موضوعات داغ

تجربه رانندگی لاماری ایما هیبریدی، بررسی کراس اوور جدید خانواده لاماری + عکس

23 بهمن 1402
عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده

مقدمه

بازار خودرو ایران یکی از کهنسال‌ترین بازارهای خودرویی جهان محسوب می‌شود و ناوگان خودرویی کشور رسما کاملا فرسوده است. بتازگی اما به لطف حضور پرتعداد خودروهای چینی تا حدودی کمی چهره بازار در حال متفاوت شدن است. یکی از خودروهایی که با حضور خود در بازار کشور چهره مدرنی را به نمایش درآورد خودرو لاماری ایما است که در سال 1400 وارد بازار کشور شد.

لاماری ایما یا در واقع همان فورتینگ T5 EVO از محصولات کمپانی مطرح دانگ فنگ چین است که با چهره تند و تیز شمایی از طراح مدرن و روز خودروهای چینی را به همراه دارد. این خودرو در ایران با استقبال مناسبی روبرو شده و توانست به جایگاه مناسبی دست یابد. در بخش فنی نیز این خودرو با پیشرانه کم حجم و البته توانمند کاملا تاثیرگذار و قابل توجه بود تا پکیج این خودرو کامل شود البته نواقصی در بخش امکانات و تجهیزات وجود داشت که مورد انتقاد قرار گرفت. دلیل این کسری در امکانات را می‌توان رویکرد یک عرضه اقتصادی دانست و شرکت برای کمترکردن قیمت عرضه اولیه خودرو و همچنین رقابت‌پذیری بالاتر، سعی نموده تا با کاهش سطح آپشن این خودرو را به قیمت نسبتا خوب برساند و همین موضوع رقبای دیگر را به چالش کشید و در نهایت این خودرو به یک محصول پرمخاطب بدل شد.

تجربه رانندگی لاماری ایما هیبریدی

در قدم بعدی شرکت آرین پارس موتور به عنوان عرضه کننده این خودرو، به همین تک محصول اما بسنده نکرد و به سراغ مدل‌های بعدی لاماری رفت تا بتواند ضمن تکمیل کردن سبد محصولات، نقاط ضعف خودرو اول را پوشش دهد و این موضوع منجر به عرضه 2 نسخه جدید یعنی لاماری ایما X یا همان لاماری فول آپشن و لاماری ایما HEV یا همان لاماری ایما هیبریدی (HEV) شد.

خودروی هیبریدی لاماری ایما (HEV) توسط شرکت آرین پارس موتور با هدف ارائه محصولی جذاب و با عملکرد بهینه تولید و روانه بازار شده است. این خودرو که به عنوان سومین محصول از برند لاماری، در نمایشگاه خودروی مشهد 1402 با پیشرانه هیبریدی (HEV) و در نسخه فیس لیفت رونمایی شد.

لاماری ایما HEV در مقایسه با نسخه‌ قبلی خود دارای تغییرات و بهبودهای قابل توجهی در زمینه طراحی، سیستم انتقال قدرت، امکانات رفاهی و ایمنی است. از مزایای این خودرو می‌توان به طراحی جذاب‌تر در نسخه فیس لیفت، امکانات رفاهی و ایمنی بیشتر و عملکرد بهتر ناشی از پیشرانه هیبریدی اشاره کرد. البته این خودرو با معایبی همچون سواری خشک‌تر، حساسیت پیشرانه‌های GDI و قیمت بالاتر نسبت به نسخه بنزینی روبروست.

طراحی ظاهری لاماری ایما هیبریدی

طراحی ظاهری لاماری ایما هیبریدی، تقلید از لامبورگینی اوروس

طراحی ظاهری لاماری ایما هیبرید، نسل جدید خودروی لاماری، دستخوش تغییرات ظریف ولی کاربردی شده است. در طراحی ظاهری این خودروی اسپرت هیبریدی، تلاش شده تا ضمن حفظ خطوط زیبا و دوست‌داشتنی نسل قبل، ویژگی‌های منحصربفرد یک خودروی هیبریدی نیز به آن اضافه شود.

