موضوعات داغ

مقایسه فونیکس FX با بستیون T77، کراس اوورهای محبوب بازار + فیلم و عکس

30 بهمن 1402
عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده

ویدیو مقایسه فونیکس FX و بستیون T77

مقدمه

با ورود خودروهای وارداتی به بازار کشورمان حالا دیگر رقابت بین خودروها بسیار داغ‌تر از قبل شده است و خودروهای مونتاژی که در گذشته بدون رقیب در سگمنت خود می‌تاختند حالا برای رقابت با وارداتی‌ها که البته عمدتا با اصالت چینی یا ساخت چین هستند باید به آب و آتش بزنند.

در همین ابتدا اگر بخواهیم این رقابت را بهتر بشکافیم باید بگوییم موضوعی که همچنان کفه ترازو را به سمت مونتاژی‌های کج می‌کند، موضوع تیراژ عرضه و خدمات پس از فروش آن‌ها است و همچنین سابقه طولانی‌تر حضور در بازار کشور به این خودروها توان مقاومت را می‌دهد و بسادگی از این رقابت شانه خالی نمی‌کنند مگر این موضوعات در سوی دیگر یعنی وارداتی‌ها نیز حل شود. در آن سو خودروهای وارداتی نیز با زرق و برق خاص خود اما تلاش می‌کنند تا با ارائه کیفیتی قابل توجه و چهره خاص گوی سبقت را از مونتاژی‌هایی که حالا برای مخاطبان تقریبا تکراری شده‌اند بربایند.

در این مقاله از خودروبانک به سراغ دو رقیب در بخش کراس اوورهای بازار کشور رفتیم که یکی از نوع مونتاژی و دیگری وارداتی محسوب می‌شود. در این مقایسه فونیکس FX به عنوان یکی از رادیکال‌ترین مونتاژی‌های بازار و محصول شرکت مدیران خودرو و فاو بستیون T77 به عنوان یکی از جدیدترین وارداتی‌های بازار و محصول BMCARS گروه بهمن مورد مقایسه قرار گرفته‌اند.

مقایسه فونیکس FX با بستیون T77

طراحی ظاهری، مدرن و به روز

طراحی بیرونی خودرو یکی از مهم‌ترین عوامل در جذب مشتری و فروش آن است. طراحان خودروسازان بزرگ دنیا برای خلق زبان طراحی منحصربه‌فرد برای محصولاتشان تلاش می‌کنند. دو خودروی فونیکس FX و فاو بستیون T77 نیز از این قاعده مستثنی نبوده و طراحانشان سعی کرده‌اند تا زبان طراحی متمایزی برای این دو کراس‌اوور کامپکت ایجاد کنند البته با انواع و اقسام شباهت‌ها به برندهای اروپایی و آمریکایی.

فونیکس FX یا همان چری اومودا 5 با الهام از کراس‌اوورهای اسپرت کره‌ای و ژاپنی، طراحی شده است. این خودرو دارای بدنه‌ای با فرم عریض و جلوپنجره‌ای پهن است که به کراس‌اوورهای آمریکایی شباهت دارد. تریم دورنگ بدنه آن یادآور محصولات اروپایی مانند سیتروئن است. قسمت عقب نیز الهام گرفته از خودروهای اسپرت آلمانی طراحی شده و در نهایت، جلوپنجره این خودرو شبیه به محصولات جدید جنرال موتورز است. بنابراین می‌توان گفت که فونیکس FX دارای طراحی بین‌المللی است و عناصری از طراحی خودروهای مختلف جهان را در خود جای داده است. این خودرو از لحاظ ابعاد و اندازه نیز شبیه به خودروی خانوادگی چری تیگو 5 است و مجموعا چهره اسپرت و پر انرژی را به نمایش می‌گذارد.

