موضوعات داغ

نیسان جوک اسپرت یا تویوتا C-HR توربو – رقابت میان سامورایی های جوان!

عکس مطلب اول
مقدمه

کراس اوورهای کوچک شهری ماشین های نو ظهوری هستند که به نوعی برای سبک نوین زندگی و سلیقه تجمل گرای امروزی تکامل یافته اند؛ شاید به بعضی ها بر بخورد ولی واقعیت این است که انسان امروزی بیش از هر زمان دیگر به خودنمایی روی آورده و از این رو هر ماشینی که بتواند با قد بلندترش در خیابان توجهات بیشتری به خود جلب کند حتی اگر ویژگی های فنی متوسطی هم داشته باشد میتواند در فروش موفق ظاهر شود! نمونه های های زیادی از این جور ماشین های بد اما شیک وجود دارند که خودتان بهتر از من میشناسیدشان و میبینید که خیلی هم مورد استقبال قرار گرفته اند. اما ناراحت نباشید زیرا امروز خودروبانک به سراغ دو تا از خوب های این سگمنت آمده و کوچولوهای قد بلندی از برترین برندهای جهان را برای رقابت دعوت کرده است. ماشین هایی که میتوانند علاوه بر ظاهر فریبنده از نظر باطنی هم کارآمد ظاهر شوند و به عنوان یک ماشین واقعی "و نه صرفاً فانتزی"، قابل احترام باشند. پس اگر میخواهید ببینید که نیسان جوک اسپرت و تویوتا C-HR توربو چه ویژگی هایی دارند و از آن مهمتر بفهمید کدامشان ماشین بهتری است، این مقاله خودروبانک را از دست ندهید.

طراحی ظاهری

شاید بعضی ها بگویند مقایسه زیبایی میهمانان امروزمان مثل این است که بخواهیم "تام کروز" را با "مستر بین" مقایسه کنیم! خوب مشخص است که C-HR با این همه خطوط شکسته، چراغ های کشیده و صورت خشن، زیباتر از جوک می باشد. اما نکته اینجاست که در انتخاب ظاهر اتومبیل، جدای از بحث اِلمان های معمول زیبایی، مواردی مثل سلیقه شخصی و حس خوب خاص بودن هم مطرح است که در اینجا محصول نیسان میتواند خودی نشان بدهد و با ظاهر جسورانه اش که شبیه به هیچ خودرویی نیست نظر هر بیننده ای را به خود جلب نماید.
در قسمت کناری جوک، شیب سقف و فرم برجسته گلگیرها بسیار جالب از کار در آمده اند و خطوط انتهائی خودرو هم ضمن هماهنگی با دماغه، حالتی اسپرت و گیرا به اتومبیل بخشیده. اما وقتی از روبرو به چهره جوک نگاه میکنیم به نظر میرسد که یک نفر به قصد مزاح سر کامپیوتر طراح رفته و با فتوشاپ چراغهای اصلی را بیش از حد کوچک و پروژکتورها را بیش از اندازه بزرگ کرده و بعد هم جلو پنجره را پیچ و تاب داده است. اما در هر صورت این ظاهر عجیب و غیر معمول، نه تنها بازخورد منفی نداشته بلکه برعکس خیلی هم مورد استقبال مشتریان در سراسر جهان "از جمله ایران" قرار گرفته و بسیاری آنرا جذاب میدانند. شاید راز موفقیت جوک این است که در دنیایی که همه ماشین ها دارند شبیه به هم میشوند این محصول راه متفاوتی را در پیش گرفته و با طرحی خلاقانه و متفاوت حس تنوع طلبی را ارضا میکند. در نتیجه با وجود اینکه شخصاً از قیافه اش خوشم نمی آید مجبورم به طراح و سلیقه طرفداران پرشمارش احترام بگذارم و جوک را ماشینی جالب و جذاب، البته برای یک سلیقه خاص معرفی کنم.
اما در طرف مقابل تویوتا اتومبیلی خشن و در عین حال زیبا و عامه پسند را خلق کرده که طراحی اش با اکثر سلایق جور در می آید. راستش را بخواهید از طراحان تویوتا که استاد ساخت ماشین های کسالت آور هستند این شکل و شمال هیجان انگیر اندکی بعید بود اما در هر صورت باید اعتراف کنیم که C-HR در اکثر زوایا اتومبیل جذاب و جسوری از آب درآمده. انگار مدیران تویوتا در مورد این خودرو دست طراحان را حسابی باز گذاشته اند و گفته اند هر چقدر شکستگی و خطوط اغراق آمیز که دلتان خواست روی کاغذ بیاورید و اصلاً نگران بالا رفتن هزینه تولید نباشید. اگر نگاهی به پیچیدگی فرم سپرها، درب ها و حتی حالت بالچه انتهایی بیاندازید متوجه منظورم خواهید شد. البته ممکن است برخی بگویند که تویوتا برای قسمت پشتی در استفاده از خطوط زاویه دار مقداری زیاده روی کرده و به نوعی شور قضیه را در آورده است؛ اما در هر صورت و با وجود تفاوت سلایق، باید گفت که اکثریت افراد دماغه و قسمت جانبی C-HR را به جوک ترجیح میدهند و فقط ممکن است در مورد قسمت پشتی رقابت پایاپای باشد. پس میبایست دست کراس اوور تویوتا را به عنوان برنده این بخش بالا ببریم.