یکی از مهم‌ترین تغییرات، افزایش اندازه جلوپنجره است که باعث می‌شود ظاهر خودرو فضایی‌تر و آینده‌نگرانه‌تر به نظر برسد. همچنین، دو ستون کرومی در دو طرف جلوپنجره، چهره خودرو را به شکلی عمودی قاب کرده و بر حس عظمت آن افزوده است. تریم جلوپنجره نیز بجای خطوط عمودی، از خطوط افقی بهره گرفته تا ابعاد خودرو پهن‌تر به نظر برسد.

در قسمت عقب نیز دیفیوزر با رنگ بدنه هماهنگ شده و بخش بالای آن به رنگ مشکی درآمده تا حس جدایی بخش عقب از بدنه را القا کند. همچنین برش‌های عمودی در دو سمت سپر عقب و زیر چراغ‌های خودرو، بر حس خط‌های تیز و اسپرت این خودرو افزوده است. در مجموع، طراحی ظاهری لاماری ایما HEV با حفظ ظاهر زیبای نسل قبلی، توانسته هویت یک خودروی هیبریدی آینده‌نگر را نیز به خود بگیرد.

البته این خودرو مانند سنت دیرینه خودروهای چینی در بخش طراحی با کپی کاری را کنار نگذاشته است و طراحان تاجایی که امکان داشته از ابرخودرو لامبورگینی اوروس تقلب کرده اند ولی خب این کجا و آن کجا!

نمای عقب لاماری ایما هیبریدی

لاماری ایما هیبریدی، پر توان و کم مصرف

این خودرو از موتور توربوشارژ ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر بهره می‌برد که مجهز به سیستم پر خوران و پاشش مستقیم سوخت است. این موتور همانند نسخه بنزینی ایما عمل می‌کند، با این تفاوت که در نسخه هیبرید با دو موتور الکتریکی همراه شده است. یکی از این موتورها به عنوان ژنراتور و دیگری به عنوان موتور رانشی عمل می‌کند. مجموع توان این دو موتور الکتریکی 130 کیلووات (معادل 174 اسب بخار) و گشتاور تولیدی آنها 300 نیوتن متر است. انرژی مورد نیاز برای موتورهای الکتریکی از یک باتری 2 کیلووات ساعتی تأمین می‌شود.

انتقال نیروی حاصل از ترکیب پیشرانه بنزینی و الکتریکی از طریق گیربکس E-CVT انجام می‌شود. این نوع گیربکس مختص خودروهای هیبرید است و ارتباطی با گیربکس CVT موجود در خودروهای دیگر ندارد. در این گیربکس، دخالت راننده در انتقال نیرو و تقسیم آن بین موتور بنزینی و الکتریکی به حداقل می‌رسد. به عبارتی راننده تنها می‌تواند با انتخاب حالت‌های مختلف رانندگی، رفتار خودرو را تعیین کند و مابقی فرایندها توسط کامپیوتر خودرو به صورت خودکار و با توجه به حالت انتخاب شده تنظیم می‌شود.

علی‌رغم افزایش 150 کیلوگرمی وزن نسخه هیبرید نسبت به نسخه بنزینی، عملکرد نهایی نسخه هیبرید بهتر است. این موضوع به دلیل استفاده همزمان از توان و گشتاور تولید شده توسط دو پیشرانه است. مهم‌تر از آن، مصرف سوخت نسخه هیبرید به طور قابل توجهی کمتر از نسخه بنزینی است.

طراحی کابین و امکانات لاماری ایما هیبرید

طراحی کابین و امکانات لاماری ایما هیبرید

طراحی داخلی کابین مدل‌های مختلف لاماری ایما در کل بسیار شبیه به برادر MPV خود یعنی سوبا ام۴ است؛ زیرا هر دو خودرو توسط شرکت دانگ‌فنگ موتور در چین تولید می‌شوند. آنچه در داخل کابین بیش از همه توجه را جلب می‌کند، استفاده از تزئینات دورنگ مشکی و فسفری است که ظاهری بسیار زیبا به این خودرو بخشیده است.