فونیکس FX

اما فاو بستیون T77 دارای طراحی متفاوتی نسبت به رقیب هم وطن خود است. طراحان این خودرو برای ایجاد ظاهری آرام‌بخش، از الگوهای منظم و تکرارشونده استفاده کرده‌اند. در نمای جلوی این خودرو، الهام از طراحی محصولات فولکس‌واگن مشهود است. نوارهای کرومی جلوپنجره و چراغ‌های ذوزنقه‌ای شکل، یادآور خودروهای آلمانی هستند. این خودرو با طول ۴.۵ متر، عرض ۱.۸ متر و ارتفاع ۱.۶ متر، ابعادی مرسوم برای یک کراس‌اوور شهری دارد.

نمای جانبی فاو بستیون T77 ساده و بدون جزئیات اضافی طراحی شده و تنها دارای یک نوار کرومی در لبه پلاستیکی درب‌ها است. البته با انتخاب چرخ‌های ۱۹ اینچی، می‌توان زیبایی بیشتری به نمای جانبی اضافه کرد. نمای عقب این خودرو نیز شبیه دیگر خودروهای چینی است و چراغ‌های باریک و منظم، با نوار مشکی رنگی به هم متصل شده‌اند. سپر اندکی بیرون زده است تا مانند لبه‌ای برای درب صندوق عمل کند. بنابراین در مجموع می‌توان گفت طراحی بیرونی T77 با الهام از خودروهای آلمانی و چینی، ظاهری آرام و خانوادگی دارد.

در مقایسه این دو خودرو می‌توان گفت که طراحی فونیکس FX ، ترکیبی از سبک‌های مختلف و الهام گرفته از خودروهای گوناگون است و در نهایت حال و هوای اسپرتی تری دارد؛ در حالی که طراحی فاو بستیون T77 با الگوهای تکراری و ساده، ظاهری آرام‌تر دارد. فونیکس FX دارای طراحی شلوغ‌تری است و المان‌های بصری بیشتری در آن به کار رفته؛ در حالی که T77 سادگی بیشتر و المان‌های طراحی کمتری دارد. در نهایت طراحی هر خودرو با توجه به بازار هدف و سلیقه مشتریانش صورت گرفته است.

بستیون T77

مقایسه طراحی داخلی

طراحی داخلی کابین خودرو از جمله مهم‌ترین عواملی است که در تجربه رانندگی و آسایش سرنشینان تاثیرگذار است. در این بخش به بررسی و مقایسه طراحی داخلی دو خودروی فونیکس FX و بستیون T77 می‌پردازیم تا به تفاوت‌ها و شباهت‌های آن‌ها پی ببریم.

یکی از ویژگی‌های بارز کابین خودروی فونیکس FX، طراحی مینیمال و ساده آن است. استفاده از یک نمایشگر لمسی عریض و بزرگ در مرکز داشبورد، رویکرد غالب طراحان این خودرو بوده است. این نمایشگر تقریباً تمام عرض داشبورد را اشغال کرده و وظیفه نمایش تمام اطلاعات و کنترل تنظیمات را بر عهده دارد.

رسما به جز نمایشگر لمسی، هیچ دکمه و کنترل فیزیکی دیگری بر روی داشبورد دیده نمی‌شود. این موضوع باعث شده ظاهر کلی کابین بسیار ساده و عاری از پیچیدگی به نظر برسد. البته کنسول میانی بزرگی که صندلی‌های جلو را از هم جدا می‌کند نیز به ایجاد حس فضای اسپرت در کابین کمک شایانی کرده است.

کابین خودروی فونیکس FX

در مقابل، طراحی داخلی بستیون T77 تا حد بسیار زیادی الهام گرفته از خودروهای لوکس آلمانی است. استفاده از دو صفحه نمایش دیجیتال در قالب کلاسترهای دوگانه، رنگ‌بندی مشابه با خودروهایی مانند لاماری و اهرم دسته‌دنده شبیه به خودروهای آلمانی از جمله نکات قابل توجه در طراحی داخلی این خودرو هستند.

البته با وجود الهام‌گیری از خودروهای آلمانی، همچنان استفاده از دکمه‌های فیزیکی در بستیون T77 نیز بسیار محدود است و بیشتر کنترل‌ها لمسی به جای دکمه‌های فیزیکی انجام می‌شود. البته کنترل‌های مربوط به سیستم تهویه و تنظیمات ایمنی به صورت دکمه‌های فیزیکی روی دسته‌دنده و فرمان قرار گرفته‌اند.