طراحی داخلی

در داخل کابین هم اوضاع مشابه با قسمت بیرونی است و در اینجا نیز تویوتا با استفاده از خطوط هیجان انگیزتر و کیفیت متریال بهتر، کابین لوکس تری پیش رویمان قرار داده. البته طراحی داخلی جوک نیز دارای نکات مثبتی از جمله ارگونومی مناسب و هماهنگی با طراحی خارجی است اما در هر صورت وقتی از کابین C-HR خارج شوید و بلافاصله روی صندلی های جوک بنشینید احساس میکنید که درون ماشین رده پایین تری قرار گرفته اید. البته این قضیه با توجه به قیمت ارزانتر جوک تا حدودی طبیعی است اما در مقام مقایسه باید در این قسمت هم محصول تویوتا را برتر بدانیم.
از لحاظ جادار بودن وضعیت هر دو خودرو بر روی صندلی های جلوئی مناسب و مشابه یکدیگر ارزیابی شد اما وقتی روی صندلی های عقبی نشستیم فضای پا و سر C-HR مقداری بهتر بود. در حقیقت صندلی های عقبی جوک برای افرادی با قد بالاتر از 175 سانتیمتر چندان راحت نیستند. راستی این را هم بگویم که در قسمت عقبی هر دو ماشین دید به اطراف خیلی بد است و در این قسمت "بخصوص داخل تویوتا" با فضائی خفه، مشابه با ماشین های کوپه، مواجه شدیم که این قضیه برای خودروهای 4 درب یک نقطه ضعف به حساب می آید.
در مورد فضای صندوق هم اگر توقعتان را در حد کراس اوورهای کوچک شهری نگاه دارید جوک و C-HR نا امیدتان نخواهند کرد اما اگر فکر میکنید با یک شاسی بلند واقعی سر و کار دارید باید بگویم که فضای صندوق این دو فقط برای مسافرت های سبک جوابگو خواهند بود.

امکانات

درست است که ماشین های ژاپنی معمولاً در مقایسه با کره ای های هم قیمت آپشن های کمتری ارائه میدهند اما دو میهمان امروزمان توانستند علیرغم برخی از کمبودها ما را از نظر سطح امکانات راضی نگاه دارند.
مثلاً نیسان جوک اسپرت به گزینه هایی از قبیل سیستم های ترمز و پایداری ABS, EBD, ESP, BAS، سیستم کنترل دینامیکی نیسان (NDCS)، کیسه های هوا برای راننده و سرنشین کناری بعلاوه جانبی و پرده ای، سیستم هشدار فشار باد تایرها، صفحه نمایش چند منظوره، بلوتوث، ورود و استارت بدون کلید، رادار حرکت بین خطوط، رادار هشدار نقطه کور، سامانه شناسایی اشیاء متحرک، دوربین 360 درجه، تنظیم ارتفاع خودکار چراغ های جلو، تهویه اتوماتیک، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، گرمکن صندلی های جلو، سانروف بهمراه سقف طرح پانوراما، سنسورهای نور و باران، چراغهای جلو زنون مجهز به چراغشوی، چراغهای روشنایی در روز و.. تجهیز شده که برای این رده قیمتی راضی کننده است.
داخل C-HR هم امکانات به روز و مناسبی مثل سیستم های ترمز و پایداری شامل ABS, EBD, BAS, VSC, TRC، ترمز پارک برقی بهمراه سیستم اتوهلد، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سرپایینی، سیستم کنترل نوسانات TSC، کیسه هوای جلو/جانبی/پرده ای بعلاوه زانویی راننده، کروز کنترل هوشمند، دوربین و سنسورهای پارک، سیستم اتوپارک، برف پاک کن هوشمند، چراغهای اتوماتیک، بلوتوث، تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه ای، گرمکن و تهویه صندلی های جلو، تنظیم گودی کمر برقی صندلی راننده، کیلس و استارتر دکمه ای، نمایشگر چند منظوره، تابلو خوان، رادارهای نقطه کور و خروج از خط و بسیاری موارد دیگر یافت میشوند که گزینه های مناسبی هستند.