روکش درب‌ها از نظر متریال و سبک طراحی به سه بخش تقسیم می‌شود. بخش بالایی درب‌ها از پلاستیک خشک با طرح دوخت تشکیل شده است. در بخش میانی درب‌ها و دستگیره‌ها از چرم مصنوعی با دوخت فسفری و در سایر قسمت‌ها از پلاستیک خشک بدون طرح استفاده شده است. در بالای داشبورد نیز از پارچه نرم به کار رفته که باعث شده این خودرو در کنار روح ورزشی خود، احساس لوکس‌بودن را نیز به سرنشینان منتقل کند. به کارگیری پلاستیک الگودار فیبر کربن در کنار تزئینات دورنگ مشکی و فسفری در بخش میانی داشبورد و همچنین استفاده از نورپردازی داخلی باعث ایجاد حس هیجان در سرنشینان می‌شود.

به کارگیری پلاستیک پیانویی در کنسول میانی و همچنین دسته‌دنده بلورین این خودرو، طراحی لوکس آن را تکمیل می‌کند. در پایین دسته‌دنده می‌توان به وجود جالیوانی اشاره کرد که امکان خنک‌کنندگی مطلوبی را برای سرنشینان فراهم می‌آورد. غربیلک فرمان لاماری HEV از نوع دی‌کات بوده و با استفاده از دکمه‌های تعبیه‌شده روی آن می‌توان به سیستم چندرسانه‌ای، کروز کنترل و سایر بخش‌ها دسترسی پیدا کرد. کیلومترشمار لاماری هیبرید همانند سایر مدل‌ها دیجیتالی است و به صفحه نمایش لمسی سیستم چندرسانه‌ای متصل شده که گرافیک خوب آن احساس خوبی به راننده القا می‌کند.

صندلی‌های لاماری ایما هیبریدی

صندلی‌های لاماری ایما هیبریدی نسبت به سایر مدل‌های این خودرو تغییر کرده‌اند و طراحی مسابقه‌ای دارند و روکش آن‌ها پارچه‌ای است. در قسمت عقب، لاماری ایما هیبرید به لطف فاصله محوری ۲۷۱۵ میلی‌متری خود فضای مناسبی را برای سرنشینان فراهم می‌کند. متریال به کار رفته در درب‌ها و صندلی‌ها برای سرنشینان عقب مشابه صندلی‌های جلو است و امکاناتی همچون درگاه USB، جالیوانی، چراغ مطالعه و زیرآرنجی برای سرنشینان عقب از جمله امکانات این خودرو برای سرنشینان عقب محسوب می‌شود. به طور کلی اگر بخواهیم درباره طراحی داخلی کابین لاماری ایما HEV نظر دهیم، باید بگوییم که در بخش طراحی داخل کابین با طراحی زیبا، ورزشی و جوان‌پسند روبرو هستیم. طراحان توانسته‌اند با ترکیب متریال‌ها و رنگ‌های متفاوت، فضایی شیک و در عین حال پر انرژی را برای سرنشینان به وجود آورند.

استفاده از صندلی‌های ورزشی با روکش‌های پارچه‌ای و دوخت‌های تزئینی روی درب‌ها باعث شده حس خوبی به راننده و سرنشینان منتقل شود. به طور کلی می‌توان گفت طراحان لاماری ایما HEV توانسته‌اند کابینی جذاب و در عین حال کاربرپسند طراحی کنند که پاسخگوی نیازهای طیف وسیعی از مشتریان است.

لاماری ایما هیبریدی

تجهیزات ایمنی لاماری ایما HEV

لاماری ایما هیبریدی در کنار ظاهر زیبا و جذاب خود، مجهز به تکنولوژی‌ها و امکانات رفاهی مناسبی است.