یکی دیگر از تفاوت‌های اساسی این دو خودرو، فضا و جاداری داخلی آن‌هاست. بستیون T77 با داشتن فاصله بین دو محور 2.7 متر یکی از بزرگ‌ترین خودروها در کلاس خود محسوب می‌شود و فضای داخلی بسیار راحت و وسیعی را برای سرنشینان فراهم می‌کند. این در حالی است که اندازه‌های کابین فونیکس FX با فاصله 2.63 متر یک مقدار کوچکتر است و فضای داخلی محدودتری دارد.

طراحی داخلی بستیون T77

البته فونیکس FX توانسته با بهره‌گیری از طراحی ساده و بدون تزئینات اضافی، حداکثر استفاده را از فضای موجود ببرد. اما با این حال، همچنان فاصله شانه و فضای پا برای سرنشینان عقب محدودتر از بستیون T77 خواهد بود.

با مقایسه طراحی داخلی این دو خودرو می‌توان دریافت که هرکدام رویکرد متفاوتی را در طراحی کابین دنبال کرده‌اند. فونیکس FX با طراحی مینیمال، ساده و عاری از پیچیدگی‌های ظاهری، تمرکز خود را روی سهولت استفاده از فناوری‌های نوین قرار داده است. در مقابل، بستیون T77 تلاش کرده با الهام از خودروهای لوکس اروپایی، فضایی لوکس و در عین حال کارآمد را فراهم کند. در بخش کیفیت متریال داخلی اما امتیاز مرحله به بستیون T77 تعلق می‌گیرد.

مشخصات فنی، رقابت در بخش پیشرانه

فونیکس FX به عنوان یک کراس‌اوور کامپکت در دو تیپ اکسلنت و پرمیوم عرضه شده است. موتور تیپ اکسلنت 1.5 لیتر توربوشارژر با 156 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور است که با گیربکس CVT به همراه 9 دنده مصنوعی جفت شده است و در تعداد بسیار محدود عرضه شد. تعلیق عقب این مدل از نوع مولتی لینک است. اما تیپ پرمیوم مورد آزمایش ما مجهز به موتور 1.6 لیتری توربوشارژر با 197 اسب بخار و 290 نیوتن متر گشتاور است که با گیربکس دوکلاچه 7 سرعته همراه شده و تعلیق عقب آن نیز چند اتصالی می‌باشد.

پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ فونیکس FX

در مقابل بستیون T77 به عنوان یک کراس‌اوور اقتصادی چینی، از موتور 1.5 لیتری توربوشارژر با 169 اسب بخار و 285 نیوتن متر گشتاور بهره می‌برد که با گیربکس دوکلاچه 7 سرعته همراه شده است. سیستم تعلیق جلو و عقب این خودرو به ترتیب از نوع مک فرسون و تورشن بیم است. مصرف سوخت این مدل 7.1 لیتر در 100 کیلومتر و حداکثر سرعت آن 192 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

در مقام مقایسه خودرو فونیکس FX از لحاظ پیشرانه و توان فنی تا حدودی بر خودرو بستیون T77 برتری داشته و خروجی پیشرانه این خودرو در سطح بالاتری قرار دارد. این خودرو با شتاب 0 تا 100 کیلومتر 8.02 ثانیه‌ای توانایی بالای فنی خود را به رخ می‌کشد. شتاب بستیون T77 به صورت رسمی اعلام نشده است ولی با توجه به وزن بیشتر و توان کمتر پیشرانه احتمالا در این بخش قافیه را رقیب یعنی فونیکس FX می‌بازد. از لحاظ هندلینگ نیز فونیکس FX با پیشرانه قوی‌تر و سیستم تعلیق بهتر گزینه جذاب‌تری محسوب می‌شود.

