موضوعات داغ

آیا دوره صنعت خودروی ژاپن به پایان رسیده است؟

عکس مطلب اول
سرزمین آفتاب تابان زمانی صنعت خودروسازی جهان را در دست داشت و آن را در سراسر جهان هدایت می کرد، اما به نظر می رسد که عمر این دوره دیگر به پایان رسیده و باید از خود بپرسیم که آیا صنعت خودروی ژاپن بار دیگر می تواند جهان را در تسخیر خود داشته باشد یا خیر.
آخرین بار چه چیزی از ژاپن بیرون آمد که واقعا جهانی و متکبرانه باشد؟ این سوال غیرمعمول یک مدیر اجرایی خودروسازی مستقر در توکیو از یک روزنامه نگار حاضر در جلسه بود و سپس ادامه داد که شما برای پیدا کردن چنین چیزی، لازم است که به دهه 1980 میلادی برگردید و آن زمان بود که ژاپن واقعا جهان را در تسخیر خود داشت و در حال حاضر شرایطی مثل فشردن همان لیمو برای آب بیشتر را داریم. سال های طلایی صنعت خودروسازی ژاپن به سال های پایدار تبدیل شده است، آن هم در زمانی که صنعت خودروسازی جهان به سرعت در حال تغییر است.
در عرصه جهانی، نمایشگاه بین المللی توکیو ژاپن حرفی برای گفتن ندارد و عموما چشم اندازهای میان دوره ای و یا بلند مدت شرکت های خودروسازی در آن نمایش داده می شود و برنامه ریزی آنان برای رسیدن به وسایل نقلیه الکتریکی و پلاگین هیبریدی که اقدامی بسیار با تاخیر خواهد بود، در حالی که کشور ژاپن در بین سه اقتصاد برتر جهان قرار داشته و یکی از بزرگ ترین فیلترهای ثبت اختراع در جهان است و بزرگ ترین تولید کننده کالاهای الکترونیکی در سطح جهان و همچنین در صنعت خودروسازی سومین جایگاه بعد از چین و ایالات متحده آمریکا را در اختیار دارد.

آیا دوره صنعت خودروی ژاپن به پایان رسیده است؟

آیا دوره صنعت خودروی ژاپن به پایان رسیده است؟


با این وجود، نمای بسیار ناخوشایندی است که خودروسازان برنامه سال های آینده خود را به طراحی و ساخت وسایل نقلیه الکتریکی و پلاگین هیبریدی اختصاص داده اند، درحالی که پیش از این ایالات متحده آمریکا با شرکت خودروسازی تسلا و همچنین در اروپا کمپانی خودروسازی فولکس واگن در حال تحقق این اهداف هستند و همچنین در آسیا شرکت خودروسازی هیوندای از سایرین پیشی گرفته است، پس رهبری ژاپن در نوآوری، سرمایه گذاری و ریسک پذیری کجا رفته است؟!.
کارشناسان معتقدند که صنعت خودروی ژاپن در ترسیم مسیر نوآوری های خود بویژه خودروهای برقی اندکی ضعیف عمل کرده اند، البته نه اینکه در مسیر حرکت به سمت خودروهای برقی کند بوده اند، اما تمرکز آنان بر روی این بخش متفاوت بوده است و در این خصوص می توانیم رهبری شرکت خودروسازی تویوتا در بخش وسایل نقلیه هیبریدی و مبتنی بر موتورهای الکتریکی را ذکر کنیم که برای چندین سال بزرگ ترین تولید کننده وسایل نقلیه هیبریدی در جهان با خودروی تویوتا پریوس بوده است، اما دیدگاه جهانی اکنون تغییر کرده و به همین ترتیب نگرش های شرکت خودروسازی تویوتا هم تغییر می کند، اما زمان لازم است تا شاهد رسیدن و تصرف بخش خودروهای الکتریکی جهان توسط صنعت خودروسازی ژاپن باشیم.

آیا دوره صنعت خودروی ژاپن به پایان رسیده است؟

آیا دوره صنعت خودروی ژاپن به پایان رسیده است؟


بیشتر شعارها امروزه معطوف سیستم های محرک جدید است و با ارائه اولین ها در جهان می توان به موفقیت های جهانی دست پیدا کرد، همچون دو شرکت خودروسازی "هیوندای و کیا" که در قاره آسیا جزو پیشگامان صنعت خودروسازی بوده و پیوسته در حال پیشرفت و توسعه فناوری های جدید صنعت خودروسازی هستند.
نگرانی دیگر ژاپنی ها از بازار داخلی کشورشان خواهد بود، زیرا تقاضا برای وسایل نقلیه MPV و همچنین خودروهای کی (یک رده ژاپنی جهت معرفی خودروهای خودروهای سایز کوچک با قدرت موتور پایین و مصرف سوخت کم است) یا همان خودروهای کامپکت شهری بسیار بالا است و باتوجه به محدودیت های شهری، استفاده آنان در کشور ژاپن بسیار گسترده خواهد بود، ولی این دسته از وسایل نقلیه تنها برای مصرف کنندگان ژاپنی قابل درک هستند و در خارج این کشور محبوبیت بالایی نداشته و پتانسیل صادراتی هم نخواهند داشت. با این حال این حقیقت هم وجود دارد که ژاپن پس از آلمان دومین صادر کننده خودرو در جهان است و در حال حاضر نیز به دنبال جبران مجدد تلاش های خود است که مهم ترین آن می تواند توافق تجارت آزاد با اتحادیه اروپا باشد، هرچند ممکن است کشور انگلستان در این توافق نامه مجزا باشد که نشانه های آن را می توانیم بسته شدن کارخانه هوندا و یا تغییر برنامه تولید نیسان ایکس تریل از انگستان به ژاپن بدانیم.


نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/9/25
خوب هر موقع تعصبت رو گذاشته ای کنار دست به قلم شو
1398/9/25
اینطور که پیداست شما متعصب هستید وگرنه برتری خودروهای ژاپنی، اروپایی یا هر کشور دیگر نسبت به رقبا هیچ نفعی برای ما که در ایران نشسته ایم ندارد و سودشان در جیب اشخاص دیگری می رود