موضوعات داغ

مقایسه حداکثر زمان لازم برای خرید ماشین در ایران و جهان + جدول

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
بنا بر قانون کار حقوق یک فرد مجرد در کشور در سال ۹۷ یک میلیون و ۲۶۱ هزار و ۲۶۹ تومان است که ۳۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته داشته است. حال اگر این فرد مجرد بخواهد با حقوق خود یک خودرو پراید بخرد آن هم اگر هیچ هزینه‌ای صرف خوراک و پوشاک و هزینه‌های دیگر نکند، تقریبا ۳۲ ماه طول خواهد کشید تا بتوان حداقل اتومبیل عرضه شده در کشور را صفر کیلومتر خریداری کرد. این نکته هم باید گفت که خط فقر در تابستان سال جاری در یک خانواده ۴ نفره در تهران ۲ میلیون و ۷۲۸ هزار تومان بوده و این حقوق پایه وزارت کار تامین کننده هزینه‌ها در شهر تهران نخواهد بود، چه رسد به دست نزدن به این حقوق به مدت ۳۲ ماه برای خرید یک خودروی پراید صفر کیلومتر که هنوز سرنوشت معینی برای آن وجود ندارد.
به گزارش خودروبانک و به ایسنا، حال که پر‌فروش‌ترین خودرو کشور نسبت به خودروهای پر‌فروش کشور‌های دیگر ارزان‌تر است، اما این نکته مورد اهمیت خواهد بو که قیمت خودرو در کشور بیش از توان مالی قشر بزرگی از مردم خواهد بود. اما آیا در سایر کشورهای جهانی هم چنین شرایطی حاکم بوده و مردم آنان برای خرید اتومبیل بازار فروش خود باید 32 ماه به حقوق حداقلی خود دست نزنند یا اینکه مشکلی برای آنان وجود ندارد؟ پیرو همین موضوع در جدول زیر به بررسی 18 کشور مختلف جهانی در قاره های مختلف پرداختیم که با حداقل حقوق پایه خود که براساس دلار محاسبه شده است، چقدر زمان لازم دارند تا بتوانند یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین اتومبیل بازار کشور خود را خریداری کنند. هرچند گفتنی است که ساعت کاری در هر ماه ۱۷۶ ساعت در نظر گرفته شده و البته در برخی از کشورها این اعداد تفاوت دارد اما این میزان تفاوت تاثیرگزار نیست.

جدول حداقل حقوق در ۱۸ کشور دنیا
زمان  لازم برای خرید اتومبیل با در نظر گرفتن حداقل حقوق

زمان لازم برای خرید اتومبیل با در نظر گرفتن حداقل حقوق


همانطور که در جدول شاهد هستید، خودروهای محبوب در هر یک از این کشورها متفاوت است. حال اگر از مردم این کشورها حقوقی مصوبی که در کشورهای خود دریافت می‌کنند، به آن دست نزنند و هیچ هزینه‌ای نکنند چند ماه طول خواهد کشید تا خودروی محبوب خود را خریداری کنند. برای محاسبه اول باید خودرو هر کشور را مشخص و قیمت آن را به دلار محاسبه کرد و این قیمت را با حداقل حقوق ماهیانه تقسیم می‌کنیم.
باتوجه به جدول بالا، می توان کشور آرژانتین را مثال زد که با صرف تنها ۴۸ ماه و عدم استفاده از حقوق حداقلی خود می توانند بجای داشتن یک خودروی پراید و یکسال تحریم کمتر خرجی خود، صاحب یک دستگاه تویوتا هایلوکس شوند.
در مواردی همچون کشور مصر هم دیده می شود که مردمان این کشور برای خرید اتومبیل محبوب و پرفروش بازار خود یعنی "هیوندای اکسنت" باید نزدیک به 220 ماه صبر کرده و درآمد خود را بدون کوچک ترین خرجی ذخیره کنند تا امکان خرید هیوندای اکسنت 15 هزار دلاری را داشته باشند.

در ادامه و در جدولی جداگانه، میتوانید مقایسه زمان لازم برای خرید خودروی پر‌فروش در هر کشور را باتوجه به میانگین حقوق شاهد باشید که تاثیر آن بسیار چشمگیر بوده و باعث می شود تا زمان انتظار آرژانتینی ها به 28 ماه و همچنین زمان مصری ها برای داشتن اتومبیل مورد علاقه خود به 60 ماه برسد که جزییات بیشتر آن در جدول زیر آمده است.
زمان  لازم برای خرید اتومبیل با در نظر گرفتن متوسط حقوق

زمان لازم برای خرید اتومبیل با در نظر گرفتن متوسط حقوق

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/11/24
سلام با تشکر از طرح موضوع نسبت درامد با قیمت فروش هر خودرو در کشورهای مختلف لازم است در مقاله دیگر همین موضوع در مورد پرفروشترین خودرو کارکرده را نیز بررسی کنید .
1397/11/24
نتیجه میگیریم باید ژاپنی یاد بگیریم... شده شنا کنیم تا ژاپن بریم وضع بهتری داریم!
1397/11/25
میانگین حقوق ایرانی ۳.۳ میلیون تومنه و اکسنت ۲۲۰ تومن میشه بیش از ۶۶ ماه ینی از مصر جنگ زده هم بدتریم