ایمنی

شرایط ایمنی هر دو خودرو مطلوب است و هیچ کدامشان مشکلی برای دریافت ستاره های کامل موسسه Euro-NCAP نداشته اند. البته همانطور که در تصویر مشاهده میکنید تویوتا C-HR با توجه به جدیدتر بودن وضعیت بهتری دارد و به غیر از بحث ایمنی کودکان در سایر فاکتورها امتیازات بیشتری از رقیب دریافت نموده.

پیشرانه و توانایی های حرکتی

خوب شاید تا اینجای کار همه C-HR را برنده رقابت بدانند چرا که محصول تویوتا تا الان توانسته در تمامی پارامترها یا با جوک برابری کند و یا برتر ظاهر شود. اما یک سامورایی به این راحتی ها تسلیم نمیشود و نیسان هم برای اثبات برتری هایش تا آخرین لحظه به مبارزه ادامه خواهد داد. تازه کار دارد به جاهای خوب برای جوک میرسد. بیائید سری به زیر کاپوت ماشین ها بزنیم تا منظورم را بهتر متوجه شوید.
در زیر کاپوت جوک اسپرت یک موتور 1.6 لیتری توربو شارژر قرار گرفته که هم از نظر حجم بزرگتر از موتور 1.2 لیتری توربو تویوتا است و هم با 190 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور به ترتیب 75 اسب بخار و 55 نیوتن متر قویتر از رقیب هموطنش ظاهر میشود. البته مدل تنفس طبیعی جوک قدرت و گشتاور کمتری دارد اما با توجه به اختلاف قیمت بسیار زیاد آن مدل با C-HR توربو، منصفانه تر است که محصول تویوتا را با همین نمونه مجهز به پرخوران نیسان مقایسه کنیم. خوب میزان اختلاف قدرت و گشتاور به قدری زیاد است که فکر نمیکنم کسی در مورد برتری شتاب و سرعت جوک شکی به دلش راه بدهد اما با این حال در قسمت تجربه رانندگی بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت. قبل از آن بهتر است که نگاهی به جدول خلاصه مشخصات این دو رقیب هموطن داشته باشیم.

راستش را بخواهید پس از دیدن این اعداد و ارقام میتوانستم استرس را از پشت چشمان عصبی C-HR حس کنم اما نیسان جوک با همان پوزخند تمسخر آمیز و اعصاب خورد کن همیشگی اش آن گوشه ایستاده بود و انگار داشت اعتماد به نفسش را به رخ رقیب میکشید. در حقیقت در بخش پیشرانه، محصول تویوتا به غیر از مصرف سوخت کمتر حرف دیگری در برابر نماینده نیسان نداشت.
تا یادم نرفته این را هم بگویم که گیربکس هر دو خودرو از نوع "انتقال قدرت پیوسته CVT" است و برای هر دو مدل نمونه های تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل در نظر گرفته شده. البته نیسان امروز ما از نوع چهارچرخ متحرک است و C-HR محرک جلو میباشد.