این خودرو مجهز به سیستم کروز کنترل است که به راننده اجازه می‌دهد سرعت خودرو را به صورت ثابت نگه دارد. البته این سیستم به صورت هوشمند عمل نمی‌کند. سیستم کنترل ایستایی در سربالایی نیز برای افزایش ایمنی در شیب‌های تند تعبیه شده است. همچنین سیستم کنترل سرعت در سرازیری و کنترل کشش و پایداری نیز برای کنترل بهتر خودرو در شرایط مختلف مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

در بخش ایمنی، لاماری ایما HEV مجهز به سنسور عقب، رادار نقطه کور، رادار تغییر لاین و رادار تصادف جلو است. همچنین سیستم ترمز ضدقفل، توزیع نیروی ترمز، ترمز کمکی و ترمز پارک برقی برای ترمزگیری ایمن در نظر گرفته شده‌اند.از دیگر امکانات رفاهی این خودرو می‌توان به چراغ‌های اتوماتیک، چراغ روز، دکمه‌های کنترلی فرمان، نمایشگر اطلاعات و سرگرمی، سیستم ناوبری، دوربین عقب و دوربین 360 درجه اشاره کرد.

علاوه بر این‌ها، ویژگی‌هایی مانند کیسه هوا، ورود و استارت بدون کلید، تهویه اتوماتیک، صندلی برقی راننده، آینه بغل برقی با گرم‌کن، پانوراما و سانروف نیز برای آسایش بیشتر سرنشینان در نظر گرفته شده‌اند.

تجربه رانندگی لاماری ایما هیبریدی

تجربه رانندگی، پرتوان و کم صدا

علیرغم شباهت پلتفرمی اما در بخش تجربه رانندگی اما این خودرو حال و هوای متفاوت‌تری از نسخه بنزینی خود دارد و به دلیل حضور موتور برقی(در حال شارژ کامل) میزان صدای پیشرانه در حالت توقف کامل کاهش پیدا کرده و فضای ساکت‌تری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. به کمک دوپیشرانه و سیستم هیبریدی گشتاور بالایی در هنگام حرکت ایجاد شده و راننده می‌تواند شتاب‌گیری خوبی را داشته باشد. در سمت چپ نمایشگر نیز به جای نمایش دور موتور شما شاهد نمایش میزان (درصد) استفاده از پیشرانه برقی هستید و نمای جالبی را ایجاد می‌کند. همچنین این سیستم زمان‌های شارژ شدن سیستم باتری خودرو را نیز به نمایش می‌گذارد.

در تست شتاب صفر تا 100 کیلومتر که توسط کارشناسان خودروبانک انجام شد، لاماری ایما HEV عدد 8.25 ثانیه را برای خود به ثبت رسانید که یک عدد خوب محسوب می‌شود و می‌تواند دیگر رقبای خود را به چالش بکشد.

لاماری ایما HEV

جمع بندی

با توجه به بالاگرفتن تب خودروهای برقی، پلاگین هیبریدی و البته هیبردی در بازار ایران، بنظر می‌رسد لاماری ایما HEV کار چالش برانگیزی در برابر دیگر رقبای پرتوان و فول آپشن خواهد داشت.

از جمله رقبای لاماری ایما هیبرید می توان به ، فونیکس تیگو ۸ پرو e+ ، فیدلیتی XB1، هایما۶P اشاره کرد.

با توجه به محبوبت مدل لاماری ایما و جایگاه مناسب این خودرو در بازار فعلی، می‌توان انتظار داشت که این موفقیت توسط نسخه هیبریدی و البته فول آپشن‌تر این خودرو یعنی لاماری ایما هیبریدی تکرار شود.

همچنین شرکت آرین پارس موتور نیز به عنوان یک شرکت بزرگ و فعال در حوزه خودرو و خدمات پس از فروش آن، پشتوانه مناسبی برای موفقیت این خودرو خواهد بود.

34 عکس

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/11/23
ممنونم از خودرو بانک مثل همیشه عالی و درجه یک