بستیون T77

امکانات و تجهیزات، دو چینی پرآپشن

وقتی سخن آپشن و تجهیزات به میان می‌آید ناخودآگاه لیست بلندبالای آپشن خودروهای چینی جلوی چشممان رژه می‌رود. هرچه قدر که این خودروها در بخش پیشرانه تکراری و خسته کننده هستند اما در بخش آپشن و امکانات ریز و درشت دست پری دارند و دو خودرو مورد مقایسه ما نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

خودروی بستیون T77 وارداتی شرکت بهمن موتور در بخش‌های مختلف از جمله سیستم ترمز، ایمنی، کنترل الکترونیکی، امکانات داخلی و رفاه سرنشینان با بهره‌گیری از مدرن‌ترین تجهیزات، آسایش و ایمنی مناسبی را برای سرنشینان فراهم می‌کند. در بخش ترمز، این خودرو به سیستم ترمز دیسکی خنک‌شونده در جلو و عقب، سیستم ضدقفل ترمز ABS و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD مجهز شده است. همچنین ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند سیستم کمکی الکترونیکی ترمز EBA، سیستم ترمز اضطراری خودکار AEB، سیستم توقف خودکار Auto Hold و ترمز پارک برقی EPB بر کارایی و ایمنی سیستم ترمز این خودرو افزوده است.

در زمینه ایمنی نیز ویژگی‌هایی نظیر سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC، سیستم‌های کمکی کنترل خودرو در سربالایی و سراشیبی، سیستم ضدسرقت هوشمند و غیره باعث شده‌اند تا این خودرو از ایمن‌ترین خودروها در سطح بازار باشد.

علاوه بر این، ویژگی‌های الکترونیکی پیشرفته‌ای مانند کروز کنترل تطبیقی، سیستم ورود هوشمند بدون کلید، نمایشگر لحظه‌ای فشار باد لاستیک‌ها و سنسورهای تشخیص مانع و پارک عقب، رانندگی با این خودرو را آسان‌تر کرده‌اند.

در ارتباط با امکانات داخلی و رفاه سرنشینان نیز باید به مواردی همچون صندلی‌های برقی گرم‌شونده با پوشش چرم، سیستم صوتی و تصویری پیشرفته با صفحه‌نمایش لمسی 12.3 اینچی، دوربین دید عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و... اشاره کرد که باعث شده‌اند سرنشینان این خودرو بتوانند سفری راحت و بی‌دغدغه را تجربه نمایند.

علاوه بر موارد فوق، ویژگی‌هایی مانند کیسه‌های هوای ایمنی جلو و جانبی، سیستم اتصال صندلی کودک ISOFIX، هشدارهای مربوط به کمربند ایمنی و سرعت، قفل خودکار درب‌ها هنگام حرکت و... بر ایمنی سرنشینان، به ویژه کودکان، افزوده است.

در بخش سیستم روشنایی نیز استفاده از چراغ‌های LED در جلو و عقب، چراغ مه‌شکن و سیستم کنترل اتوماتیک چراغ‌ها موجب بهبود دید راننده در شرایط مختلف آب و هوایی شده است.

خودروی بستیون T77 وارداتی شرکت بهمن موتور

در سوی دیگر نیز فونیکس FX از جدیدترین امکانات ایمنی، رفاهی و تکنولوژی بهره می‌برد. یکی از ویژگی‌های این خودرو، صفحه نمایشگر لمسی 10.25 اینچی آن است که با پشتیبانی از سیستم عامل اندروید، امکان اتصال به تلفن همراه و استفاده از برنامه‌های مختلف را فراهم می‌کند. همچنین صفحه دیجیتال پیشرفته 10.25 اینچی دیگر با وضوح بالا، راننده را از وضعیت مصرف سوخت، دمای موتور و سایر اطلاعات ضروری مطلع می‌سازد.

سیستم صوتی قدرتمند فونیکس FX با بهره‌مندی از 8 بلندگوی برند سونی و آمپلی‌فایر دیجیتال، صدایی فراگیر و باکیفیت را برای سرنشینان فراهم می‌کند. علاوه بر این، ویژگی‌هایی مانند سیستم تهویه هوشمند چند منطقه‌ای و کروز کنترل تطبیقی، آسایش سفر را در این خودرو افزایش داده‌اند.