تجربه رانندگی

تجربه رانندگی
صحبت در مورد ظاهر و اعداد و ارقام کافی است و وقت آن رسیده که اتومبیل ها را مورد آزمون عملی قرار دهیم. هر دو ماشین از نظر دید به جلو و طرفین شرایط خوبی دارند و با توجه به دوربین ها و سنسورها، مشکلی با دید ضعیف قسمت پشتی هم نداریم. ارگونومیشان نیز خوب است و در مدت کوتاهی با کابین هر دو اخت شدیم.
کراس اوورهای کوچک شهری همانطور که از اسمشان مشخص است بیشتر برای کاربردهای شهری ساخته شده اند و جوک و C-HR هم با ابعاد کوچک و شعاع گردش مناسب، توانستند داخل شهر شلوغی همچون تهران کارآمد ظاهر شوند. از نظر صدای موتور نیز وضعیت هر دو خودرو خوب بود و با اینکه موتور کوچک تر تویوتا صدای کمتری تولید میکرد اما داخل جوک هم با سر و صدای آزار دهنده ای روبرو نشدیم. در مورد کیفیت سواری باید بگویم که هر دو خودرو در مسیرهای عادی سواری مناسبی دارند ولی در هنگام برخورد با دست اندازها و ناهمواری های خشک و تیز سیستم تعلیق C-HR عملکرد بهتر و نرم تری از خود نشان داد و کوبش کمتری "بخصوص در قسمت عقب" به اتاق منتقل نمود.
اما از هر آنچه بگذریم سخن شتاب خوش تر است. بخصوص که این دو با توجه به قیافه های اسپرتشان قشر جوان را هدف قرار داده اند و طبیعی است که خیلی از طرفداران این سبک طراحی، عاشق شتاب و سرعت هم باشند. ابتدا در مورد محصول نیسان صحبت کنیم. قبل از هر چیز این را بگویم که شخصیت جوک اسپرت مرا به یاد کاراکتر "جوکر" فیلم "شوالیه تاریکی" انداخت. انگار که این محصول نیسان سعی میکند با گریم عجیب و غریبش، خود را دیوانه نشان بدهد! اما کافی است دقایقی با آن همراه شوید و پدال گازش را بفشارید تا بفهمید که این دیوانه ی عاقل! نه تنها اهل شوخی و مسخره بازی نیست بلکه میتواند خیلی از ماشین های به ظاهر جدی تر "از جمله همین C-HR قصه ما" را به خاک و خون بکشاند. در ابتدای حرکت با توجه به خصلت ذاتی توربو و گیربکس های CVT با لگ کوتاهی مواجه شدیم اما پس از آن بلافاصله جوک به خودش آمد و با شتاب بسیار خوبی از جا کنده شد. خوشبختانه این شتابگیری مناسب تا سرعت های بالاتر هم ادامه داشت و نیسان با روند خوبی به سرعتش می افزود.
اما C-HR علیرغم ظاهر خشن تر رفتار آرام تری داشت و با فشردن پدال گازش هیجان چندانی در دلمان ایجاد نشد. البته خوشبختانه رفتار کلی و روند شتابگیری این محصول هم برای استفاده های معمول مناسب بود و حتی به نسبت حجم موتور میتوانیم شتابش را قابل قبول هم توصیف کنیم. اما وقتی نگاهی به برچسب قیمتی می اندازیم توقعمان افزایش می یابد و در نتیجه دیگر نمیشود از شتاب گیری C-HR تعریف و تمجید چندانی نمود.
در خصوص هندلینگ هم هر دو خودرو با مهندسی مطلوب شاسی ها و سیستم تعلیق، پایداری مناسبی از خود نشان دادند و سیستم های الکترونیکی کمکی شان نیز به خوبی به وظایفشان عمل نمودند. البته این را در نظر داشته باشید که کراس اوورها بدلیل مرکز ثقل بالاتر هرگز نمیتوانند مشابه یک ماشین سدان یا کوپه "البته با تکنولوژی مشابه" به زمین بچسبند و در نتیجه در هنگام فرمان دادن های سریع مقداری احساس نا پایداری در هر دو خودرو احساس شد. اما در این شرایط جوک به لطف تعلیق خشک تر و اسپرت تر کمتر از محصول تویوتا درگیر حرکات گهواره ای گردید. راستی این را هم فراموش نکنیم که جوک امروز ما از نوع دو دیفرانسیل و C-HR تک دیفرانسیل بودند و با توجه به اینکه در ماشین های تمام چرخ متحرک، انتقال گشتاور به صورت هوشمندانه به چرخ های عقبی هم صورت میپذیرد طبیعی است که پایداری این جور ماشین ها "بخصوص در زمین های خیس یا خاکی" بهتر شود.
ترمزهای هر دو ماشین هم مستحکم و قابل اعتماد نشان دادند که البته از چنین برندهای مطرحی همین انتظار را هم داشتیم.

نتیجه گیری

در پایان بررسی به همکارمان گفتم ای کاش میشد موتور جوک را روی بدنه C-HR بیاندازیم تا یک ماشین کامل نصیبمان شود! اما خوب حالا که این امکان را نداریم باید ببینیم اولویت هایمان چه چیزهایی هستند تا بر اساس آنها تصمیم گیری کنیم.
اگر طراحی داخلی و خارجی بهتر، بهمراه کابین اندکی جادارتر و سواری راحت تر از اولویت های شما هستند میبایست به سراغ محصول تویوتا بروید. تازه C-HR علاوه بر موارد فوق از نظر کیفیت متریال داخلی و برخی آپشن ها هم شرایط بهتری دارد. اما اگر یک ماشین باز حرفه ای باشید و توانایی های فنی و شتاب و سرعت، برایتان اولویت داشته باشند بدون شک جوک را بیشتر میپسندید. تازه شما با خرید محصول نیسان علاوه بر لذت رانندگی بیشتر مقدار زیادی هم پول نقد در جیبتان ذخیره میکنید که قطعاً میتواند در انتخاب تاثیر گذار باشد.
در پایان جا دارد از همکاری صمیمانه آقایان "نیما بارانی" مالک نیسان جوک و "عرفان امدادی" مالک تویوتا C-HR که اتومبیل های خود را جهت بررسی در اختیار گروه خودروبانک قرار دادند تشکر و قدردانی نمائیم.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد