می‌خواهم بگویم مهندسان Chery همچنان از روند رایج انتقال همه کنترل‌ها به صفحه لمسی پیروی نمی‌کنند و سعی دارند تعادل منطقی بین کنترل‌های مجازی و فیزیکی را حفظ کنند که بنظر من نکته خیلی خوبی است. روی کنسول مرکزی، درست بالای پنل کنترل تهویه مطبوع، چند دکمه قرار گرفته است. دکمه کاملاً سمت چپ با نماد خانه، بلافاصله منوی اصلی دستگاه را باز می‌کند، و دکمه کناری با نماد دو مستطیل گردشده، شما را به برنامه‌ای که از طریق Android Auto یا Apple CarPlay فعال بوده بازمی‌گرداند. خلاصه اگر در حال استفاده از نقشه تلفن همراه باشید و بخواهید تنظیمات خودرو را تغییر دهید، می‌توانید خیلی سریع‌تر و آسان‌تر نسبت به Tiggo 8 Pro Max این کار را انجام دهید و به نقشه بازگردید. در مورد نقشه هم بگویم که دستگاه اصلی نقشه آفلاین داخلی دارد که امروزه کمتر دیده می‌شود.

سیستم کنترل سرعت فعال و نگهداری بین خطوط به خوبی کار می‌کنند. در کل تیگو 7 پرومکس دارای مجموعه قابل توجهی و کاملی از سیستم‌های کمکی الکترونیکی است و سیستم خودران سطح 2 ADAS شامل 12 سیستم الکترونیکی (ACC،ICA،TJA،LDW،LKA،LCA،FCW،RCW،RCTA،AEB،BSD،DOW) نیز در صورت نیاز به کمک شما می‌آیند. البته برای رانندگی در خیابان‌های کشورمان با خط کشی‌ها بد و همچنین فرهنگ نامناسب ترمزها و پیچیدن های ناگهانی، این سیستم تا حدودی ناکارآمد است. ترمز دستی الکترونیکی با سیستم AutoHold و سیستم استارت/استاپ موتور را در توقف‌ها خاموش می‌کند و در کل یک مجموعه تکمیل را ایجاد می‌کند.

توضیحات عکس

نتیجه گیری

نسخه اولیه تیگو 7 پرومکس در واقع یک فیس لیفت و بروزرسانی فنی و تجهیزات تیگو 7 پرو محسوب می‌شود و پسوند "پرومکس" اینجا دیگر معنی گذشته خود را از دست می‌دهد.

شاید بسیاری از افراد از جمله خود من ترجیح می‌دادیم تیگو 7 پرو بدون هیچ مدل واسطی یعنی "تیگو 7 پرومکس FWD" به AWD تغییر مدل می‌داد و زودتر شاهد 2 محور محرک در این خودرو بودیم. اما خب سیاست‌های کمپانی تولید کننده چری در اینجا هم حفظ شده و روند تغییر مدل‌ها را ذره ذره دنبال می‌کند و این سیاست تا حدودی توجیهی برای تغییرات قیمتی نیز محسوب می‌شود و از مواجه ناگهانی مشتری با قیمت بالاتر خودروی جدید جلوگیری می‌کند و خیلی خزنده، خریدار را با نسخه جدید و برچسب قیمتی جدید آشنا می‌کند.

در مجموع تغییرات خودرو تیگو 7 پرومکس با توجه به تغییرات فنی از جمله پیشرانه و گیربکس و همچنین فضای داخلی و امکانات جدید، آن را به یک خودرو میان نسلی تبدیل کرده است که هم می‌تواند جذاب باشد و هم اینکه نبود سیستم AWD در این خودرو می‌تواند تو ذوق بزند. شاید یک پسوند new به جای promax در تیگو 7 پرو بهتر این خودرو را توضیح دهد و پرومکس بماند برای نسخه 4 چرخ محرک.

35 عکس

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/7/21
مثل همیشه علی بودید دست خوش
1402/7/21
از لحاظ فنی و ظاهر جلو ی ماشین اوکی و دلچسبه👍🏻👌اما نمای عقبش یکم تو ذوق می زنه و مدل قبلیش بهتر بود
جو اسپرت تریم داخلی هم از بین رفته 😐 داشبرد ورودری هشم مال تیگو 8 پرو رو مشکی کردن و انداختن رو این ماشین کاش حداقل داخلشو با تریم موکا می کردن مثل تیگو 7 ie قدیم 🙄 تازه این نسخه تو چین مثل تیگو 8پرومکس دو دیفرانسیل و AWD هم داره اما تو ایران.....
1402/7/23
میگن این ماشین های مونتاژی چینی همه برای کوچکترین قطعه می مونند و قطعات بی کیفیتش حتی از قطعات ماشین های ژاپنی و کره ای گرانتره .نخرید این ماشین کوکی های کپی شده را
1402/10/11
به نظرم تونسته از لحاظ ظاهر جلو بهتر بشه اما از لحاظ ظاهری عقب نه من به شخصه خودم از ظاهر عقب تیگو 7 پرو بیشتر خوشم اومد.
1403/1/21
لطفا اگر کسی تجربه ی رانندگی طولانی با این ماشین داشته تجربه شو با ما به اشتراک بذاره. آیا کوبش داره؟ سرنشینان عقب راحت هستند؟! اینکه میگن سفر با شاسی بلندها خیلی خسته کننده اس واقعیت داره؟!