در بخش ایمنی، فونیکس FX مجهز به مجموعه‌ای از پیشرفته‌ترین سیستم‌ها مانند رادار تشخیص نقطه‌کور، رادار حرکت در مسیر و هشدار خروج از خط می‌باشد. همچنین سیستم‌های پیشگیری از خروج از خط، هشدار برخورد جلو و ترمز اضطراری خودکار با استفاده از دوربین و رادار، ایمنی سرنشینان را تأمین می‌کنند. 6 کیسه هوای ایمنی نیز در شرایط بحرانی محافظت‌کننده هستند.

راه‌اندازی موتور با یک دکمه و بدون نیاز به کلید انجام می‌شود. صندلی‌های عقب 6 طرفه برقی و صندلی‌های جلو 4 طرفه الکتریکی، امکان تنظیم در جهات مختلف را برای سرنشینان فراهم می‌کنند. گرمکن صندلی‌ها و آینه‌ها، فرمان برقی، دنده چرمی، چراغ‌های ال‌ای‌دی جلو و عقب و سایر تجهیزات، از دیگر امکانات رفاهی این خودرو به شمار می‌روند.

فونیکس FX

ترمزهای ABS و EBD، سیستم کنترل پایداری و کشش، پایش باد تایر و کنترل شروع حرکت در سربالایی نیز ایمنی رانندگی را ارتقا می‌بخشند. دوربین دید عقب، دوربین 360 درجه، سنسورهای پارک و غیره به راننده در مانورهای مختلف کمک شایانی می‌کنند.

از دیگر ویژگی‌های فونیکس FX می‌توان به سانروف الکتریکی، شارژر بی‌سیم، سیستم فرمان صوتی، کول‌باکس و پنجره‌های برقی اشاره کرد.

یکی از برتری‌های فونیکس در این بخش حضور سیستم نیمه خودران سطح ۲.۵ است. در این سیستم کمکی رانندگی علاوه بر ترمز خودکار اضطراری، در مواقع لزوم سامانه‌های حرکت بین خطوط، کروز کنترل تطبیق‌پذیر و سامانه اخطار برخورد از جلو نیز به کمک راننده می‌آیند. در سوی دیگر سقف پانورامیک در بستیون T77 یکی از جذابیت‌ها و برتری‌های آن محسوب می‌شود.

مقایسه فونیکس FX با بستیون T77، کراس اوورهای محبوب بازار

جمع بندی

در مجموع هر دو خودروی مورد بررسی برای سلیقه‌های مختلفی طراحی و تولید شده اند و این موضوع در بخش‌های مختلف از جمله طراحی داخلی و بیرونی نمایان است. در یک سو خودروی فونیکس FX را با طراحی تهاجی و اسپرت می‌بینیم و در سوی دیگر فاو بستیون T77 با یک طراحی خانوادگی‌تر و محافظه‌کارانه قرار دارد. در بخش کیفیت متریال و فضای داخلی وارداتی BM CARS از شرایط بهتری برخوردار است و با فضای جادارتر خانواده‌ها را هدف قرار می‌دهد و در سوی دیگر مونتاژی مدیران خودرو با یک پیشرانه پرتوان و عملکرد سریع‌تر، رضایت دسته مخاطبان جوان را در دستور کار خود دارد و به دنبال تزریق هیجان است.

در مجموع برای انتخاب بین این دو خودرو، عوامل سلیقه و شرایط به شدت دخیل هستند و خریداران این دو خودرو بر اساس شرایط زندگی و با در نظر گرفتن جمیع سلایق خودرویی خود می‌توانند بین یک خودرو اسپرت و پرشتاب با چهره تند و تیز با یک خودرو شکیل و خانواده پسند با کیفیت و فضای داخلی بزرگ‌تر انتخاب کنند.

در پایان از مجموعه شهرک اتومبیل گودرزی بابت فراهم نمودن شرایط این مقایسه تشکر می‌نماییم.

56 عکس

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/12/13
عااااااااااااللللللللییییییییی
1402/12/14
بستیون رو هنوز توی خیابون ندیدم، چجوری بهش میگین محبوب؟!