موضوعات داغ

قطعه سازان خواستار افزایش 50 تا 70 درصدی قیمت محصولاتشان هستند

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
رضا رضایی، عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌ سازان در روزهای گذشته اعلام کرد که صنعت خودروسازی حلق‌های متعددی دارد و پیچیده‌ترین آنها قطعه سازی است و خواسته اصلی قطعه سازان، افزایش متوسط ۵۰ تا ۷۰ درصدی قیمت قطعات تولیدی و پرداخت حداقل ۴۰ درصد مطالبات از سوی خودروسازان برای ادامه حیات این صنعت خواهد بود تا شاید صنعت قطعه سازی از بحران خارج شده و نفس های ادامه حیات آن قطع نشود.
به گزارش خودروبانک و به نقل از عصر خودرو، اعلام قیمت برخی خودروهای بالای 45 میلیون تومان از سوی ایران خودرو و سایپا در هفته های گذشته انجام شد و بدون شک گروه های خودروساز داخلی سود منطقی خود را در این قیمت‌ها اعمال کرده و سپس نسبت به اعلام قیمت های جدید اقدام کرده اند. حال اهمیت مسائل نیروی کار، به روزرسانی ماشین آلات، بهره وری، ارتقای دانش و غیره در قطعه سازی کمتر از خودروسازی نیست و گاهی اوقات بالاتر از آنان قرار می گیرد و در جهان بیشتر از خودروسازان، به صنایع تولید کننده قطعه توجه می شود. حال موضوع مهم برای صنعت قطعه سازی و حفظ حیات آن می تواند به روز رسانی قیمت ها باشد و قیمت مواد اولیه مصرفی در ماه های گذشته بین 2 الی 3 برابر افزایش پیدا کرده است، اما همچنان از قطعه سازان انتظار می رود تا محصولات تولیدی خود را با یک سوم قیمت روز ارائه کنند و نتیجه آن جز ورشکستگی قطعه سازان و تعطیلی واحد های تولیدی یکی پس از دیگری نخواهد بود.
این انتظار وجود دارد که قیمت های جدید خودروها برپایه فرمول 60 تا 65 درصد افزایش قیمت مواد اولیه، 30 تا 35 درصد هزینه های تولید و هشت تا 10 درصد سود حداقلی محاسبه شود. هرچند طی 6 ماه نخست امسال افزایش هشت تا 9 درصدی قیمت برای خودروسازان اعلام شد، اما تولید آنها با زیان همراه بوده و از شهریورماه شاهد افزایش قیمت مواد اولیه دولتی تا 250 درصد بوده‌ایم که در صورت عدم قبول افزایش قیمت متوسط 50 تا 70 درصدی قطعات خودرو، این صنعت با نابودی همراه خواهد بود.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/10/15
اوهووو
دیگه چه خبر 50 تا 70 درصد قطعات بره بالا بیچاره خودروساز هم داره زحمت میکشه گناه داره اونم فرمول 5 درصد زیر قیمت بازار رو میاد روش خلاصه پراید عزیز که الان 36 میلیون ناقابله میشه 70 میلیون بعد خدا رو شکر صنعت خودرو و قطعه سازی نجات پیدا میکنه
ولی یه نکته کی میره پراید میخره 70 میلیون نه 60 میلیون نه اصلا 50 میلیون !!!
خواب دیدید خیر باشه همین الان پراید 36 میلیونی رو کسی نمیخره شما تازه میگید هنوز ارزونه برای ما نمیصرفه /// حالا خیلی کیفیت قطعاتتون بالا و به روز هستش توقع افزایش قیمت دارید همون بهتر که در همتون تخته شه
1397/10/15
قطعه سازان خیلی غلط میکنند
کارگران رو اخراج میکنند و قطعه از چین وارد میکنند و مارک ساخت ایران میزنند و...
1397/10/15
همینکه قطعه سازان(وارد کنندگان رانت خوار و ژن خوب ها) خواستار کلیه و کبد دارندگان خودرو نشدن خودش جای شکرش باقی هست..یکی نیست بگه این کیفیت اشغالی ک جنس وارد میکنید همین حالا هم قیمت ها دوبرابر شده بعد هفتاد درصد هم میخوان قیمت زیاد تر کنین؟
1397/10/15
پس این 60 تا 70 درصد افزایش قیمت فرقونهای لگن مونتاژ کنها برای چی بود؟!